Presentation av korsningar
Presentera gärna era connemarakorsningar här i tråden!

Wild Wonder "Wilda"
e. Hagens Ryan RC 76
u. Wind of Fields (arab/pinto)
född 20/6 2006
Wilda är en mycket tillgiven och nyfiken ung dam som älskar att busa och utforska nya saker. Hon är väldigt pigg och blir inte lätt trött! Allra helst vill hon busa och nosa och nafsa hela tiden ;)
Hon lär sig fort och jag tror att hon kan bli en fantastisk ridhäst i framtiden. Än så länge sköter hon sig fint, och hon har blivit ledd mycket på promenader utan mamma, kan vara själv i stallet, bli ryktad över hela kroppen, stå uppbunden, ledas i träns/bli tränsad, hon har löshoppat ett par gånger och har en jättefin teknik.
Det som vi ska börja införa nu är tömkörning/longering korta stunder, lite mer miljöträning, att hon ska kunna stå själv även i hagen, mer löshoppning och förhoppningsvis också kunna lasta henne.
Bild från när hon var 7 månader, idag är hon 14 månader :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Atlantic Pride alias "Pia-Lotta".
e connemarahingsten Carnaby Patrick Hooligan u holsteinstoet Atlanta e Ahorn Z - Caletto II. Mödernet ett etablerat "svårklassmöderne" (hoppning) från Ilse Hell i Tyskland, den svenska stoägaren tävlade connemarahingsten "Packie" i hoppning och ville ha en ny Packie fast stor häst och satsade på den här kombinationen!
En feminin och elegant ridhästtyp (drygt 160 cm) med fin resning, bra modell för "övergångshäst" för ungdom. Även lämplig damcykel för den som egentligen vill ha en connemaraponny men 10-20 cm extra att sitta på
. Under utbildning. Helsystern samma typ och storlek, så jag tror att en "connestein" är en bra korsningsvariant. Båda systrarna visar gott gry i hoppning, vardagsnamnet "Pia-lotta" kom till när hon utan tvekan klippte ett nedblåst träd + bakomvarande staket i ett enda jättesprång…

#5 Oj vilken skäggig en! Vad sött ^^

Ja,söt som bara den ,med riktiga "halvblodslurar"

#8 Ja,men du har ju snyggt lyckats "kapa" öronen där, så dom syns inte i sin fulla längd

#10 Jösses!
Dom var verkligen långa!
Hur gör du när du tränsar…?

Viker dem dubbelt! Hon har inget emot det som tur är, utan stoppar själv huvudet i tränset och gapar stort =O

Vilka fina korsningar! Attlid, din Wilda är jättesöt, hon har samma far som min Cascada Lane som är lika gammal. Har du fött upp henne själv?
#13 Tacktack :)
Det är inte min häst utan min medryttarhäst's föl. Men jag har hanterat o hjälpt till med henne sedan hon föddes. Ägarna har fött upp henne själv, ja.

TD Jack Sparrow f. 2006… våran första egna uppfödning,, e. Lofty Roderick u. korsningsto från Irland. Bra kropp, Jättetrevlig, oc bra inställning!! e dock rädd att han växer över,, men då blir han kvar hemma som ridhäst. Typ brun men de vita stråna kommer nu,, mamma är skimmel å Roderick har ju sin speciella färg så ska bli spännande å se hur han ser ut om nått år eller så!! Tack för mig!! :)

Fancy Lad
e. Myrens Wilbur RC 59 u. Sussi (Ras, okänd)
född. 1992
"Lennaer" som han kallas tills vardag är ridskole ponny på Skaftö Ridklubb. Jag är halvfoder värd på honom, men just nu är han under igångsättning efter hälta. Lennart är en ganska arg, redd, feg och go ponny som inte menar något illa när han försöker bita en. Jag och lennart Tävlar Dressyr LC/LB Dressyr men han har tävlat LA med tidaigare ryttare.
#15 Det låter intressqant! Jag själv funderar på rn liknande korsning… (Har en irländsk pålla som har blivit betäckt 2 ggr i Sverige med en welsh hingst, den ena tävlar MSV hoppning och den andra *-stjärnig fälttävlan)
#2 var är hon registrerad? Hon kanske kan delta i 3-årstester etc om hon är rätt registrerad.
Får man registrera connemarakorsningar hos SCS??
pia lotta måste va nåt för mig!!!
Jag har en connemara/pinto-korsning. är möjligtvis något mer i honom.
Han är född 2005 och e: Midskogs Mazarin (e: Honey Chief RC ee: Blue Chief RC)
Jag tycker jag ser mkt connemara i honom :)
Han har otroligt bra psyke och är en mkt sjysst ponny!
Han är idag ca 145 cm hög. Gulbrunskäck med glosöga.
Tycker ni det syns att han har connemara i sig?

#1 Ja Felix står ju i boxen bredvid Camomille. Fast han är mycket ljusare idag och lika prickig som Camomille. Flugskimlar båda två.
Han rids av mamma Maria och dottern Madde 11 år. Mest dressyrträning men också lite hoppning.
Jag hoppas att jag ska komma åt att fota honom utomhus utan täcke snart!
Jag måste ju bara få presentera om Wilda som jag skrev om för längesedan i #2!
Idag är hon ca 143cm i mkh och 145cm bak, världens härligaste och personligaste häst. Otroligt tillgiven och snäll, har verkligen förändrats sedan 2007 när jag sist skrev om henne.
Går massor av promenader med henne och försöker jogga så långa sträckor som möjligt för att omvandla fettet till muskler innan inridningen i försommar.
Har tömkörts och varit jätteduktig.
Världens underbaraste häst helt enkelt =)
Bilden är den nyaste jag har, från igår, inte så bra bild dock.
#27 Jätte-jättefin 

#22 Jag tycker det syns att det är connemara i honom!
~Jag tror på ödet~
Florens är inte min ponny utan det är min kompis som äger henne. Anledningen till att jag lägger in henne här är för att jag tror att hon är en Connemarakorsning då hon är född vild på Irland. Min kompis som äger henne tror att hon har både arabiskt fullblod och welsh i sig men jag tycker det låter lite konstigt om det skulle springa runt araber och welshar vilt på Irland där Connemaran är mest känd som vildhäst? Eller har jag fel?? Tar med en bild på henne iallafall så kan ni ju säga om ni tycker hon har Connemaradrag och det går att se (:
Florens är född 1995, fångades in som unghäst på Irland, alltså som jag nämnde ovan så var hon vildhäst, kom sedan till Sverige. Min kompis köpte henne 2005 från en familj som tävlat både hoppning och dressyr på henne. Tror stället hette Gisbo eller något sådant, kommer inte riktigt ihåg. Hon är 139,5 cm i mankhöjd. Florran är otroligt duktig på att hoppa, klubbmästare i dressyr tre år i rad och även klubbmästare i hoppning i år. Hoppat som högst 120 tror jag. Florens stam är okänd, vi är inte ens helt säkra på hennes ras men tror att hon har Connemara i sig. Lägger in någon mer bild efter denna.
http://www.kaninkuvat.net/vermowelsh08/slides/rockfield_worth_of_fortune_198.html
Det här är vår connemarakorsning u: Rockfield Scaramé e: fullblod.
Hon är alltså Scarfaces halvsyster. :)
Hon är 2 år på bilden, nu 3 år.
Hon är tyvärr överhöjdare, ungefär 154cm men jag hoppas hon blir en trevlig allround/hopphäst.

Hej! Min häst är en korsning mellan Connemara/Halvblod och en mycket lyckad sådan (enligt mig ;))
Borka af Sten
e: Norrlands guld (connemara)
u: Birka (halvblod)
ue: Bonaparte
Hon har en kanonfin stam på mammans sida då Utrillo är pappa till Bonaparte. Birka har tävlat framgångsrikt i fälttävlan.
Borka har jag haft sedan oktober 08 och då var hon helt galen rent utsagt men vi har börjat hitta varandra nu :)
Inte mätt, ska göras i år troligtvis, men tror hon är aldeles på gränsen till storhäst "/
Hon är inte så utbildad ännu då vi tar det lugnt eftersom hon blir stressad om jag ställer för höga krav och hon är ju inte så gammal heller (född -03)
Här kommer bild från bara några dagar sedan :)

Här är igen vår 3-åriga korsning connemara-fullblod på kvalitetstävlan för ras- och korsningsponnyer i Finland:
http://www.flickr.com/photos/rozpravka/3937984494/
Hon placerade sig i 3-årsklassen på 6:e plats (22 startande) med bra poäng och utlåtande för hoppning.
Framhovarna är hemska, det ser man på bilden! Vår smed var bokad till dagen efter tävlingen och kunde inte komma innan…. Men det gick bra ändå. Hon går tills vidare ännu oskodd.