Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 1886 ggr
boono
0

connemarariks

hej!

Vet någon vart connemarariks ska vara nästa år?

Glad

kram

AnnaB
0

-Jag kom med förslaget Varberg, där jag vet 2 fina anläggningar….. men det passade sig tydligen inte…

kicki13
0

det är väldigt långt dit för oss norrläningar ….

[AlphLauren]
0

#2 det kommer alltid att bli långt för någon…

RC70
0

#3 håller med!
Det har ju varit "mitten" av sverige 3 gånger nu.

Borås, Eskilstuna o Norrköping.

boono
0

Okej, men jag tycker det kan vara i Sävsjö, där har de en bra gräsbana… :)

Glad

kram

Akerberg
0

Jönköping tycker jag ligger bra till. Mitt i Sverige (på bredden sett såklart!) och ungefär lika långt mellan Skåne o Stockholm.

boono
0

Ja, jönköping är väldigt bra! :D det blir inte långt för mig att åka Glad

kram

kicki13
0

Det var bara 75 mil till Riks i år, så jag hoppas det inte blir så mycket längre, blir jobbit för hästarna att åka då.

ambo
0

Jamen kan det inte vara längre norrut då, typ Gävle Glad

kicki13
0

#9  Det skulle vara en dröm om det var där texGlad

Biggan3rd
0

# 10 Ja, en mardröm

Akerberg
0

Men hur många connemaror finns så pass "långt" norrut? Gävle är väl inte ens halva Sverige iof… men man får ju ha riksen där flest har kortast bit att åka?

[AlphLauren]
0

Haha kolla på en sverigekarta så är Åre där jag befinner mig nu ungefär i "mitten" av sverige (ej på bredden räknat då såklart)..

Lustigt, jag har ju bott i 08-områden hela mitt liv tidigare och alltid sett Stockholm som mitten av sverige. Det är först nu jag insett att ovanför Åre finns lika mycket sverige som under det….

Men jag håller med, man ska ju hålla riks där det finns flest maror. Jönköping låter ju superbra.

Här uppe i ödemarkerna är ändå närmasta granne 1 timme bort typ… Närmsta ridhus 5 mil osv…

colleen
0

Det skulle väl gå att anordna en lokalutställning norröver om man är intresserad. Tycker väl inte att riksen borde gå så långt upp, då får väldigt många helt plötsligt väldigt långt att åka. Och det lär nog inte bli så mycket starter som det brukar.

Håller även jag med om Jönköping som "mittpunkt". Egentligen Grevagården, men det är ju för dyrt.

~Jag tror på ödet~

[AlphLauren]
0

Men visst borde det anordnas "alla raser"-utställningar lite mer norrut? då kan man ju få ett hum om det är värt att åka till riks med sin dyrklimp eller ej. Också ett hum om uppslutning på connemara om det skulle vara värt att ordna en lokalutställning norröver.

Kanske går att utlysa en undersökning här eller scs hemsida om intresse?

Gud vad jag skulle vilja lära mig hur man tar tag i sådana saker som att ordna en utställning. Hur börjar man, vart vänder man sig, vad behövs, hur hittar man anläggning, hur hitta domare, vem får vara vad och göra vad, jävsituationer, pm osv osv….

Jag har ingen aning men jag skulle gärna lära mig!

yuppie
0

vi har ju gnagt lite om att det varit på mitten nu flera år i rad. men egentligen är väl det ganska bra, faktiskt för de flesta, även om jag också tycker att lite mer åt norr, utan överdirft, helt enkelt för att få så många maror som möjligt, hade varit lite trevligt för oss norrlänningar. fd norrlänningar menar jag alltså.

kicki13
0

#15 Tyvärr så ordnas det inga utställningar "alla raser", har varit kontakt med den lokala avelsföreningen för att få ordna  en ponnyutställning, men dom har inget intresse av att hjälpa en med detta. Dom är bara intresserad av halvblodsavel… Så utställningen som gäller för mig och mina connemaror  är Riks.

Och jag hoppas verkligen inte det blir längre bort än det var i år, för jag vill verkligen komma med min.

yuppie
0

hej alplauren, du har ju el hel förening med massor av erfarenhet, börja med att mejla nån i styrelsen. de hjälper en alltid eller lotsar till rätt ställe.

AnnaB
0

Jag tycker vi ska dela riksen, det finns många fina tävlingsmaror uppåt sverige……… alltså lägger man hopp o dressyrtävlingarna norr över med typ en dropp-in utställning, och sen den andra delen av riksen söderöver, sen kan man ju växla år från år, det ger ju fler möjlighet att delta varje år!

Synpunkter…..?

Nyvreten
0

#19  Det tycker jag låter bra !  Men höj statusen ännu mer på tävlingarna dock, kalla det Connemara SM & höj svårighetsnivån ett snäpp & lägg det som en regional tävling.

Och att samtidigt  ha en dropp-in är suveränt, det körde vi ett tag här i RPAF.  Det var väldigt populärt att samtidigt få sin tävlingsponny bedömd Skrattande

boono
0

Min personliga åsikt är att en regional tävling blir för svår för de som inte är så vana. Connemarariks är ju öppen för alla, men om man höjer allt ett snäpp så kanske det är färre som vågar åka, för de tror att det är för svårt för dem. T.ex. om man höjder dressyrklasserna så blir det kanske färre starter.

:)

[AlphLauren]
0

#19 Riktigt bra idé!!

Dom som är på riksen för att tävla hopp och dressyr är sällan intresserade av utställning eller så ställer dom bara för att dom ändå är på plats.

Och dom som är där för att ställa ut i första hand tävlar inte sina maror även om det oftast är kul att titta på tävlingarna

Jag antar att ridklasserna ändå i så fall hamnar på "utställningsriks" och inte på "tävlingsriks" ;)

Jag stödjer förslaget i alla fall! Då behöver ju inte riks-helgen bli så fasligt lång heller om man inte vill det..

boono
0

Men tänk de som både tävlar och ställer ut (säger inte detta bara för att jag gör det), utan vi som gör det och kanske inte är så vansinnigt duktiga… jag skulle inte vara med på den tävlingen i sådana fall (om t.ex. dressyrklasserna skulle ligga rätt högt).

Och då skulle jag kanske inte heller åka på utställningen eftersom jag inte åker så långt för att ställa ut en ponny o sen åka hem samma dag igen… det är lite jobbigt både för mina föräldrar som kör och för ponnyn som åker hit o dit…

men det är väl upp till var och en, men jag stödjer det förslaget om att dela på rikset och ha två :)

Skrattande

[baffinbay]
0

Låter KANON att höja statusen på klasserna genom att kalla det SM och ha regional nivå. Det är ju fullt möjligt att köra lokala klasser för de mindre avancerade innan så alla kan vara med, så har klubbar härikring gjort (Gävleborgs län).

MikaelaO
0

Jag tycker inte man ska kalla det SM. Det kommer bara att används i fel sammanhang.Typ jag fick brons på SM när man i själva verket kom sist i avd B.

Däremot är jag för att höja nivån och att dela på tävlingarna och utställningen, men det ska vara dropinutställning på tävlingen och ridklasser på utställningen.

ambo
0

Min åsikt är att det var så roligt tyckte vi, med den stora spridningen av aktiviteter..som ett stort kalas med olika klasser. Det tar 4 dagar i anspråk me resor kan man säga..men roligt var det och jag tror man tappar det där me att alla samlas vid pumpen s a s om man delar upp.

yuppie
0

jag håller helt med ambo. känslan av riks blir inte detsamma när man splittrar på det. utställningar har vi, det är väl norrland, som består av halva sverige. nästan, som har det knapert.

tänker på os, låter pretensiöst, vet det, men numer har man ingen koll när det är tajm, efter splittringen av sommar o vinter, vilket gjorde av ekonomiska skäl. 

har förstått att antalet anmälningar har ökat, eller har jag fel, de senaste åren.

det tråkiga är väl vårt lands utseende, avlång som en limpa, vem hade inte önskat att vi såg ut som tyskland.

vad man kan göra är en statistik, för att slippa diskussioner, där orter, connemartäthet kontra avstånd och ideelt arbetande, som jag nog tror kan bli fler, så oket lättar lite på dem.

vill pr lite för det, hur enkelt och roligt att hjälpa till, ett mejl till de ansvariga, du får uppgifter, lär dig och har trevligt tillsammans. bombsäkert, annki, som alltid kommer ensam.

RC70
0

MIG har det iaf inte spelat någon roll hittills vart de har legat någonstans - jag har åkt ändå! MED häst!

Åstorp 2006 - 107,6 Mil ToR!!
Borås 2007 - 81,4 Mil
Eskilstuna 2008 - 22 Mil
Norrköping 2009 - 32 Mil

2010 kommer jag utan häst, då Monia fölar knappt 3 veckor innan - förhoppningsvis. Annars drar jag med mig nått djur ifrån Önnarps.

Covergirl
0

Håller med. Vi har åkt alla år, med en eller två hästar. (Och således ett eller två släp.)
Det är ett val man gör. Antingen är det för långt så man stannar hemma (eller lämnar hästen/-arna hemma) eller så åker man. Precis samma val som man gör med alla andra tävlingar och events.

Hur vi gör nästa år vet jag inte än. Peia ska föla i mitten av juni men Cinna kanske kan åka. Dock bara för tävlingsklasser isf, jag kommer inte visa henne. Därför väljs nog Riks bort om det krockar med någon vanlig tävling som är viktigare.

(Minns inte exakta avstånden men cirka)
Åstorp 2006 - 90 mil ToR (Två bilar+transporter)
Borås 2007 - 75 mil _(Två bilar+transporter. Helgen därpå åkte vi med en ponny ToR till Falkenberg, i princip samma avstånd, för lag-SM i fälttävlan.)
_Eskilstuna 2008 - 30 mil
Norrköping 2009 - Svårräknat. Bara 6 mil ToR men det var ett evinnerligt körande fram och tillbaka med tre olika bilar och två olika transporter.

boono
0

Jag tycker man kan ha då först några klasser på lokal nivå (t.ex. i dressyren LB:1 och LA:1) och sen ett par regional klasser (t.ex. LA:5 och P1:an) eller något…

för som sagt kan ju alla få chans att vara med :D

kram

Glad

Covergirl
0

Lite spin-off på din fråga. Måste alla kunna vara med? Ska det vara ett mästerskap där den bästa hoppconnemaran och den bästa dressyrconnemaran ska koras eller ska det vara en "alla-ska-vara-med-på-sina-villkor"-tävling?
Med fler klasser krävs fler dagars tävlande eller dubbla banor. (Med dubbla dressyrdomare och därmed ökade kostnader.)

NF-SM har ju tre nivåer, LC, LB och LA-championat. Man kan blanda lite som man vill mellan dressyren och hoppningen men själva championaten kräver start på samma nivå i både hopp och dressyr.
Dock är väl deras utställningsdelar drop-in? Inga utställningsringar som på connemara-Riks alltså.
Tror att NF låtit bli ridklasserna också.

boono
0

Det låter klokt, men det jag menar är att det inte ska vara för höga klasser utan att alla ska kunna vara med…:)

Glad

kram

colleen
0

#31 Men NF har väl en vanlig riks också? Vet dock inte om de har ridklasser med där.

~Jag tror på ödet~

Foresta
0

# 31 och 33

SNF har Engelska ridklasser i samband med sin Riksutställning och ibland även vid Regionala utställningar, t ex i Björbäck.

New Forest-mästerskapet anordnas över tre dagar som en Lokal tävling med Clear Round-klasser 60-100 cm samt LC-LA klasser i hoppning, i dressyr finns klasser från LC:1 (eller LC:2) till LA:4. Mästerskaps/championatsklasserna rids i LA hoppning och LA:4 dressyr. Dessutom finns ungponnyprogram i dressyr.

Det finns även kombinationsklasser (ungponny, LB och LA) där resultaten från hoppning, dressyr och utställning räknas samman. Utställningen är drop-in under en av dagarna.

Ungefär 200 NF-ponnyer brukar deltaga i evenemanget.

2009 arrangerades dessa klasser:

Fredag 24 juli - dressyr och hoppning

**

Dressyr

**

**

Avd A

**

**

utom tävlan enl. ovan för överårig

**

**

Klass 14

**

LC:1 2008 enl. TR

110+0

60+0

**

Klass 13

**

LC:2 2008 enl TR

110+0

60+0

**

Klass 12

**

LB för ungponny 2008. Endast ungponny t.o.m. 6 år

110+0

60+0

**

Klass 11

**

LB:1 2006. Öppen

130+0

60+0

**

Klass 10

**

Endast kat. B, C komb. LB:0. Öppen

130+0

60+0

**

Klass 9

**

LA:1 2007. Öppen

130+0

60+0

**

Klass 15-18 hoppning Clear round 7-10 hinder

Rosett utdelas vid felfri runda

**

**

Klass 15

**

60 cm (kat. B)

70+0

**

Klass 16

**

70 cm (kat. B, C)

70+0

**

Klass 17

**

80 cm (kat. B, C, D)

70+0

**

Klass 18

**

90 cm (kat. C, D)

70+0

Lördag 25 juli - dressyr

**

Avd A

**

**

utom tävlan enl. ovan för överårig

**

**

Klass 8

**

Endast kat. D komb. LB:0 2006. Öppen

130+0

60+0

**

Klass 7

**

LB:1 2006. Öppen

130+0

60+0

**

Klass 6

**

LA för ungponny 2008 endast 5 och 6-åriga ponnyer

130+0

60+0

**

Klass 5

**

LA:1 2007. Öppen

130+0

60+0

**

Klass 4

**

LA:4 2008 Inkl. Svensk Mästerskap för NF

150+0

60+0

**

Lördag 25 juli - utställning

**

**

Klass 23

**

**

Utställningsklass för tävlingsponnyer.

**

Drop-in under dagen i tre ringar, enligt bokning på tidsschema fr.o.m. torsdag kväll.

Priser, rosett och plakett. Även pris till duktiga visare.

BIS och res BIS koras och bästa och res bästa hingst, sto och valack.

170 kr.

Söndag den 26 juli - hoppning

**

Avd A

**

**

Avd B

**

**

Klass 3

**

LC bed. hoppning i två faser A:0+A:0/A. Öppen

110+0

70+0

**

Klass 2

**

LB bed. hoppning i två faser A:0+A:0/A Öppen

120+0

70+0

**

Klass 1

**

LA bed. A:1a/A Inkl Svenskt mästerskap för NF

150+0

70+0

**

Klass 19

**

Kombinerad LC (avd. A).

100+0

**

Resultaten sammanräknas från LC:2 dressyr och hoppning LC samt utställning.

**

**

Klass 20

**

Ungponnykombination

100+0

**

Resultaten sammanräknas från LB för ungponny dressyr och hoppning LC avd B samt utställning.

**

**

Klass 21

**

Kombinerad LB (avd A).

100+0

**

Resultaten sammanräknas från LB:0 dressyr och hoppning LB samt utställning

**

**

Klass 22

**

Kombinerad LA. Championatsklass

100+0

**

Resultaten sammanräknas från LA:4 dressyr och hoppning LA samt utställning.

**

Hela Proppen för 2009 finns här:

http://www.newforest.se/propp_NFM_09.pdf

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

AnnaB
0

Apropå nivån på ridklasserna, jag tycker man kan höja svårighetsgraden på Dressyr o hoppningen, sen kunde man kora connemaramästare i working hunter o de engelska ridklasserna också, då kan men ju på sätt o vis välja svårighetsgrad…

ambo
0

#34 det såg ju roligt ut! fler variationer än vårt! nåt att ta efter?