Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: unghästar
Läst 6624 ggr
AnnaB
0

beräkna mankhöjd..

hittade mitt gamla tidningsurklipp om hur man beräknar den blivande mankhöjden, ett ämne som alltid är lika aktuellt……så här lyder ett gammalt beprövat knep enl. tidningen

"från att hästen är ett år kan man mäta avståndet från hästens armbåge till yttersta spetsen på kotan. Håll kvar snöret och mät ut samma avstånd uppåt. Resultatet är den slutliga mankhöjden"

- lät väl enkelt, va?!

sagt o gjort, jag gick ut o mätte.

Linus, 1 år, 137cm idag,  -måttet mellan armbåge o kota blev 69cm, det måttet gånger 2 skulle då bli rätt mankhöjd, dvs. måttet blir 138cm! borde man då också inte räkna med måttet mellan kota o golv?! det är ca 12 cm till, då är jag uppe i 150cm istället…

För Denise 2 år o idag 143cm blir måttet 79cm dvs. 158cm, lägger man till de ca 12 cm också, blir det en jätte häst hela 170 cm!

Nä, det är nog bara att vänta o se……någon som prövat det här knepet o fått det att stämma?

ambo
0

Har hört detta från gammal hästkarl men som han visade så håller man upp snöret rakt upp och mellanskillnaden till manken är det den har kvar att växa s a s. luftspalten mellan snörslutet och manken (om du fattar..hur jag menar) Glad

AnnaB
0

#1 nej, jag tror nog inte på den här teorin, mäter jag Linus har jag 11 cm tråd över hans manke det skulle bli 137 + 11 dvs. 148 men gör jag likadant på hans 21 åriga mamma så har jag 9 cm. över manken…. det är något som inte stämmer, kanske teorin är uträknad för halvblod, vem vet…

Zondell
0

Jag kommer inte ihåg hur jag mätte men det kallades tattarmått och mina ponnyer har stämt med + el - 1-2 cm.

Lindbygarden
0

Måttet ska endast gå attgöra när de är ett år också.

På stor häst pratar man om att de är ca 90% av sin vuxenhöjd som åringar..