Mål
Efter den senaste tidens diskussion tycker jag att det är hög tid att börja snickra på en åtgärdsplan. Innan man gör den så måste man ha MÅLET klart för sig.
Min gubbe säger att ett mål måste vara SMART. (Det är något han lärt sig på en kurs.) Med det menar han att ett mål ska vara:
S = Specifikt (dvs inte flummigt)
M = Mätbart (man ska kunna mäta om man uppnår målet)
A = Accepterat
R = Realistiskt
T = Tidsbegränsat (man måste vet när målet ska vara uppnått)
Jag föreslår att målet ska vara:
Det ska 2019 finnas 10 svenskfödda renrasiga connemaror på varje av Ridsportförbundets Topp 100-listor i dressyr, hoppning och fälttävlan.
Vad tycker ni om det målet?
Men är det realistiskt? Jag säger INTE att det är omöjligt.
Om man inte räknar med "multitalang" så är det 30 ponnyer som om tio år ska tävla på den nivån. De som finns där idag, hur många är fortfarande igång om tio år?
För att komma in på rankingen bör de väl iaf vara "minst" åtta år.
Det innebär att de flesta redan bör ha sett dagens ljus och senast födas 2011.
Sedan ska de grundutbildas och matchas med "rätt" ryttare som har möjlighet att utbilda vidare.
Intressant :)
Mitt förslag bygger på att det 2002 var 10 st i hoppning, 11 st i dressyr och 13 st i fälttävlan.
Hur gamla var de då och hur många ponnyer föddes de åren?
Jag har inte orkat kolla upp födelseåren men skulle gissa på att ponnyerna var mellan 8 och 18 och isåfall födda mellan 1984 och 1994. Om någon har lust kan den väl försöka räkna. Jag har dock fått uppfattningen att betäckningssiffrorna varit ganska konstanta de sista 30 åren. Raset kom i år.
En intressant fråga är om vi måste avla fram nya som vissa anser eller om det handlar om att matcha de var har bättre som andra anser. En sak är säker 2002 slog vi mitt förslag till mål med råge 2009 är vi inte i närheten.
Menar du nya som i "annan rastyp" eller nya som i fler föl?
Jag tror inte behöver göra så mycket åt rastypen men matcha de som finns bättre. Och avla vidare på de med både prestation och typ i botten.
#5 Med nya menar jag avlade med andra föräldrar dvs vi kan inte matcha de vi har mycket bättre för de har inte prestationsförmågan att hamna på topp 100.
Rastypsdiskussionen lämnar jag därhän. I hoppning och fälttävlan kan de vara precis hur rastypiska som helst och ändå vinna EM. Däremot tror jag att dressyrdomare helst vill att de ska se ut som tyska ridponnyer.
#0 När jag gått kurser gällande måluppfyllelse har också frågorna VEM gör VAD och NÄR varit mycket centrala. Dessutom frågan om VEM bekostar VAD. Men det är kanske del två?
#6 Rent hypotetiskt: Om man tänker att kvalitetstestet i dag är en något så när rimlig mätare av en ponnys potentiella talang (jag sa om - inte att det måste vara det), hur tänker du då att poängen för ponnyn bör vara i gångarter respektive hoppning för att den möjligen kan tänkas ha potential för topp 100 i respektive gren?
Eller har du någon annan idé om hur man skall veta vilka ponnyer som eventuellt kan vara aspiranter på att komma dit?
#6 Genpoolen behöver absolut breddas.
Men är verkligen alla de vi har idag tillräckligt matchade? Får de en god start för att kunna visa framfötterna som yngre och därmed attrahera ryttare på "rätt" nivå?
Och årgångstesterna kan ju heller inte vara "enda" rättesnöret, har man en senare utvecklad ponny så kanske den börjar komma ikapp först vid sexårsåldern.
Dressyrmässigt är jag böjd att hålla med men då kanske man ska försöka matcha de som ändå är av lättare typ, de dyker ju upp sådana också :-)

Vill bara inflika angående dressyrponnyerna att Hagens Rosmara som ligger högt på rankingen varit BIS? och reserv BIS på utställningar…
~Jag tror på ödet~
#7 Ja, frågan om vem som gör vad och när är del 2. Först ska man ju diskutera sig fram till ett mål. För målet ska ju inte bero på om man SJÄLV är tvungen att anstränga sig inte.
Det delas ju idag ut utmärkelser i hoppning och gångarter. Systemet finns ju både på ponny och på varmbloden. Jag utgår från att de som lagt ribborna där tänkt efter innan.
Sen håller jag med lil-sis det kan finnas fler rättesnören. Tycker dock att kvalitetsbedömningsresultaten på bra sätt speglar framtida meriter på tävlingsbanan. Hingsten i topp Dito har ju massor med avkommor som tävlar på hög nivå medan Carnaby Patrick Hooligan har väldigt få och då endast i lägre klasser.
# 8 Connemarorna attraherade uppenbarligen ryttare på rätt nivå 2002. Gör de det inte längre 2009?
#10 Jag är intresserad av din ståndpunkt i frågan - inte vilka gränser ASVH eller SPAF satt för utmärkelse. Skall jag förstå ditt svar som att du anser att de ponnyer (oavsett ras) som fått utmärkelse vid kvalitetstest, har en möjlig potential för topp 1oo - eller gör du en annan bedömning?
Vilka andra rättesnören menar du då? Fölbedömningar (har varmbloden)? Treårstest? Tävling? Jag menar fortfarande för att eventuellt kunna hitta de potentiella unga talangerna för topp 100.
Ser för övrigt med spänning fram mot diskussioner i del två - NÅGON måste ju rimligtvis göra NÅGOT - annars är det väl ingen vits med målen?
Den som begriper det allra minsta om vad kvalitetsbedömning är inser att det inte finns någon automatik i ett bra resultat på kvalitetsbedömningen automatiskt ger tävlingsframgångar. Chansen att en ponny med toppresultat kommer att bli en bra tävlingsponny är dock betydligt större än för en ponny med svagare resultat. Samma sak gäller treårstester och ungponnytävlingar.
Mer intressant är vilka tävlingsmeriter som krävs för att hamna på topp 100.
Hoppning ca 200p dvs ca 15 placeringar i nationell medelsvår B
Dressyr ca 100 p dvs ca 15 placeringar i regional LA
Fälttävlan 1p dvs 1 placering i regional debutant. Debutant rids väl aldrig på regional tävling så i praktiken blir det väl Lätt.
Jag är gammal så jag använder de gamla beteckningarna. Kom ihåg att resultaten ska tas med ett barn/ungdom.
Fundera på vilka egenskaper som krävs för att klara detta. Och om ni tycker att är intressant vad det motsvarar på en kvalitets-bedömning. Jag tycker inte att det är speciellt intressant, men det tycker k-attan.
Arga katter får rivet skinn.

#10 - får försvara Packie med att ca 50% av Packies avkommor är 6 år och yngre.
Har räknat lite på de fakta jag kunde hitta, och det jag fick fram var att av de ponnyer/hästar som är 7 år och äldre är ca 20% av dem (om jag har räknat rätt), poängtagande på LA-nivå, i hoppning och dressyr.
Har någon avkomma startat i Msv klass eller högre?
#14 Det kan ju inte vara förklaringen att hans siffror är sämsta av alla i kvalitetsbedömning.
# 14 Ingen avkomma har placerat sig i msv eller högre.
Dessutom har du nog räknat fel. Jag hittar 5 av 42 avkommor med placering överhuvud taget =12% och 3 st som placerat sig i LA (7%). Någon av dessa har dessutom gjort massor med starter utan att det blivit någon placering.

#15 - det var svaret på ditt påstående att han hade väldigt få tävlande avkommor och då i lägre klasser. Där var lite av förklaringen, att ca 50% av hans avkommor också är 6 år eller yngre.
#10 + 13 - Tur att jag varken är katt eller arg då
.
Däremot är jag mycket nyfiken på hur du tänker kring de frågor som du driver.
Att antalet connemaror är lägre på topp 100 nu än 2002 är det ju ingen tvekan om. Vad det kan bero på har vi olika uppfattning om.
Jag är av uppfattningen att man behöver göra en seriös analys/bedömning av möjliga orsaker innan man kan sätta upp mål - och som sagt att man då också har med idéer kring vem som ska göra vad och när.. Oavsett inom vilket område man jobbar med målformulering.
Men du upprepar ständigt din uppfattning att det beror på att alla connemarahingstar i dag är usla - du har så klart rätt att ha den uppfattningen - men alla har den inte. Skulle i så fall en lösning vara att ta bort alla nuvarande ur avel - för att "börja om" med nya? Eller hur skulle du lösa detta problem.
För de allra flesta som håller på med prestaionsavel - så är ju en av de centrala frågorna - hur ska man så tidigt som möjligt bedöma vilken häst/ponny som har kapacitet över genomsnittet. Alldeles oavsett att exterörpoängen i dag har väldigt stor betydelse för möjligheten att få utmärkelse, så finns det de senaste åren många connemaror med goda prestationer på unghästtest - vad menar du gör att dom inte skulle kunna nå toppen?
Det är ju en intressant idé att Dito skulle påverka antalet connemaror i topp 100 - eller vad tänker du att han har med saken att göra? Tyvärr är han ju dessutom död.
De dåliga resultaten för CPH är tydligen så jobbiga att smälta i vissa kretsar att kattan känner sig tvungen att försöka blanda bort korten genom irrelevanta påstående om hingsten Dito.
Om de nu är som kattan påstår att exteriören är så betydelsefull på kvalitetsbedömingen är det värt att tänka på att CPH nedärver bra exteriör. Det innebär ju du rimligtvis att hans prestationsförärvning är ÄNNU sämre eftersom exteriören drar poängen.
Jag tycker att Biggans förslag är intressant och värt att diskutera. Allt hon skriver är faktiskt inte dumt. Jag förstår inte varför ingen mer än i princip Lil-Sis hakar på och skriver något vettigt. Tycker faktiskt inte att det är bara hon som beter sig underligt här. Det konstigaste är att när hon skriver dumma saker så ska alla svara, men när hon skriver något vettigt så blir det helt tyst.
Jag tycker att den är en bra målsättning. De som har bättre målsättningar kan väl skriva det.

#20. Problemet är väl att även om man tar Biggans frågor seriöst och svarar med vad man själv tror, så bemöts man på ett hånfullt och otrevligt sätt av Biggan. Det får åtminstone mig att tappa lusten för att diskutera. Sedan är det så uppenbart att hon går in för att smutskasta vissa hingstar och personer. Det kan till och med jag se som inte är vidare insatt i Connemaraavel eller ens känner folket, utan bara är allmänt ponnyintresserad.
Jag tyckte förut att den här sidan var rolig och intressant att besöka, men nu förstår jag de som lämnat den. Och det är synd, för de som har försvunnit hade mycket intressant att berätta från äldre Connemaradagar.
Jag är inte av den åsikten att jag smutskastar vissa hingstar. Kattan påstår några inlägg upp att jag smutskastar alla.
Faktum är att vissa personer har använt iFokus till att höja vissa hingstar till skyarna genom ett antal påståenden som varit direkt falska. Detta skedde så sent som igår i denna tråden.
(Det har skrivits en del om Grafit här på iFokus men såvitt jag känner till så har det som skrivits varit sant. Så jag anklagar absolut inte RC70 för att ljuga.)
Däremot har andra personer ljugit så de borde ha Pinocchionäsa nu. Om dessa personer slutat här för att inte kan ljuga obehindrat så tycker jag bara att det är bra. Att Biggan avslöjar lögn på lögn vet jag är mycket besvärande i vissa kretsar, men jag vet också att fler och fler får upp ögonen för hur det fungerar i connemarakretsar.
Jag vet inte om det går att ljuga lika bra på Facebook, men om iFokus läggs ner för att man inte kan ljuga längre tycker jag bara att det är bra.
#22 tack !
#14 På tal om tävlande avkommor
på 19 avkommor har Grafit 5 poängtagande (varav RC715 fött upp 2
) - det gör 25% av Grafits avkommor poängtagande…

#22 - om du menade mig? så tycker jag att du kan kolla upp det då! Tycker det verkar som att du är en jävel på att ljuga…
Nej Biggan, några kort har jag inte blandat. Det var ju du själv som förde in både Dito och Patrick Hooligan i denna tråd! Att du smutskastar alla hingstar har jag inte heller påstått. Däremot har du ju här ovan sagt att för att få fler connemaror i topp 100 måste vi avla på helt andra föräldrar - det förstår jag som att du tycker att inga hingstar som är i avel i dag duger? Du vill/kan däremot inte förklara hur du tänker att man ska lösa det dilemmat.
# 20 Hitills har Biggan tagit upp flera frågor som kan vara intressanta att diskutera, men det har enligt min uppfattning alltid visat sig efter ett tag att hennes viktigaste syfte har varit att vara oförskämd eller negativ mot någon människa, hingst eller organisation. Alla kan ju förändra sig, även Biggan, men för att jag ska ta henne på allvar behöver det också komma fram några mer seriösa funderingar kring frågorna, Andra behöver för den skull inte tycka som jag om det.
Själv har jag varken lojalitet eller agressioner mot någon speciell hingst, person eller organisation - inte ens Biggan. Däremot tycker jag att det är märkligt att hon tycker sig vara den enda att sitta inne med sanningar om det mesta. Det gynnar inte en seriös diskussion i några frågor.
Jag tycker själv att mångfald är bättre än enfald - både när det gäller avel och åsikter.
Att Dito och CPH kom in i denna tråd berodde att sambandet mellan kvalitetsbedömning och tävlingsprestationer ifrågasattes. Att dessa hingstarna nämndes beror på att de ligger först respektive sist.
Jag har förstått att det faktum att CPH ligger sist är oerhört känsligt för vissa. Och när jag redovisat detta har mina inlägg raderats. Det gjordes inte denna gången, men genast försökte man blanda bort korten och sprida falskt information om denna hingst.

#27 - Du kan ju inte ens motbevisa det! Med ovanstånde reservation från mig ovan, om jag har räknat rätt… Det är ju bara att kolla upp det!
Det är väl för övrigt inte att höja upp någon till skyarna?? (då skulle det varit högre!). Men jag försöker göra en rättvis bedömning!
Fast rättvist kanske inte finns i ditt ordvokabulär?
Kollade upp är precis vad jag gjorde. Tycker dessutom att det behövs mer än en felräkning för att få en så stor skillnad som mellan 20 och 7 procent.
Det är ett antal personer som levererar dåligt underbyggda påståenden här. T ex påstod någon härom dagen att det var 3/4 connemaror på en tävling och det var hel fel det också.
Skolakuten kommer kanske tillbaka hit till Malmö, så haka på.

För den som är intresserad av de senaste årens statistik över ponnyhingstarnas förärvning av poängtagande tävlingsponnyer (listan som publiceras i Ridsport baserad på SVRF officiella resultat) så finns de här. Resultaten tom 2008 har tyvärr inte publicerats ännu och snart är det dags att uppdatera listorna med resultaten tom 2009. Jag gissar att Poetic Justice kommer att klättra ytterligare på de kommande listorna!
Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus
# 30 Tack för den! Jag har nog dessvärre slängt min tidning.

#30 Det är connemarahingstarna i toppen vi ska avla på, tror jag. Lever de inte längre får vi använda deras söner!
För närvarande har jag inte energi nog att tänka mer långsiktigt.
Bara lägga till att min CPH-avkomma var en riktigt bra sådan innan hon skadade sig. Men man kanske inte ska glömma andra halvan?

#29 - Så här har jag räknat (med resultat t o m 2009):
Undrar hur du fick fram 7%????
Totalt antal avkommor äldre än 7 år (f. 2002 och tidigare):
Renrasiga: 34 st
Poängtagande: 7 st = 20,6%
Totalt avkommor (inkl korsningar): 40 st
Poängtagande: 8 st = 20%
Poängtagande avkommor i LA:
f. 1997 - Ekhagens Sir Ivanhoe - poängtagande hoppning LA
f. 1999 - Chesterfield - poängtagande FEI dressyr samt 1,10 hoppning
f. 1999 - Nice - n - Cherry - poängtagande LA hoppning
f. 2000 - Countess II - poängtagande LA dressyr, gått div I hoppning
*f. 2000 - (Korsning): Sparkling Spirit - poängtagande LA dressyr
f. 2001 - Östra hults Alfa - finalist ungponnychampionatet i hoppning 2006, poängtagande i LA hoppning.
f. 2002 - Indy Hawk - poängtagande LA hoppning
f. 2002 - Elton - poängtagande LA hoppning
övriga (för skojs skull, ej medräknade i ovanstående):
f. 1997 - Happy Midsommer, tävlingslicens
f. 1999 - Korsning: Pålands Pieter, tävlas i hoppning i Norge
f. 2000 - Hagens Bonnie - poängtagande LB dressyr, placerat sig som 2:a resp 3:a på Riks i LB resp LA dressyr. Tävlas i LA dressyr.
f. 2001 - Hagens Charlie, tävlingslicens
Biggan - du har ju själv skapat denna tråd och föreslagit vilka mål som ska diskuteras
"Det ska 2019 finnas 10 svenskfödda renrasiga connemaror på varje av Ridsportsförbundets Topp 100-listor i dressyr, hoppning och fälttävlan"
Det verkar som du är mest intresserad av vilken hingst, person eller organisation skall anklagas för att det i år inte finns så många där. Skapa då en tråd med denna diskussion…
Att ifrågasätta kvalitetstestet eller andra ungponnytest som finns i dag är det väl du själv som gör genom påståendet i ditt inlägg #6 - "vi kan inte matcha de vi har mkt bättre för de har inte prestationsförmågan att hamna på topp 100". Vad grundar du den "sanningen" på. Det blir ju märkligt om du ena gången menar att resultat på ex kvalitetstester är avgörande för prestation (genom att bl.a föra in CPH i diskussionen), samtidigt som du påstår att de connemaror som har presterat i topp på samma test ändå inte har tillräcklig kapacitet att utveckla till topprestationer.
Om topplistor är en sanning för dig - så kan det också finnas fler aspekter kring detta, då statistik endast är "sanning" när det gäller de parametrar som mäts.
Att man lätt hamnar i att bara värdera avkommor utifrån deras pappor, kan ju också utgöra en risk. Alla har ju en mamma också. T.ex kan man ju konstatera att Blue Chief är morfar till fyra av de ponnyer som finns på topp 100 i dressyr i år, dessutom är hans son Hagens O´Chief morfar till en av dem.. Blue Chief själv ligger dock i mellanskiktet på prestationstoppen..
Du kanske ska skapa en ny tråd - för eller emot CPH? Det verkar ju vara det du vill avhandla för tillfället?
# 35 så här räknade Biggan.
Jag använde SHs Blå Basen för att hitta avkommorna. Där finns 42 st.
Jag använde Ridsportförbundet för att hitta tävlingsresultaten. Det borde i båda fallen vara rätt ställe att titta.
När blev 0 poäng=poängtagande?
Ekhagens Sir Ivanhoe har inga poäng i LA. Han har 9 st i LB.
Chesterfield har inga poäng i FEI-klasser. I hoppning har han tagit en enda poäng och det är i LB. I år har han gjort 35 starter och placerat sig 3 gånger.
Countess II har inga placeringar alls.
Sparkling Spirit har inga placeringar alls.
Östrahults Alfa har inga placeringar alls.
Elton är inte placerad i LA.
Kvar är då Chesterfield, Nice-n-Cherry och Indy Hawk dvs 3 st med placering=poäng i LA 3 av 42 = 7%
Har du verkligen gjort detta själv Appledale. Jag tycker att det osar katt om detta. Kan det vara kattan?
0 poäng betyder ju att ekipaget var oplacerat. Det kan man ju inte räkna. Knasigt!
# 38 Precis vad jag tycker, men det verkar vara delade meningar om det.
Du är helt fel ute - jag är ingen för Appledale, eller för dig. Någon är jag dock i helt andra sammanhang. Du får gärna svära över mig eller hota vidare - för jag har heller ingen position att försvara eller förlora. Inte heller någon hingst - vem du än vill angripa i dag eller framöver.
Dessutom är du helt fel ute om du på allvar tror att innehållet som du hitills fört fram i den här tråden på något sätt skulle bidra till att få fram fler connemaror på topp 100 listorna framöver.
.

Jag tycker att målsättningen är intressant och inte alls omöjlig att uppnå. Skulle nästan kunna tänka mig att ställa upp som ett ekipage om det inte vore för tre nedslående fakta.
- Jag är för gammal.
- Min Connemara är övervuxen.
- Jag skulle inte ha råd.
Jag tror dock att han med sina dubbeldiplom på treårstestet skulle kunna ha kvalificerat sig om en kandidat om han inte vore för stor.

#37 - Du har delvis rätt. Jag hade för mig att resultaten inte registrerades i Sv Ridsportsförbundets tävlingsdatabas, om det ej var så att de hade plockat poäng och placeringar. Var inte riktigt uppdaterad där!!
Men, som jag skrev ovan, så är där 34 renrasiga avkommor. Jag hade skrivit 6 korsningsponnyer, men där fanns ytterligare 2 som jag ej visste om. Summan av summarun, så tävlas i alla fall då 8 (även Hagens Bonnie) renrasiga avkommor på LA-nivå = 23,5%, och bland totala antalet avkommor (inkl korsningar), 9 = 21,4%.
Nu blev det förhoppningsvis lite mer rätt!!
Ja hade inte delvis nrätt. Jag hade helt rätt. Att starta på LA-nivå är ju ingen merit. Man behöver ju inte kvala för att rida de klasseran så i princip kan man rida på en gris.
#43 Förmodar att du vet utifrån egen erfarenhet? Fler grisar på topp 100 - ridna av dig?

43# Jag antar att du vill provocera, men att rida 1.10 hoppning/fd Lätt A i hoppning kräver sin ryttare och ponny. jag tycker du uttrycker dig hånfullt och nedlåtande om alla ungdomar som tävlar på denna nivå. Det är ju så att vill man tävla på ännu högre nivå i Sverige är tävlingarna i resp distrikt inte så många. Det räcker då inte längre med en duktig ryttare, en duktig ponny utan då krävs det föräldrar med både mycket tid och pengar för att köra Sverige runt på nationella tävlingar.
Om det finns några fler här som tror att grisar hoppar LA kan jag berätta att :
- banorna på LA-nivå ofta är tekniska och kräver välridna ponnyer och vältränade ryttare
- består av 10-12 hinder och högst 14 språng
- minst 6 språng ligger på 1.10
- vattengrav max 2 m/ eller vattenhinder får förekomma
- Minst en kobination
- trekombination får förekomm

Lätt A är knappast oöverstiglig nivå. Jag skulle antagligen kunna kravla runt en LA på Cinna imorgon. Tilläggas i sammanhanget ska väl att jag suttit på henne typ 5 gånger sen jag flyttade från Finspång för snart 4,5 år sen.
Och nej, jag skulle inte kalla särskilt många LA-banor för tekniska. Därför finns det också mindre bra ponnyer och mindre bra ryttare som kan ta sig runt på den nivån.
För övrigt, Msv B är väl ändå rätt vanligt på regionala tävlingar. Cinna ska tävla imorgon, i Mjölby, och de har LB-LA-Msv B. På en vanlig regional tävling i slutet av tävlingssäsongen.

Men att ett ekipage startat LA säger ju ingenting eller hur? De kan ju likaväl vägrat ut sig på första hindret. Att placera sig och att starta är ju lite olika saker.
Jag tror att de allra flesta connemaror kan hoppa minst LA med rätt ryttare, och rätt matchning.
~Jag tror på ödet~

Svarade du mig nu? Isf är jag helt på din linje, med kravla runt menar jag gå runt med godkänt resultat. LA är inte särskilt svårt, därför är det just en 'Lätt'-klass.

#48 Jag tänkte mer allmänt, höll helt med dig i ditt resonemang i #46.
~Jag tror på ödet~

Jag måste säga att jag tycker inte det ser så vackert ut när man skryter så… Finns säkert många unga tjejer som ser upp till er, och drömmer om att få tävla t ex.
Jag brukade tycka att det var så roligt med ett eget connemaraforum, men tyvärr så tycker jag inte det längre. Jag tycker det har utvecklat sig till den graden, att mycket handlar om: "Vilken person/häst ska jag trycka ner nästa gång?" "Vem vill vi trycka ner så h*n slutar gå in här" och "Vem kan skryta mest"…
Jag tycker att man ska tänka på att man gör ändå reklam för sig själv här, så då kan man ju försöka vara så pass proffsig utåt också…
Kan bara hålla med Appledale och bramble i detta sista.
Den ena påstår sig kunna hoppa 1.10 banor på en gris och andra att det är hur lätt som helst att ta regionala poäng på denna nivaå??!!
Men redovisa då i rättvisans namn hur många poäng ni tagit med grisen respektive ponnyer i regional LA eller högre. Eller gäller poängräkningen bara när man ska "hugga" mot andra?
Vad ska man tänka om "connemarafolk" när det går till på detta sätt i ett diskussionsforum?

Jag tycker att det är väldigt tråkigt att en från början intressant diskussion utmynnar i angrepp på både personer och hästar, och sluta på en låg nivå.
Jag tror faktiskt inte att #46, 47, 48, 49 menar att skryta och trycka till någon om det är dessa #50 menar? Men ordvalen "att kravla sig runt" år lite nedlåtande, oavsett det gäller hoppning eller dressyr.
Men, om vi utgår från resonemanget att motsvarande Lätt B är en grundutbildning för ponnyn, så är Lätt A fortfarande en lätt klass och en nivå som alla ponnyer bör kunna genomföra. Jämför att ungponnychampionaten går i motsvarande Lätt B för 5-åringar och Lätt A för 6-åringar. Jag anser att målet bör ställas högre på svenskfödda ponnyers presumtiva tävlingsförmåga än att de 'stannar' där på grund av att de varken har förmåga, kapacitet eller en vilja att samarbeta i högre klasser. Svenskfödda ponnyer bör ha en talang, en förmåga, en ridbarhet, en samarbetsvillighet och en hållbarhet att kunna prestera på en högre nivå, även om ryttaren inte väljer att tävla högre.
Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

Jag hävdar fortfarande att lätt A kräver sin ryttare och ponny. DM går i LA och div 1 finalen, så från förbundet sida kan man ju inte anse att det "är för grisar" i alla fall . Jag anser då att man ska vara felfri eller ha ngt enstaka pet för att anses klara av klassen ifråga. Att "kravla runt" som du vill göra #46 ger inte särskillt mkt
För övigt tycker jag också att man ska ha ribban högre än LA. Jag har skrivit en del om våra ponnyer på högsta nivån som går msv A och är ute och tävlar en del i Europa. Jag tycker det är jättekul, särskillt när connemaraekipagen visar framfötterna.
Men…. skryt och överdrifter är inte så kul

Var är skrytet? Jag ser faktiskt inget alls. Visa gärna.
Vem har skrivit att det är hur lätt som helst att ta poäng i LA?
För övrigt har jag placeringar i LA med Cinna, den sista en andraplats 2003. Vad nu det har med saken att göra.
#52 och 53
Att kravla runt är precis som jag skrev att gå runt med godkänt resultat. Det är imo max ett pet. Jag skrev det i #48.
Det är för mig inget nedlåtande utan det är bara ett uttryck som jag använder.
Det är distriktet som väljer nivå för DM, inte förbundet. Därför finns det distrikt med DM i Msv B också. (Om mitt minne inte sviker mig.)
Jag gissar att det läggs på LA-nivå för att starterna ska bli så många som möjligt. LA kräver inga kval så "alla" kan starta, såväl de som i vanliga fall rider LB-klasser och de som i vanliga fall rider högre klasser.
Håller i övrigt med #52 gällande klassdiskussionen.
Allmänt:
Jag tror ni lite missförstått Biggans gris-resonemang. Hon har skrivit att det inte är någon merit att ha startat LA (vilket jag helt håller med om). Efter klassen inte kräver kval kan man ha startat med en gris.
Det är egentligen först på Msv B-nivå det kan bli intressant vad som startats, dit krävs det nämligen kval genom felfria rundor. (Förr kunde man också kvala med poäng.)

#54- I vilket distrikt går hopp-DM i högre klass? DM går som regel i LA avd. A:1a och i lag går det i Lätt B A:0 eller A:1a. Det är kul att du tror på dig själv och din ponny, men en placering -03 är inte detsamma som en -09. Jag vill inte vara anti, men tyvärr är det nog så.
För att svara #0 så tror jag att användandet av prestationshingstar på hög nivå är bra. kul att tex Cliften de láulne och Dexter Leam Poundi (ursäkta ev felstavning) används.
Använd statistiken över connemarahingstarnas förvärvning. Använd hingstarna i topp. Finns de inte längre tillgängliga så använd deras söner.
Ett fint sto med egna meriter behövs också.
För övrigt tycker jag att Carnaby Patrick Hooligan är Sveriges vackraste connemarahingst!
Ha det så bra i höstmörkret alla ponnyer, tävlingsryttare, uppfödare, hästälskare, prommenadryttare och alla andra, såväl proffs som amatörer.

Det vore ju synd om jag fortsatt tävla ponnyn även som vuxen. Ponnyn har sen jag slutade tävla henne fått ett föl, tävlat med Jennifer under ett par år och rids sen årsskiftet av två yngre tjejer, Fanny och Lina. Ponnyn har alltså gått vidare i sitt tävlande, i hoppning, dressyr och fälttävlan.
Det kanske är fakta du skulle tagit reda på först, vilket inte hade varit särskilt svårt.
Jag har läst på Buke om ett DM där kval 1 och 2 gick i LA och final i Msv B. Står tyvärr inte i vilket distrikt personen hör hemma.
Vilket inte heller spelar någon som helst roll. Det logiska är ju LA för där kan flest delta utan att det blir alltför låg klass. Bedömningen kan dock variera och är på flera platser A:1b.