God andra advent -09
Jag har varit uppe sen 9-tiden. Tömkörde Peia som idag uppförde sig finfint. Därefter har jag varit parkerad i TV-soffan. Det sänds en hel massa sport idag. Just nu OS-klassiker från Sarajevo -84. Duellen mellan Wassberg och Svan på femmilen. Helt fantastiskt! Det var ju riktig femmil på den tiden och inget jamsande med masstart.
(Det är en familjeskada ;) Jag lovar att mina föräldrar också befinner sig i TV-soffan.)

God adventseftermiddag!
Har haft en ganska stillsam dag, men jag har sprungit en hård 5-km och varit en sväng på makens jobb och lämnat av lite prylar till en Medarbetare, snackat med en gammal elev och checkat in inför morgondagens Norge-resa. Packat det mesta har jag gjort också. Det får bli två bagar upp för att få med allt som ska lämnas av.
#0 Kunde inte ha sagt det bättre själv! Finns det något som är bättre med masstart än individuellt? Nej, ge mig en hård femmil, individuell start, klassisk åkning och något mer spännande kan man inte tänka sig. Sen är förstås en duell två svenskar emellan grädden på moset. 

En femmil där man kan se tendenser hos de olika åkarna. Någon tröttnar och tappar men på nästa mellantid har åkaren återhämtat sig och plockar sekunder igen. Aaah, det är spännande det!
Masstart är ju bara sällskapsåkning i 4,9 mil och sen en kilometerlång spurt. (Där Anders Södergren aldrig klarar av att vinna, hur mkt han än dragit under själva loppet.)
Det är bara för att tillfredsställa okunniga TV-tittare som inte tycker att en TV-sändning på flera timmar är en del av själva grejen 

Nu blev jag väldigt sugen på choklad Lina!!! Jag som undviker kakor och godis. Men det är iofs söndag så man kanske kan äta lite i alla fall. Konstigt att sockersuget inte gjort sig påminnt förrens nu. Var ju över en månad sen jag slutade med godiset. Hoppade kakorna samtidigt. Tror dock att jag ska äta lite på julafton, man måste ju unna sig lite =P. Fast då kanske man fastnar i sockerberoendet igen?
~Jag tror på ödet~

#2 Precis! Den långsamma utvecklingen, förändringar åt båda hållen, oväntade vändningar, tendenser och utvecklingar som gör det så spännande! Det blir väl inte intressantare av att inget händer förrän den sista kilometern??? Jag minns när det var OS i Salt Lake City och jag var i USA. Där visade de halva femmilen, sen ett pass konståkning och sen andra halvan av femmilen! Urrk!
Snacka om att förstöra en spännande tävling. Tur att vi inte har kommit dithän i Sverige än…

TV-tittare orkar inte sitta och följa ett helt lopp tydligen. Dessutom tycker TV-tittare att det blir rörigt att hålla ordning på alla mellantider. Folk är helt enkelt förtappade!
Sveriges TV brukar fixa OS utmärkt. Jag är ett sånt OS-fan att jag anser att det ska vara officiella helgdagar då