Oansvariga förare
Jag blir så arg när jag läser om oansvariga förare av fordon som inte kan bete sig när de kör förbi ryttare till häst eller hästar som leds.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/atta-barn-skadade-i-ridolycka-1.902328
Hoppas de fick tag på den som körde, om inte att personen i fråga läser tidningen och aldrig gör om samma dårskap, att TUTA med en lastbil när man kör förbi en grupp med ryttare på häst. Det är ju att be om en olycka.
Jag hoppas att någon kan identifiera föraren och hann ta bilnumret. Det är bara att polisanmäla!! Jag har själv gjort det med en förare som åkte på vårdslöshet i trafik. Som tur var ramlade ingen av då men fallet ovan verkar helt absurt. Tur att inget barn skadades allvarligt!
Det är inte alls säkert att föraren VISSTE att det är olämpligt att tuta på hästar. Det ingår inte någonstans i utbildning till yrkesförare, inte ens i kompetenskursen som idag är på 140 timmar.
Som hästmänniska är det självklart att man inte tutar på hästar men är man inte uppvuxen runt djur eller någon har berättat det för en så vet man ju faktiskt inte om det.
Då får man sätta dit honom för smitning eftersom han glatt körde vidare trots att det blev strike på barnen. Har man missat barn och djur i sitt säkerhetstänk som ansvarig yrkesförare finns det inga försvar. Smiter man dessutom från olycksplatsen…
Drog han förbi i nittio kanske han inte såg vad som hände.
Jag försvarar inte alla idioter men ibland så behöver ALLA tänka längre än vad näsan räcker.

Undrar om olyckan har påverkat vanliga bilister också… Var ute med Snörpa igår, och ALLA saktade ner och körde lungt och försiktigt förbi oss, både framifrån och bakifrån! Annars kör de som idioter =S Började fundera på varför, för allt annat var som vanligt
# 4 Stackars föraren som inte visste man skulle sakta in, inte visste att man skulle låta bli att tuta och inte hann se att alla barn utom en ramlade av pga honom.
Tycker det är skrattretande att du försvarar denna förare…
#6 Du missar poängen, jag tycker inte synd om föraren. Jag försöker bara påpeka att det inte alls är säkert att det var MED FLIT som han/hon skrämdes. Det är en stor, mkt trafikerad väg som går där de red barbacka på väg från hagen.
Säkerhetstänket från ridskolan är rätt dåligt i den situationen. Barnen ska på sin höjd leda ponnyerna bredvid en sådan väg om inte ponnyerna är bombsäkra.
Och jo det går att ha helt trafiksäkra djur som klarar tung trafik. Vi hade det. De klarade tom av när de sprängde i skogen för nya vägen i Täby. Ridbanan låg kant i kant (på höjd, dubbla stängsel emellan) med en 70väg med tung trafik och utryckningsväg. Inga som helst problem.
Jag irriterar mig på alla som vill hänga ALLA yrkesförare fast den allra största mängden av dem är både trevliga och kör säkert och eftertänksamt.
Jag är abslout inte ute efter att "hänga ALLA yrkesförare".
Utan snarare så upphör jag aldrig att förvånas över på hur många olämpliga sätt många bil/latsbil/mc- förare (man kan säkert räkna in skoter och tävlingscyklister där också), framför sitt fordon i trafiken när de möter ryttare till häst, eller som leder häst.
Sedan finns det ju också självklart exempel på brist på omdöme hos ryttare/ansvariga, där man rider/leder hästar på/bredvid vägar där det kanske inte är lämpligt.
Trafiksäkra hästar hoppas jag att vi alla strävar efter, men det går ju tyvärr inte förutsätta att alla hästar är trafiksäkra till den grad att de fixar ett möte med en bil/lastbil i full fart. I en sådan situation ligger faktiskt ansvaret på föraren av motorfordonet att mötet går säkert till.
En sådan häst har man inte till ridskoleelever som ska ta sig förbi en kraftigt trafikerad väg. Och möte? Så ligger inte riktigt vägarna runt Åby.

Personligen tror jag att mycket av hästolyckorna skulle kunna undvikas om det var någon på trafikskolan som meddelade eleverna att de ALLTID är skyldiga till en olycka med häst. Även om hästen sparkar på en parkerad bil när den leds förbi.
Där med inte sagt att man inte skall använda skallen som ryttare/kusk och tänka på ALLAS säkerhet.
Det är inte riktigt sant. Hästar räknas som vilt men har man som hästägare varit försumlig (grovt) så kan hästägaren visst åka dit på det.

#12 Det låter rimligt, men undrar vad som räknas som grovt försumlig? Är det när man styr/rider rakt ut i trafiken, ungefär som en självmords trafikant? 
I detta fall verkar det som att man kan ställa högre krav på både förare och på ridskolan.
Jag har stor erfarenhet av att rida med ridskoleelever i trafik då min gamla klubb låg i korsningen mellan två 70-vägar. Peppar, peppar hände aldrig några olyckor.
Jag tog ofta med gåendes tills jag var över vägen. Man red förstås aldrig ut med nybörjare. De som red ut för första gången fick ha ledare. Täthästen var 100% säker och övriga hästar så trafiksäkra de kan bli. Man får samarbeta med trafikanterna. Ge tecken, vinka, göra sig gullig om de saktar in osv.
Ridskolan anla också en stig en bit in från vägen men fortfarande finns det partier som är lite nära och ställen där man måste över vägen.
#12 Bevisläget från bilistens sida blir nog svårt hur som helst. Men rider man t ex i trafikerat område med en erkänt trafikrädd häst (där den t ex har sparkat förut) och det finns vittnen så kan man nog anses försumlig.
Men häst/djur-vettsutbildning borde det vara MINST en timme på dels riskutbildningen för B som är obligatorisk. Samt på grundkursen för yrkeskompetensbevis som alla nya måste gå för C och D kort. Samt på fortsättningskurserna som snart är obligatoriska för ALLA som kör tung trafik yrkesmässigt. 35h vart femte år är den utbildningen på. Och då klämma in en timme djurvett borde inte vara så svårt.
Det fångar inte upp de utländska förarna men de flesta är fortfarande svenska.

#15 Information skadar aldrig!

#2 när jag gick och läste till b-kort (det var några år sen) så sa läraren att man aldrig får tuta på en häst. har för mig att det stod i boken också så påstå inte att dom inte vet!
den dan du begär att alla hästar ska vara 100% trafiksäkra, den dan ska du också begära att alla andra trafikanter ska vara 100% trafiksäkra!! finns det nån sån? NEJ!
Skynda långsamt så går det fortare.
Ja NU.
Men alla tog inte sina körkort för några år sedan. Rätt många på vägarna tog de för 30 år sedan. Och en betydande del tog inte sina i sverige. Och alla har inte läst STRs bok. Alla har inte gått någon utbildning, en del har kört hemma, skrivit teori och kört upp.
Och jo, det finns hundra procent trafiksäkra hästar. Jag har haft mer än en och jobbat med ett helt gäng. Det krävs att man väljer "rätt" typ av personlighet och sen träning. Och massor av invänjning.
Man har som oskyddad trafikant ett stort ansvar att skydda sig SJÄLV eftersom trafiken är full med idioter. Eftersom den oskyddade ALLTID förlorar i en närkontakt…
(Som alla de puckon som kliver rätt ut i gatan utan att se sig för. Man har väjningsplikt som oskyddad på alla ställen utom obevakade övergånggställen. Och på de obevakade måste man fortfarande se sig för innan man går ut… )
Ni missar poängen totalt.
_Eftersom man inte kan räkna med att folk bakom ratten vet hur man beter sig bland djur så måste man se till att skydda sig själv genom att ha säkra hästar och låta bli vägarna om man inte har det. Det spelar ingen roll vems "fel" det är att det händer något. Man kan inte komma och påstå att man inte vet om riskerna med att hantera djur i närheten av trafikerade vägar.
_

vi alla som har djur vet nog om riskerna med djur i trafik. frågan är om andra trafikanter vet risken med att vara trafikant.klarade dina hästar av snabba motorcyklar på en meters avstånd och pågatåg också?

#18 dessutom är man skyldig som trafikant att uppdatera sig om ändrade trafiklagar, nya skyltar etc. eller ska alla som tog körkort för 30 år sen använda sig av de trafikreglar och skyltar som fanns då?
#20 Ändrade trafiklagar ja. Men det finns ingen LAG som säger att man ska vara försiktig i närheten av djur…
Jo, de klarade motorcyklar (det var ett gäng som åkte cross i skogarna där vi red) och allt som fanns i närheten, inkl sprängningsarbetena när de byggde nya vägen och den gången två ambulanshelikoptrar cirkulerade och sen landade hos grannen när vi var ute och red.
Helt enkelt för de var utsatta för det dagligen. Vi hade ridbanan precis bredvid 70-väg med tung trafik och det var även utryckningsväg. Hagarna gick längs med samma väg. (Ordentligt med stängsel osv). Tåg fanns det inte i närheten så det var inget att bekymra sig om.
Min sista unghäst fick beta hela sommaren bredvid tågspåren = vande sig efter någon dag vid tågen, det var både godstrafik och persontrafik. Hennes äldre syster kunde man rida i åkerkanten när de tröskade…
När man har ridskola så har man ett otroligt ansvar och då MÅSTE man se till att bara ha sådana hästar som klarar av den miljön som är runt ridskolan, de andra får man sälja vidare. På de två åren jag var chef hade jag en incident. Och det var en ponny som blev överpigg när det var kallt ute, barnet som red visste men ville rida ändå, hade otur och åkte av och bröt nyckelbenet. Men det är som sagt det enda på två år med heltidsundervisning av barn från ca 3 år och uppåt. Vi red även ut ganska mycket.
Man kan INTE skylla allt på de som befinner sig på vägarna, man måste ta eget ansvar också. Speciellt när man arbetar med djur och barn!! Man kan tycka att de är idioter (det finns mängder av sådana på vägarna) men det förhindrar inte olyckorna.

det kan ju vara så att hästarna är vana vid trafiken som går utanför hagen men att det aldrig har varit någon som tutat på de. ska man ställa sig på gårdsplan och tuta för att vänja hästarna?
säg att du säljer en häst som är trafiksäker men som aldrig sett ett tåg. den nya ägaren sätter hästen i ett stall nära en järnväg (men hästen kan inte se och knappt höra den). eftersom den är trafiksäker rider ägaren ut med en vän (på tågvan häst) och måste då rida en bit längs spåret. just när det kommer en bil så susar tåget förbi, hästen studsar in på vägen (den har ju aldrig sett ett tåg), ska då bilisten börja gorma om att manmåste ha en trafiksäker häst? och unghästar sen.. alla bor inte intill en väg. någon gång ska vara den första.
Ja varför skulle man INTE vänja hästarna?
Det är ju genom att utsätta dem för saker i ordnade former som de blir just vana och säkra, de föds ju inte sådana. Man börjar ju inte i skarpt läge…!
Min unghäst gick på det betet bara för tågtrafikens skull, var inte hennes vanliga stall…
På vilket sätt är det bilistens fel om hästen blir rädd för tåget?
Det är väl dum att ge sig ut på sådana vägar innan man har hunnit vänja in den.
Min gamla ponny åkte jag faktiskt på polishästträning med, mest för att se hur säker hon faktiskt var. Och det var inte en så spännande träning precis men hemskt roligt :) Enda hon ragerade lite på var när vi red under presseningstak och de slog med piskor på presseningen. Då hoppade hon till en gång.
Det är lite arbet med att få säkra hästar. Vill man inte lägga ner den tiden så slipper man men man kan inte beskylla andra trafikanter för de problem som sen kan uppstå…
(Och jag skulle inte lita på någon annans uppfattning av trafiksäker, jag skulle testa det själv).
Unghästar behöver inte vara spattiga saker som med reagerar på allt nytt med panik. Den tågvana unghästen gillade inte mopeder i början, så jag valde att ofta gå på den sträckan där vi kunde bli utsatta för mopeder och hon vande sig. Det var värre med gubbar med käpp
Det är också lättare att ta de reaktionerna från en 14 månaders connemara än en fullvuxen… Tycker jag :)
Traktorer var heller inga problem, de fick nämligen maten i hagen levererad av traktor 
Tycker diskussionen börjar spåra ur här. Hästar är flyktdjur och att påstå 100% trafiksäkerhet vid alla tillfällen som kan uppstå är orimligt. Beträffande trafikanter får man ju hoppas på att de med 30 års erfarenhet skaffat sig så pass mycket sunt förnuft att de inte tutar på hästar. Tack för mig.
Vid alla tillfällen man kan förutse, är hyffsat rimligt. Dessutom var det i första hand hästar som används i verksamhet med barn. Då måste du komma så nära 100% det går. Och där ingår absolut att tåla att bli tutad på utan att få panik…
Precis som att du ska kunna stanna ditt fordon vid händelser som är rimliga att förutse.
Eget ansvar är idag något som de flesta tycks ha glömt bort. Är alla så curlade eller vad är problemet?
Och sunt förnuft som djurmänniska är att inte tuta. Bara för at du har 30 år på vägarna betyder det fortfarande inte att du per automatik vet hur man beter sig mot djur. Det måste någon berätta…

Man kanske skulle göra en video och skicka ut till alla trafikskolor. En med hur en trafiksäker häst hur den beter sig och hur man bör passera. Sedan visar man en icke trafiksäker (el. rädd) häst och ger förslag på hur man löser situationen på säkraste sätt. Dem behöver ju inte vara längre än 5- 10min.
Är jag knäpp? Har en jättebra icke trafiksäker häst att visa hemma. Han blev så upprörd engång när en bil skulle passera att vi höll på att landa på motorhuven på bilen.
Jag håller i stora drag med "Lil-sis".
Jag tänker så att jag personligen är rädd om både mig och min häst* och tar därför inga risker, även om ansvaret vid en eventuell olycka ligger på bilföraren.
Är jag eller hästen allvarligt skadade alternativt döda har inte jag någon glädje av att någon annan, på papperet, bär ansvaret. Jag ser det som att jag persoligen har det yttersta ansvaret för mig och min häst som trafikater och för att vi färdas säkert i den övriga trafiken.
Rider jag längs en väg så ska jag veta att det går att kliva ner i ett dike/ut på en åker eller liknande, går inte det rider jag inte där. Det finns alltid alternativa, säkra, vägar / lösningar. Det går aldrig att helt att utesluta olyckor men med god planering från ryttarens sida och ordentlig träning av hästen är det iallafall större chans att man klarar sig.
*Därmed absolut inte sagt att ni andra inte är det förklarar bara hur jag tänker i frågan.

jo eget ansvar har vi alla men det verkar vara lite av moment 22. för att vistas i trafiken måste hästen vara trafiksäker men för att bli trafiksäker måste den vistas i trafiken.
#28 Eller gå i en hage nära trafiken. Så har min dam vant sig. Sen kan man ju öva med bilar hemma också innan man ger sig ut :)

#29 alla bor inte vid en väg (som mina) och det är stor skillnad på stt köra lite på gårdsplanen och att bli omkörd av nån i 70-80.
#30 Okej. Då är det väl omöjligt för dig då.

omöjligt för mig? mina hästar är trafiksäkra men jag vet at alla andra inte bor invid vägar och därmed inte har lika lätt för att träna detta. som jag sa i tidigare inlägg:
för att vistas i trafiken måste hästen vara trafiksäker men för att bli trafiksäker måste den vistas i trafiken.
oavsett om man tränat hemma kan det vara väldigt annorlunda de första gångerna hästen kommer ut i riktig trafik. vissa saker måste tränas på samma platser där de normalt sett upplevs (vägen alltså), allt går inte att träna till 100% hemma.
Bra att denna debatt förekommer bland hästfolk och att även icke hästfolk fick lite att tänka på när nu detta tyvärr hände och blev en riksnyhet. Kanske är det i alla fall några fler som därmed förstår att hästar är djur och tänker inte som vi människor och att ryttarna inte alltid "rår på" sina hästar.
Sedan resonerar jag som Baffin Bay, att jag själv ändå måste tänka på min säkerhet och okunniga och till och med illvilliga bilister kommer det alltid att finnas tyvärr. Det kan ju t o m vara så att även den kloka bilisten råkar förorsaka något…
Men som trådskaparen skrev "att TUTA med en lastbil när man kör förbi en grupp med ryttare på häst. Det är ju att be om en olycka."
Vi själva kör ju bättre än genomsnittet, som nära alla tycker…

Tyvär så tycker jag det är på många ridläger för ung & outbildad personal. De vuxna utbildade ridinstruktörerna håller lektioner på ridbanan/ridhuset, men vilka får ansvara för barn & hästar vid intagning/utsläpp till & från hagar & även uteritter ? Jo, många gånger helt outbildade tonåringar ( som faktiskt oxå är barn to.m 18 år !! ) som inte ska ha ett sånt stort ansvar alls.
Jag tycker dettta är helt fel & skulla aldrig någonsin släppa iväg mina barn på ett sådan ridläger.
Nu vet jag inte alls om det var så i fallet på ridlägret i detta inlägg, men jag vet att det förekommer på väldigt många ridläger.
Inte kunde jag ana att denna tråd skulle bli så lång när jag startade den. 
Jag håller absolut med #33 att det är en fråga som är bra att man diskuterar, bland hästfolk och förhoppningsvis också bland icke hästfolk.
För tillfället är jag medryttare på en häst som slänger sig 90 grader när det kommer något läskigt högt låtande fordon som åker förbi (EPA traktor med släp är det värsta vi ridit förbi hittills). Hon sticker inte eller gör något annat, men en mindre rutinerad ryttare skulle nog åka av 'av bara farten'. Kan ju tillägga att det går bättre och bättre, men det känns ju inget skoj att rida på vägen. Att leda henne och det kommer lastbilar etc är inga problem.
Någon som har några bra tips?

#35 Du har ingen bekant med en massa olika fordon? Jag funderar på att höra med min granne, som är lite van vid hästar, att vänja min vi motorcyklar. Ta någon lugn morgon och sedan nöta,nöta,nöta. Köra lugnt först och med god marginal tills han inte är rädd längre, bry sig kommer han nog göra ändå.
Du har ingen trafiksäker häst som kan vara "pråm" annars?
Lycka till!

#23 jo det är ju det jag säger, man måste vänja dom men hur vänjer man en häst att bli omkörd om man inte kör om den?
#37 Genom att först vänja dem vid bilar etc i olika farter, i början möts man. Sen gör man samma procedur fast från andra hållet.

#38 på väg då eller var menar du? på vägar kan man ju inte styra hur fort andra kör.
#39, känner du ingen med bil? Du får väl börja på vägar där de inte kan köra så fort och sen fasa upp.
Det är ett tidskrävande arbete om man inte har tillgång till allting precis där man står. Vill man inte lägga ner den tiden så är det ju bara att låta bli.

jag har bil själv och mina hästar är trafiksäkra. det jag menar är att alla kanske inte har så många andra möljigheter att träna detta än att rida ut på en väg med en mer rutinerad häst och då kan det ju hända att hästen blir lite orolig men att även den mest erfarne hästen faktiskt kan bli rädd, de är trots llt djur, det behöver inte ens vara en bil utan kankse en älg eller nåt som är inne i skogen vid vägen tex. men det kan ju verka som en helvild häst för den eventuella bil som kommer förbi och det kanske blir för mycket även för en van häst att både ha älg och bil samtidigt och därför faktiskt blir rädd. så nej, jag anser inte att någon häst är 100% trafiksäker, däremtot 99%.
Men det är därför man måste välja vilja djur man har på ridskola. Vad man roar sig med hemma privat är liksom upp till var och en.
Unghästen jag tågtränade är numer körd i par också, så jag tror hon har lika bra psyke som sina släktingar (inte min längre). De har haft henne sen i vintras ungefär och var inte körd innan. Lite tömkörd, sutten på och lite tränad "longrein".
(Way off topic, jag vill ha unghäst igen!!!)

jo det är klart alla passar inte till allt men men att tuta med lastbil? undrar vad syftet var? skulle han hälsa eller skrämma?

#43 Han tyckte väl att hästarna inte skulle vara på vägen, trots att de var på vägarna låååååååångt före lastbilschaffisarna.

#44 nä så kan det ju vara förstås vet nog fler såna isf..
#43 Enl de intervjuer jag hört var det dessutom en bil.
Men hur kan alla säga att de tutade på just hästarna, har någon frågat den/de som körde?

#46 Har de fått tag på den som körde?
#46 Min poäng… ;)
(Så vitt jag vet har man inte fått det och eftersom det i slutändan "bara" blev blåmärken tror jag heller ingen kommer lägga energi på det. Alltså går det inte att säga varför det tutades).
Vi hade en olycka med en häst vi sållt förut, tjejen skulle rida över en 90 väg, hästen som ändå är trafiksäker bryr sig inte om förbipasserande lastbiler etc utan står snällt och väntar på att få gå över. Då kommer en bil upp bakom och bokstavligen talat hönger sig på tutan och det blev för mycket för hästen som då springer rakt ut i trafiken…
Hästen blir avlivad på platts och ryttaren är numera ryllstolsbunden =/
Hakuna matata!

#49 FY F---N, vad onödigt!