Ridklasser?
Undrar lite om hur ridklasser går till.
Citat från SCS hemsida
"Alla deltagare i klassen rider samtidigt in;
1. nummerordning
2. skritt
3. höger varv.
På instruktion av domaren övergår man till trav, lättridning och därefter till galopp, nedsittning. Därefter sker motsvarande i vänster varv. Hästen skall gå i en god form. Sedan följer en enskild uppvisning i alla tre gångarterna i båda varven."
Hur går den enskilda uppvisningen till?

Vad jag uppfattade det som på förra riksen så står de andra på medellinjen medans man själv, rider enligt dommarens instruktioner på fyrkanten. Rätta mig om jag har fel!

#1 okej så dommaren säger hur man ska rida?
Du ska ha ett eget komponerat program där du visar upp skritt, trav och galopp i båda varven…
Tex skritta ett halvt varv, trava ett varv. galoppera ett varv kanske med nån liten volt och sedan snett igenom, bryt av, trava ett varv, galoppera liknande andra varvet,… sakta ner till skritt, skritta fram till domaren ca ett halvt varv. Halt. hoppa av, sadla av, visa hästen för hand :)
Maja improviserade vilt
och det gick ju bra förra året
fast det var inte på fyrkanten väl? mer fritt mitt i o de andra stod förskjutet liksom eller minns jag fel
#4 helt rätt. Men det tror jag domaren säger i alla fall, vart den vill ha de övriga ekipagen "under tiden"…
Både jag och om jag inte minns fel Cicci med Bonnie fick också improvisera.
Det kanske bör tilläggas på SCS´ hemsida att man ska ha ett eget "program".
Cicci red först och jag red som nr 2 i den ridklassen vi var med i förra året på riks.
14 juni nu blir det ridklass igen i Hölö för min del och även Cicci och Bonnie tror jag ska dit :)

#3+4 ni får förlåta mig jag hade flytt värmen till cafeterian och glodde genom ett fönster…
Det är inte speciellt märkvärdigt, det handlar om ca 3 minuter och du ska visa upp din ponny i skritt, trav och galopp i båda varven.
Det man ska tänka på är att det är hästen som bedöms och inte ryttaren.
#5 ja det gick ju verkligen bra för oss, trots att vi improviserade :D
En dum fråga bara, måste man ha engelsk sadel på hästen i ridklasserna? Skulle vara skoj att vara med men jag har bara western o spansk sadel till mina hästar.
Hälsningar
Kicki
det är engelsk sadel som gäller!
Jag har dömt New Forest och där går det enskilda programmet till så att ryttaren rider i trav på en 8-volt. Lättridning och nedsittning därefter galopp med avbrott och ny fattning i mitten. Därefter fyrkantsspåret i trav och galopp med uppvisning av ökad stegländ i trav och galopp sedan skritt på lång tygel och medellinjen igen. Viktigt är att rida i båda varven i alla gångarter och visa hästens gångartsregister. Vet inte om det ser mycket annorlunda ut på Connemara men ett program enl ovan kan inte bli så fel.
Tack för tipset!!
På riks förra året fick man rida som man ville… Jag red minst i galopp för vi hade problem med det då och så red jag mer i trav istället där han gick super! Man får ju inte vara dum ;)
Man visar men mindre av det man inte är bäst på och mest av det man kan riktigt bra!
Lycka till!
#7 Det är rätt att det är hästen som bedöms, men lite av allmänbedömningen finns med. hllw som red en blåögd gräddvit fick kommenterat att hon red med vita ridbyxor och det borde man inte på en häst med den färgen!!! Det tyckte vi var lite kul. Vi hade inte tänkt tanken att man kunde välja bort det…
En bra ryttare kan höja en medelmåttig häst och en dålig kan sänka en riktigt bra. Fokus ligger på hästen men det är ryttarens uppgift att ta fram hästens fördelar och dölja svagheter. Dessutom borde en bra ryttare ha bättre koll på skick, muskler och hästens träning/form. Summa sumarium borde ryttaren vara minst lika viktig som hästen!
Åter igen, det är i första hand HÄSTEN som bedöms.
Vad ryttaren gör och inte gör påverkar givetvis hästen på ett fördelaktigt resp. ofördelaktigt sätt. Men det är fortfarande HÄSTEN som bedöms!!
#14 va roligt att du skriver det, har en bekant vars häst knappt har någon svans, i hennes dressyrprotokoll stod det längst ner att hästen borde ha längre svans.
men TR trycker hårt på att all form av lös svans är föbjuden.
Likaså står det i reglerna för de engelska ridklasserna att klädsel är ljusa ridbyxor, dock räknas väl cremefärgat och beige också till ljust. Men man kan ju fråga sig om beiga eller cremefärgade ridbyxor skulle vara mer fördelaktigt till en BEC
#17 jag rider dressyr i väääldigt ljusgråa ridbyxor med inslag av lite "sand"…
Sedan har jag inte vitt schabrak på totten heller, jag ska försöka hitta ett ljusgrått men nu blir det i champangefärgat…
Allt för att göra hästen vitare ;)
#10 tråkigt
då kan man inte vara med på ridklasserna
#19 kan du inte låna en dressyrsadel?
Det går ju bra med en allroundsadel också.
#20 jag har ingen att låna någon dressyr eller allround sadel av, tyvärr.
du får införskaffa dig en 
#22 du kan få låna min sadel om du inte rider samma ridklass som jag 

# 22 Du får låna en sadel och provrida under rikshelgen. 
~Jag tror på ödet~

en till tanke, ska man både rida lätt och sitta ned i traven på enskilda programmet?

Du visar ju lättare gångarterna om du rider lätt, och det är ju det man vill.
~Jag tror på ödet~
# 26 Och jag tror du visar gångarterna bättre om du sittern ned :-)
Lycka till - jag hoppas få tillfälle att fotografera dig.

#28 Skönt att du säger så för chance har tendens att tycka att lättridning är samma sak som avtravning - och det är onödigt tycker chance…..
Precis så tänkte jag också. Rörelserna kommer mer till sin rätt om han hänger ihop och har tryck bakifrån. Tror du har MYCKET lättare att få till det i nedsittning. Då ser han också flottare ut och får mer utstrålning.

#30 - kunde inte sagt det bättre själv :)

Kanske. Men det man ska tänka på är ju att det INTE är någon dressyruppvisning.
~Jag tror på ödet~

#32 nej det är klart men man ska ju ta fram det bästa ur hästen
# 32 Fast det är inte riktigt de vi menar. Det är olika från häst till häst om de får bättre gång, uttryck och utstrålning när man sitter ned eller rider lätt. Det är egenskaper som jag är säker på värdesätts. Vissa hästar kanske blir spända om man sitter ned och det är inte så lämpligt på unghästar eller hästar som ännu inte jobbar riktigt med ryggen.