Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 4660 ggr
[AlphLauren]
0

Roslags-connemaror!

Vad jag fattat det som så är det ett "gäng" connemarafolk som bor runt om i roslagen?

Hur många är vi?

Jag bor i Norrtälje C och hästen har jag ett par km härifrån i "gamla solbacka" om någon skulle känna till det. Räfsja heter stallet/gården :)

Mia :)

GamlaSvarten
0

Hej

Här är en. Bor mellan Norra Råda och Nyby i Söderbykarls socken och har två egna och dotterns mara hemma på torpet. Glad

Viw

Carduus
0

Jag bor också i Norrtälje C, ponnyerna i Ununge mellan Edsbro och Hallstavik.

Vi kanske borde ha en Roslagsträff?

[AlphLauren]
0

Uffe Mattsson bor ju utanför också mot Svanberga *nu har jag tappat namnet på det.. hehe*

Visst var det connemaraträff med årsmöte där förra året? Men jag missa det tyvärr då… Eller jag var där och hejade på Lisa_trollet men jag var inte med på mötet, är inte såå insatt i klubben men men..

MadickenII
0

Norr Malma är Uffe och Carinas tillhåll

Jag bor också i Norrtälje C och på Väddö. Inga Connemaror längre, men 4 stycken har passerat, sista åkte hemifrån i dec-08. Blir det ny häst så måste jag nog säga att jag köper en Nordis. Är dock lovad en fölunge undan sista egna uppfödningen, så kanske trillar man dit igen.

Norrveda
0

Får väl hänga med på ett hörn fast det numera inte finns nån connemara i stallet, jodå ni som inte tror det så stod det faktiskt en här i stallet i början av -80 talet. Nu finns det inte plats för nåt annat än russ Kyss.

Jag bor och jobbar i Norrtälje och har hästarna på Vätö, är dessutom aktiv i Roslagens Ponnyavelsförening och ordnar aktiviteter för bla Connemaror.

Helena

AKWIK
0

Jag bor i Norrtälje och har hästarna i Roslagsbro, inte så många kilometer från GamlaSvarten och Sassenach fågelvägen. Eller traktorvägen kanske jag ska säga.

Till Vätö är det ca en mil från stallet. Och till Norrveda har jag 25 meter när hon är på jobbet. Skrattande

Det finns minst två personer här på forumet som är uppvuxna i/nära Norrtälje men som inte bor här längre. Hoppas att de också skriver en rad här. Tyst

Nyvreten
0

Här måste ju jag med skriva Skrattande  Bor 2 mil söder om Norrtälje i Bergshamra. Hästarna 1 connemara & 1 connemarakorsning bor här hemma på gården.

#2  Carduus ! Vart har du stallet ? Min man har släkt i Ununge ( Bloka )

[AlphLauren]
0

Oh vad roligt, jag var på utställning med min häst på Norrveda 2007-06-06. Trevligt trevligt.

Men jag är inne på RPAF's hemsida titt som tätt, dåligt med uppdateringar där och i slutet på förra året var det problem med utställningarna?

MrsM
0

Jag är född på Norrtälje BB och tillbringade några år på Stockholmsvägen… Sen blev det några sommarlov på Väddö när pappa tjänstgjorde på skjutskolan (? har jag för mej det heter, i a f där repgubbar lärde sig skjuta ned flygplan på 60-talet.). Och jag har rott postrodden mellan Grisslehamn och Eckerö…

Kan kanske räknas lite som rospigg då kanske…bara connemaran som fattas…

MadickenII
0

#9 Väddö-fint så det förslår! Jag som är äkta rospigg på pappas sida och född och uppvuxen på Väddö. LVSS-antar jag att skjutskolan hette, finns fortfarande kvar i annan regi. Superfina ridvägar, motionsspår med flis och lyse! Norrtälje är också helt okej att bo i, men jag saknar alltid mitt riktiga hem vid havet. Något särskilt med det ändå! Just nu är ju dock min stuga ockuperad av gammal pojkvän, så jag får husera där på nåder.

AKWIK
0

#6 Ändrar mitt "minst två" personer till minst tre. Hade glömt dig Mrs M. Skäms

[AlphLauren]
0

skulle kanske vara kul med en lokalförening roslagen och hitta på saker ibland?

jag hade gärna dragit igång nåt men jag har tyvärr inte tid eller erfarenhet så jag vill ta på mig nåt sånt… Skäms

MrsM
0

Håller på att städa bland pappren på connemarakontoret. Fann då en styrelseberättelse från 1974-75 där allas vår GamleSvarten stod som lokalombud i Roslagen, tillsammans med AKWs stallhyresvärd… Dax att återuppliva den gamla lokalföreningen "Roslagsgruppen" igen kanske? Ni har ju erfaret folk att tillgåFlört. "Hästens Dag" på Värnberg igen kanske? Stuterinamnet är ju återupplivatGlad.

[AlphLauren]
0

Vi har ju faktiskt gamla Hummelbro här i roslagen också ;)

Sassenach
0

#0 Är det där "elkedjan" har sina hästar? Jag vet att de hade en del Halling uppfödda ridponnyer får några år sedan..

#4 Har hört att de har köpt nytt…

#6 Vad då traktor väg? Det går faktiskt att ta sig fram där med bil…Flört

Carduus
0

#7 Första gården på höger sida då man svängt in mot Ununge kyrka efter Bloka, Ränka heter området där.

ambo
0

# 16 Ränka! Allétrakter Glad

Jammie
0

Jag är kanske en av personer som AKWIK syftar påFlört. Är född och uppvuxen i N-e, hade sommarstugan på Vätö till 2008, då jag gjorde mig av med den Gråter.  Min connemara har varit på allehanda sommarbeten i Roslagen de senaste åren, på Vätö och i Roslagsbro. Numera så betar hon i Tystberga, 2 mil norr om Nyköping. Det var sambon som gjorde så vi hamnade här, han hade gärna fått ta ett jobb i Roslagen istället Skäms.

RC70
0

! Tillochmed jag är norrtjäljebo, på halvtid !!

Mina föräldrar har sommarhus på FÅRGÅNGSÖ i NORRTÄLJE SKÄRGÅRD, det har vi haft sedan 1982 så i Norrtälje har jag varit, mycket mycket ! :)

Carduus
0

#17 Vad är det för Allé du vårdar där? Du får säga till västa gång du ska ditGlad

[AlphLauren]
0

#15 Vet inte om de har elkedjan men om det är Mulle du syftar på så hade hon hand om stallen för några år sedan här i Räfsja.

Men ja, hon har byggt nytt ute mot Vätö och har sina hästar hemma nu. Vet inte vad dom har för hästar nu men stämmer att det var mycket hallinguppfödda ponnysar i räfsja runt 2002-2003 när jag flyttade dit "första gången".

Sedan har jag även stått på Svanbergaranchen, Vigelsjö ridskola, Nånö (ej hos Ulrika med ridhuset utan på andra sidan grisslehamnsvägen  i nybyggt utestall). Hästen har även varit på Tricorn ranch som lektionshäst i Flen låg det då.

Och hos fodervärd i Söderhamn. Men men, nu är han hemma i gamla räfsja igen men det är nya hyresvärdar och båda stallen är totalt nyrenoverade sedan 2 år tillbaka :)

Norrveda
0

#8 Vi vet att det varit lite dåligt med uppdateringar på hemsidan men nu planeras årets alla aktiviteter så snart ska det bli ändring på det. 2008 hade vi ett dåligt år på domarsidan till våra utställningar, inbokade domare blev sjuka eller tackade nej i sista stund, hoppas på ett klart bättre 2009!

Utställning på Vätö ska det bli är det tänkt men jag avvaktar med att gå ut med datum lite till pga av min envisa sjukdom, läk har äntligen bestämt sig för att göra en rtg för att se om de hittar nåt som är fel.

#9 Norrtälje BB Glad där är ju jag också född, kanske vi träffades redan på BB då eller? Du är väl också fortfarande 25+? Flört

Finns det möjligen lite Connemarafolk här i Roslagen som skulle vilja vara med i vårat glada gäng i RPAFs styrelse?

Dyblygiad
0

Jag har än så länge en connemara i söda roslagen, Ljusterö. Vi avvaktar beslut om utdömning Rynkar på näsan på vår Mara.

Webmaster för RPAFs hemsida inväntar nu propparna för årest aktiviteter. Det går itne att uppdatera om det inte inkommer något material att uppdatera med Flört Våran webmaster är inte med i styrelsen och inte så hästaktiv heller……

RC71
0

Ser fram emot årets aktiviteter! : )

Hoppas du snart är frisk igen. Det är ett elände att vara "konvalecent"

RC71
0

#23 Men är hon så dålig nu så att du måste ta bort henne? : (

AKWIK
0

#13 Vi får väl tänka på saken…

#14 och Sundsta, Tisslinge, Kåsta för att nämna flera numera nedlagda.

#15 Ja men det är ju gräs i mitten på vägen så då är det väl mer en traktorväg Obestämd. Jag får väl testa rida Chancen hem till er i vår. Flört

AKWIK
0

#18 Jovisst är du en av de två som jag tänkte på! Flört 

#23 Förvånad Har hon så ont? Vet de vad som är felet?

[AlphLauren]
0

#26 Chansen? Är det du som har Fr.minde Hazy Chance eller är det nån annan? Jag har försökt luska vart det är han står för visst står han i Roslagen?

Han var min favorit när jag jobba på Hagen, snällare hingst får man se sig om Skrattande

Någon som känner E. Ås? Henne känner jag och vi pratar ofta connemara :D

Vi kom fram till förra året att hon var med och körde hem en häst från Hagen till mig då hon var med någon där som lämnade ett sto hos Gisela på betäckning. Och i samma veva hade jag ringt tanten och frågat om jag inte kunde få låna en häst av henne. Så hon skickade med en upp med dom som hade lämnat sto hos henne, haha :)

Det kanske var någon här? Det var våren 2001

AKWIK
0

#28 Mina hästar står inackorderade hos dem som äger honom. Jag träffar honom varje dag. Han är en mkt snäll och klok herre. KyssKyss

Dyblygiad
0

25 + 27# Förslitningskada i vä framknä. Trots Butta så är hon ej smärtfri och nu börjar det märkas i hennes humör att hon inte får göra annat än att gå i hagen med de andra och bara äta mat. Kanske är hon en sådan individ som inte fixar att bli pensionerad? hon hugger efter de vuxna hästarna och ser inte glad ut på ögonen. Vi har ökat Butta dosen men inget hjälper. Har varit inne på att betäcka henne men jag vet inte om det är så lämpligt. Tänk om hon får mer ont vid denna tid nästa år? Hur kul är det att veta att man har betäckt henne och låter henne gå med tyngd på frambenet…..

ödet vill tydligen inte att jag ska få en egen gulbrun connemara att avla på Rynkar på näsan

AKWIK
0

#30 Stackars henne! Rynkar på näsan

RC71
0

#30 Trist!Rynkar på näsan

[AlphLauren]
0

#30 gud så tråkigt :(

Carduus
0

#30 Nej så tråkigtRynkar på näsan hoppas verkligen det ordnar sig…

ELS
0

#30 Har du varit iväg och undersökt henne på klinik eller djurjukhus nu eller hur vet ni att det är en förslitningsskada? Antar att du menar att hon har artros?

Hur länge har hon haltat?

RC927
0

Jag har också Norrtäljeanknytning.Flyttade dit som 15åring,bodde vid Ramsta skola.Gick gymnasiet i Norrtälje,de två sista åren på nya Rodenskolan.Sommarjobbat på Turistbyrån ett antal år.Mamma bor på Hellasgatan och familjen har fritidshus på Lågarö.En syster bor kvar i Norrtälje.Min connemara bor på Värmdö och jag i Nacka,det är ju också skärgård!

AKWIK
0

#36 Och där kom den andra som jag tänkte på! Flört

Norrveda
0

#24 Här är man ingen konvalecent inte enligt läkarna, så fort jag återfick balansen var det bara att börja jobba igen. Har efter dessa 3 månader upptäckt att man måste vara "frisk för att vara sjuk", känner mig urless på läkare på VDC Skrikandes
Det är betydligt lättare att få tag på veterinärer när hästarna är sjuka än att få tag på läkaren när man behöver.
Har i alla fall fått en ung, snygg och trevlig sjukgymnast som jag inte har nåt emot att gå till Oskyldig

RC927
0

#37 Tänkte att det kanske var mej Du menade!!Glad

[AlphLauren]
0

Vi kanske ska ha en roslagsträff då för oss som bor i närheten? kanske gå ut och käka nån kväll eller ha tacokväll hemma hos nån? Skrattande

Vore ju kul att få lite kontakter…

Jag vet ju några till som har connemara, om jag bara kunde komma på vad dom heter i efternamn. Döttrarna tävlar hoppning. Tror dom har/hade Hagens Royal och Rocky Racoon (eller hur de stavas ;) )

Sedan tror jag Hagens Xquisite finns i Roslagen hos nån också…

RC71
0

#38 Men din stackare! Rynkar på näsanJag brukar ofta säga att våra hästar har tillgång till betydligt bättre och snabbare sjukvård än vad vi människor har. Efter alla mina år i vården är jag helt övertygad om att det är så! Men en snygg sjukgymnast kan man behöva lääänge-i förebyggande syfte Cool

[AlphLauren]
0

Och Winnie Love finns nog här också om hon lever/inte är såld, har sett henne på klubben nån gång… :)

AKWIK
0

#22 "Finns det möjligen lite Connemarafolk här i Roslagen som skulle vilja vara med i vårat glada gäng i RPAFs styrelse?"

Jag hjälper gärna till på alla vis, utom att sitta med i en styrelse. Har nu förstått att jag inte skulle orka med ev. omotiverade attacker som man riskerar utsättas för. Men hör av dig om ni behöver hjälp så ställer jag upp! Flört (under pseudonym och med mörka brillor Skrattande)

[baffinbay]
0

#43 Angripar-en / na verkar ju inte ha något mot anonymitet så du kanske kan sitta med anonym? Det kanske är enda sättet att kunna arbeta ideelt utan att bli uthängd och attackerad på Internet?

Skrivet lite med glimten i ögat av en som är less på nivetvem som viintevetvemdetär.

Godkväll!

[AlphLauren]
0

#44 hahaha ni är för roliga! får man sitta med påse över huvudet också på alla möten då? Cool

[baffinbay]
0

#45 Det kanske inte ens går att ha möten IRL? Det kanske kommer en spion och nästlar sig in? Undercover investigator liksom…

Dyblygiad
0

43#

Äsch då, det är bara ordförande de angriper, gör de inte de så hänvisar man till den elaka tyrannen till ordförande. Tungan ute

Visst vågar du sitta med i vår styrelse……..

30#

Hon har varit ofräsh i snart 3 mån nu. Men senaste månaden varit halt. Hon har genomgått en rejäl hältutredning fast inte på klinik. ÄR sprutad och testat med Butta men inget hjälpt. Vår veterinär (mkt erfaren) har dömt ut henne som ridhäst, han är tveksam huruvida hon kommer att fixa att gå med föl. Papperna är på väg in till försäkringsbolaget, sen är det de som får avgöra om vi ska in o röntga el ej. Det som är problemet med en äldre häst som blir skadad och står en längre tid är att det är svårt att muskla upp dem igen och denna damen har under dessa 3 mån hunnit bli väldigt stel i sin bakkärra. Jag kommer inte att behålla henne i livet för min skull, bara för att jag vill ha ett föl efter henne, utan hon får bestämma det genom att visa om hon mår bra eller ej. Får jag en utfömning så väntar jag med att använda den tills jag sett om hon mår bra el ej. Får jag ingen utfömning så tar jag bort henne när jag känner att det är dags, hon har knappt en livförsäkring idag, den täcker en avlivning på stallplan bland kompisarna. Helst vill jag att hon ska må bra i morgon och bli lycklig igen, oavsett om hon är ridbar igen. De måste ha ett lyckligt liv om de ska gå skadade och skrota i en hage. Tyvärr så är det vinter 6mån om året och inte bara gröna beteshagar…..

Smile-
0

#43 Vilken lysande idé! Kanske ett jätteparti brillor från ÖB att dela ut på årsmötet!!Cool

ELS
0

#47 Varför vill du själv inte åka till klinik för utredning?Obestämd  Det finns ju faktiskt en chans att detta är en akut skada och inte en förslitningsskada.Glad  För att ställa den senare diagnosen måste man väl ändå röntga? Oavsett hur duktig veterinär man är har man ju inte röntgensynFlört

[AlphLauren]
0

#49 vad jag förstod så var hästen gammal och hade knappt en livförsäkring. Mycket möjligt att försäkringsbolaget väljer att döma ut hästen istället för att göra sig besväret att skicka fram och tillbaka till klinik.

Försäkringsbolaget gör vad som är billigast för dom. Hade det varit en häst försäkrad för 150 000kr hade dom definitivt skickat den på allehanda undersökningar innan dom är villiga att betala ut summan.

Jag är vittne till båda händelsena på flera hästar…

#47 Du känner hästen bäst och är det nåt jag lärt mig under mina år med hästar (som börjar gå mot 20st) så är det att man ska lita på sin magkänsla!

Är du dock villig att lägga ut egna pengar så kan jag varmt rekomendera equiterapeut.

En hälta kommer ju någonstans ifrån.

Jag var på klinikbesök med min häst i höstas och första telefonsamtalet dit lät såhär:

-Hej jag vill att ni undersöker min häst.

-Är den halt?

-Nej.

-Vad är det för fel på den då?

-Den kan inte gå…

Vi åkte dit och skickades hem med remiss till equiterapeut och nu efter 3 behandlingar + 3 massage/elektroimpulsbehandlingar friskförklarades hästen för ett par veckor sedan och veterinären hade önskat att hon filmat hästen vid första besöket och återbesöket då han inte var veterinärt behandlad alls.

MEN ju äldre och 'stelare' häst, ju fler behandlingar, ju mer pengar + man vet ju inte OM det hjälper heller. Om det är förslitningsskada din häst har så är det…

Jag hoppas det går bra i alla fall och är förstående i vilket beslut som än tas :)

ELS
0

#50  Och något jag lärt mig av mina 25 år inom djursjukvården är att man inte ska gissa sig till diagnoser….Tyst

Sassenach
0

#22 Är inte så van vid föreningsarbete, men jag hjälper gärna till, gärna något enkelt till en början…Glad

#26 Det är gräs på mitt strängen under ca halva sträckan… Det blir bra om du kommer förbi med en häst, så våra har något att titta på och bli upprörda över… Flört

Vad ligger Roslagsborna åt för ridstil då? Jag känner till en "nybakad" ridlärare, från Almunge, som håller på med Klassisk ridning är det något som är intressant? Skulle kunna slänga ut en krok om en klinik om det finns intresse?

Annars hade jag en idé om att man går ihop några människor och hyr det nybyggda ridhuset i Roslagsbro, några timmar varannan helg och anordnar någonslags aktivitet…

[AlphLauren]
0

#52 Nu snackar vi kreativitet!

Nybyggda ridhuset i roslagsbro, är det kvilunda du tänker på då? eller finns det nåt annat också nytt?

Vem är ridläraren? Jag har nämligen själv tänkt ringa en tränare som håller på med klassisk dressyr, det kanske är samma? C.B.?

Jag är westerntjej i själen men kommit underfund med att klassisk dressyr är väldigt likt western fast man eftersträvar en högre slags form. Och det passar oss bättre!

Så jag är väl klassisk dressyrare med westerntänk!

#50 där ser man. Jag har då alltid haft rätt på mina gissningar, men det är ju jag det ;)

Sassenach
0

#53 Tack! det finns mycket som skramlar runt här uppe.. Finns det ett ridhus där oxå? Nej i Ekeby var det jag tänkte på iaf, det är skithäftigt! nästan hela ena kortsidan är glasvägg!

C.B vet jag inte vem det är.. Det här är en gammal jobbkollega till min fd klasskompis, de jobbade på Vängsjöberg tillsammans. Hon har precis blivit klar med utbildningen på Strömsholm och ridit mycket för Craig Stevens.

Western har jag inte provat på särskilt mycket, har gått på Vigelsjö i många år och tre år på Finsta NBG.

Det där med att köra, uppsuttet, i skogen eller brukskörning är bus kul för min del. Men att rida en tur är inte alls fel det heller!

Tittut
0

Den här tråden hade jag missat, men den var ju intressant. Det enda jag kan bidra med i Roslagssammanhang är att min pappas barndomskamrat som är uppvuxen där jag har mina hästar, flyttade till Hummelbro. Glad

Lite som jag mötte Lassie, sådär!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[AlphLauren]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#55 Hummelbrogården skulle jag vilja ha… åkte förbi där i höstas, den såg igenvuxen ut? Men jag åkte ju bara förbi också… Man ser inte så mycket från "utsidan" ;)

Aha.. C.B. har PRE-avel stuteritranan.se tror jag hemsidan är annars googla på "stuteri tranan". Hon rider klassisk dressyr och har haft lektioner i Kvilunda i början på året.

Låter coolt med ridhuset där, där har jag inte varit :)

Körning tycker jag verkar så läskigt att sitta bakom hästen om det skulle hända nåt? Haha, fast jag är ju van vid min häst som är lite tittig, antar att det är big no no för en körhäst!

Western är jättekul! Skulle man ha olika ridhusträffar kan ju varje deltagare ha med sig en övning att lära ut eller berätta om så kan man prova på. Jag har massa bra övningar förknippade med western att göra för att få en mjuk och lättmanövrerad häst :)

Nyvreten
0

# 56  Min dotter har ridit för henne. Verkar bra Glad

Dock inte på en connemara utan en New Forest Skäms

AKWIK
0

#56 Förvånad Stuteri Tranan är ju i samma by som stallet upptäckte jag nu! Glad Bara några ängar emellan. Ni kanske minns att jag svamlade om granngårdens PRE-hingst för många trådar sedan. Flört

[AlphLauren]
0

#58 Jaa precis! En vän till mig har en avkomma därifrån så jag har varit med honom hem till C.B. för hon hjälper till att utbilda hingsten :)

Och han låter mig rida på hans uuunderbara quartersto ibland som han också har i sitt stall *drägel för min cowgirlspirit på den hästen* Flört

Jag försöker ju få Z att se ut som en quarter och jag lyckas rätt bra. Sedan ett år tillbaka har två hovslagare, 4 veterinärer, 1 equiterapeut och 1 hästfysiolog komenterat muskulaturen och storleken på Z när dom träffat honom (positivt alltså) och dom har blivit överraskade efter att man i telefon sagt "ja det är en connemara" och sedan sett honom irl! Det är roligt!

Han har senaste året gått från 135 i täckesstorlek till 145 också Förvånad Och då blir han ändå 11 år i år så han har ju varit "färdigväxt" länge kan man tycka… men icke på bredden på musklerna antagligen…

Han har sjukt mycket muskler nu i början på halsen… Han ser ut som en belgisk blå… ehhh…

Man blir lite stolt faktiskt! hihihi

[AlphLauren]
0

och en bild på ryggen… han är så musklad över ryggen så han har gropar… syns lite här… hehe

Men i alla fall 20kg + vinterpälsen ska bort och sen kommer han va precis som jag vill ha honom ;)

Sassenach
0

#56 Mycket sant att det kan bli värre olyckor inom körning än ridning… Det är ju lättare att köra in en lugn häst. Men har du provat att tömköra något, utan något efter dvs?

Låter spännande med western övningar, prövar gärna, skall bara utbilda hästen lite till först.Oskyldig Har du prövat Bruksridning någongång? Det brukar beskrivas lite som en svensk western, jättekul och nyttigt för hästen.

#58 Hmm… undrar om det inte är de som köpte farfars gamla traktor..?Obestämd Tror att de var dem, har för mig att de hade kört sönder traktorn efter en vecka..

[AlphLauren]
0

#61 Jodå, tömkörning och sånt där går jättebra, inga problem.. Och jag tror nog att ett proffs skulle kunna köra in min häst men jag skulle ändå aldrig våga sätta mig i en vagn bakom hästen även om nån annan gjort det 100 gånger innan ;) Haha.

Bruksridning har jag inte provat men hört talas om, verkar jättekul!

Sassenach
0

#62 Den där 101:a ggr är farligFlört. Jag har som mål att Kråkan och jag skall kunna harva och sladda ridbanan hemma till hösten..Skrattande

Det är kul, fick låna en kompis "guling" på senaste DM:et, bestämde mig för att vara med samma vecka så.. Men kul hade vi, det hade iofs gått bättre om hon hade lyckats få tyst på sin "guling"… Det är ju inte så överdrivet pretantiöst som tur är. Hel och ren och en frisk häst är det som gäller rent grundmässigt och man kan traggla med varje uppgift så länge som man känner för.

Dyblygiad
0

ELS; Anl att vi inte redan står på klinik och rtg är att vi har 2 dräktiga ston hemma som snart ska föla. Jag vill inte ta risken att åka dit med häst som tar hem smitta till stona.

Först resonerade vi så att vi avvaktar tills fölen är någon vecka gamla, då hon ändå inte mådde dåligt av det. Men nu försämras hon för var dag som går och det är på humöret man märker det. Trots smärtlindring mår hon inte bra, så ska ingen häst behöva ha det. Hon har knappt någon livförsäkring kvar, den täcker istort bara hennes avlivning, väljer försäkrningsbolaget att dömma ut henne på vår veterinärs inrådan så är det vad de väljer. OM en gammal häst som är tävlad så pass mkt får ont och tydligt visar att de är missnöjda med att lunka omkring i hage så får man ta sitt ansvar som ägare att göra något åt det, men det får inte gå ut över övriga djur i stallet, födda som ofödda…….

För att prata om något trevligt så pysslar vi med allt möjligt med våra djur. Dressyr, hoppning, körning, distans och skogsmulle. Vi sladdar ridhuset (när vi orkar) och drar timmer med samtliga djur som är under inkörda el är inkörda. Det är ett steg i vår inkörning. Jag försöker få barnen att skaffa sig en bred grund att stå på innan de väljer en inrikting. De ska pröva på allt de är nyfikna på. I höstas var det en prövapå galopptävling för ridhästar som gällde och nu i vår är det en pröva på distans GladDressyr o hopplektioner får de varje vecka så oavsett. Vintertid så tolkas det flitigt och sommartid försöker vi hitta badstränder lämpliga för hästar.

[AlphLauren]
0

#64: Det är en pröva-på galopptävling på täby nu snart igen

I sommar ska jag åka till täby och galoppa med min häst, jag har precis beställt en säkerhetsväst, känns som jag vill ha det ;)

Vad roligt att göra mycket, jag är också väldigt allround

Tävlar/har tävlat: Hoppning, Dressyr och alla vanligaste klasser i Western.

Har ju haft en egen 'fd.' galopphäst så då var jag lite mer insatt i den sporten också.

Rider mycket i skogen på somrarna :)

ZABA
0

Samtliga roslagsconnemaror med anhang och bihang är varmt välkomna till Stockholms Ponnyavelsförenings utställning i Färentuna, Ekerö 31/5. Dags att anmäla nu! www.stpof.com

ambo
0

#66 nära mej Glad om vi inte är på roslagens rkk den dan så åker jag dit!

liljegren
0

Jag bor i söderbykarl.. Har dock bara en mara, än så länge, haha

Dyblygiad
0

#66 Själv ska jag med 10 Roslagskaniner på utställning i Berga den dagen Tungan ute

ZABA
0

#69 Tur att du slipper springa med dem iaf! Flört LYCKA TILL!

[AlphLauren]
0

Jag satt och fnulade lite på om man skulle starta någon slags lokalförening i roslagen om det är fler som är sugna. Så var jag inne och kollade på de andra lokalföreningarna/dotterföreningarna till SCS och såg då att dom hade medlemsavgift 100kr/år…

Nu är ju inte 100 spänn så mycket att bråka om kan jag tycka men jag är väl en snål inbiten rospigg också som tycker att är man medlem i SCS borde man få vara med/ansluta sig till om man har en lokalgrupp nära sig och vara med på deras aktiviteter….

Man kanske inte behöver vara en i ordets bemärkelse förening utan någon slags kul "roslagsgrupp" bara som anordnar aktiviteter tillsammans där man splittar på priset mellan dom som dyker upp?

Även om 100kr/år per medlem inte är mycket så är det ändå en summa som knappast täcker anläggningsavgifter på olika ställen under ett helt år om man hittar på aktiviteter. Det får man ju ändå betala liksom…

Är jag bara väldigt snål eller är det nån mer som förstår hur jag menar? Cool

liljegren
0

#71, jag förstår hur du menar, men å andra sidan kan det vara svårt att säga då hur mkt en aktiviet kommer att kosta, å då kanske folk drar sig för det istället?

Men en "roslagsklubb" låter inte helt fel, för som sagt, vi är ju några stycken ;)

RC71
0

Tycker absolut ni ska dra igång en Roslagsgrupp. Det behöver ju inte vara en egen förening utan bara ett gäng som träffas och kanske arrangerar aktiviteter genom SCS i erat område Glad

Kjerulfia
0

1/4 av mig är från Roslagen, farfar var född i Skebo, själv bor jag i Uppsala, och har connemara på G. Räknas det?