Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 1105 ggr
pidan89
0

Uppsuttet eller ej?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är så att jag hade tänkt att ställa ut min ponny, Brunnbys Moa (e: Öxenholm Marble Jr ue: Möllans Castro), i Norrtälje (tror jag det var) och ev. rikset i år eftersom jag vill stamboksföra henne innan hon ska verka som avelssto. Men jag har en fundering.

Det är så att för tre år sedan bröt hon sitt vänstra bakben (griffelbenet) och har sedan hon blev frisk fortfarande haltat men är friskförklarad. De har bedövat bort men 'hältan' har inte försvunnit och hon har inte ont. Anledningen till det (som jag har förstått det som) är att den benbiten som bröts av när hon bröt benet borde ha tagits bort men ägarna gjorde inte det (varför vet jag inte då veterinärerna rekomenderade det eftersom hon var så ung) och att den benbiten på något sätt ligger konstigt. Ivf, för att göra en lång historia kort undrar jag om det går att visa en ponny uppsuttet trots att den har denna rörelsestörning, eller blir man plockad av banan då? Det skulle vara så roligt att visa henne nämligen, för hon har blivit så snygg. Annars så tänker jag inte visa henne uppsuttet, bara från marken.

En annan fråga. Visar man galoppen om man skulle ställa ut henne?

Om man ska ställa ut sto och föl, hur går det till då? Går de lösa, eller ska både sto och föl ledas? Vilka gångarter visas?

Tack för svar Glad

colleen
0

För att stamboksföra henne så behöver hon ju inte ridas. Bara visas exteriört. Det kan nog vara bra att ha veterinärintyg på rörelsestörningen också. Men på en utställning lär det bli poängavdrag i alla fall.

Uppsuttet skulle jag gissa att hon blir utblåst/ritten avbryts om man ser att hon verkligen inte går rent.

De visas bara som på en utställning, dvs ingen galopp, både vad gäller sto och föl, även fölen brukar ledas. Ev att man på fölchampionaten har fölen lösa, det vågar jag inte säga.

~Jag tror på ödet~

[baffinbay]
0

Jag skulle nog skaffa ett veterinärintyg på att rörelsestörningen existerar även i bedövat tillstånd, sen får man kontakta dommaren innan och diskutera saken samt visa intyget.

Har själv kontaktat dommare innan start pga extra utrustning, herrn hade ett rejält skavsår under hakan och det krävdes vaddering i form av ett fluffigt nosludd på nosgrimman. Det var inga problem och jag fick dispens på två tävlingar.

Alltid värt ett försök iallafall :)

MrsM
0

Att visa en häst riden som inte går rent är inte OK.

Man bör skilja på avelsvärdering och utställning. Man kan låta avelsvärdera en skadad häst, vid en sådan bedömning skall domaren bortse från en förvärvad skada som inte påverkar avelsvärdet (är inte ärftlig). Hästägaren bör i god tid före bedömningsdagen sända in ett vet intyg/utlåtande beträffande hästens skada, så att domaren kan förbereda sig på det sätt han finner lämpligt (i tveksamma fall rådgöra med en vet t ex). Det är INTE OK att slänga fram ett papper till domaren inne i ringen när denne dömer hästen, man kan inte förvänta sig att få saken prövad korrekt i så fall.

Vid en utställning är det "bäst för dagen" som gäller, en ren skönhetstävling. Hästar som ser ofräscha ut i rörelse får obönhörligen låga poäng den dan. Vad orsaken må vara är helt ointressant vid den typen av bedömning.

pidan89
0

#1 Jo, jag vet att jag inte måste rida. Men det skulle ju vara hemskt roligt, då hon blivit riktigt snygg sedan jag fick henne.. Hon haltar ju knappt synbart, det är mest under uppvärmningen som hon brukar gå lite orent men en van person kan nog se att hon haltar även efteråt.

pidan89
0

#2 Absolut, ska kolla upp det där. Hon har ju tidigare intyg från veterinär men det är flera år gammalt, kanske borde uppdateras?! Ska kolla på det ivf.. Glad

pidan89
0

#3 Okej. Nu är det ju inte riktigt så att hon går och haltar, bara det vana ögat skulle se att hon går orent, främst under uppvärmningen. Men jag ska kolla upp det där med en veterinär. Hon har redan tidigare intyg på att hon är friskförklarad men jag antar att det borde uppdateras lite grand.

Det är för mig viktigt att ni förstår att hon är inte halt på det sättet att hon har ont, hon går orent av en annan anledning som det finns veterinärintyg från. Jag skulle annars aldrig rida en halt häst. Men det är som det är. Om det inte går att visa henne riden så får jag helt enkelt bara visa henne vid hand..

RC71
0

Kanske kan det vara så att den felläkta griffelbensfrakturen trycker på senvävnaden och orsakar rörelsestörningen? Varför anser vet. att hon går orent? Bara nyfiken Glad

pidan89
0

#7 som jag förstått det från våran vet. när vi rådfrågade honom (var mamma som diskuterade med honom och jag förstår inte riktigt allting) var att hon visat så lite att det knappt gick att bedöma om hon var halt eller inte men att hon inte verkar ha ont av det eller blir varm/svullen eller värre om hon arbetas. Nu har ju vi varken gjort galoppiruetter eller hoppat höghus så man vet ju inte hur det skulle påverka henne, men det kommer nog inte ske heller..

[baffinbay]
0

Det vore kanske onödigt att börja med sådana avancerade övningar ;) hihi 

På en lokala dressyrtävlingar har jag sett hästar som haft mer eller mindre synliga rörelseförändringar men jag har aldrig sett att någon fått lämna banan..

Så kul att få höra hur det går med pållen nu iaf, såg henne på annons och hörde av mig men då var hon redan såld.. :P

hllw
0

Min ponnyvalack som jag hade tidigare fick lämna banan på dressyrtävling vid två tillfällen pga rörelsestörning. Han var kollad av sju veterinärer som alla hade friskförklarat honom…

Är hon triangelmärkt?

Murgard
0

#10 Då är det trist!

pidan89
0

#9 Jag vet.. Första gången hon var till salu kom vi oxå försent men andra gången fick vi na. Hon är född bara en kvart från oss men vi åkte fyra timmar för att hämta na (enkel resa) :) Men vad gör man inte för de små Glad

pidan89
0

#10 Nej, hon är inte triangelmärkt och jag planerar inte att göra det (så länge hon inte blir värre eller kommer att säljas, vilket inte planeras).. Jag visste juu vad jag gav mig in i när vi köpte henne men lik förbannat så tycker jag att det vore roligt att visa vilken underbar liten ponny hon har blivit att rida..

hllw
0

#13 Ok.

Med tanke på hur lättsam och trevlig hennes syster Amelia var att rida, har jag en liten aning…

Du får satsa på hennes avkommor helt enkelt!

pidan89
0

Vad roligt att höra att Amelia var rolig att rida! Moa kanske inte direkt skulle beskrivas som lättsam. Första gången jag red henne så tänkte jag att det var den hemskaste hästen jag någonsin suttit på. Hon hade bestämt sig för att ha av mig och hon var döseg. Men allteftersom så lärde vi känna varandra. Och jag kan knappast kalla henne pigg nu, men vi har kommit en bra bit påväg. Bocksprången har i princip nästan upphört och hon är allmänt trevlig att ha och göra med. Dock fortfarande lite 'tjurig' och 'ponny-aktig' men hon är ju både sto och ponny så man kan väl inte förvänta sig något mer :)

Ja, avkommorna hoppas jag mycket på. Funderar på att betäcka henne med hopphingst då hon är fruktansvärt hindersäker och hinderklok och hoppar högt över hindrerna. Har även funderat en del på P.R.E-hingst eftersom de nog kan väga upp Moas 'lite mindra önskvärda' sidor (segheten, exteriören)..

[baffinbay]
0

#15 Det finns det ju fina connemarahingstar som kan göra också :)

colleen
0

#15 Jag håller med #16 finns många Connemarahingstar som kan väga upp de sidorna. Sen tror jag MYCKET har att göra med hur man utbildar de från början. (inte exteriören så mycket kanske…) men även den går ju till viss del att påverka genom rätt träning och foder.

~Jag tror på ödet~

pidan89
0

#16 Absolut! Dock så tycker jag väldigt mycket om rasen P.R.E och tror det skulle bli kanonfint med connemara/P.R.E och dessutom så får jag antagligen en överväxt så jag själv kan tävla och så.. Det vore ju skoj att prova, ivf en gång :)

pidan89
0

#17 Som jag skrivit ovanför håller jag helt och hållet med! Har dock fått veta att Moas mamma (Stockmossens Ofelia) var väldigt lik Moa, både exteriört och temperament så jag tror det kan ha mycket med det att göra. Men absolut tror jag att det går att ändra mycket med utbildning, uppfostran och foder. Tyvärr har jag ju bara haft Moa sedan i höstas, och jag tycket hon har blivit mycket bättre sedan dess i alla parter. trevligare att ha och göra med över huvud taget och byggt fina muskler med.. Men att hon har en lång rygg tror jag inte jag kan göra någonting åt, eller att hon är för ädel i huvudet, eller att hon knappt har någon bog, eller att hon är stoigt tjurig. Däremot har hon ju andra fina egenskaper. Hon är en riktigt fantastisk hopponny, har fina gångarter, väldigt fina ben och både snygg hals och rumpa och bål.

hllw
0

#19 Ska du betäcka henne nu i vår?

pidan89
0

#20 Nej, hon ska betäckas nästa år igen pga ekonomiska själ och dessutom vill jag visa henne på utställning och utbilda henne innan hon ska få föl :) Men nästa år smäller det :)

pidan89
0

Nya foton från dressyrträningen igår som gick riktigt kast (det var våran första träning tillsammans). Tränaren sa att hon trodde inte det skulle bli några problem att visa henne eftersom hon inte såg halt ut alls efter uppvärmningen, bara jag värmde upp henne rätt och mjukade upp henne ordentligt. Det är skönt att höra, men har fortfarande inte bestämt mig Skrattande

pidan89
0

En till

pidan89
0

Och en sista..

[baffinbay]
0

Hon ser ju jättefin ut! Glad

pidan89
0

#25 Tack :)