Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 973 ggr
RC70
0

God morgon 2009-10-16

God kylig morgon!

Igår blev Monarch 6 månader gammal, grattis till honom. Vi flyttade 16 ston och föl på en timme och mina praoelever mockade för fulla muggar :) fullspäckade dagar.

idag så är det dåligt väder på schemat, så vi får se vad vi lyckas hitta på :) ska bege mig till stallet innan 9e så jag har lite tid på mig att vakna :)

ambo
0

Gråmulet här. En dag med städande o allmänt fix. Något datorjobb ska väl hinnas med..

handla nåt gott får väl titta i Middagstråden Glad

REd kompisens häst igår, hon har köpt ny sadel som passar breda ryggar - borde passa connemaror även Prestige Modena heter den. Skön.  Vår Prestige till Ambo är helt urvuxen nu, han har breddat sig ordentligt. Maja rider i dressyrsadeln tills vi ska byta den 28e på Mustang. Blir jättebra. Hoppas de vill ta den i inbyte så jobbigt med annonserande och annat..

Kjerulfia1
0

Blåmulet har vi det.

Idag ska jag iväg och hämta mer hö, och hoppas att jag hinner låta Helgonet springa fritt i ridhuset innan. Det var det här med att vara själv i ridhuset några minuter Skäms

Igår fick jag en äkta hästpuss, Förvånad, blöt i ansiktet blev man. När jag sedan kratsade ena framhoven tog han tag i linningen i bak på byxorna drog lite försiktigt Förvånad.

Den hästen tycker om att upptäcka saker med mulen och när man är ute och går är han värsta spårhunden med nosen i backen. Undrar om man kan träna hästar till att leta kantareller?

monsterpony
0

God förmiddag!

Här är det förkylt värre, så jag fick lov att inställa veckans höjdpunkt, ridlektionen. Rynkar på näsan Men jag hoppas att jag blir frisk snabbare av att ta det ordentligt lugnt nu istället.

I övrigt inte så mycket spännande att rapportera. Mulet, men med fina höstfärger i alla fall.

Akerberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Goddag

Pållarna har fått en ny hage =D De får gå i grannens gigafantiska kohage hela vintern. De blev lyckliga om man säger så =) En del av hagen är harvad, och naturligtvis måste Snörpa rulla sig just där, regnade gjorde det med. När jag skulle rida sen hade hon en lerinpackning som hette duga… =S Blä! Luktade SKUNK om hela henne… Tur att hon har täcke iaf, annars hade jag fått vänta på att eländet torkat och sen knackat hål på skalet ;)  Skrapade av det värsta piggborsten iaf, hon torkade så sakteliga när vi var ute i skogen i en dryg timme. Ryktade ordentligt när vi kom tillbaka istället. Passat på att kapa manen en bit också, får se hur det blev, brukar synas bäst efter några dagar…

Regn o rusk o äckelväder har vi, usch! Blåser fortfarande ishavsvindar som gör att det känns bra mycket kallare än det igentligen är.

yuppie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej på er alla, här kommer en hälsning från ett lika grått och småregnigt tungelsta. känns som ett riktigt sverige-väder. men det är ju synd att klaga, hösten har ju varit helt underbar här hos oss.

tänk vad en lång ridtur med handhäst lyfter humöret. körde aran till min "knackiga" tränare i onsdags, ja hon har haft en riktigt pärs, han var helt underbar. anne berättade att hennes två tvillingflickor var så otroligt förtjusta i honom. jag förstår dem, vem kan motstå en sån utstrålning. sen att han går att lasta lugnt och säkert på helt egen hand, gör ju inte det hela sämre. trots att han är så känslig.

igår busade småkillarna, ja aran och opalen, att opalens nya regntäcke gick itu. aran han spatserade så lugnt med en helt bit av täcket fastsatt i ett hans spännen. ja så kan det gå med leklust.

tänker på er som pysslar med sjuka och skadade hästar, ha det gott, annki

ps ambo går inte er prestige att värma och vidga lite. min nya prestige dressyrsadel funkar ju så, trist att byta när man suttit in sadeln. det var en avgjörande detalj för mig ds

aran är två år på bilden

AnnaB
0

Eftermiddag igen,

Fy vilket väder det varit idag, -snöblandat regn !! det är ivarje fall 2 månader för tidigt här nere! Så pållarna kom in tidigt idag o någon ridtur kände jag definitivt inte för!

hoppas helgen blir bättre måste ta tag i lastträningen med Denise, hon vill inte gärna stå kvar i släpet någon längre stund, så det är svårt att hinna stänga…

ambo
0

#5 Jo det går den, ett hack upp. Men det är även att Maja vuxit typ 1 dm på tiden med Ambo och att sadeln ej ger stöd nog i dagsläget. Vi vill prova en lyxigare modell som ligger bra och som ger maximalt stöd. Hon har ju gått upp i klasser även och då är det viktigt med bra sadel. Lutar väl åt Frank Baines el Jeremy Rudges fast, allt beror på vad som passar på hästen förstås.

Vilken Prestige dressyr har du? Aran är fin på bilden!

#6 allt väl? Hoppas du känner dig lite gladare nu och, sen ska vi planera Irland nästa år Glad

liljegren
0

God kväll!

Äntligen hemma. Dock bara för att sova och släppa in/ut hästar (såklart) då jag blir borta hela morgondagen också.

Jag fick mig en glad överraskning då jag googlade på min hästs namn idag och hittade en finfin bild från utställningen på Vätö. Tur att det finns folk som kommer ihåg kameror när man själv inte gör det ;)

AnnaB
0

#7 Ja, jag överlever väl denna gången med…

- o Irland JA, jag bara längtar dit igen!Cool

walsan
0

Duschade och tvättade håret. Torkade och gjorde det någorlunda prydligt för jag tycker att det känns trevligt att vara lite extra prydlig på fredagar. Skotskrutig kjol, svart kofta, väst och läderstövlar som jag trivs i.

Denna dag regnade det på tvären visade det sig. Isch! Jag som hade fodrings- och utsläppsmorgon. hllw var på Stockholmsutflykt. Fick ta av mig kjolen igen och sätta på regnbyxor, fleece över västen och regnjacka på. Läderstövlarna byttes mot gummistövlar och så åkte jag till stallet. Lite bråttom eftersom jag hade en rad bokade möten på jobbet.

Gjorde morgonsysslorna och skulle slutligen ta ut 5-åriga islänningen som stod och skrapade i reservboxen. Hon går normalt på lösdriften, men av fångriskskäl hålls hon nu inne på nätterna. Vet att hon kan sticka med folk, men det hade hon aldrig gjort med mig. Inte förrän denna morgon. Nu stack hon innan jag hann komma till grinden till lösdriften. Jag hängde som en rem efter henne i 60-metersfart. Slutligen stannade hon. Jag skällde, backade henne för att kolla att jag bestämde. Höll henne bakom mig. Klarade att få in henne genom grinden, men innan jag hinner vända henne och få av grimman så sticker hon igen. Jag efter utan att släppa. Riktigt lång sträcka i leran. Till slut stannade hon, men då ville jag inte ge mig, utan tog henne utanför hagen igen, för att börja om. Då sticker hon igen och nu kan jag inte hålla henne längre! Hon blir fri. Och jag efter igen. Så där höll vi på i tjugo minuter. Dyngsur, smutsig och ilsken som ett bi skulle jag kunna ha strypt henne om inte halsen är så otroligt tjock och stark! Jag fick ge mig!!! Fick lura in henne i hagen och smyga mig på för att ta av grimman. Urk för ouppfostrade hästar. Nu ska sägas att ägarinnan är en förnuftig person som ligger i för att bemästra denna hårdnackade häst. Jag skulle bli tokig! Nu är det träns, repgrimma eller kedja som gäller framöver, annars släpper jag inte ut henne. Hon kan gott stanna i sin fängelsehåla på vatten och bröd!Skrikandes

Så var det med den prydliga fredagskänslan…

Efter en tuff dag lämnade jag kontoret klockan 19, handlade och åkte sedan raka vägen till stallet för att mocka och väga upp foder m m åt våra hästar. Men då hade vår ängel till medhjälpare varit där och gjort hela jobbet! Hon får nu en guldstjärna i boken!!! Jag kunde vända hemmåt för en kväll med Pizza, Idol och Skavlan.

Vem tror ni åker ut?

Jag får gå och titta. Röstade på Kalle som fick oförtjänt dålig kritik tyckte jagRynkar på näsan.

Fortsatt trevlig kväll!!!

RC71
0

#10 Men jösses då!

Du är tapper!

ambo
0

# 10 ska inte skratta men det lät lite humoristiskt  ändå..Glad NH-träning i kubik?

Angående Idol vill jag skryta om att en tjej i stallet är ihop me Erik som verkar va favoriten nu. trots att jag borde heja på honom tyckte jag det va lite uppgjort på nåt vis allt, han sjöng sist och man märkte att juryn valt ut honom. Gilla oxå calle.