Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: avel
Läst 1247 ggr
MrsM
0

Tajmade & otajmade fölningar

Har bestämt mej för att Flash fölar inte i natt heller. Juvret är hårt o blivit mkt större senaste dygnet, men spenarna små, lite hårda och ofyllda. Då fölar dom inte - tror jag.Glad

Men började undra om ni har exempel på gånger där ni har exakt kunnat pejla in och passa fölningar - och dom gånger ni missat rejältCool. Kul att höra om varierande exempel på "enligt skolboken"Skrattande!

Ska börja i ett kommande inlägg men postar tråden.

Visst finns det saker att Berätta!?

/M

MrsM
0

En riktigt tajmad fölning, det är när juvret är fyllt, spenarna stora och "gummikonsistens" och mjölken slår om från serumliknande till mjölkvit. Då fölar dom inom ett dygn. Har alltid stämt hos mig. T ex när "X-et" nedkom för några år sen, kunde pejla på timmen när. "Nu går vi ned" sa jag till maken som aldrig trott att det var särskilt svårt att förutsäga en fölning. Inte den gången heller. När vi kikade in genom stallfönstret tittade en liten blåsa ut och motljuset fick vi se lilla Tilda därinne (såg ut som en fotoserie av Lennart NilssonGlad) när hon kom ut.  Jahapp. 10 min efter ankomst till stallet var fölet fött. En baggis.

Men så i fjol. Inget stämde. Vi väntade o väntade men några tecken som vi var vana vid kom inte. "Det står ett föl här", det var Lillans ankomst den 4 maj. "Det springer ett föl i hagen" sa grannen i telefon när Tea anlänt. Suck. Undrar hur det blir i år? Vaxproppteorin har jag förkastat. Det har hänt att dom haft proppar i flera dygn som sen försvunnit, och sen har fölningen inträffat ngra dgr senare… Det verkar inte ens som samma sto har samma vaxproppbeteende från ett år till ett annat… Erfarenheter?

Murgard
0

Hade en (rödhårig) mountain som läckte välling någon vecka innan fölning. Hon gick över någon vecka och alla tecken på nära förestående fölning visade hon upp. Dag efter dag. Vi vakade oss rätt trötta, men så en morgon när hästarna precis släppts ut i hagen och jag var påväg till mitt arbete, såg den lilla damen skum ut. Jag sprang ner till stallet, tog in henne, varpå hon med stor frenesi klämde ur sig en liten hingst med mig och barnen som publik. Lätt som en plätt. Hon hade nog tänkt att blåsa oss på föreställningen…

Lille
0

mitt gamla halvblodssto (gills det?) gick över tiden, 14dagar- fyllda juver släppta ligament, +25 dagar (o detta var före kamerornas tid så jag sprang t stallet dag o natt) var till slut så trött o tänkte nä det blir inget föl. stannade inne ett par nätter o sooov, vaknade plötsligt en sennatt o som en robot ut till stallet med filmkameran i högsta hugg, då hade hon just lagt sig o börjat föda o på ngn timme var d över…jag tyckte det var en märklig o härlig upplevelse att få några slags signaler mig tillsända så jag fick lov att vara med. Kyss

Tittut
0

Den enda gång jag känner mig säker på förestående fölning, inom 24 timmar, är om mjölken är vit. Som på Tittut nu sist. Hon hade inget juver knappt och det var helt omöjligt att kunna mjölka ur något förrän i söndags kväll, och då var den vitaktig direkt.

Fölade gjorde hon vid 8-tiden i går morse.

De gånger man har kunnat se vit mjölk är det klockren fölning inom kort.

Däremot har jag missat enstaka gånger för att man inte varit uppmärksam. Welinda fölade för 15 år sedan utan att jag hade koll. Samma dag skulle jag åka bort och köra tävling i två dagar, så det blev till att inkalla extrapersonal för fölvård på stående fot, men det gick bra det också.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Lille
0

vill bara tacka er erfarna uppfödare för att ni delar med er av era iaktagelser!! här går man ft o passar o känner o väntar o väntar…

Dyblygiad
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tidigare år har jag haft i snitt en vaknatt per sto. Jag har gått efter mjölkens färg, svansen sönderkliande, ståendes nattetid samt hetsätning och allmänt dåligt humör. MEN i år skaffade jag mig en refraktometer för att ha koll på antikropparna vid fölning. TYVÄRR så lekte jag med den innan fölning och fick hjärtsnurp när mina ston visade sig ha supervärden på antikropparna innan de änns fick vit mjölk. Utan reffen hade jag inte vakat på dessa tecken. I år så vakade vi i snitt 7 dgr för mkt /sto. Obestämd

( Lilla Celiah som kom i går morse)

[Heikne]
0

#6 jösses vilken söt, jag blir fruktansvärt sugen på fölis nu!!

MadickenII
0

Jag har inte fått vara med en enda gång! Gammelmärren läckete råmjölk i veckor och kunde knappt stå. Men fölade gjorde hon när alla var på jobb och skola, och det med bravur. Madickens första unge fick hon någon halvtimme efter min sista koll, då jag i det närmaste avlidit av trötthet på soffan. Sista ungen lurade hon mig på rejält. Jag var ute vid fyratiden på morgonen och tittade på henne, då var hon ytterst upprörd och ville ut. Släppte henne till de andra två, och hon drog iväg som en skott ut i hagen. Klockan fem stog en torr unge och snuttade….Då var man glad…

Fåren däremot, där hade jag järnkoll. Första tackan, ringde mamma och sa- I kväll blir det lamm. Gick in, kollade på Tv och käkade middag, och gick sedan ut lagom för att se första skymten av fosterblåsan. Samma sak med den andra tackan, lyckades tom sätta klockslaget! Men får är tydligare än hästar- tycker jag.

tjoffsan
0

Mitt sto följer samma rutiner varje år, så det blir bara en vaknatt, vilket är mycket tacksamt. 24h innan fölning fyller hon spenarna och mjölken blir mini-mjölksvit. 30min innan fölning blir hon rastlös och går runt, runt i hagen/boxen.

Hon har aldrig haft några vaxproppar eller sån där gul klibbig råmjölk som man har hört talas om.

På halvblodet som jag hade innan har jag dock missat en fölning, vilket resulterade i att fölet dog.Rynkar på näsan