Regler -ridklasser?
Efter att ha läst rapporterna från riksen, måste jag slänga ut en fundering..
-Finns det inga enhetliga regler för ridklasserna?
varje gång jag ridit en ridklass så har det varit olika regler som gäller, o tittar man på andra rasers ridklasser så har de sina egna modeller också.
jag tycker det vore bra om det var samma regler som gällde jämt så man visste vad det var för tävling man anmälde sig till.. som ex. kan nämnas att jag en gång kom sist med motiveringen att jag satt ner under traven, vilket inte var tillåtet, jag blev väldigt förvånad när jag vid nästa ridklass ser andra göra samma sak, när jag då frågar så är det Ok. senaste tillfället skulle man komponera ihop sitt eget program, medans andra gånger rider man efter domaren instruktioner..
Hur fungerar det på Irland / England?
Vore det inte en idé att sätta ihop regler som gäller vid alla ridklasser för connemararasen inom Sverige åtminstonde?

#0 Låter som en jättebra idé att ha samma regler i sverige vid VARJE ridklass. Nu känns det väldigt luddigt och det vore skönt om det fanns klara reger. Sen kan det ju finnas undantagsregler också som nu på riks visades bara de 6 främsta för hand efterssom det var många starter på hela dagen.
Det var väldigt luddigt på riksen måste jag säga… Alla fick inte visa sina hästar för hand. Kanske för att spara tid men jag trodde visningen var en del av ridklassen där man även kunde "samla poäng" 

#2 så har nog jag tolkat reglerna också

Ja, sedan detta med 3 minuters egen uppvisning. Vi hade tränat o tränat på att få ner tiden till 3 min. men då vi kom till Björbäck så märkte vi att ingen annan red endast 3min utan snarare 5-6min så då längde vi hastigt lite grand… Tycker att det är fair om 3 min betyder ca 3min kanske +-15 sek t ex om man slutför sedan får man gå ut o det är lika för alla. En annan reflektion är att det var svårt hinna visa allt på 3 min, vore bättre med 4 min.

#4 - det var ju inte ens tre min.! 2 min. hade man på sig, o jag fick inte ens rida klart förrän domaren avbröt mig medans andra som sagt kunde rida uppemot 5 min.

oj var det 2 min?..mitt minne sa 3, ja 2 min är mkt kort!!