Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 1972 ggr
AnnaB
0

Håll tummarna för Linus!

Linus min 1-åring drabbades av kolik i går eftermiddagRynkar på näsan, det ville inte släppa så vi åkte akut till djursjukhus (Slöinge) där han opererades under natten…. Det visade sig vara förstoppning som i sin tur gett gaskolik,har nu fått veta att han står  på benen igen efter operationen, en början, men läget är kritiskt i ett par dygn framåtGråter, bl a måste tarmarna komma igång igen…

ambo
0

Oj stackars lilla Linus! Hoppas det går bra håller tummar & tår

Carrick
0

Stackare, håller tummarna för fullt!!!!

Vilken tur att ni åkte in!!!

AnnaB
0

TACK..

senaste rapporten:

han fick en ny kolikomgång nu på morgonen, men de senaste timmarna har det varit lugnt…

yuppie
0

vet inte vad jag ska säga anna, så himla sorgligt, kram annki

Akerberg
0

Stackars hästen, och stackars dig! Hoppas han kryar på sig och blir helt frisk!

Tittut
0

Hoppas det går bra för er. Jag håller tummarna.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

hllw
0

Men usch, hoppas han repar sig snart! Håller tummarna för er!

Bullemor
0

Tummar och tår hålls för att han snart är kry igen!

AnnaB
0

Kvällsrapport från sjukboxen:

Tarmarna har börjat röra på sig igen, han har fått lite diarré men veterinärerna ser positivt på det…

Imorgon förmiddag ska jag åka upp till den lille sjuklingenGlad

monsterpony
0

Skönt att höra att veterinärerna är positiva.

Jag håller tummarna för fortsatt positiv utveckling. Hoppas att du har honom hemma och frisk snart!

walsan
0

Jag håller också tummarna för er!!! Det känns ändå som det nu verkar hoppfullt! Hoppas han blir helt återställd snabbt!

RC70
0

Oj! Hoppas verkligen det ordnar sig !!

colleen
0

Hoppas det går bra för honom Anna. Håller tummarna i sjuksängen.

~Jag tror på ödet~

monsterpony
0

Någon uppdatering av läget? Hoppas att natten har gått bra…

AnnaB
0

Fredag

AnnaB
0

Hoppsan där blev något fel, Fredag är det..

Rapport från sjukboxen:

Har varit uppe på djursjukhuset o det var härligt att se honom igen, trodde nog jag sa adjö till honom för sista gången i ondags kväll…

han såg förhållandevis pigg ut, o hungrig var han, hade precis fått sin första tuss hö efter operationen o den gick i omgående (stackarn han får endast 1 kg o leva på hela dagen, han som alltid är hungrig) Veterinären tyckte nog den värsta krisen borde vara över nu, sen får vi se hur han reagerar på höet…

Akerberg
0

Vad skönt att det går åt rätt håll! Hoppas verkligen det fortsätter med det

ViraBlatira2
0

Skönt att höra att han är på g igen. Vi var med om exakt samma för 1½ år sen, riktig mardröm! Föutom det lilla helt ofarliga 'bråcket' hon har på magen så har hon inga sviter alls, inte en enda liten kolikkänning sen dess (peppar peppar Tyst)

AnnaB
0

Lördag morgon:

har gått bra med höet han åt igår, de skulle dubbla mängden idag… han är så hungrig stackarn så han försöker tugga i sig spånet i boxen…

o de pratar försiktigt om att han kan få komma hem till nästa helg!Glad

TACK ALLA !!! för hålla tummar (och tår) det gjorde susen !!

ambo
0

#19 goda nyheter Anna!

Carrick
0

Härligt med goda nyheter!!!!

colleen
0

Skönt med goda nyheter =)

~Jag tror på ödet~

AnnaB
0

Lördag eftermiddag:

Linus är helt feberfri nu, men han vill alls inte äta idag, plockar bara lite i höetRynkar på näsan….. de tror den kraftiga antibiotikan ger honom magont istället…

ambo
0

Nä-ä! Kan man inte ge nåt acidofilusaktigt??

AnnaB
0

Söndag förmiddag:

Linus piggare idag! Gladäter höet utan att få nog och försökte smita undan djurvårdaren Maria när det var dags för medicinen…

#24 det hade säkert varit bra för honom hade ju hjälpt att stabilisera bakteriefloran också, men att få i honom det! De har försökt ge honom betfor för att få i honom paraffinoljan, men icke så lättlurad är han inteFlörtSkrattande

walsan
0

Trevligt att höra att han är bättre. Det är så jobbigt när hästarna är sjuka!

monsterpony
0

Skönt att höra att det varit fortsatt positiv utveckling. Att han ställer till med besvär för djurvårdaren kan bara vara positivt! Glad

AnnaB
0

Måndag:

Ja, inte går det raka vägen åt rätt håll, Han hade feber i morse, matte blev orolig igen….  Den hade i varjefall gått ner till nästan normal nu på eftermiddagen, nya prover har tagits det finns inget som visar på att det är någon sekundärinfektion på gång än i varje fall….

AnnaB
0

Måndag kväll:

Veterinären ringde precis upp o sa att Linus var dålig, visar koliksymtom igenGråter….. de skulle avvakta, känns som om det kommer bli en lång orolig natt igen….

Akerberg
0

Stackars er! Tröstkram!

walsan
0

Oj oj oj….

Håller tummarna.

ambo
0

Neej! jag håller tummar & tår igen

yuppie
0

tycker så otroligt synd om dig, han är ju så liten.

har du fått nått uppslag på vad som det hela  kanske beror på? förlåt en okunnig, men vad är gaskolik anna, kan ju kolla på google men du kanske kan det hela bättre? har ju själv varit förskonad från kolik i hela mitt liv, men det känns som fång eller kolik är våra hästars gissel nuförtiden.

vi här i tungelsta tänker på dig, annki

AnnaB
0

Tack alla! -ni får fortsätta hålla alla tummar, tår o hovar…

Tisdag morgon:

Veterinären ringde vid 2.30 i natt o sa att han lagt sig, o att slemhinnornas färg var dåliga, med andra ord betydligt sämre, de tror på een infektion trots antibiotikan…. de hänger på hans livsvilja om han ska klara sig..

pratat med en av djurvårdarna nyss, - han hade rest sig igen! , lämnat ett par högar boxen…

väntar nu på att veterinären ska ringa upp

monsterpony
0

Åh nej… Och det som verkade gå åt rätt håll ett tag. Rynkar på näsan

Att han är uppe igen och att tarmarna är igång är väl ett gott tecken i alla fall…

Håller tummarna stenhårt!

ambo
0

fy vad jobbigt med fram och tillbaka sådär. Hoppas den connemariska fighting- spiriten slår till  nu!

AnnaB
0

Tisdag kväll:

Skulle skrivit tidigare men har gått o hoppats på en ljusning, jag pendlar just nu mellan hopp o förtvivlan….. läget är fortsatt kritiskt…Gråter

ambo
0

sänder  cyberkramar från mej maja & ambo

monsterpony
0

{{{AnnaB och Linus}}}

Tänker på er.

Nyvreten
0

Hoppas allt går vägen & han kryar på sig.

colleen
0

Sänder en massa styrkekramar till dig och Linus! Hoppas han piggnar till!

~Jag tror på ödet~

walsan
0

Verkligen jobbigt. Hoppas att det går väl!!!!

RC70
0

Håller alla tummar och tår att han repar sig !

Carrick
0

Här hålls det också tummar, tår och hovar för att allt ska gå bra med Linus!!!!

Lille
0

men huu så hemskt!! kämpa på!

Nellan
0

Usch vilken långa dagar du måste ha med all denna oro och förtvivlan, en hästägares mardröm. Jag håller alla tummar jag har att han orkar kämpa och blir bra igen!

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

AnnaB
0

Onsdag morgon: - en vecka sen han blev sjuk nu

AnnaB
0

Jag skulle fortsatt där , min dator är lite knäpp..

En ljusglimt! - han är piggare idag, de skulle försöka få i honom något att äta, få se hur hans mage tål det…. nya prover ska tas senare under dan……….

… har slutat räkna på kosntaderna nu, gränsen för vad försäkringen tar är redan passerad….. men han måste få alla chanser när han är så ung…

AnnaB
0

Onsdag eftermiddag:

Linus är piggare! ingen temp. o han har ätit lite hö… i förmiddags hade han varit ute med en av djurvårdarna o betat på gräsmattorna där, senare  hade de varit ute o "repat" lite gräs åt honom,

-en underbar o engagerad personal finns där, det går inte att ta miste på!

monsterpony
0

Skönt att höra. Lite gröngräs piggar förhoppningsvis upp honom.

Jag håller tummarna för fortsatt positiv utveckling.

Carrick
0

Skönt att höra.

Håller tummarna för fortsatt positiv utveckling!!!

AnnaB
0

Torsdag morgon:

Läget är lugnt, ska åka upp nu på förmiddagen o krama om min lille kämpe…  o få prata lite med veterinären

[Heikne]
0

skönt att det går vägen!! Glad

ambo
0

heja! Glad

monsterpony
0

#52 Lugnt är bra! Hoppas att veterinären kan ge positiva besked också. Hälsa Linus att vi håller tummarna allesammans och att han ska krya på sig.Glad

AnnaB
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Torsdag eftermiddag.

Har varit uppe o kramat om min lille kämpe…. var ute på gräsmattan o betade lite (ja, Linus alltså) han verkar mycket mer vaken på omgivningen nu,

Veterinären som inte jobbat på ett dygn tyckte det var skillnad, att han såg mycket piggare ut, nu gäller det att få igång honom o äta igen, han är bara skin o ben stackarn…

O matte önskar o hoppas att det håller hela vägen ut nu, inga fler bakslag….

Tog en bild av honom där ute på gräset…

Carrick
0

Tuffingen Linus!!!

Härligt för ett mattehjärta att se att han är mer vaken och med.

ambo
0

roligt att höra Anna!

monsterpony
0

Skönt med lite goda nyheter. Hoppas att det fortsätter åt rätt håll nu. Ni har haft det jobbigt nog som det varit.

walsan
0

Oh vad skönt att höra att det verkar gå åt rätt håll!!!

AnnaB
0

Fredag:

Nya bakslagGråter, har varit uppe med hans älsklingsfoder, hackat luzern, de får inte igång honom, han äter lite sen blir det inte mer blir det inte mer är utorkad också, de ger honom 2 dygn till sen anser de inte kunna göra mer…

… funderar på att ta hem honom o ge honom några dagar få se om han kan komma igång av det, i annat fall känns det bättre om han får somna in här hemma, vet inte vad veterinären tycker om det än

vill inte ens köra hem honom i transporten få se om det går att ragga upp någon med lastbil som kan tänkas köra hem honom åt mig…

RC71
0

#61 Men så fruktansvärt Anna. Jag förstår precis hur du har det nu. Hoppas ändå på ett mirakel…

ambo
0

#61 Nää stackars stackars dej. Naturen är så grym. Huga.

AnnaB
0

lördag:

Varit uppe hos Linus igen, tyckte faktist han såg piggare ut idagGlad, har matat honom med Luzern o massor av rivna morötter, -men han äter ju bara när jag är där, o dricker gör han nästan inte alls……

…. har nu i varje fall kommit överrens med veterinärerna om att ta hem honom, de kan eg, inte göra mycket mer o vi hoppas på att han kommer igång igen när han kommer hem till kompisarna….

En kompis åker med mig upp med deras hästbil på måndag kväll, sen är det ju tur man kan sköta jobbet hemifrån….. för mycket jobba av lär det väl inte bli, Linus har 6 veckors boxvila så det gäller ju att underhålla honom under den tiden… men det gör jag så gärna bara han blir frisk igenGlad

ambo
0

Hoppas hoppas att hemmamiljön gör sitt till nu!

walsan
0

Hoppas att du slipper allt för lång resa och att hemmiljön piggar på honom!!!

liljegren
0

Vad bra att det verkar gå åt rätt håll igen och som ovanstående sagt, hoppas att det piggar upp honom att komma hem.

AnnaB
0

Söndag:

Linus hade lite feber i dag, men de säger att det inte är någon fara med det…. han får ju fortfarande antibiotika.

Men han var hungrig idag ! När han såg mig började han banka med framhoven på väggen (tyvärr har Mamma lärt honom det) men idag blev jag glad att han gjorde det, då börjar jag känna igen honom igen, bara en dag till nu sen får jag pyssla om honom själv igen…

AnnaB
0

Måndagkväll:

Linus äntligen hemma igen, Han tog resan i den fina hästbilen med ro, där var till o med kamera så jag kunde se vad han hittade på!

Nu är det bara att hoppas på att han kommer igång igen, har ett par dunkar parafinolja med hem o antbiotikan ska han ha i 14 dar till, sen ska stygnen tas i slutet på veckan, men han högg gladeligen in på höet som väntade i boxen i varje fall!

walsan
0

Det var bra att höra! Lycka till nu och hoppas att hemmiljön gör susen!!!

ambo
0

Ååh va roligt och skönt för lille LInus. Du ska se att det vänder nu Glad

Carrick
0

Va härligt att han är hemma igen och att han äter!!!!

Att vara hemma gör nog susen för matlusten!!!

monsterpony
0

Vad skönt att höra att han har äter och har aptit. Det måste väl ändå vara ett gott tecken. Jag håller tummarna stenhårt för att det vänder för er nu.

AnnaB
0

#72 -ja inget verkar fel med drickandet heller, har mätt att han druckit hela 16 L det här dygnet, så mycket har han inte druckit på hela tiden på djursjukhuset…