Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: lek-och-tävling
Läst 1300 ggr
aaarvidsson
0

natural horsemanship

Jag tänkte, och vill gärna börja med natural horsemanship, för att få min ponny att verkligen lita på mig, för just nu litar hon inte på mig, något tipps hur man ska börja?
Har sett mycket filmer om det, och drömmen är ju att få henne som en sån.
Någon som är bra på detta? :)

kicki13
0

Hej

Gå in på  Natural Horsemanship där kan du få lite tips om detta

/Kicki

ambo
0

vi gick en kurs me ambo för några år sen. en tjej från Öland som kom en helg till stallet, en kände henne privat s a s. vi fixa fika, mat mm blev en trevlig happening i stallet även! Hur bra som helst.

Borde fräscha upp detta lite..efter den helgen stod vår ponny i boxhörnet o vänta på signal att gå fram till krubban där vi hällt upp betfor..hm, så är det inte nu. vi läste lite böcker kring det även..

ZABA
0

#2 "Ambo". Vi kanske skulle kunna hitta på något gemensamt? Jag och mina welshponnyer bor ju i krokarna där ni har en connemara. Tillsammans med exempelvis Stockholms Ponnyavelsförening (där jag är ordförande) skulle vi kunna organisera en uppstartande NH-dag. PM:a gärna ifall det verkar intressant.

ambo
0

#3 låter bra!

kicki13
0

#3 man bor på fel ställe, annars hade jag också gärna hängt på. Glad

Jag tränar själv efter PNH läran, och ska ha nybörjar kurser hemma hos mig till sommaren. Men det är alltid roligt att ha någon att träna tillsammans med.

[AlphLauren]
0

"drömmen är att få henne som en sån". Hur är "en sån"? Vad är målet? Natural horsemanship innebär inte att alla ska ha målet att flänga omkring utan sadel och träns på sina hästar även om det är jätteroligt att kunna.

Horsemanship är till för att förenkla vardagen på ett säkert sätt. Naturligt hästvett kan man också kalla det.

Tex hästen ska inte dra ifrån dig när du leder den, den ska flytta sig i box, spilta eller stallgång så du kan komma förbi den enkelt, den ska själv gå på transporten för att underlätta ditt jobb osv osv…

Allt är egentligen till för vår egen bekvämlighet men framförallt säkerhet.

ambo
0

#6 precis så tycker jag! Att vardagen funkar utan tjafs. Inte ställa sig på mattes tår av misstag..som ambo gjort tyvärr ett antal ggr, brist på respekt..

Nån sa att en lydig häst är en lycklig häst, kan väl ligga ngt i det?

kicki13
0

#6  Mitt mål är

att kunna rida hästarna med osynliga hjälper, och ingen tygel kontakt men ändå en häst i form. Även på en tävling.

Sedan vill jag kunna arbeta dom lös, överallt. Det häst jag har hållt på med längst  älskar när vi har frihetsarbete, han är normalt ganska lat men när det är frihetsövningar då finns inget sådant kvar. Han blir sur varje gång vi ska sluta… men det är ett bra sätt att aktivera honom på.