Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettfärgfrågor
Läst 5471 ggr
Akerberg
0

Svart

Finns det riktigt svarta connemaror? Alltså sånna som inte blir bruna på sommaren och som inte har ett enda brunt strå någonstans?

Sigrid-pa-Pottan
0

Svart färg på häst är/har varit ett rätt virrigt begrepp tycker jag. Förr fick man lära sig att svarta hästar är enormt sällsynta och får inte ha ett enda hårstrå som skiftar i annat än svart. På senare år har jag förstått att åtminstone genetiskt svarta hästar inte är så ovanliga men att de ofta inte klarar kriteriet "synbarligen kolsvart". Istället har säkerligen många hästar, även Connemaror som varit (genetiskt) svarta genom åren registrerats som mörkbruna, svartbruna eller liknande. Och Nice-n'-Easy RC 26 var ju registrerad som svart så visst finns färgen i rasen. Är du däremot ute efter för ögat kolsvarta hästar så känns det för mig mer som det handlar om "hårklyverier" som kan vara svåra att bedöma rent objektivt.

Akerberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tex- frieserhästar SKA ju vara svarta, men de allra flesta ser bruna ut… Har fått lära mig att den kolsvarta genen är recensiv och rätt ovanlig. Kreles, hingsten jag rider är verkligen precis kolsvart året runt, han har inte ett enda brunt strå någonstans. (utom längst ut i luggen, men det är för att den är sliten)

Här är en vinterbild, tagen igår

Akerberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild från i sommras

Akerberg
0

Liljegårdens Omega  tycker jag ser lika svart ut på den här bilden, men det måste ju vara en vinterbild med tanke på lurvet, men frågan är om hon ser ut så på sommaren också..?

RC70
0

Grafit har inga bruna hårstrån, inte på vintern inte på sommaren. han har ju däremot gott om grafitgråa ! Cool

colleen
0

Garryhack Frederick är svart.

Har inte ELS en svart mara också?

~Jag tror på ödet~

AKWIK
0

#4 Omega dog i samband med fölningen förra våren. Jag hann se henne en enda gång i livet. Jag kan höra mig för om hennes nyanser, om jag kommer ihåg.

Akerberg
0

#6  Men frågan är ju om de är svarta på så vis som jag kallar "riktig" svart, alltså helt utan bruna strån.

AKWIK
0

forts på #7

Omega var kolsvart både sommar som vinter. När hon föddes trodde de inte att hon skulle bli svart eftersom hon inte var så där "älggrå" som svarta hästar brukar födas. Hon var mer mörkbrun.

kicki80
0

#9 Även omegas avkomma Grace var riktigt svart med bls.

Akerberg
0

#9 Så det finns alltså =D  En sån vill jag ha Oskyldig

Frieserföl föds för övrigt svarta, inte grå som "vanliga" hästar

AKWIK
0

#11 Det kanske finns flera, olika, svarta anlag? Obestämd

Akerberg
0

#12 Det gör det hos friesern. Antingen har de den kolsvarta genen som Kreles har, eller så har de den vanliga som gör att de blir solblekta (enkelt förklarat)

colleen
0

Jag har ju sett Garryhack Frederick på sommaren i alla fall. Hur det är med den andra vet jag inte. ELS kan säkert svara på det.

~Jag tror på ödet~

Linnea
1

den svarta genen är dominant. däremot bleks håren av solen så de ofta ser bruna ut.

Skynda långsamt så går det fortare.