Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 2272 ggr
Lisa-trollet
0

Hårfagra connemaror

Lånar iden från gotlandsrussen och shetlandsponnyerna.

Så in med bilder på connemaror med mycket man och pannlugg

colleen
0

Svans då??? Tungan ute

~Jag tror på ödet~

Lisa-trollet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer Trollets Lucille

Lisa-trollet
0

#1 svansarna brukar ju va tjocka på dom.

RC71
0

Glad

RC71
0

Mera hår…Glad

Murgard
0

#5 Vilket fint sorts hår! Glad

joyen
0

åhhh va fint!!

MrsM
0

#6 Mias hårsvall är rätt rejält… eller hur Murgard? Vad har ni för borsteGlad?

[baffinbay]
0

Delight sedd från ovan för något år sedan. Nyryckt. Nu har jag gett upp och hon har halvlång man (på utväxt) hädanefter blir det pälsglans och "ponnyfläta" om vi ska på galej. Orkar inte hålla på att tukta den där omöjliga manen, började år 2000 med storebror och nu är jag utbränd på den fronten ;) Svansen klippte jag idag, märkte att den släpade i marken.

Tänk om man kunde ha samma hårgener själv då.. Som joyen har ;)

Vilka fantastiska bilder ni andra fotat !

Murgard
0

#8 Jättefin västkustbild på Majsan!Glad

Med pälsglans i man och svans går den utmärkt att reda ut, utan tagelförluster.  Hon bryr sig inte det minsta om sprayandet heller! Hon gillar verkligen våra pysselstunder!

RC70
0

haha, jag har en mkt hårfager Connemara, med mellan 50-60 cm man …

Maria-Kavat
0

Kampus hade mkt man…(fy på mig) men det är numera avryckt! Svansen är fortfarande väldigt tjock. Någon som går i arv tror jag, då jag minns att Kulan hade ännu tjockare svans i sina unga år!

Carrick
0

#12 kommer det från pappas sida isf?
Min Bella har ju också väääldigt tjock svans….. myyycket pälsglans går det åt ;)

Dålig bild på smutsig svans….. mem, men…..

Maria-Kavat
0

# 13 Men hjälp vad lik hon är Kampus i färgenKyssmin kanske är lite mer apelkastad! Får nog säga att det kommer mkt från fadern!

Maria-Kavat
0

# 13 Här är en bild på Carnaby Kajsa Kavat, dvs Kampus mamma. Hon kliade sig ofta i manen så där fanns det inte så mkt kvar och svansen var väl inte jättetjock! Men vacker var honKyss

MrsM
0

#15 Tror hårsvallet på Kulan-barnen kommer från hans  pappa County? Slieve-släktet brukar vara rikligt behårade. Kajsas mamma Pyttan är oxå lite mer "finhårig" liksom övriga i Atlanta-släkten.

/M

Maria-Kavat
0

# 15 Det stämmer helt! Kampus o Kulan är ju helbröder så de har väl det gemensamt efter far sin. Däremot så slog ingen i stallet den vinterpäls kajsa satte, kanske är något som går tillbaka i släktet? Kampus är inte ens i närheten till den pälsen hon hade på kroppen!

colleen
0

#15 Lever inte Kajsa längre???

~Jag tror på ödet~

Maria-Kavat
0

# 18 Nej det gör hon inte…hon togs bort på sensommaren 2007 Gråter kortet är från den sommaren.

Carrick
0

Visst är de lika, det har vi ju konstaterat förrut. Bellan är ngt ljusare, bleknar för vart år.
Föddes Kampus svart?

Kampus  verkar ha ärvt det efter pappa CC, ja, för ifrån mamma verkar det ju inte komma.
Fin var hon, tråkigt att hon är borta…

Precis som jag trodde då. Belle har ju också CC till pappa, precis som Kampus och Kulan, så troligtvis är det nog så.

När det gäller vintepäls så har B ganska kort päls men med lååånga grövre "täckhår"…. mest på nedre delen av kroppen….?…. nästan som morrhår…. typ… haha
Undras om det kommer från mamma eller pappa tro…?

Maria-Kavat
0

# 20 Han föddes brun, men väldigt mörk. Känner oxå igen det där med längre hår på nedre delen av kroppen. Kampus har dem från ganascherna, ner över halsen,bringan, under magen och  benen Skrattande så det lär nog vara från pappsen det medFlört vad skoj att hitta likheter dem sinsemellan! Våra små hårbollar!

Carrick
0

#21 Precis så ja. Härligt!!
B tror jag föddes svart, kan ju varit väldigt mörkt brun också…..
Gôtt att se att det finns lite släktdrag som går igen ; )

plymen
0

Jag har också en med lång man, har tyvärr lite problem med att ladda upp bilder just nu, så det får bli en annan gångObestämd

colleen
0

#19 Jaha, oki. Jag visste inte det. Vad synd. Gråter

~Jag tror på ödet~

Maria-Kavat
0

# 24 Nej det är inte lätt å veta! Det var nog inget lättfattat beslut för dem å satt långt inne, men helt rätt taget enligt mig. Vi får glädja oss åt hennes avkommor som hon lever vidare genom.

colleen
0

#25 Det var synd, hur gammal var hon? Synd att Katizy inte blivit dräktig också, hur är det med de andra två? stona som hon fick Kelly och Kilala va? Har de lämnat några avkommor?

Förlåt för trådurspårning på hög nivå.

~Jag tror på ödet~

Hanna-D
0

#5 Han är så vacker! Kyss

RC71
0

#27 Tack! Glad

Maria-Kavat
0

# 26 Jag mailar dig…Flört risk för långt inlägg!

pidan89
0

Håller på för fullt med att spara ut på båda mina ponnyer, tycker det är läckert med fina, långa mannar. Dock ser det ut som den enas man/svans/pannlugg inte kommer bli längre än någon decimeter (sparat i snart två år). Men Moas man växer för fullt. Blivit jätteläng på bara några månader. Svansen är både tjock och lång..

plymen
0

Om jag lyckades så här är bild på min hårige. Från förra hösten då han är som fulast i färgen, men man ser manen iaf =)

Akerberg
0

#32 Rättade till länken så att den fungerar =)  Glöm inte mellanslaget efter att ha klistrat in den, annars blir den inte blå

plymen
0

Tack, är inte så duktig på tekniska grejerFlört

[baffinbay]
0

#32 Sicken godbit!

plymen
0

Tack!!

[baffinbay]
0

Nyfriserad! Hade tänkt spara ut manen men hon har en mankvalitet som inte gör sig alls som lång så i fredags rykte allt!

Manen är alltså för tjock och fluffig för att vara lång. Hon ser ut som ett TROLL i lång man!

RC70
0

#37 jag hoppas att du inte klippt av den.. Tungan ute

Jag hade en russtravare för många år sedan som hette Slåttergubben Rufus. Han var min PÄRLA, travade som ett varmblod. Han hade en jättelång fin pannlugg. Tills vi kom till stallet en dag. Då var den avklippt rätt av… "Kul" skämt.

[baffinbay]
0

#38 Ryckt såklart, sen trimmat till med en effileringssax :) Trodde att det skulle fungera med lång man på henne och gav det ett försök men det fungerade icke.

USCH då. En kompis skickade de här bilderna till mig på en nordig. Skåda och gråt.

[baffinbay]
0

Efter

Carrick
0

Stackars häst… han är ju naken!!

Ska säga att jag personligen är för naturlig man men jag kan förstå att en del tar av den….. sen skulle jag nog inte göra en riktigt så radikal förändring…. iaf inte på en gång…. ja,jag är en fegisOskyldig

colleen
0

Ridhästar ska ha ryckt man Tungan ute, det är bara jobbigt att ha massa man ivägen.

~Jag tror på ödet~

[baffinbay]
0

Att klippa av den manen och luggen till vad vi iallafall härikring kallar; en riktig "dalmas" frisyr ;P Det hade ju gått att göra det med stil.. :)

Carrick
0

Håller med om att det kunde ha gjorts snyggare iaf…

colleen
0

#43 Ja man kan ju rycka det snyggt. Pannluggen tycker jag kan få vara lång, absolut inte klippa i pannlugg i alla fall.

~Jag tror på ödet~

Akerberg
0

Tycker faktiskt nordisen blev snygg med kort man! Men det är gräsligt gjort och luggen är för ful… men han hade nog blivit jättesnygg om det vore snyggt gjort!

[baffinbay]
0

#44 #45 #46 Exakt! Nu är ju den stackaren död iallafall, han bröt tydligen benet under en ridtur.

kicki13
0

måste lägga in en bild på mina killar, inte den bästa kanske. Dessa hingstar har mycket man, särskilt Lugh (gula)

[baffinbay]
0

Åh sån härlig bild!

AnnaB
0

Kan väl presentera denna bild i den här tråden också…

Linus har verkligen en kalufs som heter dugaFörvånadSkrattande, stackars matte som ska hålla reda på denFlört

[baffinbay]
0

Nah så söt!!

walsan
0

#51 Vilken ovanlig nordis du skickade bild på. Jag kan inte minnas att jag sett någon med den färgen och så lätt typ? Fin man kunde det ha blivit om man farit fram lite varsammare med klippningen.