Kvalitetsbedömning -09
Är det rätt som jag läser på SPAFs hemsidas kalender att de fyra kvalitetsbedömningar som finns i år är alla i sydligaste Sverige? Som jag fattade är de två nordligaste i Nybro och Skaraborg!
Finns det inga kvalitetsbedömningar för storhäst där även ponny kan visas. Vissa år har det varit så…
SCS (dvs du själv som sitter i styrelsen) arrangerar kvalitetsbedömning i Gränna (enligt SCS hemsida). Hur är det med internkommunikationen?

#0 Det blir kval bed på Färsta, Sundsvall 5-6/9. Jag läste på Sundsvalls FRK:s hemsida att anläggningen är bokad den helgen, och har fått det bekräftat från sekreteraren i MNHF. Konstigt bara att inte propparna finns någonstans. Hon trodde att det berodde på att de ännu inte fått tag på domare med behörighet att döma både ponny och stor häst. Det måste visst stå med i propparna, men under tiden kunde man väl åtminstone informera om att det blir av + datumet? Både MNHF pch SPAF, men ungponnygruppen kanske inte ens känner till att det blir en norrut?
Det här aktualiserar behovet av en/flera lokala föreningar för oss norr om Örebro. Som kan ta på sig såna här arrangemang tillsammans med folk från andra ponnyraser. Moderföreningen måste få hjälp eftersom samma personer inte kan hinna eller orka vara med överallt. Roslagens Ponnyavelsförening anordnade ju kvalitets för ett par år sen, men den aktiviteten verkar har dött ut vilket var synd. Kanske något för Roslagsgruppen att bita tag i mellan restaurangbesök och grillpartyn?
I början av det här året var jag väldigt entusiastisk och ville göra något. Jag ritade förslag på logga, gjorde utkast till hemsida till en förening med arbetsnamnet Connemara-Nord. Kontaktade personer som jag känner inom ASRP och SNF bla för att höra om de var intresserade att samordna lokala evenemang. Fick så gott som klartecken från ett par ridklubbar att lägga in klasser med ungponnyprogrammen (kval till championaten) på några tävlingar under våren och sommaren osv. En klubb lovade även stå bakom en separat Connemaradag med hopp/dressyr. Tyvärr tappade jag totalt lusten under resans gång, och lade därför ner alltihop. Hann dock kontakta en hel del folk, och jag har en lista med villiga länsombud från flera av länen från Värmland och uppåt. Ifall någon nu skulle vilja ta över stafettpinnen…
Även jag har kollat upp Mellersta Norrlands Hästavelsförening eftersom jag vet att de anordnat för häst och ponny i Sundsvall tidigare. Jag har också fått svaret att man hittills inte fått tag på någon domare som är både häst- och ponnydomare, men att man strax ska ha ett möte och har förmodligen bättre information efter detta tillfälle. Men som sagt preliminärt 5-6 september. Det är bara att hoppas på detta, för Skaraborg är väldigt långt att åka. Hästarna som är unga och ovana att resa långt blir bra trötta!

Vi har haft i Roslagen flera år men tagit ett uppehåll då vi har haft problem med att få plats på en fungerande anläggning. Finsta var en suverän anläggning men tyvärr inte tillgänglig längre. Inte alltid så lätt att få ihop domare som ställer upp heller. Ekonomin spelar också en stor roll då det krävs många domare som ska ha betalt och antalet anmälda har inte varit så stort flera gånger vilket gjort att föreningen oftast har gått back på arrangemanget.
Om det nu blir en engagerad Roslagsgrupp med Connemarafolk kanske det snart kan bli aktuellt med en ny kvalitétsbedömning här i området.
Hur kommer det sig att Finsta inte är tillgängligt längre?
Ridskolan har ju flyttat dit och de borde välkomna arrangemang, speciellt på ponnynivå.
Jag har ju ingen totto längre men sådan dära är ju roligt :)

Det är ridhuset som ej är tillgängligt numera. Används till annat ( lager/ djurstall ?? ) Det var inte tillräckligt lönsamt…
Har inte varit där nere på evigheter men blev lite fundersam eftersom det flyttade dit Westernfolk och jag tror de hade ko-träningar där för inte så längesedan? Men de kanske bara hade tillgång just då.
Nya anläggningen i Rimbo då? Har bara orkat gå förbi ännu. Inte kikat in :) Vet inte riktigt hur det är med parkering och så men så länge gamla ridskolan är öde finns det ju gott om plats. Tävlingar har de ju också.
#7 WRU fick förtroende och skulle driva ridhuset. Innan var det väl RRKK som gjorde det men inte skötte sig. Dock tror jag inte WRU skötte sig heller eller fick ihop det för kvickt lades den idén ner och klubbens ordförande skrev lite konstigt (onödigt om ni frågar mig) på hemsidan….
Dock vet jag en som annonserar ut stallplatser nu och skriver "tillgång till ridbana och ridhus" och syftar på finstas anläggning. På annat håll hör jag att det är båtförvaring eller kosse-förvaring… Snart åker jag dit och tittar hur det är egentligen!
Och den där ridskolan som är där, det är väl inte rimbo ridskola utan en egen ridskola? Vad dom nu heter…?
Men jag kan skicka pm till en kompis för jag vet några som står i något stort stall i södertjära (heter det va?). Dom borde veta om ridhuset…
Denan är annars en trevlig anläggning där WRU haft sina senaste tävlingar… Dock är parkering lite si sådär att lösa men nu sist gick det precis och då var det väl runt 30 transporter
Jo det är Lotta som har flyttat till Finsta, så Rimbo Nya Ridskola bedriver numer verksamhet där.
Nya anläggningen i "centrum" är det RRKK som driver.
Det är helt galet egentligen med två ridskolor på så litet upptagningsområde så vi får väl se hur det går.
Jo Södertjära är ju rätt nära :) Hade Stardust på Syninge innan hon såldes till Mattsons, hann dock inte sätta mig in i allt där på den korta tiden.
#9 så det är både rimbo och södertjära på samma "plätt" nu då eller? Och både bedriver ridskoleverksamhet.
Och har RRKK tagit över gamla rimbo? Det som ligger vid lantmännen?? Ska dom öppna ridskola där?
Nu hajar jag iiingenting här, hehe
Södertjära ligger nära Finsta men den enda ridskolan där är väl Marika, dvs Syninge Ridskola?
Rimbo Nya Ridskola (Lotta) flyttade till Finsta i slutet av april.
Haha inte RRKK som jag skrev, för mkt R och K. RKRR är det som tagit över nya anläggningen i Rimbo, i gamla byggnaden precis bredvid Lantmännen finns inga hästar kvar. Nya stallet är typ ett stenkast från ridhuset som stod där förut.
Nya stallet har stort ridhus och nytt stall.
Och det är verksamhet på båda ställena (Finsta och Vallby). Och så Syninge förstås men där är det ju mest knattar :)

Åker förbi ridhuset ibland, men kommer nog inte sätta min fot på Finsta igen..
RKRR är väl bara en ridklubb för privat ryttare ungefär som ERF, eller?