Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettavel
Läst 982 ggr
kicki80
0

Tips på passande hingst

Vilken hingst skulle ni rekomendera till följande sto…

LILJEGÅRDENS ELOISE       prem 37p

E. Honey Chief   Ue Värnbergs Orion 

fmf.Lambay Inver    mmf Doon Paddy

mmmf, Clonkeehan Auratum

Eloise är riden och körd. Pigg och framåt .  Jag är ute efter att få en allround avkomma. Vill även ha mer ponnykaraktär på avkomman än vad Eloise har.  Tar tacksamt emot seriösa tips på passande hingstar.

tjoffsan
0

De första jag tänker på är:

*Brolötens Joop

*Nice´n Curley

*Grange Flynn Sparrow

kicki80
0

Har funderat på Joop…… tycker han såg trevlig ut ska försöka läsa lite om honom tänkte jag..

Backuddens Rebell har en hingst jag skulle vilja ha in långt bak, nämligen Öxenholms Moskito någon som vet ngt om Rebell eller ngn mer hingst med Moskito i stammen??

tjoffsan
0

Varför just Ö. Moskito *nyfiken*

Den enda som jag kommer att tänka på är rebells halvbror Mountain Haze, men det har du väl redan tänkt på.

kicki80
0

Vår första mara (som vi ännu har kvar) har Moskito som pappa och jag gillar typen på honom. Och vad jag hört ska han ha lämnat flera trevliga avkommor.  Men jag väljer självklart en annan hingst om jag skulle hitta ngn jag tror skulle passa henne bättre.. Men jag tycker det är kul när man känner till hästarna bakåt i stammen.  

Nej hade inte tänkt på Mountain haze ska jämföra dem två då..

lil-sis
0

Rebell gillar jag :)

Tindra1991
0

Det du ska välja är ju en hingst som har de egenskaper som ditt sto saknar. Har du ett sto med en sämre rastyp så får du försöka att hitta en hingst med en bättre sådan. De hingstar som finns för avel är ju en gång godkända, vilket tyder på att de håller hög kvalitet överlag. Men en del har ju flertalet gånger fått höga betyg på de egenskaper du eftersträvar. Det man kan göra är att sätta sig med hingstlistan och välja ut ett antal kandidater som man gillar. Sedan får man kolla meriter, stam och andra viktiga faktorer. Kanske kan annat också spela in, geografiskt läge osv.

När jag funderade på en hingst till mitt Castro-sto, så tittade jag på vad som var hennes sämre sidor. Något finbent, lite trista rörelser och vasst humör. Jag valde en hingst som fått höga poäng på ben och rörelser, samt hade ett bra huvud. Det blev Janus. Och det blev lyckat, fölet är idag diplomsto med 41 p. Andra fölet det stoet fick skulle säljas, och då valde jag en hingst som tävlat mycket och som var i ropet just då. Allt för att få en fölunge som sedan skulle vara intressant på marknaden. Utan att för den skullen ge avkall på krav om exteriör och humör.

Korsa det bästa med det bästa och sedan hoppas på det bästa!

RC61
0

Frederiksminde Hazy Chance har lämnat fina och typade avkommor med bra ben och bra rörelser, i alla fall de jag sett. Skulle gärna använda honom själv men har för tillfället inget sto som passar (det sto jag har är för nära besläktad med honom).