Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 2500 ggr
Husberg
0

Lösdrift

Vad menas/betyder lösdrift? Jag ska kanske skaffa häst och tycker att det är väldigt dyrt med boxplats här i stockholm, lösdrift har jag läst på blocket mm är mycket billigare;) Skulle ni rekomendera det? Självklart får ju hästen motion och ompyssling med massor annat också;)

liljegren
0

lösdrift innebär att hästen går ute dygnet runt. De ska ju dock ha något form av vindskydd..

Jag tycker väl inte att det spelar så stor roll.. visst är det skönt att kunna ta in hästen, speciellt när det är regnigt och blåser massor, å andra sidan brukar de klara sig rätt bra ute med..

Husberg
0

okej tack så mycket;)

colleen
0

Men boxplatser måste ju finnas i anslutning till lösdriften om någon häst blir sjuk.

Lösdrift kan vara ett bra alternativ om det är någon seriös som har det. Så inte hästarna bara lämnas i en hage och sen är det bra. Sen passar inte alla hästar ihop så man får ju se till att hästen verkligen får äta och dricka.

~Jag tror på ödet~

yuppie
0

håller med sandra, ett stall är väldigt skönt och vet att mina kusar också uppskattar det, finns väl inget mysigare att erbjuda ett skönt stall när det regnar som fanken och blåser.

tyvärr har de lösdrifter jag sett, varit dåliga substitut med rangliga väggar, skulle inte gå in själv ens. medans de fina lösdrifter som det skrivs om i ridsport ibland, där allt är uträknat, är alldeles fantastiska. känns mer som matte sparat in rejält på stallbyggandet. gick förbi ett grannställe där några tjejer stod och pratade med varann, var är stallet frågade den ena. det var fullt, finns två boxplatser och elva hästar, så min häst går på lösdrift. vad är det frågade den andra, ja dom går ute.  obs det finns inte ett endast frö till nåt skjul i den hagen. i sth området är stallhyrorna dyra, kanske runt 4 - 5 tusen och då hoppar en del på denna lösning.

vilken trevlig dag vi hade oss lotta igår, roligt att träffa så många connemaramänniskor. önskar vi kunde ses lite oftare, tack för mig

Jammie
0

Enligt djurskyddsmyndigheten;

Hästar som går ute under den kalla årstiden ska ha ligghall
Under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga för djuren.

Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Husberg
0

okej:D Tack så mycket;) Ska tänka på saken, ni som har era hästar på lösdrift, tycker ni att det är bra/okej för er? Hagen ska ju uppnå alla krav från djurskyddsmyndigheten!

Zondell
0

Jag har lösdrift och mina hästar kan, från sin hage, gå in i en del av ladan. I samband med utfodring binder jag upp dem och de har varsin krubba. Då finns även tid för hantering och visitering.

Jag har boxar också och kan hålla hästarna inne/ensamma om det behövs.

Min erfarenhet är att det fungerar väldigt bra.

Positivt:

• Hästarna rör sig mycket
  • De är sociala och bra med andra hästar
  • De är positivt för tänder och mage
  • De är friska i luftvägar och rena i benen

Negativt:

• Går åt MYCKET mer foder
  • Inte särskilt lättjobbat eftersom det krävs mockning och uppbindning om det skall vara bra
  • Hästarna oftast är längst bort i hagen när hovslagaren kommer Flört

Jag tycker förstås att fördelarna väger upp!

Husberg
0

Okej;) Bra med det positiva, finns det fördelar finns det nackdelarXD

Jag ska ju försöka få min pappa att ändra sig, jag fyller snart 15 och ska få en moppe, jag vill ju ha en ponny istället så jag ska försöka få honom på andra tankar;)

OT- Har ni några tips?

Zondell
0

På hur pappan skall köpa ponny istf moppe?

När man ridet, tränat, mockat, borstat etc är man så TRÖTT att man inte orkar busa, vara ute sent eller inta några förbjudna drycker. Man vill bara SOVA. Så att köpa ponny till sin tonåring är en ren INVESTERING för att slippa trubbel och få en bra framtid för tonåringen. Dessutom lär sig tonåringen sig ta ANSVAR och gå upp på morgonen - annars får pappa hota med att SÄLJA ponnyn.

Husberg
0

#9: Det var en bra kommentar tycker jag;)

Zondell
0

Biter den på pappa?

Husberg
0

#11: Vad menar du?

Zondell
0

Köper han en ponny istf moppe tror du?

Husberg
0

Jag är inte säker en, han har sagt att han ska sova på saken, jag har ridit i 6,5 år nu så han vet att jag är redo;) Just nu håller jag på och räknar upp fördelar med att ha häst, tror ni att jag lyckas?

Zondell
0

Absolut. Lycka till!!

Husberg
0

#15: tack så mycket;)