Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: avel
Läst 2403 ggr
AnnaB
0

Betäcka äldre sto

Någon som kan dela med sig av lite erfarenheter…

Reelina som nu till nästa år blir 22 år (23 när hon fölar då). till våren blir det 2 år sen hon fick sitt sista o 10:e föl, hon är pigg o fräsch, galopperar ut i hagen varje morgon. hon har haft lätta förlossningar tidigare.  Jag vill ju inte riskera hennes liv för ännu ett föl.

Finns det många äldre connemaraston i avel, uppkommer andra problem under dräktigheten när de är äldre?

RC70
0

Vi har flera äldre ston som ska ha föl nästa år.
Bonnie RC 654 blir 23 är nästa år tex
Celisia RC 851 blir 20.

Brolöten hade några ston som var en bra bit in på 20 när de fick sina sista föl.
Roundstone Blondie RC 140 var 24 när hon gick bort iofs i sviterna av förlossningen.
Rambling Rosie RC 231 var 23 vid sista fölet.
Kinvara Peggy RC 132 var hela 26 år gammal när hennes sista föl föddes!
Dame Grainne RC 121 var 25 år när sista fölet föddes.
Ametist RC 182 var 21 år.

Glad

walsan
0

I princip tycker jag mig höra att de flesta säger att är stoet piggt och blir dräktigt, så är betäckning till 24 år, fölning vid 25, inget konstigt. Förutsatt att stoet brukar ha föl.

lil-sis
0

Shanna RC 661 är ju född 87 och har fölat i år, tror hon är dräktig igen.

Covergirl
0

Cinnas mamma och Peias mormor B. Korall var 23 år när hon fick sitt sista föl. bara som ett litet tillägg till Johannas lista ;)

Vad jag har hört är att just gällande äldre ston så är största problemet att de kan ha svårare att bli dräktiga, inte att själva dräktigheten och fölningen är jobbigare. (Förutsatt att stoet är i god kondition i övrigt förstås.)

keca
0

Tror inte det skall vara ngr problem

Men våran sista efter Reelina fick vi hjälpa till att dra ut, men han var stor

Tindra1991
0

Min B. Mixit (dotter och dotterdotter till ovannämnda R.Rosie och B.Korall) betäcktes som 21-åring och fölade som 22-åring. Hade fått ett föl innan dess, vid 16 års ålder. Tog sig på första, inga problem vid fölning och mjölkade mkt bra.

Titta på russen på Lojsta, de får föl varje år och mkt högt upp i åldrarna.