Hållbarhet på prylar..
Jag kan nästan anta att min häst är en täckesmarodör. Men borde inte krokarna i bogspännet på täcket hålla lite längre än 19 dagar? Speciellt som täcket inte är använt i 19 dagar, utan bara vid dålig väder under tiden.
Någon annan som har en värre häst eller historia?

Jodu doter…
Min gamle korsningsponny Marcus (som Madden mycket säkert minns) var en gång inleasad hos en välmenande bekant medan jag var på kurs på Strömsholm. Vinter var det och kallt var det. Hon tyckte synd om honom när stalltemperaturen gick ned mot minus 10, och lade på en gammal militärfilt med hemgjorda spännen av trådrullar (i trä) Detta var på det glada 70-talet när täcken knappt var uppfunna…
Alltnog, när morgonen kom var filten försvunnen. I ett hörn i boxen låg en söndertuggad filtbit, av resten intet spår. Mer än "spännena" som återfanns i ett annat hörn. Hästskrället hade tydligen plåtmage, för han såg bara glad och hungrig ut - lite grann som Mulle - alltid hungrig.

Köpte en grimma i Ullared där spännet gick sönder efter en dag….
Oj! 19 dagar var mycket!! Spännena brukar på mina shires- och sveatäcken hålla max 3 dagar!
Men på järnhandel eller öb kan man billigt köpa lite mer regäla hakar och sätta på som sedan håller!
Man kan ju tycka att täcken i 1000kr-klassen borde spännena hålla men jag ser det inte som så big deal. jag har handlat på mig massa hakar som jag har liggandes i stallet, har alltid extra!
Oj. Vissa av våra fleecefodrade regntäcken (Börjes och Ullared i 400:- klassen) är inne på tredje säsongen nu… Utan några reparationer…
Om jag var i din sits skulle jag absolut reklamera täcket. Minst en säsong tycker jag att man ska kräva annars bör man upplysas om att de går sönder fåtal användningstillfällen redan vid köpet.

Håller med Baffinbay, reklamera! Här använder vi bara billiga täcken, och de håller massor med år utan större skavanker (om de inte råkar trampa på en gjord eller så) Snörpa har just nu på sig Börjes billiga vintertäcke, köpt för 250:- (på rea, men det är inte dyrt i ordinariepris heller), hon hade det förra vintern också, SYNS inte ens, det både känns och ser nytt ut (ändå rullar hon sig grundligt varje dag) Hennes gamla precis likadana täcke höll nog i 4 år tror jag, sen fick hon för sig att hon skulle klä av sig det i boxen (för varmt…), det gick inte så bra… men jag tråcklade ihop det med tjock sytråd och balsnöre och det höll som reservtäcke ytterligare ett år!
Jag äger också en täckesmarodör, jättetråkigt att köpa nya täcken till bonnie. Efter en dag ser täcket ut att ha hängt med flera år! Brukar använnda horsewears täcken som är de enda som håller ihop någorlunda men även dom har jag hittat i tre delar ute i hagen…
Skulle helst köpa billiga täcken istället men dessvärre brukar de inte stå emot väta lika bra som lite dyrare täcken..
Jag har en åttaårng hemma som är helt otrolig, han kan absolut inte ha täcke på sig inne på natten och helst så ska inte hästen som står jämte heller ha det.
För han tuggar sönder precis allting, och han drar sönder hästen som står jämtes täcke genom gallret :P man blir lite grinig på honom men det går över sen för han är såå söt :)
#6 Våra från börjes har hållit bra mot väta, efter tvätt har vi behandlat dem med ett inpregneringsmedel från Hööks.
#7 En bekant till mig har en hopplös halvblodshingst. Han äter upp allt. För att kunna ha lindor och täcken på honom får de spraya med "rådjursmedel". Sånt man har i trädgårdar för att få rådjuren att hålla sig borta… :P

har provat många olika men bäst o mest privärda är utan konkurrens Horsewares Rambo-täcken. bra passform, regntäthet, innertyg som "polerar" håremmen . De är bäst o det blir aldrig några andra nu. dock har de löstagbara halsarna börjat "ge sig" efter 2 år…:(
#8 Okej, tack för tipset! Snart blir jag galen på honom, han är så kloddig :P men han är ju söt så… hehe :)