Våra avelsston
Ytterligare en liten spinn-off på raset. Kan vi inte presentera våra avelsston; stam, exteriör, meriter etc. Tänkte att fokus kunde ligga på de som ska föla 2010 men andra går ju också bra!
Vad ska avkomman användas till? Vem är pappa? Hur resonerade ni när ni valde hingst? Vem avlar ni för etc. Andra intressanta aspekter av er avel/ditt sto?
Såklart ska vi hålla en trevlig stämning i tråden! Kan vi inte visa lite bilder på våra dräktiga ston också!? 

Då börjar jag med mitt eget sto! Höjagergårds Lady RC 1282, f 1994 i Danmark. E Frederiksminde Mighty U Skousboes Amanda. Vi tävlade hoppning tom LA med placering (fantastisk hopptenik!) innan jag blev för gammal och hon är visad med 8-8-7-8-8=39 p. Har fått ett föl 2001 e Möllans Crazy gjort MSV B felfritt än så länge! Lady är nog ett exempel på hur många av er INTE vill ha sin connemara; hon är het och ganska så "skarp" i huvudet. Detta är en stor fördel på hoppbanan - en mer fokuserad häst häst har jag inte ridit - och kommer nog aldrig någonsin att göra!
Hon betäcktes i somras med Brolötens Joop och avkomman ska såklart bli hopphäst! När jag valde Joop ville jag tillföra bra hoppgener. För mig var det viktigt med egna meriter och han hade placeringar i MSV fälttävlan och LA hopp och dressyr. Han har inte fått så många avkommor men har en som gått MSV och duktiga Desdemona som nyligen kom 7:a i inomhus SM! Att han fått 41 p på utställning är ju också jul!
Tanken är som sagt att avkomman ska bli tävlingshäst! Om den får bra på utställning är det ju kul, men inte så viktigt för mig (såklart viktigt med korrekt benställning etc dock). Nu vill jag höra om ERA ston! 

trevligt trådinitiativ! har inga Connemaraston (ännu…?) Hittar jag något lämpligt kanske jag betäcker med Poetic Kelly.:)

Vad roligt med en ny tråd. Jag börjar med vårt ena sto.
Ballybawn Black Beauty RC-IRE 10530
f:1993 på Irland e Boden Park Finnard u Brown Heath ue Dangan Dun
Tävlad i dressyr med placeringar i LB. Ej tävlad hoppning då jag blev feg och började med dressyr istället. Väldigt synd för hon har jättekapacitet och att löshoppa älskar hon. Är visad på utställning med 88878=39p (skritten är dock mycket bättre men det regnade floder just när hon visades).
Har en avkomma e Garryhack Frederick som är 2 år, som jag tycker är lovande. Planerna för honom är ju hingstpremieringen till våren och sen utbildas för att komma ut på tävlingsbanorna så småningom.
Hon har ett underbart temperament, alla kan hantera henne.
I år är hon betäckt med den inlånade fransmannen Clifden de l'aulne. Tanken är att avkomman ska ut på hoppbanorna såklart. Blir det ett sto så har jag en arving till Beauty, blir det en hingst är det möjligt att vi visar den. Clifden har ju tävlat på hög nivå i frankrike och är ju inte så stor så jag tror att det kommer passa väldigt bra. Vi såg även en hel del fina avkommor efter honom när vi var nere i Frankrike på connemaravästs resa.
~Jag tror på ödet~

Janville RC-IRE 9921
f:1992 på Irland e Westside Fred u Aran Delight ue Aran Flight
Tävlad i hoppning både på Irland och i Sverige, med vinster och placeringar tom LA, startad MSV. Vi köpte henne som avelssto och har inte ridit något på henne mer än lite skogspromenader. Inte visad på utställning, i alla fall inte vad vi vet. Vi är väldigt glada att ha en dotter till Westside Fred i avel.
Har en avkomma e Lofty Roderic som är 1 år. Vilket ger samma blodslinjer som årets EM-vinnare i hoppning! Tanken för henne är att visas på treårstest och sedan kanske även årgångstävlingarna. Men framför allt vill vi använda henne i aveln. Men hon ska nog hinna med tävlingsbanorna också.
Även hon har ett underbart temperament. Lätt att hantera.
Också Janville är betäckt med Clifden i år. Hon var inbokad redan innan vi fått svar på om hon hade gulanlag eller ej. När man har en hingst med bra prestationer tillgänglig så ville vi inte missa chansen. Planer för avkomman är hoppbanorna såklart. Väntar med spänning på att se om det blir hingst eller sto.
~Jag tror på ödet~

Kilfenora Windy RC-IRE 11848
f:1997 på Irland e Windy Day u Boden Park Firethorn ue Clonkeehan Nimbus
Är inte tävlad men riden och hoppad hemmavid. Visad på utställning som 4-åring med 5x7.
Har en avkomma e Maam Hill som vi fortfarande har kvar hemma. Han utbildas och ska säljas. Har väldigt bra hoppteknik och kapacitet, och tre väldigt bra gångarter. Klar för att ge sig ut på tävlingsbanorna.
Lite tuffare i temperamentet än våra andra ston.
Är i år betäckt med Uranus. Uranus har ju själv visat att han är en riktig allround hingst. Tävlad i dressyr, hoppning och fälttävlan på hög nivå och under lång tid vilket visar att han är hållbar. Tanken är såklart att avkomman ska ut på tävlingsbanorna.
Det blir ett spännande 2010!!!
~Jag tror på ödet~
Mitt sto är
Önnarps Monia RC 1293
20030401
e. Backuddens Mountain Haze RC 83 (A ext)
u. Önnarps Fideli RC 1020 (Diplom 1999)
ue. Aladdin RC 66 (A ext)
uue. Rolls Royce RC 49. (ELIT)
Monia är ett klass 1 sto som fick 39p (88788) på premieringen som 3 åring. Veckorna innan fick hon ett gångartsdiplom med raden 888887 = 47p.
Monia är inriden och riden våren-hösten 2008 men tog sedan mammaledigt. Tanken är att Monia ska komma ut på tävlingsbanorna när hon har "mammat" färdigt!
Jag ville absolut ha ett "Mountain" sto och jag har inte ångrat mig!
Monia är en dam med mycket åsikter, det gäller att vara på hennes goda sida. Hon gick som lösdrifts häst i 5 år innan hon plöstligt kom in på stall, så en del saker hade hon redan bestämt sig för, som att det är helt onödigt att bada till exempel.
Hon är dock väldigt arbetssam och väldigt, väldigt lättlärd, men det gäller att säga till ifrån början, annars kan hon bli lite lätt besvärlig.
Monia är ingen utställningschampion som så många kanske märkt, hon är å andra sidan inte köpt för att ställas ut. Meningen var egentligen att hon skulle betäckas 2009 med Grafit, men nu "bidde d inte så". Hon betäcktes 2008 med Graffe och fick ett hingstföl i April 2009, min Monarch. Hittills har Monarch fått bättre kritik än sin mor vid båda utställningstillfällena.
Jag avlar inte på rastyp, då jag har både sto och hingst av det "lättare slaget". Jag har valt att avla på meriter och prestation - därför är Monia betäckt 2009 med Juno Rory RC 56.
Ser fram emot ett föl i Juli 2010 !
Mitt sto är:
Liljegårdens Eloise f. 94-05-17
E. Honey Chief
U.Liljegårdens Omega Ue. Värnbergs Orion.
Flisan är premierad med 78787-37p Hon är ett sto av den lättare modellen. Hon är inriden och inkörd, pigg och framåt men inte på ngt sett svår. Hon är tävlad på lite småtävlingar i Norrtälje upp till 110cm. Hon är ganska mkt körd men inte tävlad.
Eloise har haft ett föl 1999 E.Viggen Hon är såld och går som promenad ponny till vuxen ryttare.
Jag skulle vilja betäcka Eloise igen men vet inte med vilken hingst,något förslag någon??

Kul att några svarat! Tänkte återigen knyta av lite till connemarans framtid på tävlingsbanan. Ni som svarat verkar vara ute efter att få fram tävlingshästar (jättekul tycker jag!).
Hur tänker ni er vägen från föl till tävlingshäst? Ska ni rida in och tävla ponnyn själva i unghästklasser? Har ni en duktig ponnyryttare som ni ska låna ut/sälja hästen till? Finns det fler alternativ? Satsar ni på 3-årstest, kvalitetsbedömningar etc?
Såhär ser Lady ut nu! På bilden dräktig på dygn 140 (150 nu).