Skavsår
Kom hem i lördags och upptäckte skavsår efter grimma och flygpannband i nacken och pannan på Julia. Inte jättesår men ett par småsår och sedan är hon skavd så det är svart (hon är ju vit) så det syns ganska bra. Och hon som ska på utställning i helgen! Hur ser domarna på det? Någon med något bra och effektivt knep?
Hon får skav av grimma trots fårull runt nacken och runt flygpannbandet går det ju inte att sätta fårull. Provat med flughuva, men den ger också skav och kan inte hitta någon bättre flyghuva heller.. Men om hon går utan riskerar jag istället ögoninflamation.. Vore extremt tacksam för knep!

Syns skaven så mycket när hon har träns på sig? Tror inte att domarna bryr sig så mycket om det faktiskt. Om det bara är skav och inte sår kanske du kan ha krita på det så det inte syns. Men som sagt, tror inte att domarna bryr sig något speciellt om det.
~Jag tror på ödet~

#1 Kanske inte när hon har träns.. Har bara en massa ludd på tränsen nu så ser inte riktigt :D Men de ska ju bort till utställningen.. Men får se.. Går väl kanske inte att göra så mkt åt innan helgen i vilket fall.. Funderat på om man kan smörja på någon salva, typ helosan eller zinkpasta (som är vit liksom).. Men krita kanske funkar de me..

syntetpäls, ludd osv kan lätt ge skav, det nöter och bränner, framförallt när det är varmt väder och hästarna blir varma och lite fuktiga.
jag undviker utrustning med sådant påsytt, har en "vanlig" flughuva till mina (som också är känsliga och lätt får skav) och har sytt på vanligt (ganska tjockt) bomullstyg runt kanterna.
medarbetare på djurskydd.ifokus

#3 Värt att prövas :D

Hej.
Vi har i år köpt en sån där ny flughuva som även täcker öronen och är av svart tunt nylonmaterial. Den har liksom inga kanter att få skav av utan är elastisk och träs över huvudet som en strumpa….sitter stadigt i och med att öronen håller den på plats.
Såg att Hööks hade en liknande vit på sin hemsida, men jag tror att den vi har är ännu tunnare. Vi kan rekommendera den och hästen behöver inte ha någon grimma på sig. Camomille trivs i alla fall bra med sin och flera i stallet har likadana. Det kanske skulle fungera på Julia oxå?
Har tyvärr inte några andra bra tips mot skavsår.

#5 Såna har vi också köpt, hittade dem på Gekås i Ullared. Superbra har de varit. Sitter bra på men ger inte skav så som grimmor och flugpannband gör.
~Jag tror på ödet~

#5 Tack! Ni vet inte vart ni köpt den som du har då?? Annars kollar jag upp Hööks..

#7 Jag köpte den på Strömsholmstävlingarna. Kommer tyvärr inte ihåg vad företaget som sålde det hette. Men de fanns på Falsterbo också. Jag skulle kunna tänka mig att en vanlig någorlunda välsorterad hästsportbutik har dem….

#7 Kollade med dottern. Hon googlade på flughuva och hittade igen den. Märket är Jacson.
Men det finns säkert andra liknande.

#9 Antagligen.. Men tack! :D