Låna mage....
Har sett på andra raser att en del "hyr" ut stoets mage. Så kan ngn som ev är intresserad välja hingst mm och köpa fölet. Är det ngt som någon här har provat? eller hört talas om?
Butterfly Flips föl är ju en sådan (om jag inte har helt fel).
men jag tror knappast det är något för den vanliga uppfödaren utan för de med absoluta topphästar där man vill avla på stoet utan att de går dräktiga. Det är ju trots allt en relativt kostsam procedur att provrörsbefrukta och sedan placera in ett embrya hos ett annat sto.
Hakuna matata!

#1. Det är nog inte så TS menar, tror jag.
Stoet betäcks med en hingst som är vald av "maglånaren" och föder fram det själv.
Detta har blivit lite poppis bland Shetlandsägare, så visst förekommer det.
Ja, min kompis och hennes mamma ska köpa ett föl vars pappa de själva valt ut. Det är min kompis ponnys fodervärdsfamilj som äger stoet, och den har nu betäckts med Cartier. Min kompis kommer att bli tvungen att sluta täva sin d-ponny ungefär samtidigt som den nya hästen ska börja ridas in, så det är ju lite passande. Några år senare kommer de, om allt går bra, börja tävla hoppning :P
#2 precis så jag menade. Om man har ett sto går som skulle kunna gå i avel men man inte själv har möjlighet att behålla avkomman så kan det ju vara ett alternativ för ngn som är ute efter en avkomma till en viss hingst..
Precis så gjorde vi med Delight, vi ville ha en helsyster till vår Baffin så Mitty (Lindens Metina) fick åka till Chiefen och sen kom lilla Delight :) Visst hade det kunnat bli en hingst men vi hade tur den gången :)

Räknas det om man lånar stoet helt? I så fall så har ju tex Lofty stuteri lånat ett sto ifrån Fredriksminde i Danmark. Lotta Sjöberg har väl ett sto utlånat till Norge. Likaså Hagens stuteri har väl i alla fall haft en del ston utlånade.
~Jag tror på ödet~
Det är väll då man brukar leasa ston? För att man vill ha en avkomma och itne en häst som redan finns~ men att betala för att de tar hand om hästen under tiden osv får man väll betala en slant för då antar jag + det fölet kostar tills leverans?
Hakuna matata!