Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: föl-2009
Läst 5364 ggr
pidan89
0

Jullan i väntans tider

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det snart dax för det lilla fölet att ploppa ut. Jullan ska föla till 13:e April och magen börjar bli stor, som du kan se på bilderna :) Förväntansfull och spänd.. :D

pidan89
0

Ännu en bild

pidan89
0

Och ännu en

AKWIK
0

Åh, så spännande!  Vem var det nu igen hon är betäckt med?

pidan89
0

Hon är betäckt med Gräns Roeson denna gång :)

colleen
0

Åh, spännande, jag har ju inga dräktiga i år så jag får följa alla iFokus ston istället.

~Jag tror på ödet~

Carduus
0

Härligt med dessa tjockisar!

joyen
0

åhh sötnos då!! vilken tjockisGlad

Akerberg
0

Inte så lång tid kvar nu ju!

Murgard
0

Många har startat nedräkningen nu!

Carrick
0

Åh, vilken härlig mage…..Glad

RC70
0

Baah jag har 17e april :)

Vem hinner först ;)

pidan89
0

Haha, vi får se.. Jullan var precis på dagen förra gången men då var det mycket senare på året så vi får se (4 Juli). Jag får hoppas att det blir under just den veckan ivf för jag har påsklov då, annars måste jag ta ledigt :)

pidan89
0

Snart är det dax! Magen blir större och större och imoorgon är det ju beräknat till, men tror hon kommer gå över. Juvrena är tvättade, hagen fixad, fölhinken klar, grimman upphängd och kameran i boxen. Väntar med spänning. Passade på och fotade i det fina vädret igår, här kommer resultatet :)

Akerberg
0

O-formad ;)

colleen
0

De är så fina när de är dräktiga, syns i ögonen Kyss.

~Jag tror på ödet~

pidan89
0

#15 Ja, de är riktigt fina! Jullan har haft det lite jobbigt nu ett tag. Hennes bästis, gammelPelle, var tvungen att avlivas i höstas och hon har inte riktigt varit sig själv sedan dess. Dessutom har hon fått gå i en hemskt tråkig hage hela vintern. Förra veckan släpptes hon ut i en ny hage med gräs och den är helt torr (till skillnad mot den andra som är värsta lerhögen). Nu börjar hon äntligen bli lite glad igen :)

walsan
0

Vad fin och välmående hon ser ut! Helt i sommarpäls vad man kan se. Vår Rebecca som ska föla först i juni håller på att fälla som bäst. Inte vacker! Vi borstade henne idag och hon ser helt luggsliten ut med vissa partier nästan helt fällda, medan andra har pälsen kvar…

pidan89
0

#17 Jullan är en sådan ponny som fäller lite året runt. Mest nu när vinterpälsen ska bort givetvis. Men hon får aldrig speciellt mycket päls. Lycka till med ditt sto!

pidan89
0

Fortfarande har det inte hänt så där jättemycket. Men imorse när jag klev in i boxen såg det ut som om hon hade gått runt extra mycket i boxen + att hon vägrade gå ut i hagen, ville inte lämna boxen. Fölningstecken? Tyvärr finns ännu inte vaxproppar (vilket hon fick förra gången). Annars varit otroligt lugn i hagen idag, fastän de andra hästarna sprang i hagen bredvid kollade hon inte ens på dem. Kanske är det något på gång eftersom det är så olikt henne..

monsterpony
0

Spännande! Hoppas att det tittar ut en fin fölunge snart. Glad

colleen
0

Säger som #20, spännande och hoppas att fölisen tittar ut snart.

~Jag tror på ödet~

RC70
0

Näääär du minst anar :)

monsterpony
0

#22 Säger hon som verkligen vet… Skrattande

pidan89
0

#22 Ja, du hann ju först :) Den här gången .. :)

RC70
0

#23 Det kan man ju lugnt säga Cool

pidan89
0

Händer fortfarande ingenting här hemma. Ena spenen pekar rätt neråt nu och den andra är näst intill nere. Någon som vet hur lång tid det brukar ta (ungefär givetvis) då?? Har ännu inte kommit någonting i juvrena men de har växt ordentligt..

colleen
0

Ingen jättebra bild kanske. Men här är Jannes juver ca 3 dagar innan fölning. Ska se om jag hittar bild på Beautys också. Men det ligger på andra datorn.

~Jag tror på ödet~

Murgard
0

Dom kan vara större.Och minder..     Det är ju så individuellt. Vi hade ett mountainsto som läckte råmjölk 1,5 v innan fölning. Vi förberedde för värsta scenariot, men se, fölungen fick likväl de antikroppar han behövde. Vilket jag misstänkt innan…

Mountainstoet hette Carishma ,e. Ekbäckens Krumelur

pidan89
0

#27 Ja, så där ser inte riktigt Jullans ut, men det är väl individuellt oxå antar jag.. Vi har ju haft ett föl tidigare, men det var två år sedan och man har ju glömt sedan dess. Skrev ner i en dagbok då och fotade men har varken hittat dagbok eller foton.. Tyvärr.. Ska nog leta lite till Glad

Lille
0

Hej undrar så hur det har gått?? Själv väntar jag fortfarande på mitt Sv Vbl sto 10 d över tiden idag…

pidan89
0

Nej, ännu inget föl.. På måndag har hon gått 2 veckor över.. Suck..

walsan
0

Det där känner jag igen. Tuff väntan! Men sedan är det som bortblåst att man har väntat, väntat och väntat.

Akerberg
0

Du får locka ut den med en morot? eller klämma på mamman så kanske fölis tittar ut? ;)

pidan89
0

Någon som har något bra tips hur man ska göra med ödem? Jullan har stenhårda juver (som jag tror är ödem) och hon blir bättre efter 15-20min promenad (med pauser för gräsätning). Hon går i hage från 7-8 på morgonen till 6-tiden på kvällen. Även under magen har hon mkt ödem. Jag försöker gå med henne morgon och eftermiddag. Är det för mkt för henne? Eller för lite kanske? I min fölbok står det att man ska försöka låta stoet gå några timmar i hagen och att hon inte ska anstränga sig, men jag tror inte hon mår bra om hon bara ska gå några timmar i hagen varje dag.

colleen
0

#34 Lugna promenader på hennes villkor är ingen fara. Tänk i det vilda där hästarna strosar runt. Så ut och gå ihop om hon tycker att det är okej.

~Jag tror på ödet~

Lille
0

Vill bara berätta att mitt (S Vbl) fick ett svart stoföl igår kväll om ngn vill veta…Började rinna mjölk (mer vitfärgad) på morgonen och vid 21 satte värkarna igång, 45 min senare var fölet ute. Allt gick bra o vi fick vara med så nu har man långa sekvenser filmadeKyss Hoppas att det går bra även för Jullan o att väntan snart är över!

RC71
0

Men nu får väl Jullan ta och pluppa ur sej sin bebis snart! Vädret kan ju inte bli bättre. Glad

#36 Härligt när allt går som det ska. Grattis!Glad

[baffinbay]
0

#36 Grattis : )

Lille
0

Tack för grattis!!

Tittut
0

# 36 Grattis! Det är en lättnad när det är klart. Lycka till med fölet!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

pidan89
0

#36 Grattis!

#37 Kunde inte sagt det bättre själv!

pidan89
0

Fortfarande inget föl men tror det börjar hända saker nu. Vi har börjat fått ut vätska ur juvrena (grummligt). Igår uppförde hon sig dessutom väldigt konstigt. Åt tio minuter och sedan stod hon bara stilla en stund och sedan åt hon tio minuter till osv.. Vankade runt när vi skulle ta in henne från hagen (brukar stå gnäggande vid ingåengen när det börjar bli dax för insläpp). Men inget föl igår inatt, hoppas på ett inatt istället :)

colleen
0

Spännande Skrattande, hoppas den tittar ut snart!

~Jag tror på ödet~

pidan89
0

Nu har han kommit! HAN! Ett fint gulbrunt hingstföl (än så länge ivf). Kom i hagen när vi stod bredvid och höll på och stänga hage (med ljud och allting runt omkring, bland annat från våran fyrhjuling). Allting gick snabbt och smärtfritt och han står nu i boxen med Julia och diar. Bilder kommer snart Skrattande

RC70
0

Grattis, såg på BDB.

Bullemor
0

Grattis! Och välkommen till världen till den lilleSkrattande

[baffinbay]
0

GRATTIS     Glad    Skrattande

pidan89
0

Här kommer bild på lilla fölis :)

pidan89
0

En till..

[baffinbay]
0

Åååååååååååååh

RC71
0

Grattis, det var på tiden! Glad

Ser ut att vara en stor krabat.

Akerberg
0

Grattis!

pidan89
0

Tack, allihopa!

#51 Ja, jag vet inte hur stora de brukar vara men jag tycker han verkar lite större än jag förväntat mig.

Tyvärr är inte pinan över än. Ser ut som om Julia har kolik nu. Veterinär är tillkallad men var upptagen för tillfället så kommer nog inte fören om ett tag. Hon har inte bajat sedan hon fölade (vid halv tre) och lägger sig ner och rullar hela tiden. Förhoppningsvis kommer väl vet snart..

ambo
0

GRattis och hoppas det ordnar sig me Julia nu då! Fiint föl!

Carduus
0

Grattis, vilken fin fölis!

colleen
0

Stort grattis till den lille! Och hoppas att Julia är bättre!

~Jag tror på ödet~

pidan89
0

Bättre mår hon men hon har fortfarande ej bajat.. Mer lägger sig längre inte och verkar orolig och så.. :) TAck!

hllw
0

Grattis till det fina hingstfölet!

Har veterinären varit ut och kollat på stoet än? Hoppas hon piggar på sig snart!

Lille
0

Grattis!!! o även jag håller tummarna för att stoet nu mår bättre o kan vila efter ansträngningarna o att bebis äter!

Carrick
0

Vilken liten sötnos!!

GRATTIS!!!

Hopas allt har ordnat sig och att stoet och bebis mår bra!!!

pidan89
0

#58 Nee, vet var aldrig ut. Tyckte inte de behövdes. Dock fortfarande ingen skithög, men verkar betydligt bättre.. Håller uppsikt över henne med fölkameran under natten och hoppas att de verkar bättre imorgon när han ska få gå ut i hagen :)

lil-sis
0

Vilken söt men han ser ju jättestor ut :) Kyss

Murgard
0

Fin huvudprofil!  Underbar fölis! Har ni promenerat stoet en god runda från stall och föl? Då brukar dom lägga en hög.

pidan89
0

#63 Tack! Japp, en kort stund gjorde vi det men ingen hög, kissade gjorde hon däremot :)

Idag är det mycket bättre. Lagt en hög i boxen och ätit upp all kraftfoder från igår - hela krubban var typ full (mer vatten än kraftfoder). Skrattande

Tittut
0

Grattis till en fin unge. Hoppas att mammahästen piggnar på sig och att det inte blir några komplikationer.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Lisa-trollet
0

Grattis till fölet!

pidan89
0

Ni som vet, vilken normaltemp brukar föl ha?? I min bok står det 38-38,5 men fölis har 39. Är det normalt? Tidigare såg mamma att han var snorig och vi blev oroliga. Mamma hade någon idé om att det kanske kunde vara mjölk som på något sätt hamnat i näsan, men jag tror inte riktigt på det.

Hur länge diar en normal fölunge? Fölis diar väldigt korta stunder och byter spene typ hela tiden. Normalt?

colleen
0

Dricker de för fort kan det komma mjölk genom näsborrarna. Man brukar märka ganska väl om fölen har feber, för de blir hängiga och trötta och sega.

Kommer det tillräckligt med mjölk? Det kan ju vara därför han skiftar spene hela tiden.

~Jag tror på ödet~

MrsM
0

#67 Det behöver inte vara ngt onormalt, men fortsätter det med mjölk i näsan och svårt att suga (skiftar spene) bör man fundera över orsaken, kan vara en defekt i gommen (lindrig grad av gomspalt).

pidan89
0

Ringde distrikts vet. igår och hon trodde inte det var någon fara eftersom han var så pigg och glad, men vi skulle kolla på morgonen oxå. Nu verkar han helt okey fortfarande så..

Hon sa oxå att anledningen till att han byte spene och så där kunde vara att han skulle få mjölken att rinna till ordentligt men att vi skulle hålla det under uppsikt.

Annars mår han himmla bra, Julia har svårt att hänga med honom Glad. Han galopperar iväg och leker i hagen och Jullan försöker hålla rätt på honom. Hon är en riktig hönsmamma och försöker hålla honom nära men han är jättenyfiken på allt som rör sig. Roligt tycker jag Skrattande.

Eftersom han är ensam liten här hemma funderar jag på att skicka honom på åringsbete nästa sommar. Vad tror ni om det? Det finns en liten till härhemma, en minishettis val på åtta år men jag tror kanske inte riktigt det är samma sak..

hllw
0

Kommit på något namn till krabaten än?

pidan89
0

#71 Han ska heta Oki Doki, Bennarbys Oki Doki..

pidan89
0

#73 Gud, vad kul! Hade inte ens tänkt på det än men det var ju jätteroligt! Du kan lägga in den här bilden med om det är okey :)