Dax för bete?
Hur ser det ut runt om i landet. Är det dax att släppa ut hästarna eller dröjer det ett tag till? Här är väldigt torrt och man skulle önska en skvätt regn så tillväxten kommer igång lite mer. Men vädret är optimalt , så kanske kommer småflickorna ut i helgen- med stödfodring.

Regn skulle vi också behöva. Egentligen så skulle vi nog kunna släppa här nu, men tror att de bekväma hästarna inte har något emot att sova inne ett tag till. Det är inte jättemycket gräs i hagarna än heller.
~Jag tror på ödet~

Mina pojkar äter inte mycket hö ute längre samt har lång utevistelse/dygn. Stona har inte en lika frodig hage, de har lite grönt att gnaga på mest hela dagar, men äter även torrhö fortfarande, om än inte lika glupskt.
Stona ska snart till Långarnö, och ungefär då hoppas jag att vädret tillåter dygnetom-utevistelse för pojkarna
.

Vi har släppt pojkarna men får stödfodra. Börjar växa i de soligaste hagarna men lite regn skulle inte skada.
Hoppas också på regn, men det ser inte ut som att det kommer att komma idag heller. Fölstoet är den som går på mest gräs, och hon ratar i stort sett allt hö. De andra är kvar i sina vinterhagar och äter det som kommer upp, även om det forfarande går åt lite hö också.
Hoppas få iväg hingstarna till nästa helg, då kan jag börja möblera om lite även bland stona.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Här är pållarna på bete sen en vecka men gräset är bara hälften så högt som det brukar vara…….massor av regn behövs, vi har ingen möjlighet till bevattning an betet….
Nattetid sover de inomhus, de behöver vila från allt de stoppar i sig på dan…
Mina 2 har gått ute sen påsk ungefär… de fodras med max en bal hö (ca 10 kg) per dygn… som de inte äter upp….
Så lite hittar de allt att gnaga på.
Fast lite regn skulle inte skada, så att växtligheten kom igång på allvar. Det är ngt gruvligt torrt i markerna. Nu är hagen de går i nu ganska blöt i nedre delen (naturligt bevattnad från damm) så där kan jag inte klaga på torka precis, men resten av hagarna….

Hästarna i "mitt" stall har varit ute dygnet runt borta på betet några veckor redan, men de fodras fortfarande för det finns inte mycket att äta i den hagen. Snart ska de flytta till hage med mer gräs
Har släppt i slutet på mars/början på april i några år nu, unghästar med stödfodring av hö. Förra året släppte jag Madicken och Tindra i början på april, och de ville inte ha något hö. Mina gamla beten ser skitfina ut, så skulle jag ha häst hade de varit ute för länge sedan. Vi har inte så torrt, utan det växer mkt bra.

Mina går ute sen 1 v tillbaka utan stödfodring. Vi har blöta marker så vi oroar oss idag inte för någon torka. Ena hagen ligger fortfarande under vatten.