Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettavel
Läst 1125 ggr
pidan89
0

Hingstval till 2010!

Hejsan!

Har problem med hingstval till våren 2010 och undrar om det finns några människor med förslag? Just i vår är jag öppen för de flesta förslag, även om hingstarna står lite längre bort! Givetvis inom vissa gränser, kan inte åka till Skåne för en hingst. Men 40-50mil är okej. Bor i Uppsala.

De ston som ska betäckas i vår är Stockmossens Julia och Brunnbys Moa. Båda kan ses och läsas om på min hemsida, www.fotopidan.webs.com och om man inte vill lämna förslag här kan man lämna förslag där.

Hoppas ni vill hjälpa mig med mitt lilla problem. Vill vara ute tidigt eftersom jag har världens beslutsångest.. :D

Mvh
Ida

colleen
0

Såna här trådar gillar jag Glad.  Börjar med alla mina frågor Tungan ute.

Stockmossens Julia: Har du fött upp båda de sista fölen? Oki vet jag ju att du är uppfödare till, men jag tänkte på den andra. Har du träffat den?

Annars så slår det väl mig att kombinationen med Hagens O´Chief verkar fallit väl ut. Men det vet man iofs inte om det gör en andra gång.

En del hingstar går ju bort på sin färg också (om du inte vill chansa?).

De här hingstarna plockade jag fram lite snabbt:

Touchwood Winston
Starrhults Bossanova
Kilpatrick Fionn
Gräns Roeson
Grange Flynn Sparrow
Garryhack Frederick
Coosheen Finbarr

Om jag inte minns helt fel så är väl Oki ganska stor? I så fall hade jag kanske tittat främst på Touchwood Winston och Coosheen Finbarr. Kanske även Kilpatrick Fionn, fast jag vet inte hur han nedärver sig. Jag vet att det var en på bukefalos som sa att han nedärver snäppet större. Och han är ju stor själv. Starrhults Bossanova har ju Corona som far och han var ju stor. Roeson har ju samma far och är ju själv maxad? väl. Även Flynn är ju ganska stor men han har ju många unga avkommor på gång. Var ju en hel hög anmälda till Ungponnychampionatet. Frederick är en hingst som jag tycker är alldeles för lite använd. Jag är jättenöjd med min avkomma. I år gick  ju tex Gracelin Sparrow bra på treårstest och premierin. Coosheen Finbarr har ju visat bra nedärvning exteriört och avkommorna närmar sig tävlingsbar ålder. Vid årets lokalutställning så får man väl säga att XL Brroderick var i en klass för sig. Tre klassvinster! Han vann Ridklass, han vann Working Hunter Pony och han vann sin utställningsklass. Endast fyra år gammal!!!

Oj vilken massa text det blev nu.

~Jag tror på ödet~

pidan89
0

Oki har jag som sagt fött upp, men inte Julietta, hon är ju från Stockmossens.. Men Julietta har jag ju hemma, så henne har jag träffat varje dag :D Har henne på foder just nu..

Jo, Chiefen står på listan för i år.. men det beror lite på där..

Chansning är lite dumt tycker jag.. Tyvärr..

Vet inte hur Oki ligger till i manken jämfört med jämnåriga.. När han var sju månader mättes han upp till 125 i manken..

Jag är jättesugen på Bossanova, tycker han är så läcker.. Har faktiskt gått och haft honom i tankarna en bra stund det senaste året..

Haha.. Det är bra! Det här är ju lite nytt för mig, och jag behöver den hjälpen jag kan få.. Vill inte välja hingstar efter hur söta de e på fotot, även om man skulle vela :D Det är ju så många andra faktorer som spelar in..

Gräns-hingstarna vill jag inte välja nästas vår.. inte för att de inte är fina, de är enormt fina, men har varit där tre år i rad och skulle vela prova något annat.. nytt blod liksom..

Du har inga förslag till min Moa? Hon är så svår tycker jag.. Vill behålla hennes underbara hoppförmåga men hennes exteriör är inte den bästa.. 'Arabig' i huvudprofil och lång i ryggen och saknar djup..

colleen
0

Jodå, ska ta mig en titt på Moa också, men hade inte riktigt tiden att sitta och surfa runt sist. Hann bara ett sto =).

~Jag tror på ödet~

pidan89
0

Haha.. förstår :D