Bennarbys Oki Doki
Tänkte lägga upp en tråd med den lille som tema då jag har funderingar emellanåt.. Är ju mitt första föl och det finns ju många andra som har mer erfarenhet här än vad jag har.
Exempelvis undrar jag om det är vanligt att fölisar äter mammans kraftfoder? Han är snart två veckor nu (född 1 Maj).
Han har börjat springa väldigt långt från Jullan i hagen och Jullan bryr sig inte alls. Ska det vara så eller borde Jullan bry sig mera?
Hur stora är connemaraföl? Har fått för mig att han är större än vad som är vanligt men jag vet ju inte.. Lägger upp en bild på honom där han är tio dagar gammal. Det går ju att jämföra med hans mor som är 145.5cm. Försökte mäta honom i boxen här om dagen, bara för att få på ett ungefär (men vi mätte ju i halm med ett föl som inte stod still så..). Då var han drygt 1m.

Glömde en fråga. Jag vet ju att hingstar oftast är lite livligare och busigare och så. Men han håller på och stegrar mot Jullan och hoppar över henne när hon ligger ner i hagen och så. Jullan (som jag trodde skulle vara lite mer irriterad på den lille och säga till) säger ingenting till honom. Låter stona oftast fölen hållas till de blir äldre eller är Jullan för snäll mot honom??
Funderar starkt på att skicka honom på åringsbete under 2010, tycker ni att det är bra/dåligt? Har ni några positiva/negativa erfarenheter från sådana beten?
Märrar är överlag väldigt tåliga mot sina ungar, en del är vassare men en del tar hur mycket som helst. Inga konstigheter, många föl beter sig som din när modern ligger ner/rullar sig. Att han äter hennes mat är inte heller konstigt, han ska börja peta i sig både gräs och annat nu, och snart ska han äta lite mammabajs också för att få igång tarmfloran i magen. Helt i sin ordning!
Han blir ju mer och mer självständig och kommer springa längre och längre ifrån mamma, men oroa dig inte, även om hon ser ut att bara beta så har hon fullständig koll på sin unge. Och kommer han för långt bort kallar hon tillbaka honom.
Han är nog helt normalstor, det kan skilja ganska mycket mellan unga föl, de som är små växer ikapp och de som är stora saktar ner. Bara han lägger på sig och ökar i vikt som han ska.
Att skicka honom på hingstbete är en väldigt bra ide, nästan ett måste om man inte kan ordna med kompis och bra bete hemma. Unga hästar behöver umgås med jämnåriga och utvecklas i grupp Dessutom är det lämpligare att ha de olika åldrarna var för sig, då de unga hästarna behöver längre tid för att beta. Att skicka iväg honom är det bästa du kan göra! En busig och kaxig unghingst är dessutom inte så rolig att ha hemma utan jämnåriga kompisar. Dessutom kan han inte gå kvar med stoet. Hör dig för och jämför beten så du hittar ett som passar dig och din häst.
Lycka till med din fina kille!

#2 Oh, vilket bra svar! Glad jag blir av att höra att allt är i sin ordning med den lille. Mammabajs har han redan stoppat i sig en del :D
Precis vad jag tänker angående bete! En kaxig hingst på ett år måste lära sig att umgås i en grupp med andra hingstar och tucktas lite grand.. :D

Hej allihopa.. Kommer en liten lägesrapport bara. Allting är bra med Oki och Jullan.. Dock kommer han längre inte kunna heta just Bennarbys eftersom namnet inte godkändes av spaf, tyvärr (tydligen för likt Bjennesby). Men vi får väl hitt på något annat.
Till er som är insatt i det där.. Personen jag var i kontakt med sa att nästa möte de skulle ha var inte fören i November så jag kunde inte ansöka igen fören dess. Har de bara två möten om året? Hur blir det då med de som vill ansöka om stuterinamn innan de reggar fölet? När ska man ha reggat sitt föl, hur lång tid har man på sig menar jag..
Bilden fotad när han var tio dagar..

Gud så söt han är!!!
~Jag tror på ödet~

#5 Tack! Dock har han ganska mkt humör, vet inte vad han fått de ifrån då mor hans är fråm som ett lamm, men han är ju hingstföl så de e väl de då kanske :D

Vilken jätte söt fölunge Grattis!

Tackar :D

ang. stuterinamnet, kan man inte bara skicka in en ny ansökan? Så att den kommer med i Ridsport igen om ett tag? (Nu gör jag säkert bort mig…)

#9 Nopp, som det lät så var de tvugna att ha möte innan de lägger ut stuterinamnet i ridsport så de kan "godkänna" det… Och tydligen är det bara två möten om året..

#10 Låter mysko tycker jag =S Det är ju nya i varje nummer, samlar de på hög då o lägger ut några åt gången?
De skall vara ett möte innan det läggs ut i Ridsport ! Det är riktigt! För att de tillsammans ska handlägga om stuterinamnet är stötande, eller om det märks direkt vara likt något annat. Jag tror däremot inte att de har möten 2 gånger om året ? Det skulle vara mkt ineffektivt.

#12 Jag tycker oxå de verkar vara väldigt ineffektivt.. Men som jag förstod det så var det så..

fiiin! jättefin! sukta sukta 

#18 :D

Han är verkligen jättefin =)
~Jag tror på ödet~
Triggar verkligen "vill ha connemara - tarmen".
Och alla connemaror borde få ha en egen shettis, det hälsar Neffi från Trapalanda. Och Patsy håller med :)
Zinzano älskar stallets shettis och skulle hellst vilja att väggen mellan deras boxar togs bort!
#14 Oki Doki ser ut att vara en fin fölunge med god resning, muskulös rumpa, bra ben och mycket utstrålning. Härliga bilder där han springer. Jag gillar också bilden där han står vid vattenkaret, det ser ut som om han sträcker ut tungan åt fotografen 

#21 Håller med, Oki är extrem kompis med våran minishettis.. Hellre honom än mamma! Har numera blivit riktigt fäst vid kusse Moa, syster Julietta och halvblodet Eternity med, dock tror jag inte de gillar de lika mkt..
#22 Oki har faktiskt fått vara med Valle i boxen när mamma har fått sin "skönhetsbehandling", dock till Valles förskräckelse :D
#23 Man tackar! Som sagt, det här är mitt första föl och har egentligen ingen aning om hur han ser ut jämfört med alla andra fölisar, men för mig är han ju givetvis vackrast av dem alla ändå :D Garanterat tungan ut åt fotografen, kaxig som han är :D

Oki Med mamma (till vänster) och storasyster Julietta (i mitten).. De tre har verkligen funnit varandra..
Har varit lite dålig på att fota honom senaste tiden, men hoppas de kommer ändras :D
I förgår sprang vi och "löshoppade" Oki på småhinder medan minikusinerna provade lite skritt på Julia.. Allt slutade med en rak höger av oki rätt bredvid mitt knä.. Haft svårigheter bara att gå sedan dess men börjar bli bättre.. Dock mkt blå och svullen.. men men.. Antar att det är sådant man får räkna med, oberäkneliga fölisar..