Spets på tillvaron?
Har nu äntligen provat en s k spikmatta att ligga på för att kurera muskelsmärtor och ryggvärk. Hade en vision av en skog av blanka stålspetsar och blev grymt besviken över att få se en typ dyna med plastpluttar på…. men, så bra det är för mina ömma trötta muskler! Sätter fräs på blodcirkulation och endorfiner. Som akupunktur. Och som jag alltid har sagt, miljoner kineser kan inte ha fel!
Nån annan här som provat? Och/el som vet var man kan få tag på en spikmatta till rimligt pris?
Svägerskan har en, men än så länge är det bara sonen som provat.
Jag kan kolla med henne om hon har några tips om bra inköpskanaler.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

# 0
jag har en spikmatta och kan köpa för 600 kr. jag är jättenöjd m min matta. min chef säljer om du vill köpa en..
Har inte provat än, men ska!!
Bra att du påminde mig…… 
Hur funkar det? Blir det som punktmassage/tryck iom alla "spikar"? Låter ju skönt om det fungerar…var kan man köpa sådana?
Har en på jobbet som kan fixa till hyfsat pris - har dock inte vågat slå till då jag aldrig testat spikmatta. Borde man kanske göra…

Om du googlar på spikmatta så fär du upp massor av försäljningsställen. Jag gillar den där som har lite längre spikar och är hård. Den där som har dom på små knoppar och är mjuk tycker jag är för "mesig". Fast jag har ju iofs dålig känsel i ryggen pga att jag opererat bort malignt melanom (hudcancer) två gånger.
Jag har prövat!
Låg på en sådan hemma hos värdfamiljen i Almunge! HUR SKÖNT SOM HELST !! Funkade utmärkt på min sargade rygg !
Idag meddelade min golffrälste arbetskamrat att "plastspikarna" på mattan för SEK 700 förefaller vara identiska med de pliggar som golfspelarna fäster under skorna - kostar 2-3 kr styck. Åtgång max 200 = matta för halva priset om man slöjdar själv?
Nån golfare här som kan vidmera uppgiften?
# 8 Annars har jag bra pris på pappspik 20x2.0, eller 25x2,5 om du önskar grövre piggar…
Det finns säkert en liten spillbit av OSB eller plyfa som du kan få med på köpet!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Tja, varför krångla till det…
#9 FNISSS!!
#9 Jaaaa, Äntligen Hemma!!!!
Jag har iaf bokat in att jag ska låna en färdig matta ett par dagar…. ska bli intressant
Annars kan man ju dra ut och leta överkörda igelkottar längs vägarna i sommar.. Recykling
Usch på er. Här är det ALLVAR. Funderar på hur jag ska få samma effekt av spikmatta UTAN att betala SEK 700.

#14 Du kanske kan prova en matta någonstans, alt låna några dagar. Om den ger mycket god effekt, är det kanske värt 700 pix
?

#14 700 är väl inte så mkt för att slippa ha ont i musklerna. Säkert avdragsgillt också! 
#16 Precis, en spott i havet bara.
Funderar på hur många tusenlappar jag lagt på massage och kiropraktor de senaste åren….. kan mattan hjälpa till att få kroppen att må bättre är det väl investerade pengar!!!

#17 Fast jag skulle inte byta bort min sjukgymnast eller naprapat för några pengar i världen
, för mig är de guld värda!

#18 Var det inte du som hade en väldigt snygg sådan?
skulle inte jag heller byta bort…

#19 .. -mot en spikmatta
??? Då vore du från vettet!!

Nä, precis

Som sagt var klarar jag mig helt utan spikmatta och nån bytesaffär är inte aktuell
.

#22 Då har du alltså ditt förstånd i behåll
!
Besökte frissan igår som spontant berättade om sin nya favoritpryl - en spikmatta
. Hon lider i vanliga fall av migrän men hade inte haft ett anfall sen hon började "spika sig".
Har insett att SEK 700 kanske känns mkt för en tygdyna med plastpluttar (konstruktionen) men är Ok för funktionen
. Ska budgetera en sån nu.
#24 Återkom med rapport huruvida den är värt sina slantar! :)

Undrar om inte "mitt" företag skulle placera en sådan under "friskvård" och betala tillbaka det jag lagt ut. De betalar ju massage och sånt om man är intresserad upp till en viss summa…

Vår läkare på jobbet gjorde sig löjlig över sin fru som köpt en spikmatta för ett par veckor sedan. Sa något typ att vem som helst som pinat sig på spikar i en halvtimme kommer i jämförelse känna sig frisk. Sist vi fikade så satt samma läkare och rekommenderade/lovordadeen ..ja ni gissade rätt…sin frus SPIKMATTA.
Så..tja..man kanske skulle köpa en. Hittills har jag bara snyltat på andras.

Efter tre dagars migrän till och från är jag också beredd att köpa en… Vore ju fantastiskt om det fungerade!
#29 Huvet på Spiken ! 

Så många miljoner indier kan inte ha fel…
Hälsn M

Den här tycker jag ser bra ut, formbar för hela kroppen http://www.shaktimattan.se/ eller är det den här man ska ha http://www.spikmattan.com/ ?
Bra priser på båda mattorna finns här http://www.spikmattan.nu/ .
Varför är det alltid så svårt att välja
.

# 31 jag har shaktimattan.. är jättenöjd med den..
#31 Men Carduus, vi kunde ju ha shoppat. Butiken ligger i Skövde…
Rek den indiska (shaktimattan). Plupparna är på ngt magiskt sätt placerade på exakt rätt avstånd från varandra. Mattan upplevs som bra av dom flesta. Den sk svenska är FÖR spikig och hård, en del klarar inte av den. (Källa: min hårfrissa
).
Har själv inte slagit till ännu, men har valt!
Mvh M
tycker också att den indiska shaktimattan verkar vara den som är "skönast", den svenska ser aningens vass ut….

men så typiskt!!! Det hade ju varit roligt med lite shopping i Skövde
.
Ska nog ta och beställa en sådan där Shakti då…
#33 Hittade faktiskt att de säljs även här i stan, 600:- , frakt tillkommer om man vill ha den skickad.

När jag var o postade ett paket förut så kom det in en tant med rullator, hon var säkert 80+ som skulle hämta ett paket. Hon talade stolt om att det var minsann en spikmatta! Hennes syster har en sådan och hon har aldrig mått bättre. Nu vet halva stan det =P Svallerkiosken…
#37 Härligt!!
Såg att det var en av de populäraste sakerna på Tradera just nu! Kanske skulle man bjuda lite…
det verkar ha blivit en mindre hysteri kring dessa spikmattor, 7 personer i min omgivning har införskaffat sig spikmatta och en utav dem har tom lyckats somna på den
Nu är spikmattan införskaffad - spännande att prova!
Ni som provar. Kom med rapport!
#43. Yes. Spik out, please!

Jag har införskaffat mig en s.k. rysk spikmatta. Är inte sådär jätt-imponerad, hade hoppats på något mer djupgående. Blodcirkulation och endorfiner, javisst. Men mina stela axlar lindrar den inte mer än den stunden jag ligger på mattan.
#45 Rysk? Hur ter den sig?

#45 ,46 Kanske krävs vodka till???

#47 Ungefär så ja 
Den ryska mattan är ungefär som som shakti/indiska mattan, fast den är uppblåsbar, så den fyller ut i svankryggen.
#46 hahaha
Har provat mammas spikmatta ett par gånger nu, gjorde otroligt ont i skuldrorna i början men efter 5 min hade jag kunnat somna, fick verkligen igång blodcirkulationen, kommer provas flera gånger
Kan tänka mig att det är bra att lägga sig en stund på mattan innan man ska sova, jag har svårt att somna men var riktigt trött och avslappnad efter en kvart på spikarna.
NU är den inköpt! Indisk grön med vita pluppar. SEK 540. Har provat en stund. Somnade…och vaknade behagligt avslappnad. Återkommer med rapport.

#51 Inressant! Tror du den fixar ond höftmuskulatur också?
#52 När jag prolånade en matta testade jag att "spika" ena höften för att kolla skillnaden, men jag glömde att utvärdera
. Testar igen.

#53 Ser fram emot nästa testresultat! 
http://marrakezh.se/ Är en sida som har en ny billig vara varje dag, idag är det en, tadaaaa; spikmatta! 500:- (+50:- frakt) istället för rek priset 680:-
Nu har jag provat den svenska varianten, lånade en 1 vecka…
Vass, klarade inte på denna tiden av att vänja mig vid att ligga på den utan ngt emellan, T-shirt var ibland, på vissa ställen på ryggen, för dåligt.
Gjorde verkligen nytta, på så sätt att min arma rygg helt tappade hållning
blev helt klart avslappnad!! Har problem med spänningar i de statiska musklerna, och när de nu fick chansen att slappna av märktes det hur dåliga rygg och magmuskler jag verkligen har
Så, träning behövs!!
Personligen tyckte jag den var för stel, är ju som en plastskiva med piggar på, svår att forma till för att nå där jag vill, framförallt axlar/nacke. Funkar någotsånär att fylla ut, men jag skulle vilja ha någon som är ngt mer formbar….
Poängen med att den är stel är tydligen att den samtidigt ska dra isär musklerna…. ?
Att den har så vassa piggar gör att den är reglerbar, beroende på lagret/vad man lägger emellan, olika "hårt" tryck.
Sägs ju även nå mer på "djupet"…. men jag kan inte svara på om så är fallet….
Nu skulle jag bara vilja prova en shakti-matta också för att kunna jämföra 

Ska det ses som förslag på gemensam aktivitet för SCS. Provning av spikmattor…? 
Ja, även jag börjar bli lite nyfiken nu…
Haha, ja varför inte