Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettunghästar
Läst 1679 ggr
Pelleplutt1
0

Vara "ensam"

Tänkte fråga er som är mer erfarna än oss hur ni gör när ni vänjer fölen med att vara ensamma i boxen utan mamma? Och hur gamla brukar de vara när ni gör det? Vi har ställt "extramamma" i boxen intill och sedan stått med Oki Doki i boxen, men han tycker inte att det är någon höjdare! Har flera gånger försökt hoppa över boxdörren som är 120 cm hög och nästan lyckats! Har fått fånga honom från utsidan och puttat tillbaka honom. Min tanke är nästan att han kanske inte är tillräckligt gammal än för såna övningar? Eller? Sist skrapade han upp ett sår på insidan av frambenetRynkar på näsan. Tyvärr har vi inte såna boxdörrar där man kan dra upp ett galler för hela. Tacksam för tips!

walsan
0

Vi lämnade vårt första föl ensam i box någon gång, men kom ganska snart på att det var betydligt säkrare att lämna i hagen tillsammans med flocken. Alla våra andra föl har vi lämnat ensamma i hagen med flocken och det har verkligen gått problemfritt (våra fem första föl, de två senaste har inte beövt lämna mamma något…)!

Elshira
0

Vi brukar vänja av dem när de är tidigast 6 månader, oftast längre så länge mamman accepterar, hon inte blir för smal eller det blir för trångt i boxen.

Har man en flock är det nog enklast att lämna den där och ta in mamma så den fortfarande har kompisar kvar, men har man inte det så brukar vi göra så att vi flyttar fölet till boxen mitt emot (vi har dock höga boxar) och när de lugnat ner sig och varit lugna en liten stund år de komma tillbaka (fortsätter de vara elt upprivna efter en 5-10 min så tar vi tillbaka dem ändå) och fortsätter med längre och längre pauser utan mamma, t.ex att man utfodrar den i een box en stund och sedan får komma tillbaka till mamma igen. Så småning om kan de få stå utan varanra på nätterna och fortfarande gå ihop på dagarna. Men som sagt, flock är bättre och hur du ska göra för att fölisen inte ska hoppa över om man ställer i annan box är väll lite krångligt…

Men jag hoppas det löser sig tills slut i.af!

Hakuna matata!