Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 959 ggr
kicki80
0

Lödrift

Är det ngn här som har sina connemaror på lösdrift? Funkar det bra? Har en som hostar när hon står inne så jag har börjat fundera på ett alternativ till att ha henne i box nattetid…  Om ngn har vindskydd så sätt gärna in ngn bild. Har haft utebox och det gilla hon

Tips på bra vindskydd mottages tacksamt

kicki13
0

Hej

Jag har mina connemaror på lösdrift och det fungerar jätte bra. Det bästa är att dom rör på sig dygnet runt och inga galler som några av dom kan få när dom har stått på box.

Jag är jätte nöjd med detta och dom ser ut att trivas med också

MadickenII
0

Jag har haft mina hästar på lösdrift i många år nu, och vi har byggt lite olika modeller av drifter. En hall, med tre väggar och en öppen sida, ca 6*6 m. I den har jag haft djupströbädd som fått ligga kvar varje år och sedan bara fyllts på. Fungerar super!

I en existerade byggnad har vi inrett en öppen utebox, och sedan byggt en box till på husgaveln. Det finns inga dörrar, utan det är som två mindre lösdrifter. Djupströbäddar även där, och de har varit mycket välanvända av hästarna. Det är mest för min skull som några hästar stått på stall, för att det är mer lättarbetat.

Ska försöka hitta några bilder!

hllw
0

Även vi har de flesta av våra connemaror på lösdrift. I perioder när de vuxna/ridbara hästarna arbetas som mest har vi dem inne på nätterna, men unghästarna och avelsstona går nästa uteslutande på lösdrift.

Ser inga nackdelar med det alls förutom att det kan vara bökigt med hästar som arbetas svettiga eller har andra foderbehov än sina hagkamrater. Uppfattar att hästarna blir trygga och harmoniska. Vi har vad jag vet inte haft några sjukdomar, hanteringsproblem eller andra åkommor som kan relateras till denna hästhållning.

Hittade tyvärr ingen lämplig bild. Men vi har två olika lösdrifter. En vars ligghall är ca 90 kvm (där vi brukar ha 7-8 hästar) och en ca 40 kvm (där vi brukar ha 2-3). Antalet hästar är mer baserat på ligghallarnas placering och hagarnas storlek samt hästarnas kön, ålder och storlek än på ligghallarnas storlek.

joyen
0

jag har mina på lösdrift nu. unghästen behöver gå ute för att bli trött, boxwalkern snurrar inte när hon går ute… min åsikt är att mina hästar mår bättre av att vara ute, tror väl inte heller att dom ska stå i box 18 timmar/dygn på vintern ex.. jag är jättenöjd m att ha dom ute, det är en liten invänjningsperiod i början, dom är ju ändå vanedjur… nu går det super!