Stamböcker!
Hur intressant är stamböcker?
Vilka stamböcker har ni?
Själv har jag den "gamla" svenska från SPAF, SCS första egna, de irländska och de engelska kompletta så långt det är möjligt.
Jag hade nöjet att läsa de Irländska stamböckerna hos CB för några år sedan - de tyckte jag var VÄLDIGT intressanta !

Skulle det inte komma en ny på de "yngre" hästarna här i Sverige? (Nr II) Hörde att den skulle komma förra hösten

Ja, var blev band II av?
Har band I o alla hingstkataloger som kommit med connemaranytt,
de är jätteintressanta att bläddra i när man studerar stamtavlor, jag som fortfarande håller på att lära om rasen hämtar mycket o bra info här…

Har de svenska riksstambok för ponny band 1-2, 4-12 (varför har jag inte 3 då =S) samt connemarastamboken band I
+ att jag har Aramennoc då =)
#2 & #3 Är det någon som är förvånad?
Jag har de svenska stamböckerna, samt de gamla SCS-registren som också är jättebra att ha. Har förstås även alla russtamböcker och en hel del kallblod, ardenner och nordsvensk.
Mina russtamböcker är sönderlästa och har jag har svårt att klara mig utan dem.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Kan ingen från styrelsen berätta var band II blev av? Hästägarna blev ju uppmanade att skicka in kort på sina hästar, men de fick ingen vidare information. Var det inte du "Hagalyckan" som höll i det hela? 
Stamboken kommer att bli gjord, just nu saknar jag underlag för att kunna komplettera med ägare vid stambokstillfället och RC nummer är inte komplett. Bilder på stona, de INT stambokförda samt hingstarna är de som kommer i denna upplaga.
Från 957 och framåt kommer i nr II.
Det blev en paus i arbetet sen första numret kom ut. Även Dan-Axel Danielsson är invovlerad i grundarbetet där vi tillsammans inte har fått in alla uppgifter men det är på stort G. Så lite tålamod så kommer det ut listor i excelfil på SCS hemsida så småningom där vi ser vilka foton som saknas.

Ursäkta om jag låter gnällig, men det verkar som tidsplanen spruckit
Jag kan tänka mig att ni har mycket att göra , men över ett år har det tagit utan ngn info på SCS.s sida. Kan du inte få mer hjälp om det är tidskrävande? De ägare som inte skickat in foton kanske inte är intresserade och då kanske ni inte behöver vänta ut dem. …….
#8 Hur kan listan med RC-nummer vara inkomplett. Det är väl SCS som delar ut dem? Eller handlar det om bristande internkommunikation? Eller har man lagt all tid på att dela ut dispenser?
Tidskrävande eller ej, jag gör den färdig så snart jag bara kan och någon deadline har inte funnits för utgivning mig veterligen. Vad gäller kommuniationen så är den och har varit fungerande. De data som skall in i sammanhanget och det jobb vi som är involverade i stamboken gör sker ju som ni alla vet på ideell basis så vissa saker får ta tid. Så jag kan bara hoppas att ni har tålamod och väntar på ytterligare en fantastisk dokumentation av svenska connemaror.