Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettfärgfrågor
Läst 8375 ggr
Akerberg
0

Flugskimmel

Frågan har igentligen inte enbart med connemara att göra, men många maror är ju skimlar så….

En flugskimmel, är den alltid brunfläckig? Eller blir den svartfläckig om hästen är född svart tex?

RC70
0

Bra fråga Akerberg ! det är jag med nyfiken på !

Maria-Kavat
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Får instämma me att det är en intressant fråga. Men, måste fråga om någon av er sett en flugskimmel me "flugor" som är svarta? Har själv en som är flugskimmel me bruna fläckar. Det har bara blivit mer å mer med åren, samtidigt som han blivit ljusare skimmel. Innan var han mörkare grå å mörka/svarta ben. En viss tjusning me kusar som skiftar färg år till år Flört kortet är från sommaren 2006, så i dagsläget finns ännu fler fläckar…

RC71
1

Alla "flugisar"jag haft har fått födelsefärgen på prickarna Glad

tjoffsan
0

Då är min undantaget, eller också har jag dåligt minne. Min är född svartskimmel(?) men har bruna prickar. Mamman var brunskimmel så Brantshammar Korak måste i så fall haft svart(svartbrun, mbr) som grundfärg? Nån som vet?

walsan
0

Men jag minns att Sofia Micko sa på SCSs avelskonferens vid årsmötet i våras att det förekom (ofta?) att skimlarna återpigmenterades i den andra grundfärgen.

AKWIK
0

#5 I den andra grundfärgen? Har de flera? Ge exempel så jag fattar, please. Jag minns också att hon pratade om prickarna på flugskimlar, men inte vad hon sa. Skäms

walsan
0

#6 Det jag minns är att hon sa att en häst med svart grundfärg kunde återpigmenteras med bruna prickar.

Spader-EliN
1

Chance är född brun och har bruna prickar

walsan
0

#8 Menar du att han är född fux eller brun? För det vi kallar brun är svart grundfärg lärde oss Sofia.

Akerberg
0

Det här är ingen mara (arab/travare), men hon har bruna fläckar och är född brun

walsan
0

#6 Aha nu förstod jag vad du menade. Nej en häst kan bara ha en grundfärg antingen svart eller brun och en med brun grundfärg (född fux) kan få svarta prickar eller vice versa.

I alla fall var det så jag uppfattade henne.

AKWIK
0

#11 Nu blev jag ännu mer förvirrad! Jag minns att hon sa att det finns bara två egentliga grundfärger och det är svart och fux, inte svart och brun. Och en brun häst kan ju inte födas som fux!

Jag tror vi får höra med _GE_. Hon är visst en fena på färger.

walsan
0

#12 Jag tror vi menar i princip samma sak, dvs två grundfärger. Det vi kallar brun är en svart grundfärg, dvs svart man, svans och ben och den bruna grundfärgen är som du mycket riktigt säger en fux om den inte har något annat "tillägg".

Någon annan som kommer ihåg?

Jammie
0

Ja då undrar jag också om min connemara utgör ett undantag. Hon är född brun och har definitivt SVARTA prickar….Tungan ute?

Akerberg
0

#14 Har du en bild =D

Jammie
0

Här kommer ett pinfärskt nytaget foto på en ngt smutsig och blöt häst, men det ska nog synas hyfsat ändå  Flört

Maria-Kavat
0

Intressant det här Skrattande alltid lär man sig ngt nytt! kan alldeles för lite om hästens färger. Å i synnerhet är det ju intressant när det gäller connemaror.

walsan
0

#14 Om din häst är född brun med svart man och svans så är det en svart grundfärg, så då har hon om flugprickarna är svarta och om jag fattade rätt återpigmenterats (fått flugprickar) i sin grundfärg.

Akerberg
0

#18 Men alla andra bruna hästar med bruna prickar då?

walsan
0

#19 Jag förstod inte??Obestämd Bruna hästar med bruna prickar??

Spader-EliN
0

jag menar att enligt http://www.connemaraponny.org/pedigree.pl?id=43826 är han född brun.

Akerberg
0

#20  FÖDD brun med bruna prickar menar jag

walsan
0

Om en skimmel är född brun, med svart man och svans (det betyder att den har svart grundfärg) och återpigmenterats med bruna prickar, då har den återpigmenterats i den andra grundfärgen (dvs brun grundfärg).

Om en skimmel är född fux (det betyder att den har brun grundfärg) kan den ändå återpigmenteras i svart. Så uppfattade jag det Sofia Micko sa. Men det var fler där…

AKWIK
0

#23 Att en brun häst har svart som grundfärg, det köper jag Glad, men att att en fux skulle ha brun grundfärg protesterar jag mot. Det finns ju bara två riktiga grundfärger nuförtiden enligt forskarna (bl a Mikko) , dvs svart och fux. Bruna hästar har ett agouti-anlag (stavning?) som begränsar det svarta till ben, man och svans. Sedan kan gulanlaget liksom en lasyr på en brun häst göra det gulbrun liksom ett anlag för avblekbar skimmel "vitlaserar" en häst mer och mer ju äldre hästen blir.

En skm född fux har välan då grundfärgen fux och "lasyrfärgen vit" uppepå. (Och två ggr om året ungefär så laseras den med ytterligare ett lager vit lasyr. Skrattande Så tänker jag!)

walsan
0

Jag håller med och menar samma sak, men då tror jag att jag sagt fel på brun och röd. Hon kallade väl grundfärgerna svart och röd då? Inte var det väl fux hon sa även om det i sak är det vi kallar fuxfärg. Eller var det fux…Skäms.  Var inte det att en som bara hade röd grundfärg och inga skimmel- och gulanlag var fux. Men som sagt jag håller med att det var grundfärgerna svart och röd/fux fastän jag kallade det brun högre upp.

Näe vilket surr, nu blev jag trött…

AKWIK
0

#25 Jo, hon sa svart och rött. Glad

OK, om du skrev brun men menade röd (=fux) så är vi ense. Återstår då bara att diskutera det här med prickarna som tråden handlar om. Flört

walsan
0

#26 Bra!

Kul var det i alla fall att diskutera färger på avelskonerensen och höra en som forskar på detta.

AKWIK
0

#27 Jaa. Jätteintressant ämne! Duktig föreläsare var hon också. Glad

Linnea
0

en brun häst är svart med agouti-anlag. det finns således två egentliga grundfärger, fux och svart.

#24 vad menar du med lasyrfärg? en gulbrun häst ändrar inte färg med åren så som en skimmel gör.

angående prickarna så vet jag inte, en svart häst borde inte kunna få bruna prickar eftersom den saknar agoutianlaget, annars hade den varit brun. en brun häst däremot skulle nog kunna få svarta prickar. svartbrun är däremot en annan historia som väl inte har något svar än, är det en egen färg eller en nyans?

varför prickarna på en flugskimmel uppkommer är heller inte känt.

vad jag vet så kan endast avblekbara skimmlar få prickar, inte konstantskimmlarna men jag är inte helt säker.

Skynda långsamt så går det fortare.

lil-sis
0

Hon skrev de väl bara i sammanhang som att båda lägger sig ovanpå grundfärgen OCH att (avblekbar) skimmel-"lasyren" dessutom blir mer och mer för varje å.

Elshira
0

Har ingen aning, men ena arabhingsten som vi hade föddes svart och har maaaaassa bruna prickar i.af (han är nog mer brun än vit numera)

Hakuna matata!

Linnea
0

#30 du menar alltså en gulbrunskimmel?

#31 verkar konstigt men genetiken bär på många hemligheter..

walsan
0

#31 På årsmöteskonferensen förra året lärde oss Sofia Micko på sin färgföreläsning att det inte var ovanligt att en häst med svart grundfärg fick bruna flugskimmelprickar och vice versa.

lil-sis
0

#30 Nej.

Det gula lägger sig ovanpå grundfärgen och bleker av den ett eller två steg (ett eller två anlag). De växlar ju ofta färg efter säsong men har ändå "samma" färg hela tiden. En en grundfärg med ett eller två blekande anlag.

Men ÄVEN skimmel lägger sig ovanpå grundfärgen och bleker av men skillnaden är att den bleker av tills det "bara" är vitt kvar (med de undantag som finns).

Sen går det ju att kombinera.

Du kan ha en svart med aguti (brun), konstantskimmel, två gula och en blekande skimmel. Då blir det väldigt svårt att se vad som faktiskt finns eftersom de två gula anlagen bleker bort "allt annat" förutom skimmel som gör att den blir ljusare och ljusare och till slut är det svårt att tro att den var svart i grunden eftersom den är så ljus att den ser ut att ha varit röd i grunden.

Men det kan bli väldigt roliga (alltid minst enkelgula) föl av det :)

Linnea
0

#33 jag har en teori om prickarna. på skäckar kan det ju vara svårt ibland att se om de är rödskäck eller brunskäck om man,svans och ben är vita. om då en svartfödd skimmel får bruna prickar (vilket den inte borde få då den inte har agutianlag) kan det inte vara så att den svarta har ett fuxanlag som av någon anledning kryper fram som prickar, det kan ju vara svårt att avgöra om de är röda eller bruna. om skäckarna är svåra att färgbestämma hur lätt är det då att färgbestämma prickar?

Elshira
0

Ja våran stickelhåriga fux (Welsh Mountain) har (precis som pappa, fats mer) väldigt mörkfux/svarta fläckar på bakdelen/bakbenen. Det är inte en skarp markering utan själva fläckarna är ett par cm i diameter men är lite lätt melerade med fuxfärgen.

Pappa är lika dan och han är

e. stickelhårig fux ee. brun eu. isabell

u. brun ue. skimmel uu?

Mamma är flugskimmel (bruna prickar)

Hakuna matata!

ambo
0

Lite sent i debatten..i ambos irländska pass står att han är "dun" och nu blir han mer o mer flugig med bruna prickar. bleks av mer o mer men verkar ej bli vit så fort direkt. Vad är dun egentligen trodde det var gulbrun Skäms

Linnea
0

dun tror jag är black. har haft det uppe i en annan tråd där det gällde red dun och av bilden att döma kom vi fram till att det var en rödblack.

GE
0

#38 På brittiska öarna används dun både för black och gulbrun. När det gäller Connemaran står dun för gulbrun, eftersom blackanlaget inte existerar i rasen.

Linnea
0

#309 konstigt att man har samma ord för två helt olika saker. (vi har ifs två skimmelanlag i sverige, det existerar inte utomlands men de två skimmeltyperna liknar varann lite mer än gulbrun och black.)

yuppie
0

yuppie är född och reg gulbrun som startfärg. han är numera efter att ha varit otroligt vacker stålgrå, en flugskimmel.

hans prickar är både bruna och svarta och det känns som ju äldre han blir, desto mer prickar får han. hade gärna behållt den stålgrå, men där har man ju ingen talan.

själv att flugskimmel inte är så vackert, men det känns som det har en menig, väldigt lite flugor och underbarare häst kan man inte ha, nu är yuppie 12 år, hej från pricken plus matte.

GE
0

#40 På brittiska öarna (England, Irland) har man olika termer iallafall. Roan för konstanskimmel och grey för avblekbar.

Eftersom inte blackanlaget finns hos Connemaran, är det inte så svårt att lista ut att dun står för gulbrun. Det förutsätter förstås att man känner till att en Connemara inte kan vara black. Knepigare kan det vara i raser med både gul -och blackanlag, tex Shetland..

Linnea
0

jag har inte koll på connemarans färger. men russ kan inte heller vara blacka. som du säger är det j svårare med tex shetland och islänningar.