Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettfoder
Läst 2133 ggr
AnnaB
0

oemotståndligt foder..

Behöver all världens tips på oemotstångliga menyer till min lille Linus

Har ni några sådana där superknep för att få dem o äta, o framför allt han behöver ha i sig parafinolja som han hatar….. några tips på hur man får i han det, på djursjukhuset har de när de inte sondat i honom den försökt blanda det i hö el. betfor vilket han vägrar äta..

Kan man spruta in det i mun? det är så löst så det känns som om det skulle rinna ut innan han hinner svälja det…. någon erfarenhet?

Ps. sajtvärdar, har vi ingen kategori för foder…

ambo
0

vad har han för ordinationer s a s - melass brukar ju va smaskens som toppdressing lixom..dom är ju galna i sött..

tårta med hårt bröd morotsbitar äppelbitar och melass?

men om du sprutar parafinoljan på ena sidan i munnen som avmaskningssprutorna?

återkommer om jag kmr på nåt smartare!

Tindra1991
0

Spruta in det i munnen med en stor injektionsspruta, det är det enklaste sättet. Dumt att mixtra med maten, det kan få dem att bli misstänksamma. Man man få tag på stora sprutor på apotek eller genom veterinären. Och, det kan ju rinna lite, men då får man ge i överkant.

Vill man blanda det med fodret, melass eller lika gärna sirap, enklare att få tag på och billigare.

Akerberg
0

Nu finns det en foderkategori =)

Har tyvärr inga tips om smakliga foder, skulle vara Hippos röda müsli, den kastar sig till och med "min" ganska kräsna tant över.

karisma
0

Gamla felix ketchup flaska med rund lång hals den får man in en bra bit i munnen + att den inte går söder om han biter i den Som spolsprutorna(60ml9 gör.

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Pelleplutt1
0

Vi har ett foder till våra hästar som heter Hestekraft. Alla som har fått det tycker att det är helt oemotståndligt. Innehåller bla lucernstrå, melass och popcorn. Här hemma kostar en 20 eller 25 kg strax under 200 kr. Det innehåller tex ganska mkt protein. Håller med de andra om att försöka att inte blanda oljan i fodret utan köra med spruta om det går. Om man blandar finns risken att de blir misstänksamma mot foder de tyckte om innan och inte äter det heller. Håller tummarna för att du lyckas få igång ätandet och magen. Lycka till, verkligen!!

AnnaB
0

- Jo jag tror nog också att jag ska försöka ge oljan för sig…

Fick en 60 ml spruta på kliniken o det där med ketcupflaskan är kanske inte så dum idé….

ELS
0

#6 Var försiktig om du ger paraffinolja med ketchupflaska eller spruta, se till att han sväljer och tryck inte bara in det i munnen med höjt huvud då det är risk att hästen får paraffinolja i lungorna i stället….. Även en minimal mängd i lungorna kan ge en mycket allvarlig s.k kemisk Lunginflammation. Jag har sett detta ett antal gånger tyvärr…

Jag har gett paraffinolja blandat med vetekli och äppelmos eller proviva nypon… Det fungerade bra på en av mina hästar.Glad

ViraBlatira2
0

När vår häst vägrade dricka efter sin bukoperation så bjöds det äppeljuice - inledningsvis serverat i våra kupade händer, och äppeljuicemarinerat hö. Gick några liter om dagen men det gjorde att hon kom igång och drack.

AnnaB
0

Tack för alla tips!

Ja äppelmos är en bra idé, det gör jag själv så det finns det gott om!  o Mos på samma äpplen han äter hela borde han ju tycka omGladFlört

Elshira
0

Melass brukar de flesta tycka om även om jag har en som totalvägrar melass..

Men de gånger vi behövt ge parafinolja så har vi gjort det med en vanlig lite större spruta som man kan köpa på apoteket. Vi brukar dock skära av den lilla utstående piggen som man ksulle satt nålen i och sedan ta t.ex en nagelfil och fila ner det så att det inte är några vassa kanter.

När jag ger dem brukar jag höja huvudet lite så att allt inte bara rinner rakt ner, dock inte så att hästen tittar uppåt utan mer att mulen är rakt fram. Sedan så sprutar man in lite i taget och väntar på att hästen sväljer och slickar lite och sedan lite till tills hel dosen är i.

Men ska du ha det ett längre tag så skulle jag nog försöka blanda i det i något godis. Höet brukar inte vara en favorit, men jag skulle inte heller ta äppelmos (i.af inte den man köper) med tanke på ur mycket socker det innehåller, men om du gör en egen helt utan socker så borde det inte vara så farligt, men inte för mycket bara. Även äpplen bör inte ges i för stor mängd! 

Lös upp lite lusern i vatten (det går betydligt snabbare med varmt vatten) och är det ändå lite kinkigt kan du pröva att blanda ut vattnet med en gnutta melass först så att det blir lite extra gott =)

Hakuna matata!