Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettavel
Läst 5405 ggr
Biggan3rd
0

Raset

Läste i Ridsport att betäckningarna rasat på connemarorna. Varför gör dom det? Jag vet vad jag tror, men vad tror ni det beror på?

Ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan jag blir raderad denna gången.

RC70
0

Jag tror det beror på att folk inte har råd, så kände jag iaf.

AnnaB
1

Med dagens lågkonjuktur är det kanske inte så konstig….

sen måste det ju faktiskt bli så att det finns olika många stoni avel olika år pga. ålderdom/ungdom

för egen del är ju tanken att jag ska kunna sälja efterhand också, annaars blir ju kostnaderna föe höga

Du hade en egen åsikt….. kan vi inte få ta del an den?

[AlphLauren]
0

Jag tror som någon skrev på lågkonjuktur men också att man idag vill att stona ska prestera något innan man sätter dom i avelsboxen.

I alla fall mer än "förr" då man födde upp och satte i avelsboxen direkt vid 3 års ålder och sedan blev dom liksom kvar där, man red in dom lite på måfå, skogsridning i alla ära men tävling var väl knappt att tänka på för de flesta…

DÄR tror jag är en stor anledning idag vilket jag ser som positivt. Då tar det längre tid innan stona hamnar i avelsboxen och detta är ändå rätt "nytänkande" kan jag tycka… jag pratar om en förändring sedan kanske bara 10 år tillbaka man kan ana…

som att nu skulle vara en rätt stor "övergångsperiod"…

hoppas ni förstår vad jag menar i mitt luddiga inlägg :)

RC70
0

sen har några av de populära hingstarna inte varit i svensk avel i år. Rolls Royce, Cosheen Finbarr, Poetic Justice för att nämna några..

liljegren
0

#3, Är inne på samma spår som dig. Fölet får ju lite högre värde om stoet tävlat med bra resultat.. Så på sätt och vis är det ju ekonomin som spökar där med..

ELS
0

Jag tror att det kan bero på flera faktorer: Lågkonjunkturen som kan föra med sig att det är svårare att sälja avkommorna och att många kanske inte har råd att betäcka sitt sto. Det finns inte  heller så många stora uppfödare i dag utan fler som bara har ett eller ett par ston att avla på.  Många populära hingstar har försvunnit de senaste åren. De är döda, har verkat utomlands, eller är ej i avel. Därmed har det funnits mindre hingstar att välja på och kanske man då  som stoägare inte hittar någon som man tycker passar sitt sto.

Det sista är anledningen till att jag inte betäckte mitt sto i år. Jag vill välja  en hingst som jag verkligen tycker om och tror passar stoet om jag ska betäcka. Jag vill inte bara betäcka för att jag måste ha ett föl till varje pris.

Det kan vara svårt att välja hingst till sitt connemarasto med det lilla utbud som finns i dag. Det är många faktorer att ta hänsyn till: Ska passa härstamningsmässigt,  i typ och färg ( bla med tanke på albinoanlag ) Man vill ju helst tycka om hingsten som stoägare, hingsten ska stå på en bra station, har stoet föl kanske man inte vill åka för långt till en passande hingst  mm mm.

Känner man att nästan ingen av faktorerna ovan stämmer in kanske man tappar lusten /avstår från att att betäcka.

Obestämd

Biggan3rd
0

Att avla connemara är väl inte lika dyrt som att avla på ridponny eller varmblod. Om det är det som var anledningen borde väl inte connemara rasa mer än andra raser. Eller hur?

Jag tror inte på teorin att stona tävlar istället eller. Jag ser inte många connemaror på de tävlingar jag är på. Var är de?

Jag tror faktiskt att ELS har rätt när hon påstår att det inte finns tillräckligt bra hingstar, men varför är det så?

RC70
0

#7 Vi godkänner inte in hingstar som för avel framåt, utan ibland godkänner vi in för att spara en hingstlinje.

Biggan3rd
0

#8 Vilka är det?

Och och stoägarna ändå inte använder dem, vilken vits är det då?

ELS
0

# 7,8   Det finns säkert jättemånga fina föl och unghingstar ute i landet som inte ens kommer fram till visning på hingstpremiering. Det visas ju inte speciellt många connemarahingstar /år och det blir ju därför inte heller så  många nya.

Jag tror faktiskt inte alltid det är de allra bästa som sparas och visas av  flera olika skäl. ( Både praktiska  och ekonomiska förmodligen )

Bruksprov i all ära men det var nog enklare och billigare att visa fram en hingst förr… Alla har ju inte egna ryttare hemma och kanske heller inte de ekonomiska förutsättningarna att betala en proffsryttare för utbildning av hingsten.

RC70
0

#9 Jag kan stå för att jag inte förstår varför vi godkänner in hingstar som hoppar 6-6 eller som inte har 40p exteriört utan tas in "med tanke på härstamning". Det känns inte som om dessa hingstar tas in för att föra aveln framåt, eftersom vi nu inte ska ha prefixen "hopphingst" eller "dressyrhingst" på våra hingstar.

Biggan3rd
0

# 10 Jag tror inte att det finns en massa jättefina hingstföl eler unghingstar som inte visas. Av dessa borde det bli massor av jättebra valackar och då undrar jag: Var finns dom någonstans?

Om de svenska uppfödarna lyckats förstöra rasen såpass att det krävs en proffsryttare för att rida i skritt, trav och galopp och hoppa några småhinder, då är det dags att tänka om helt. Det som görs på bruksprovet är inte mer än vad som vilken spekulant som helst gör.

yuppie
0

det är alltid lika roligt att läsa biggans inlägg och altid lika lustigt att vi seriöst svarar, annki

Biggan3rd
0

# 14 Jaha, nu börjas det igen. Istället för att diskutera ämnet försöker man för över diskussionen på om jag är seriös eller inte.

Är detta ämne så känsligt att man inte vill diskutera det.

Att betäckningssiffrorna är det lägsta på 30? år borde vara värt att diskutera på ett connemaraforum.

Akerberg
0

Håller med #14

RC70
0

#14 Jag måste nog oxå hålla med Biggan, detta är ju ett ämne att diskutera.

Covergirl
0

Även jag håller med Biggan, det här är inte alls bra. Det finns ingen anledning att connemara ska minska mer än någon annan ras. Årets betäckningssiffror innebär en minskning på ca 20 procent jämfört med fjolåret.

Angående utbildningen av hingstarna. Det är inte så att hingstarna ska gå något GP-program, inte ens i närheten. Det handlar om utbildning på en rimlig nivå.
Annonseras det efter ryttare? Nog borde det finnas ponnyryttare, unga eller vuxna, som kan tänka sig att rida en fin ponnyhingst?!
De flesta som tävlar ponny är då och då ute efter ytterligare en ponny, gärna för lån. När vi förra året letade efter ny/-a ryttare till Cinna var det inte oöverstigligt svårt och då annonserades det inte alls.
Där finns det att lära från ridponnysidan, hur många ridponnyhingstar tävlar inte höga klasser i dressyr? Bara att kika i resultaten från pågående Lag-SM. (Jarno RP 145, Valdo RP 150, Casio RP 141.) Det finns en connemarahingst representerad. En hingst som från början var utlånad för just tävlande…

RC70
0

#17 men sen är det ju även så att en del hingstar försvann ifrån listan över betäckande hingstar, såna hingstar som varit populära.

För min egen del så betäckte ju G 10 ston förra året, och i år 0.

yuppie
0

meningen med med mitt korta inlägg var att under den tid jag varit med i forumet, aldrig kunnat läsa en positiv analys av vår förening..

att en förening är så dålig att man bara har negativa åsikter, blir inte riktigt trovärdigt för mig. däremot inte sagt att alla hennes inlägg är felaktiga, slut för min del med åsikter. annki

ambo
0

#19 Svar till Annki: Bra sagt. Det är också det faktumet att anonymitet alltid skapar olustighet. Fattar inte att ni andra ids svara en anonym person. Det är nog det som drar ner varje tråd mest.

Många som säkert skulle diskuterat detta intressanta ämne har ju dragit från forumet är det nån som undrar varför? Det är ju inte alls samma glädje och spänning här längre när så många stuckit. Sorgligt.

Välkomna förresten att prata på nystartade Connemaraforum på Facebook, där är vi INTE anonyma

Biggan3rd
0

# 18 Säsongen 2008 för G:s del var väl ett undantag. Kan väl knappast förklara raset.

Man måste väl acceptera att hingstar blir gamla och dör men varför fylls det inte på med nya hingstar som attraherar stoägarna?

bramble
0

Jag tror connemarahingstarna måste visa upp sig mer på tävlingsbanan som många andra raser gör.  Då gör man bra reklam för rasen. Betäcker man sitt sto med tex Poetic Justice så vet man att chansen är riktigt stor att få en hopponny. Jag förstår inte varför fler hingstar tävlar/tävlades mer aktivt. det går ju att kombinera….

Det är synd om rasen minskar. Jag tycker många connemaraponnyer är jättefina!

Nyvreten
0

#22 Jag tycker det vore jättebra om fler hingstar kom ut på tävlingsbanorna , men jag tror inte det skulle öka antalet betäckningar. Tvärtom minska istället !

De flesta hingstar som kommer upp sig & tävlar på någotsånär hög nivå avstår just från att betäcka. Min erfarenhet är att det inte är så lätt att kombinera tävlande & avel( betäckning ) på ponnyhingstar….

Clifden
0

Ligger det för mycket intresse på rastyp och mindre på prestationslinjer kanske när hingstar ska godkännas, rastypen är viktigare än rörelser och bra hoppteknik ? Faller det bort onödigt många hingstar på premieringar för att folk inte vågar visa dem då de kanske inte har tillräckligt bra rastyp men hoppar "hus" ?

Bör man "blunda" lite för rastyp och få in flera hingstar i avel som härstammningsmässigt har större möjligheter att avla fram tävlingsponnyer än "prydnadsponnyer" ?

Är det kanske detta du vill föra fram Biggan och anser att rasklubben inte jobbar för det utan tänker mer på att få fram flera "prydnadsponnyer" ?

Clifden
0

# 23

Kanske borde det användas mer semin och färre naturliga betäckningar ? Då kommer de ju lättare ut på tävlingsbanorna och kan samtidigt användas utan avbrott i tävlandet.

lil-sis
0

När jag funderade på att betäcka Patsy så var det ett himla funderande och en av anledningarna till att det inte blev av när hon var tre var just att det var svårt att hitta en hingst som matchade "allt" och som poängmässigt var minst lika bra som hon var.

Och det är nog inte bara jag som funderat och avstått på samma vis.

Om det är en äldre hingst som kanske inte gick lysande på bruks etc men sen bevisat sig antingen genom egna prestationer eller avkommor så tycker jag det senare är viktigare än det förra.

Covergirl
0

Mer semin skulle jag uppskatta. Det är dyrare, vad jag förstått, men skaderisken är mindre och ston med ev. föl skulle slippa resa så långt. (Och kanske skulle stoägaren slippa välja bort hingstar pga var hingsten befinner sig.)

Biggan3rd
0

Jag tror att det är så att marknaden för connemaraponnyer försvunnit. Det räcker att läsa här på iFokus så inser man att de få uppfödare som finns står med osålda "unghästar" på upp till åtta år. De är självklart att man inte kan betäcka då. Om man inte använder sig av strutsknepet förstås.

Tävlingsfolket rankar inte connemaror speciellt högt idag. De bra som finns anses mest vara undantag som bekräftar regeln och har köpts för dyra pengar utomlands.

Om man tycker om att utbilda unghästar anses connemarorna för sent utvecklade för att man ska vara med i matchen i championaten. Man väljer då hellre en ridponny eller en new forest.

Vill man bara rida i skogen kan man lika gärna skaffa sig en ridtravare. Mycket billigare.

Att kunna sälja hästar för utställningsbruk (prydnadshästarna) är en verksamhet som dog ut i början på 80-talet. Det går inte ens med araber längre. Om man tror att det går att föda upp connemaror för en sådan marknad måste man ha sitt huvud i samma buske som strutsen.

Akerberg
0

Jag upplever det som att connemarorna blir tyngre också? Alltså mer massa att ta över hindren.

Har också tänkt på att många inte får särskillt höga poäng på gångarterna, utan har de höga poäng på typen så har de ofta låga i andra änden av raden.

Clifden
0

Jämför man connemarorna med new forest och ridponnyer är ju just massan skillnaden, en rastypisk connemara ska ju ha massa bland annat. De connemaror som hoppar på elitnivå ser de inte ut mer som ridponnyer än connemaror ?

Om marknaden för connemara har försvunnit så är det väl inte så svårt att få den tillbaka ? De hingstar som har tävlingsstam används väl inte så mycket som de som har mer typ ? Hur många hingstar är det inte som har få eller inga ston ? Varför blev de godkända, vad var urvalskriterierna för dem ?

Går det verkligen att förena en elitponny i dressyr eller hoppning som samtidigt är en bra representant för rasen, alltså vinner på Riks ? Har de funnits, finns de fortfarande ? Dale Haze, finns det flera ?

[AlphLauren]
0

Förra året hade vi ingen snö förrän i februari… det har inte heller hänt sedan 1948

Att vi har 20% mindre på betäckningssiffran i år ser inte jag som en katastrof. Finns ingen anledning…

Jag tror nog fler än bara connemararasen har haft betäckningsras tidigare år..

Och jag tror inte att vi har avlat sönder rasen här i sverige för att vi inte hittar en passande hingst, snarare är vi måna om att det som görs ska bli rätt.

Missförstå mig rätt men att avla ridponny är ju rena korsningsaveln och massvis med fler alternativ…

Biggan3rd
0

# 30 Är det lätt att ta tillbaka marknaden. Ge oss receptet! Sverige är fullt av osålda connemaror.

tjoffsan
0

Vad är statistiken beräknad på? Ston av alla raser eller bara connemaraston?

Jag kan tänka mig att om stistiken är beräknad på betäckta ston av alla raser så har det försvunnit en stor andel ston av annan ras med tanke på Poetic Justices alla korsningston.

Någon som har tillgång till betäckningsstatistiken som har lust att räkna bort alla Poetic Justices betäckningar och se vad resultatet blir då?

Biggan3rd
0

# 33 Har ingen aning om hur statistiken är räknad. Läste det i Ridsport. Även om Poetic Justice är borta så fanns ju Poetic Kelly att använda i år så så jättestor borde inte skillnaden bli.

Undrar jag varför Poetic Justice såldes till Frankrike. Är det så att de franska stoägarna uppskattar honom mer?

liljegren
0

ang. connemaror på tävlingsbanan har jag fått en uppfattning, rätta mig om jag har fel, att många som köper connemaror är vuxna, och dessa har inget tävlingsintresse på den nivån…

Dessutom är det ju inte bara connemarorna som är "trögsålda" just nu…

RC70
0

Men jag måste ju säga med tanke på att en del vill att hingstarna ska visa upp sig ?

Brolötens Grafit RC 70 var 2000 Sveriges BÄSTA Dressyrponny och han vann i stort sätt allt som fanns att vinna - men fick han några ston för det ?

Svart är NEJ.

Clifden
0

Angående att få tillbaka marknaden för connemaran så var det ställt mer som en fråga. Har du inte själv några framgångsrecept Biggan eller anser du spelet förlorat ? Låter lite som att du undrar varför folk fortsätter avla, att de bättre borde ge upp för marknaden är ju ändå så dålig.

Fast det borde väl inte vara alltför svårt att få fram duktiga tävlingsindivider ? Receptet är väl att avla på prestation, avla fram en lättare typ som fortfarande ser ut som en connemara men av lättare modell. Har de inte lyckats väldigt bra med det i både Frankrike och Irland bla ? Om de nu lyckats så bra utomlands så får väl de svenska uppfödarna ta till sig av deras kunskaper ? Det har ju redan sagts att folk ändå köper connemara, men importerar dem hellre. Vad gör då de utländska uppfödarna som inte de svenska uppfödarna gör ? Tänker de annorlunda ? Kan det kanske vara så att de svenska fokuserar mer på typ ? Och vad händer med de irländska imp. ston som gjort väl ifrån sig på tävlingsbanorna ? Går de i avel alla ?, används de hellre i ridponnyavel eller används de med "fel" hingstar ?

Poeten har väl mer korsningsponnys efter sig än renrasigt ? Men har ju en massa bra avkommor på tävlingsbanorna, måste ju bero på connemarablodet de har i sig Cool

Nu har ju tre duktiga franska hingstar använts i alla fall, så kanske deras avkommor kan visa framfötterna i framtiden och även Poetic Kellys framtida avkommor, (lär ju dock ta några år tills dess ) men tills dess lär det kanske fortsätta vara lite segt ? Men det är ett steg framåt ändå som säkert kan bidra med en hel det positivt för connemaran som tävlingsponny. Så kanske ska ridponnys, new forest och de andra se upp i framtiden när connemarorna tar tillbaka marknaden ? Flört

MikaelaO
0

Jag tror att en del renrasiga connemarston går till ridponnyhingstar. Läste häromdan på buke om en tjej som tvekade mellan en connemarahingst och två riktigt dåliga ridponnyhingstar.

Valet borde vara självklart, men jag tror inte att hon är ensam.

RC1282
0

# 38: Du skriver att valet borde vara självklart. Kan du utveckla det lite? Jag läste samma tråd på buke och förstår att hon funderar på ridponny.

Det är väl ändå så att den som köper en tävlingshäst struntar i om det är en korsningsponny eller om den ens har någon stam (det finns ju ett känt irländskt "stuteri" vars hästar syns överallt på hoppbanorna). Hästens hopp-/dressyrtalang är det som avgör om hopp-/dressyrryttaren köper hästen, det kan nog alla enas om.

Någon skriver om osålda connemaraunghästar, men då undrar jag: om hästen har talang för hoppning och/eller dressyr och denna talang förvaltats på ett för åldern relevant sätt, varför att en connemaraunghäst svårare att sälja än någon annan unghäst?

Jag har ingen lösning på problemet, det känns som om många olika förslag framförts och det finns säkert viss sanning i många av dem. Jag håller med de som menar att egna tävlingsmeriter hos hingstarna skulle göra dem mer attraktiva för stoägarna. Jag förstår att det är svårt att kombinera men om man jämför med new forest verkar det finnas betydligt fler hingstar där som kombinerar tävling och betäckning.

Om man letar hingst och inte är så insatt i olika linjer och inte är intreserad av utställningar är det egna meriter som i många fall väger tyngst. Då finns det faktiskt inte så många connemarahingstar att välja på. När jag letade hingst till Lady i våras tyckte jag också att det var svårt att finna ordentlig, samlad information om hingstarna. Det kanske är en bagatell i sammanhanget men en hos hingsthållaren uppdaterad hemsida med fina bilder, samlade resultat vad gäller utställning, bruksprov, tävlingar etc och lite allmänna "livstecken" och ett intresse hos hingsthållare av att skapa ett intresse för hingsten.När jag surfade runt kändes det lite som att det var upp till mig som stoägare att hitta relevant information.

Annars håller jag med många andra och hoppas att denna utveckling vänder då connemaran ju är en mycket fin ras!

Biggan3rd
0

# 37 Detta ställer fler frågor

Går det att förändra de svenska uppfödarna, eller är de fast i utställningsträsket?

Det kanske måste komma fram nya med ett modernare synsätt. Hur ska connemararasen fånga sådana?

Finns det något i "systemet" som hindrar utvecklingen?

Vilka buskap skickar föreningen? Connemaratidningen lär vara full med utställning.

lil-sis
0

Om jag någon gång vinner Drömvinsten på Lotto så lovar jag iaf att försöka ta fram fler hingstar och få ut mina ponnyer på banorna.

Men… (Är iaf en flitig lotto-köpare).

[AlphLauren]
0

Alltså… Jag har inte råd att föda upp hästar men om jag hade det så skulle connemaran vara mitt förstahandsval.

Däremot skulle jag inte vilja föda upp någon sportponnytyp. Jag älskar den äldre "brukstypen" och skulle föda upp den med så bra psyke och gångarter som möjligt och sälja den som först och främst familjeponny.

Självklart ska man kunna ut och tävla lite lokalt med den, gå några LB och kravla över lite hinder, men kanske ingen elithäst.

Vad är det för fel med sådana mål?

Måste man alltid avla fram elithästar för tävling?? Och om man inte gör det så vill man inte föra rasen framåt då eller?

Jag tycker connemaran är så pass bra idag att jag vill bevara den snarare än att ändra den till en ädel sportponny….

Biggan3rd
0

Jag tror att det inte är särskild många som är nöjda med en häst som kravlar sig över några hinder. Att rida ska ju vara roligt. Det ska inte vara en kamp.

Står det inte i rasbeskrivningen att en connemara ska vara bra på att hoppa?

liljegren
0

#43 Ska och ska.. oftast är dem det, men det finns ju alltid undantag i alla raser.

Eftersom du verkar tycka det är å mycket fel på connemaran, vilken ras föredrar du själv?

colleen
0

Jag håller faktistkt med en hel del som skrivits här. Jag skrev ju en tråd om att connemarorna tappat rejält på hoppbanorna för ett tag sen. Där det blev en del diskussioner.  

En lite lättare connemara behöver väl inte vara fel det heller? Jag tycker dock inte att vi ska avla ädla ridponnyer, men just det här med hoppkapacitet och hoppvilja har ju varit connemarans adelsmärke  förr, tyvärr har det ju börjat försvinna. Kanske pga "fel" hingstar i avel?

Vi har betäckt 3 ston i år, två med Clifden och ett med Uranus. Att hingsten har presterat bra tycker jag är viktigt, alternativt att den har många bra avkommor. Men faktiskt så tycker jag att det är svårt med hingstvalen. Det finns inte många hingstar som passar de önskemål jag har, tyvärr.

~Jag tror på ödet~

Covergirl
0

Håller med dig i att hingsthållarna behöver sälja in hingstarna bättre. Snygga bilder på hingstarna, både uppställda och under ryttare. Gärna både dressyr- och hoppbild/-er.
Information om tävlingsresultat, vad de har för plus och minus, vilka ston de passar till, vad de nedärver och liknande. Flyinge (ASVH?) har väl sådan info om sina hingstar?

Covergirl
0

Jag ser gärna en lätt typ av connemara. Det behöver trots allt inte utesluta att de som vill kan avla på en tyngre variant.
Prestation är absolut eftersträvansvärt men det tycks inte vara något som många hingsthållare framhåller, eller missar jag något?
Gällande många avkommor så faller det ju på att hingstarna inte har så särskilt många avkommor att jämföra med. Särskilt inte om man ska väga in stomaterialet och jämföra med likvärdigt sådant. (Om du förstår hur jag menar.)

Clifden
0

Självklart ska man kunna ut och tävla lite lokalt med den, gå några LB och kravla över lite hinder, men kanske ingen elithäst.

Är det kanske så många svenska uppfödare har tänkt när de avlat ? Det är kanske därför som den svenskuppfödda connemaran är mindre populär idag och har tappat i värde, många vill hellre upp på elitnivå och inte hoppa på småtävlingar som det kanske var mer vanligt och populärt förr och då väljer de hellre en import eller en ridponny. Folk vill se en förändring för att få tillbaka förtroendet för de svenskuppfödda connemarorna kanske, för de utländska är ju mer avlade för hoppning och det känner folk till ?

Nej, någon sportponnyvariant behöver det ju inte alls vara utan endast en lättare modell. Har man ett bra sto i grunden kan man ju variera hingstarna, ena gången avlar man mer på typ ( enligt ovanstående i fet stil) nästa gång avlar man på prestation. Alternativt har två ston i avel där man avlar på "ovanstående i fet stil" på den ena och tävlingsponnies med den andra. Den genuina connemaran behöver ju inte gå i graven för att man vill börja avla fram bättre tävlingsponnier. Rastypen bör aldrig glömmas bort, då kan man hellre avla fram rid och korsningsponnies, tycker jag.

Mer marknadsföring på samtliga godkända svenska hingstar behövs verkligen! Hur många gånger har man inte sett samma bild och samma typ av annons på samma hingst år efter år ? Den annonsen glömmer man fort. De blir ju äldre och får fler avkommor. Jag skulle uppskatta samma info som covergirl skrev om, men många hingstägare är tyvärr dåliga på den biten. Vissa hingstar annonseras det inte alls om, de används nästan inte, så man tror nästan att de inte är tillgängliga längre.

Kanske är det så att connemaran behöver en nytänkande generation av uppfödare för att komma ifatt folks allt större behov/krav ?

[baffinbay]
0

Raderat då det misstolkades.

Clifden
0

Raderat

colleen
0

Jag håller med er om hingstannonserna!!! Det är jättetråkigt att år efter år läsa samma sak och se samma bild. De annonserna bryr man sig knappt om längre. Ny bild på varje hingst inför varje ny betäckningssäsong kanske? Att vissa hingstar inte har någon bild är också väldigt tråkigt.

Sen kanske connemarans rastyp måste anpassas efter hur efterfrågan ser ut? För går det inte sälja ponnyerna så är det ju svårt att avla vidare. Och rastypen nu ser väl inte ut som den gjorde förr? Eller har jag helt fel? Jag tycker inte att det måste vara så att en lättare variant måste tappa rastypen.

Jag vill att mina uppfödningar ska kunna gå MSV om ryttaren önskar det och satsar på det. Men jag vill också att de ska kunna ridas av "alla". Inte roligt att stå med en svårriden ponny som bara ett fåtal kan rida. Jag tror att det går att kombinera! Vad tror ni andra?

~Jag tror på ödet~

[baffinbay]
0

En möjlig förklaring till att många connemaror inte kommer ut på tävlingsbanorna är att de är populära bland vuxenryttare (vad jag erfarit iallafall…) och de som finns hos vuxenryttare startas inte som ponnyer och finns därför inte representerade i någon ponnystatistik.

Där finns ju ett svinn iallafall.

[AlphLauren]
0

En fråga till den som vill svara:

Är det fel att inte vilja avla fram en elitponny?

En bra familjehäst/ridskoleponny utan för mycket "go", är det att tänka helt fel om man vill avla?

Biggan3rd
0

Jag tycker att en fjordhäst skulle vara helt perfekt för dig. Dessutom behöver de fler uppfödare. Enligt Ridsport har betäckningarna rasat ännu mera för dem.

Akerberg
0

Halvblodsmänniskorna brukar ju säga att man ska avla för att få fram en BRA häst, de dåliga får man på köpet… (Dvs alla blir inte så bra som man hoppas på)

[baffinbay]
0

#53 Jag tycker inte att det är fel :)

#55 Det resonemanget har jag också hört och det stämmer troligtvis, sen kan "dåliga" hästar bli väldigt älskade och uppskattade familjemedlemmar och i mina ögon är det minst lika värdefullt.

kicki80
0

Men om ingen vill köpa connemaror och om dem är så oönskade av tävlingsfolket (vilket jag ALDRIG tidigare hört) VARFÖR ska det då betäckas mer??

kicki80
0

Kollade just annonser jag tycker det ser ut som Connemaran är dyrare än de flesta andra ponnyraser i samma storlek kanske det som gör att folk väljer andra raser????

RC70
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men om man ser det till de hingstägare som faktiskt gör mkt reklam och som försöker och försöker - läs jag själv. Vi får inte mer ston för de ? Det alltid upp till stoägarna vad de vill ha för hingstar, eller så står hingsten på fel ställe eller är för lätt i typen, helt enkelt.

Jag har gjort reklam för G överallt, i Hästboken (kostade skjortan o halva brallan) men jag fick inga ston för det! Jag har annonserat på precis alla ställen och varierat alla bilder tusentals gånger och hingsten var en utav de mest välmeriterade Dressyrhingstarna vi hade i Sverige, det spelade absolut ingen som helst roll.

Alla skaffar sig en favorithingst, min hingst var lätt i typen - men han var ändock godkänd på 40p och hoppade 8-8. Vad mer ska vi göra? Vill inte folk ha connemaran för att den är för "tung" eller "för dyr" så är det väl så.
 Jag har två lätta connemaror, som istället får nedslag på utställningar för att de är "av det lättare slaget". Klart jag får ett föl av "de lättare slaget" när jag har både ett sto och en hingst  som är/var det.

Jag tror inte att det spelar så stor roll vad vi gör med våra hingstar o deras annonser, jag har gjort allt och hingsten gjorde allt, förutom hopptävlade och vi fick 0 ston.

kicki80
0

JAG tycker Biggan ska titta på sina egna ponnyer (om hon har några) och kanske fundera över att köpa sig en ridponny om dem nu ska vara så kompletta??Förvånad du kanske har satsat på fel rasSkäms

Biggan3rd
0

# 59 Jag håller med RC 70. Det betäcks 161 ston. Många uppfödare har egna hingstar som de betäcker med. Jag gissar vilt på 3/4 av stona betäcks med egen hingst. Kvar är det 40 ston att annonsera för. Helt meningslöst. Spara de pengarna.

kicki80
0

#53  Jag tycker inte man behöver ha målet att ta fram en Elitponny men jag tycker man ska ha målet att avla fram trevliga individer som kan hanteras och ridas av MÅNGA vet en som avlat fram många framgångsrika ridponnyer och allt de prata om är att ponnyn ska vara Explosiv knappt så tjejerna som red kunde hålla igen dem. Det vill INTE jag ha..

Biggan3rd
0

# 60 Så här står det på SCS hemsida:

"Med sin bakgrund är connemaraponnyn utmärkt för ridsportens alla grenar. Det goda temperamentet och följsamheten gör rasen lämplig för alla ryttare, såväl barn som vuxna. Internationellt sett är connemarponnyn en ganska liten ras. Detta faktum hindrar den inte från att vara representerad i så gott som samtliga nationslag vid ponny-EM och det i samtliga grenar."

Ställer du inte upp på det så kanske DU har valt fel ras.

kicki80
0

#63?????  Våra connemaror är lämpliga till allt detta MEN vart står att de måste vara med på allt. Våra har ett super temprament och är alla ridna och fungerar bra i barnens händer..

tror INTE någon RAS används till ALLT dem är lämplig till.

Biggan3rd
0

Så här står det också:

Karaktär: Godlynt, djärv, uthållig, intelligent, sund, säker på foten, god hoppförmåga, väl lämpad att ridas av såväl ungdomar som vuxna.

Dvs en connemara som inte kan hoppa är ingen riktig connemara.

kicki80
0

Men vilken kan inte hoppa? Alla våra kan hoppa

Covergirl
0

Men baserat på citatet i #63 så är connemaran lämplig för hoppning, dressyr och fälttävlan. (Sen finns förvisso ytterligare några grenar men jag räknar de tre största.)
Sen ska connemaran kunna ridas av både barn och vuxna.
Då har jag åtminstone en connemara som klarar det. Cinna är tävlad i de tre största grenarna, placeringar i samtliga, med fyra olika ryttare.
Hon kan därtill användas både till ponnyridning för pyttebarn och som trevlig ridhäst till någon av "mammorna".
Peia är inte tävlad i alla grenar än men det kommer. Ridas av både barn och vuxna klarar hon av.

De kraven är tammetusan inte särskilt höga. Att starta åtminstone LB i hoppning och dressyr samt en Deb fälttävlan är knappast oöverstigligt. Inte ens om placering "krävs".
Jag kan till och med anse att det är grundläggande utbildning, oavsett ras.

RC70
0

Säg att en uppfödare betäcker 19 ston ena året, och 12 ston året därpå. Skillnaden blir 7 ston, och taget på den "stora summan" 200 så är det drygt 4% av alla ston som betäcks…

Covergirl
0

Att kunna hoppa och ha god hoppförmåga är inte samma sak. Både kossor och älgar kan hoppa. Därmed inte skrivet att hoppförmågan är god.

Biggan3rd
0

# 66 Jag har sett många connemaror vägra ut sig i LC. Hur bra dina hoppar har jag ingen aning om, men jag antar att du har resultat att luta dig mot. Kolla kvalitesbedömningsstatistiken så kan du se vilka hingstars avkommor som inte hoppar. (Den försökte SCS mörka länge men det fanns hos New Forest)

Jag var just inne på NRK:s och kollade lite på resultaten från Connemaramästerskapen. Det står att Connemaramästerskapen för ryttare över 18 och connemaror över 148 cm reds på 100 cm. Det måste väl ändå vara ett skrivfel. En meter hoppar ju en gris.

liljegren
0

#70 den grisen vill jag gärna se. Går det att få se med ryttare på också?

kicki80
0

Jag har sett ridponnyer och New Forestar som också vägrat ut sig på blåbärstävlingar på löjliga höjder.. Även halvblod som vägrat ut sig på banor som travare hoppat kanske även halvblodsfolket valt fel ras dåFlört  Men en gris som hoppat en meter det har jag aldrig sett men skulle gärna vilja

ELS
0

#60 Bästa inlägget…… Har inte orkat skriva i den här tråden mer då jag blir så trött, ledsen och uppgiven på att läsa all skit som skrivs om den ras som jag älskat och avgudat sedan början av 70-talet…. Stackars alla er som inte har upptäckt vilken underbar ponny connemaran är  (precis som den är utan att för den skull göras om….. )

Det finns så många ponny och hästraser i Sverige att det med all säkerhet finns någon för allas tycke och smak. Finns det trots det ingen ras som passar kan man ju syssla med korsningsponnyer ( förlåt ridponnyer heter det ju nuförtiden ) och avla fram precis den där gracila hopp-ponnyn man vill få fram och glöm  för all del inte att endast sälja till elitsatsande , talangfulla ponnyryttare med penningstinna föräldrar..( Utan bra ryttare ingen tävlingshäst på hög nivå )

Biggans ( med fleras åsikt )att det endast avlas fram prydnadsponnyer  som vinner utställningar i Sverige kan man lätt konstatera  inte stämmer genom att titta på Riksresultaten varje år. Hur många ponnyer finns det som får över 40 poäng? Hur många ponnyer har 9 eller 10 på rastyp?  Svar: Inte speciellt många…  Om jag i dag skulle vilja köpa ett riktigt fint connemarasto i Sverige så lär jag inte finna många ,om ens något, som är till salu. Det är det brist på!

Du får gärna tipsa mig om ett sådant sto, som dessutom är till salu Biggan.Cool Då hela aveln i Sverige  enligt dig går ut på utställningar och poäng borde det ju finnas massor på de överfulla salulistorna. Jag vill köpa ett rastypiskt sto med mycket bra exteriör, fin sida, vackert huvud, välbenad och med utmärkta rörelser. Jag bryr mig inte alls om någon s.k prestationshärstamning men rörelserna är viktiga.

Min slutsats av denna tråd är: Om man bara klagar på allt som har med connemaror att göra, hästarna, avelsföreningen i Sverige osv bör man nog allvarligt ta sig en funderare på att byta ras. Obestämd

Nej nu ska jag ut och ta in mina "prydnadsponnyer"  från hagen. Jag tävlar ju inte nu på "gamla dar" utan har hästarna för mitt eget höga nöjes skull , rmen tänker ändå inte köpa mig en ridtravare….Flört

RC70
0

#70 jag har oxå rent spontant tyckt att 1m för mästerskapet är väldigt lågt, eftersom några utav ekipagen som startar i mästerskapet går MSV i vanliga fall..

kicki80
0

Tror det är dags för oss stolta Connemaraägare att bara rida våra alldeles alldeles underbara Connemaror i skogen så andra ponnyägare slipper avundas våra vackra Irländare..

Så ses vi på utställningar då vi ställer ut våra värdelösa ponnyer som ingen vill ha… Tur att vi sällan vill sälja dem..

En bra Connemara byter sällan hem.

Biggan3rd
0

Ja du ELS, the good old seventies. Världen har kanske förändats sedan dess, liksom connemarorna.

Finns det några ston som inte har 9:a på typ? Kolla diplomstolistan!

liljegren
0

Biggan, kan du inte lägga din energi på något som du tycker om istället? New forrestarna verkar ligga dig närmare hjärtat, du kanske skulle lägga mer energi på att vara aktiv där?

ELS
0

#76 Jag trodde du tyckte att connemarorna förändrats till det sämre nu- förtiden… Är det inte det du har velat säga med ALLA dina inlägg. Jag har tydligen missförstått dig du har alltså tyckt detsamma i alla år och ändå orkar du hålla på…

Diplomstolista och saluhästlistor är väl knappast samma sak? Det finns ju så många connemaror till salu i Sverige som ingen vill köpa skrev du ju?

Nu tänker jag inte bemöda mig med att tjafsa med Biggan längre….

[AlphLauren]
0

Jag håller nog med om att connemaramästerskapen i just hoppning borde ligga något snäpp högre men hur höga klasser får man ha för lokal hoppning? För tävlingarna på riks ligger ändå på lokal nivå. Men visst får man ha upp till 1.10?

Jag bara undrar vart du biggan sätter gränsen för en ponny som "kravlar" sig över ett hinder och en som hoppar över det?

När jag skrev kravlar i mitt inlägg så tänker jag automatiskt på 90cm vilket är LC (?) för stor häst (eftersom jag har en övervuxen mara så är det lägsta jag kan hoppa på en lokal tävling).

För en ponny är det då 80 eller?

Och nej, varför skulle jag vilja ha en fjording när jag vill ha en familjeponny?

RC70
0

Jag tycker det börjar bete sig som så att folk tar åt sig istället för att diskutera.

Det är väl upp till var och en vad de vill avla på och inte avla på.

Hingstar som Finney Master och Lambay Inver som båda var flitigt använda var inte speciellt "rastypiska" i dagens mått, båda två av det lättare slaget. Men deras avkommor gick vääääldigt bra på tävlingsbanorna, men nu är det 13 resp 14 år sedan dessa två hingstar gick bort.

Har vi några andra kombinationer som har gått lika bra som Lambay Inver x Finney Masters avkommor gjorde ?

Covergirl
0

Låt gärna mästerskapet för de riktiga ponnyekipagen gå på LA-höjd och allra minst 1,10 för ryttare över 18 och connemaror över 148 cm.

Clifden
0

Diskussionen var intressant ja, men nu börjar det väl ändå spåra ut ? Varför finns det anledning för folk att försvara sin familjeponny helt plötsligt ?Obestämd

Att kalla den gamla genuina connemaran med mycket rastyp för prydnadsponny är väl lite att ta i ja men ordet i sig behöver väl ändå inte vara negativt, om man inte själv gör det negativt. En riktigt fin rastypisk connemara med massa som vinner tex riks är i alla fall för mig en vacker prydnad att se på, inget negativt alls med det. På just utställning så är det ju den vackra fasaden man tittar på och som avgör.

Jag tycker inte det behöver vara något fel i att föda upp en connemara av en lättare modell men bibehållen rastyp, för elitnivå i hoppning. Inte är det heller fel att föda upp en connemara med tyngd på rastyp och familjeponny för lättare tävlingssammanhang samt skogsridning mm. Connemaran är väl ändå rasen för alla och då ingår väl alla disipliner och användningsområden ?

Det finns två typer av hingstar av lättare modell som jag ser det, de som har rastyp och de som har ponnytyp. Så alla hingstar blir då inte automatiskt attraktiva på marknaden bara för att de är av lättare typ och har tävlingsmeriter för de bör i mina ögon se ut som en connemara också, men det är min högst personliga åsikt.

[AlphLauren]
0

Jag vet inte om det är mig du syftar på men jag har ju tagit upp begreppet familjeponny på några ställen i den här tråden och frågat om det är fel att tänka så om jag vill börja avla?

Biggan tyckte jag skulle skaffa en fjording istället så då undrar jag om begreppet "att föra rasen framåt" automatiskt betyder "föda upp en lättare sporttyp".

I så fall raseras ju hela min bild för jag vill i alla fall ha den grövre typen. MEN så är jag vuxen också och tävlar inte mer än åker på någon lokaltävling ibland och där kan en ponny som tävlas som häst "kravla" (det var tydligen också fel av mig att uttrycka det så enligt någon??) sig över 90-100cm och gå en LB dressyr utan problem…

Det är ju MINA mål.

Sedan skulle jag inte ha problem med att sälja en sådan connemara till en ridskola där både barn och vuxna kan nyttja den, eller som familjeponny….

Men som jag skrev, föra aveln framåt betyder det automatiskt föda upp en lättare modell??

Och jag då som gillar den robusta typen, kanske borde gå över till kallblod istället?

Eller ska jag nöja mig med dom hästarna som "blev över" efter försök med sporthästavel inom connemara?

Som någon skrev, man försöker avla så bra som möjligt så kommer även dåliga individer?

Men då är ju dessa individer kanske dåliga för mig också? Den är ju inte avlad med omtanke för vad jag vill ha den till så det blir ju fel det också!

Red ut begreppen för mig någon tack

Biggan3rd
0

Det är tydligen helt OK att tycka jag ska ägna mig åt någon anna ras, men om jag skriver att någon ska skaffa fjording eller travare så blir man tvärsur.

Lille
0

hej alla glada på denna sida!! härom helgen då vi (som vanligt!..!)tävlade våra 2 avgudade Connemaror -dressyr denna gång L:B o L:A i Södra Sallerup inga höga klasser vi har ännu ej växlat uppfrån lokalt (mest en kostnadsfråga) konstaterade vi att "är detta Connemara träff eller??" kanske 3/4 av starterna hade Connemara i sig. Roligt!!Kyss Även tävlat hoppning flertal ggr senaste 2 åren, med blandat resultat. Även där träffat flera C-maror som går båda diciplinerna. Vi kommer kanske inte till de allra högsta klasserna men det kan vara i mångt o mycket en prioriteringsfråga.

I lördags red vi Huberusjakt o jäklar vad det gick undan o hur fint de jobbade o skötte sig. Coola i huvet (nåja) men pigga i benen inte galna som en del man såg och när jag frågade kompisar (m div.dressyr o hopp-ponnier)om de inte skulle komma med på jakt så sa de flesta att-nä det skulle ALDRIG gå, de skulle bli för galna det är för stor risk!!

vi älskar våra MYCKET användbara, underbara maror o tycker att de som anser att de inte går att få att prestera snackar rent ut sagt -skit. Problemet m överåriga hästar kvar hos uppfödarna(känt fenomen inom många raser) skulle kunna minskas om man placerade ut 3-4åringar hos ryttare som sedan fick provision på försäljningen. Hör av er om ngn är intresserad!

[AlphLauren]
0

Jag frågar ju i mitt inlägg #83 till de övriga om de tycker jag ska följa ditt råd om att skaffa fjording/kallblod istället när jag skriver att jag eftersträvar en grövre typ familjeponny…

Eller vad menar du med ditt inlägg egentligen?

Biggan3rd
0

Biggan räknar:

# 85 Södra Sallerup 29/9 Lokal

Dressyr LA 3 av 13 var connemaror. Ingen placerad.

Dressyr LB 7 av 28 var connemaror. 3 placerade.

Dressyr LC 6 av 20 var connemaror. 1 placerad.

Kanske lite connemarablod i någon ytterligare men 3/4 Ingen chans.

Södra Sallerup 24/10 Regional

Dressyr LA:P1 1 av 16 var connemara. oplacerad

Dressyr LA:1 Ingen av 16 var connemara

Dressyr LB: 1 av 9 var connemara, placerad.

Att försöka försköna verkligheten är inget man tjänar på. Man lurar bara sig själv och andra.

[AlphLauren]
0

#87 vilka var dom andra raserna och klarade sig dom bättre?

Bara för att jag är nyfiken och inget annat. Vilken ras "leder" egentligen tävlingsmässigt?

Och nej, ridponnyer och korsningar räknas inte enligt mig som någon "ras".

liljegren
0

Borde väl finnas någon statistik över hela landet?

RC1282
0

Vad tråkigt att våra diskussioner urartar så snabbt. Jag anser att man ska hålla sig på en övergripande nivå när man pratar om sådana här saker; att ge sig på speciella personer eller börja försvara älsklingshästen ger varken en trevlig stämning på forumet eller en mer framstående connemara.

Om vi pratar mer om en generell utveckling som vi vill/inte vill se inom rasen kan vi kanske komma på konkreta förändringar eller i alla fall få en ny infallsvinkel på detta problem som säkert många ponnyuppfödare ställs inför. Jag menar: vi är alla intresserade av connemaran. Vi är alla vuxna (eller kanske tonåringar, vad vet jag) så vi borde verkligen kunna bemöta varandra på ett sakligt och trevligt sätt fast man kommunicerar över internet.

Vad gäller avelsmål är väl min åsikt att det är ett lite märkligt mål att avla på att få fram ett medelmåttigt djur. Det finns ju uppenbarligen redan ett överskott på dessa inom samtliga raser, varför inte köpa en av dessa individer? Målet med aveln borde ju rimligtvis vara att genom ett bra sto och en bra hingst få fram en bättre avkomma (oavsett disciplin). Detta är ju vad avel handlar om? En medelmåttig (om en snäll) unghäst borde ju vara svårare att sälja än en talangfull. Avlar man för eget bruk spelar naturligtvis mindre roll.

Kan vi inte hålla denna tråd ifrån angrepp på andra raser och/eller medlemmar?

lil-sis
0

Att Diplomstolistan är full med ston med höga poäng på typ är väl ungefär precis så det ska vara. Eller har jag missat något? Obestämd

Jag tycker att man kan avla med målet att få fram riktigt BRA ponnyer, som har både typ och prestation. En godhjärtad ponny med massor av GO klarar även en relativ nybörjare av.

Min Neffi hade GO där det behövdes samtidigt som hon bar runt på småbarn och nybörjare som om de vore ägg. Vägrade låta sig behandlas illa (då stod hon bara) men försökte alltid behålla ryttaren på ryggen (även när hon brallade, parerade så man satt kvar). Hoppade (ej tävlad pga ointresse från båda ägarna) 120 banor, tränad MSV-dressyr och även körd ganska högt (men ej tävlad). 88888 på ålderns höst.

Fler sådana… :)

rc715
0

#90 Håller med om att man måste tänka på att avla för att få fram så bra individer som möjligt, de medelmåttiga får man ändå. Det trevligaste med connemaran är ju deras temperament och det gör att även om man avlar på tävlingsindivider så kan de som blir mindre bra användas som de där familjehästarna som flera här vill ha.

Apropå att connemaran inte skulle vara populär längre så vill jag bara säga att jag inte har haft några problem att sälja de vi har haft till salu i år. Tvärtom så skulle jag ha kunnat sälja många fler om så vore. Nu är det ju så att om man som jag gör säljer tävlingsponnyer så betalar folk bra om hästen är välriden men de frågar inte mycket efter stammen eller utställningsmeriter. Detta är ett fenomen som drabbar alla raser, inga uppfödare som jag känner kan sälja outbildade unghästar på bara stammen. Däremot så har flera av de som varit intresserade letat efter just connemaror och de har klagat på att det är brist på tävlade svenskfödda sådana. Priserna har därför också blivit bra eftersom det har funnits ett sug efter just sådana som jag har. 

Ja marknaden har ändrat sig de senaste åren men att försöka få tillbaks den som den var på 80-talet är omöjligt, det är lika dumt som att tro att folk ska börja köpa tjockteve igen. Precis som inom tekniken så ökar hela tiden kraven och förväntningarna även inom hästbranschen.

Lille
0

Nej du Biggan 3/4 var kanske att ta i, dock hade flera med "okänd" härstamning o importer garanterat Connemara-blod i sig…Den 29/9 i Södra Sallerup stod Connemaran för det utan konkurrens största deltagandet av alla raser med 28% renrasiga i L:B (+ de med inblandning som jag inte har koll på o har bättre för mig än att lägga hela natten på att kolla upp!..)

Det är endast relevant att räkna kat C o D så 7av 25 blir 28%.  Placerade Connemaror kat C 50% (1 av2) kat D 40% (2 av5)  Jmf den näst största rasen representerad RNF i samma klass 5 av 25 (20%) Placerad kat C 50% (1 av2)kat D 0% ingen plac.

Att påstå att jag försöker luras är löjligt, jag beskrev det vi alla pratade om o såg som var där! Fina Connemaror all over. Detta var min beskrivning om ett tillfälle.

Sedan håller jag med nr 90 om att övergripande statistik är det enda man kan gå på för att fatta sina beslut ang rasens utveckling. Jag har letat en god stund på nätet men inte lyckats få fram vettig statistik på tävlingsresultat jmf raser emellan. Ridsport brukar rapportera om det o jag vet att RNF låg bra till i hoppning  2008.

sjuttitalsponny
0

I prestationstoppen över connemaror är det inte med så många aktiva hingstar, och ännu glesare ser det förmodligen ut om man ser den totala listan över samtliga ponnyraser.

Den här diskussionen har ju förts förut, och som alltid dyker det tyvärr upp farhågor om att rasen skall förändras till det sämre om man satsar på prestation. Är det bättre att avla på rastyp? Är rastypen (eller tolkningen av den) konstant över tiden? När det gäller hundar är det inte så, vilket lett till tragedier för vissa raser och enskilda individer. Se gärna dokumentären pedigree dogs (6.40 minuter in i filmen). Kan det vara så att en avel på prestation tvärtom leder till sundare individer?

Därmed inte sagt att jag inte tycker att en connemara skall se ut som en connemara. Men connemaran i dag ser inte ut som i början av sjuttitalet, även om inte förändringen är lika drastisk som hos hundarna Glad.

Hundfilmen från 12.30 till 19.00 tar förresten upp rasbegreppet och varför utställningar blev populära…

[Heikne]
0

Är du Biggan en vuxen människa? beté dig då som en.

Är det inte bättre att vi som vill förbättra rasen tar den här diskussionen?

vad finns det för mening med att diskutera det här med någon som tycker att djuren vi besitter är helt värdelösa

som en sista notering tycker jag att man som djurmänniska sjunker alldeles för lågt när man börjar kränka och smutskasta djur och i detta fallet en hel ras.

colleen
0

Appropå det här med att man avlar för att få fram en elitponny, så skriver många att de dåliga får man på köpet. Jag gillar inte riktigt att de benäms dåliga, för det är de ju inte. De har kanske inte samma talang, men dåliga? Nä, det tänker inte jag kalla några av mina blivande uppfödningar, som kanske inte har det  där sista som krävs för att nå toppen. Men de blir kanske istället underbara första tävlingskompisar för små duktiga ryttare ute i landet, och att då kalla de dåliga? Nja, det klingar illa.

~Jag tror på ödet~

colleen
0

#91 Det är så en connemara är för mig. Den ska kunna tävla högt i alla discipliner men samtidigt balansera ett litet barn på ryggen dagen efter en tävling.

Jag tycker att connemarorna ofta är väldigt förståndiga och vet när det sitter ett litet barn på ryggen som kräver att de går försiktigt och inte hittar på hyss.

Den lilla hästen med det stora hjärtat!  passar väl in ovan!

~Jag tror på ödet~

Biggan3rd
0

# 95 Jag vet inte om Heikne verkligen håller sig till forumreglerna.

Igen är det mig som person som man ger sig på. Istället för att bemöta mina åsikter.

"Vi" som vill förbättra rasen tycker jag låter intressant. Många inlägg här går ju ut på att den redan är så bra att den inte behöver förbättras.

Speciellt intressant är det läsa om alla små perfekta älsklingar och alla ursäkter för att trots att de tränar medelsvår, aldrig tagit en enda placering.

Lille
0

Förbättring är den eviga strävan!

Hur går det själv på tävlingsbanorna Biggan? Lite fakta o resultat hade varit intressant, för att få en bild av verkligheten.

lil-sis
0

Alla är inte intresserade av att tävla.

Jag kom över min blåöga när hon var 15 och jag 25 = alldeles för gammal för ponnytävlingar.

Patsy hade en tävlingsryttare som tränade runt metern när vi väl fått sprutt på henne (knappt fem år då) och hon hade fortsatt att tävla om hon inte hade avlivats. Hon gick även treårs och kvalitets och hade fortsatt så.

Biggan3rd
0

# 90 Tror mig ha sett en statistik i Ridsport för något år sedan.

Från kvalitetsbedömningarna finns nedanstående statistik på New Forest hemsida.

http://www.newforest.se/hingststatistik_2008.asp

Titta själva på var ni hittar connemarahingstarna. Skulle vara intressant att läsa vad ni drar för slutsatser av det.

sjuttitalsponny
0

Lite statisktik från rankingen:

Hoppning:

1 Utländsk ponny

?

?

2   Donja 

okänd

D

3   Kings Starwill

Imp Irland

D

4   Miclas Courtney Love 

korsning

D

5   Eclipso   

Irländsk sporthäst

B

6   Classic Ways 

korsning

D

7   Sceilig Siofra    

connemara

C

8   Another Razcal

Imp Irland

B

9    Felix IV

welsh

B

10   Flying Dragon

welsh

B

11   Coral Springs

korsning

D

12   Lexus Justice 

connemara

D

13   Royal 

welsh

C

14   Artistic Splash 

Imp Irland

D

15   Ix de L Aulne   

connemara

D

15   Snow Flake 

Imp Irland

C

15   Celtic Ash 

Imp Irland

C

18   Santiago 

korsning

C

19   Ice Crystal    

Imp Irland

C

20 Kappagh Knight

Imp Irland

B

Sammanfattning: Tre renrasiga connemaror bland de tjugo främsta, samtliga utlandsfödda. Dessutom åtta Irlandsimporter, med förmodligen en del connemara i sig.

Dressyr:

Två svenskfödda connemaror bland de tjugo främsta (e. Rolls Royce och Värnbergs Orion) samt en danskfödd connemarakorsning (ue Tootle U). Inga Irlandsimporter.

Slutsats: Är vi för dåliga att avla fram hopponnyer i Sverige, och är det en av orsakerna till den försämrade avsättningen för svenskfödda connemaror?

Foresta
0

# 102 Är vi för dåliga att avla fram hopponnyer i Sverige

Jag anser att Ja, det är vi… och detta gäller inom alla ponnyraser anser jag. Den här debatten är alltid aktuell och intressant, oavsett ponny-ras. Om svenskfödda ponnyer skall kunna konkurrera med importerade ponnyer så anser jag att vi mäste ha ett annat urval i avelsmaterialet och ha ett mer prestationsinriktat mål än vad vi har idag inom rasföreningarna. Med prestation menar jag inte enstaka treårstest eller kvalitetsbedömningar - dessa är en ett verktyg och en vägledning till att hitta ponnyer med talang och kapacitet, men det är på de riktiga tävlingsbanorna i konkurrens med alla raser och åldrar som ponnyns förmåga att fungera som tävlingsponny kan bedömas.

Jag har försökt att välja individer som både har en stark prestationshärstamning, egna meriter och som förärver detta till sina avkommor i min avel (NF). Jag har därför valt (med något enstaka undantag) att använda högt tävlingsmeriterade hingstar till mina ston, framförallt med höga meriter från hopp-banan. Jag anser att man genom att mäta en ponnyhingsts förärvning på tävlingsbanan kan få en mycket god indikation på vad han nedärver i talang och kapacitet, men även parametrar som temperament, samarbetsvilja, ridbarhet och hållbarhet visar avkommorna genom att fungera på tävlingsbanan tillsammans med barn. De flesta ponnyer tävlar tillsammans med flera olika ryttare, och jag anser att en bra ponny ställer upp på vad ryttaren begär av den! En hingst som har förhållandevis få avkommor som tagit poäng på tävlingsbanorna jämfört med andra hingstar som betäckt lika många ston under samma period gör mig skeptisk. Fungerar inte dessa ponnyer tillsammans med barn? Går de inte att rida, går de inte att hantera eller håller de helt enkelt inte?

Min åsikt är att en tävlingsponny inte alls är synonymt med en het och svårriden ponny, en ponny som tävlar skall fungera på många olika sätt, den skall vara lyhörd och samarbetsvillig, fungera i vardagen med allt från att lastas, transporteras, åka på träningar och tävlingar i nya miljöer, till att klara av att stå borta, äta , dricka och koppla av under meeting mm mm. Den skall klara av att anpassa sig efter olika sorters barn och ridning, och framförallt skall den hålla!! Samtidigt tycker jag inte att en lat ponny är synonymt med en barnponny, en trög, lat och osamarbetsvillig ponny kan vara betydligt mer svårriden än en ponny med sk "egen motor"… Ofta kan dessutom dessa "tröga" ponnyer fungera mycket bra med vuxna ryttare som har styrkan att "lyfta" runt dessa ponnyer, men dessa ponnyer kan helt enkelt inte prestera på tävlingsbanorna tillsammans med barn. Kanske är det därför en del ponnyer går mycket bra på kvalitetsbedömningar och andra ungponnytest, men sedan aldrig syns ute på tävlingsbanorna… Jag vet inte?

Jag är mycket intresserad av Svensk ponnysport, i synnerhet hoppning. Ett mål med min uppfödning är att förse svenska ponnyryttare med svenskfödda ponnyer, för att på så sett minska importen av "tävlingsponnyer" till Sverige. Jag är övertygad om att vi svenska ponnyuppfödare kan föda upp dessa ponnyer, bara vi samarbetar över rasgränserna, använder oss av rätt sorts individer i vårt avelsarbete och framförallt - tittar på vad marknaden vill ha. Hamnar man i tankegången att man antingen skall avla för exteriör eller prestation är man fel ute, prestation och exteriör går absolut att förena och det viktigaste hos en tävlingsponny är (förutom samarbetsvilligheten som jag alltid anser är nummer ett…) en funktionell, sund och hållbar exteriör. 

Hlsn Helena

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

Biggan3rd
0

# 103 Om en ponnyhingst betäcker 4 ston om året, Hur ska vi då kunna bedömma hingstens förmåga att lämna tävlingsponnyer innan han är död och begraven?

Är det inte bättre att använda bruksprov och unghästtester även om det inte säger 100%. Ganska bra är det ju trots allt.

Clifden
0

Tänkte på en annan sak som kanske kan vara av betydelse att det finns så få renrasiga svenska connemaror på elitnivå.

Kan det kanske vara så att materialet i grunden är bra men att det istället finns för få riktigt bra utbildare av talangerna ? Vid ett antal 3 årstest och kvalitetsbedömmningar som jag har varit på så tycker jag mig ha sett många dåligt förberedda ponnyer. Förberedelserna är ju nog så viktiga som det fortsatta arbetet att ta tillvara på talangerna.

På grund av sämre ekonomi, brist på duktiga utbildare och unga bra ryttare som kan tävla så kanske många bra connemaror hamnar i "fel" händer och inte tas tillvara på bästa sätt ? Kan det vara så ?

Finns det kanske bättre resurser i tex Frankrike och Irland kanske ? Har de större möjligheter där ? Har de mindre kostnader att utbilda sina ponnyer och få ut dem på tävlingsbanorna kanske ?

[AlphLauren]
0

En liten fundering jag fick…

Efter helt egna personliga värderingar som ni redan vet är att jag gillar brukstypen connemara men så är jag över ponnyålder också och inte intresserad av att tävla höga klasser…;

När biggan skrev att jag skulle skaffa fjordhäst istället så kan jag väl lika gärna då säga att biggan som vill tävla kan skaffa new forest istället…?

Och åter igen, ingen har svarat än: Begreppet "att föra rasen framåt", betyder det "avla fram en lättare sporttyp"?

JAG är nöjd med en brukstyp och vill föra den vidare. Den kanske inte ger tävlingsresultat men den kan glädja många familjer och ridskolor, barn mm…

Även framtiden har barn som kommer vilja lära sig rida på trygga ponnyer och då skiter jag i om den hästen har tävlingsresultat eller inte så länge den kan bära ett barn på ryggen.

Frågan är, är jag en "av dom" som tänker bakåtsträvande då? Jag får lite känslan av att många här kan tycka det.

Det är svårt att diskutera på ett forum och folk kan skriva vad som helst och gömma sig bakom sina datorskärmar…

Jag är en sån som inte gillar att nisha hästar och andra djur till ett och samma. MEN det måste man ju om man vill komma långt!

För att få en bra travhäst ska du inte korsa in halvblod, för att få en bra hopphäst så avla mellan två hopphästar och vill du ha gångarter så avla på gångartshästar….

Men vill man ha en allround som kan gå lite allting så avlar man väl lite allting?

Sedan undrar jag vad hög tävlingsnivå innebär för de flesta?

Foresta
0

# 104 Ja, jag anser att 3-årstester, kvalitetsbedömningar och ungponnychampionat är ett mycket bra verktyg för att bedöma en ponnys talang och förmåga, men jag tycker inte att det är en säker parameter för att bedöma hur ponnyn kommer att fungera på tävlingsbanan tillsammans med barn. Där är det fler faktorer som spelar in.

Självklart går det knappt att avkommepröva en hingst enbart på avkommornas prestationer på tävlingsbanorna då generationsintervallerna skulle bli orimligt långa och många hingstar skulle inte ens kunna avkommeprövas avseende prestation under sin livstid. Men att ponnyhingstarna bara betäcker ca 4 ston om året tycker jag ändå är en fråga som hör ihop med "efterfrågan-frågan". Tror att vi ändå måste fundera på om vi använder oss av rätt sorts individer i vårt avelsarbete och om avelsmålet stämmer överens med vad marknaden = svenska ponnyryttare vill ha. Med stor efterfrågan på "rätt" sorts individer som efterfrågas av svenska ponnyryttare borde betäckningssiffrorna öka och importen minska. Efterfrågan på ponnyer finns ju, eller hur, och det som inte vi kan ta fram i Sverige importeras i stället. Hur skall konkurrensen se ut, skall vi konkurrera inom de olika rasföreningarna ("exteriör vs prestation"), mot andra raser och rasföreningar, eller mot den ständigt sinande importen av ponnyer? Visst är det kul att importerade renrasiga NF och connemaraponnyer hävdar sig i ponntävlings-eliten, men hade vi inte kunnat tillverka dem själv här i Sverige?

~ Dimmans stuteri ~

Foresta
0

# 106

Nej, jag anser inte att "föra rasen framåt" handlar om att avla på ett lättare sporttyp. Det handlar om att avla på individer som förenar en rastypisk, korrekt och funktionell exteriör med en talang och förmåga och en vilja att prestera.

Högre nivå för mig är när det gäller hoppning lägst msvB på nationell nivå.

~ Dimmans stuteri ~

RC70
0

Intressant läsning ur ConnemaraNytt 4/2004

Biggan3rd
0

Är det någon som vet vilka hingstar det är som betäckt flest ston 2009? Är det exteriör eller prestation?

[Hagalyckan]
0

Clifden de l'Aulne 18 stycken definitivt prestation

Rockfield Scarface 18 stycken han är född 2000 så vad han har presterat vet jag inte mer än vinst på finska riksutst

Hagens Ryan 10

Starrhults Bossanova 10

Uranus 8

Grange Flynn Sparrow 8

Hagens D'Arcy 8

Hagens O'Chieef 8

Backuddens Mountain Haze 8

Meriterade hingstar som

Ashfield Cathal Crobdhearg 3

Castlesdie JJ 4

Juno Rory 6

Touchwood Winston 4

Öxenholm Mango 2

RC70
0

Kul o se att Winston fått några ston!

Covergirl
0

Om jag räknat rätt så har en knappt tredjedel av hingstarna fått cirka hälften av stona.
(32,4 procent av hingstarna, 12 av 37
49,1 procent av stona, 79 ava 161)
Ingen jätteskillnad men ändå värt att ha i åtanke vilka hingstar som används och inte. Gärna också varför hingstarna används eller varför hingstarna inte används.

Covergirl
0

Öppen fråga:
Finns det möjlighet att samtliga hingstar listas med resultat från bruksprov, utställningar, tävlingar osv?

[Hagalyckan]
0

Jag tror med ganska stor säkerhet att endast 26 eller 27 hingstar har använts resten har kammat noll!

Covergirl
0

Ganska väntat alltså. Frågan är då, godkänns fel hingstar? Alltså hingstar som inte attraherar stoägarna.

Clifden
0

Jag tycker det godkänns för få hingstar, missas en hel del av fina hingstar som borde få chansen även om inte alla kriterier uppfylls. Kanske på prov något år för att se vad de lämnar. Behövs mer variation, både stam, exteriört och typmässigt tycker jag.

Varför får vissa hingstar inga ston alls, vad är det för fel på dem ? Varför godkändes de över huvudtaget ?

På Irland godkänner de väl 2 års hingstar ? Kanske vore något att ta till sig här ? Lite väl ungt kanske då de inte är färdigutvecklade men någon tanke tycks ju ligga bakom att de får chansen att betäcka ändå. De verkar ju veta hur man avlar fram bra tävlingsponnyer där. Är det fler länder som har detta system ?

Tar man en titt på hingstlistan så är det många hingstar som är 20+. Även många som börjar närma sig 20. Ser inte bra ut så in med flera hingstar tack.

[Hagalyckan]
0

På Irland godkänns inga 2 årga hingstar. Dom hade det för ngt år sedan men har gått tillbaka till 3 åringar på våren.

Danskarna visar sina som tvååringar på hösten (tror jag) och fransmännen på våren/sommaren.

Denna kommentar har tagits bort.
colleen
0

Håller med om att man kanske skulle släppa igenom lite fler hingstar och sen plocka bort om de inte utvecklas som man önskar.

Som redan nämnts så är många hingstar gamla. Medelåldern på hingstarna nästa år är: 16 år eller 15,9393… om man ska vara petig. (Då har jag inte räknat på Janus, Clifden, Grafit och Kallemero).

~Jag tror på ödet~

Biggan3rd
0

Plockas det bort några överhuvudtaget?

Sigrid-pa-Pottan
0

# 121 Tror mig minnas att vid generalmönstringen 1993 kasserades Honey Chief och Julian, men de är de enda fall jag vet om, om man inte ska räkna med Värnbergs Mars på 70-talet, som godkändes som 3-åring och kasserades året därrpå oga att han vuxit över ponnyhöjd då.

Sedan känns det väl som det kanske är ett större problem att många hingstar inte får chansen, än om en och annan "mindre bra" går igenom - det BORDE i alla fall vara så att de mindre lämpliga tenderar att "självsaneras" genom att de väljs bort. Men det kanske inte alltid blir så?Förvånad

Tindra1991
0

Den enda på senare år som blivit fråntagen licensen är väll Gräns Diamond Surf. På vilka grunder går att läsa om på Gräns stuteris hemsida.

Sigrid-pa-Pottan
0

#122 Ja det stämmer, den hade jag glömtSkäms

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.