Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 3317 ggr
boono
0

Hur länge bör man vänta?

Jag har ju tänkt att ta föl på Hagens Sheila nu till våren, men eftersom jag ska tävla henne så har jag valt att betäcka henne sent på våren…

Men sen så är ju connemarariks till sommaren, så jag undrar om någon vet hur länge man bör vänta efter betäckningen innan man kan rida, tävla?

Glad

kicki80
0

Att tävla skulle jag nog inte göra det år jag valt att betäcka, utan då får jag avstå dräktighetsåret och året efter. Men att rida hemma kan man väl göra någon månad efter betäckning och så länge stoet verkar orka och tycker det är okej.. 

Men det är vad JAG tycker är bäst för mina ston sen avgör ju varje stoägare om man vill tävla sitt sto dräktig eller inte.

Covergirl
0

När Cinna väntade Peia så tävlade jag tills TR sa ifrån. (Alltså till och med fjärde månaden.) Tiden efter betäckningen var dock fri från tävlande tills de första 40 dygnen gått.
Cinna tränades sedan till årsskiftet och reds därefter bara på skogsmullenivå, då barbacka. Hon reds ända fram till fölningen, dagen innan fölning var vi ute cirka en timme. Dock mest skritt och trav sista månaden.
Hon var nöjd och glad att få komma ut och rastas. Hade hon sagt ifrån hade hon "sluppit".

Peia är dräktig i femte, snart sjätte månaden. Hon rids fortfarande i alla gångarter men ingen tuff träning. Det har dock mer med hennes unga ålder än dräktigheten att göra.
Sålänge hon är pigg och glad så håller jag igång henne. Om/när hon säger ifrån så får hon semester.
Hon är inte tävlad under dräktigheten men har däremot flyttat och således "utsatts" för smittorisk.

Det viktigaste anser jag är att man känner av hur stoet ifråga mår. De är individer. (Samt förstås att man har smittorisken i åtanke, men den finns ju även vid träning i andra ridhus och dylikt, inte bara tävling.)

[baffinbay]
0

Delight har inte tränats annat än hemma på gården / ridits i skogen sedan hon betäcktes. Detta då jag är rädd för smittor.

boono
0

Tack för alla tispen, nu vet jag lite mer hur jag ska göra! :D

Hagens Sheila blir nämligen 18 år till våren, men har haft ett föl innnan.

Glad

[AlphLauren]
0

På en så gammal häst kanske det inte är lika lätt att komma tillbaka till tävlingskondition efter en dräktighet och fölning. Att hålla igång stoet under dräktigheten är alltid bra om stoet går med på det.

Åka iväg och träna och tävla skulle jag dock inte själv göra.

Hade det varit jag och min häst hade jag nog tävlat nåt år till eller två och sedan i samband med nedläggning av tävlingskarriär tagit ett föl…

boono
0

#5 du har helt rätt… så tycker jag också, och jag blir 18 nästa år så jag har bestämt att efter vårsesången så lägger jag ned tävlingarna och tar föl på henne! Så blir det mest skogsridning sen efter det :)

[AlphLauren]
0

gud vad roligt! jag blir lite avundsjuk, jag vill också ha ett sto och kunna ha den möjligheten med att ta föl ;)

Vad blir det för hingst då? =)

Lycka till!

boono
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 hehe jag har letat och letat och länkat här om vilken hingst andra tycker jag ska välja, men har ändå inte lyckats hitta den "perfekta" hingsten än…. har du några förslag?

Skulle hellst vara en ponny med steg för dressyren, en c-ponny eller en liten d-ponny eftersom Hagens Sheila är rätt hög… Tänkte först på Hagens Darcy, men blir ju typ inavel kom en person på, sen tänkte jag på scarface, men ska var någon med lite mer steg, då tänkte jag på calvin, men honom är jag inte heller säker på…. jag är rätt kräsen när det gäller sådant här, men jag vill ju att det ska bli så bra som möjligt! :D

Lägger ut en bild på Hagens Sheila ifall du vet någon hingst som skulle kunna passa min lilla älskling! :)

yuppie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej boono, va fina ni är. mitt sto, som inte finns längre, red jag till bara någon dag innan förlossning. naturligtvis i hennes takt. när man känner varann som ni gör, så visar dom så tydligt vad som orkas.

en bit in i dräktigheten visade mitt sto att trav inte var ok men galopp däremot, och det är väl helt naturligt, de är ju ett flyktdjur.

någon vecka efter förlossning skrittade vi ut med lilla fölet och det fortsatte vi med tills lilla damen började göra egna utflykter. ungefär lite som i barna i bullerbyn, där galopperar fölet bredvid sin mamma som drar sitt lass. 

cressida fölade på dagen nedanför vårt hus, detta lilla heta sto blev en fantastisk mamma. bilden visar de båda, någon dag efter förlossningen. LYCKA TILL BOONO med dina angenäma problem, planeringen är ju halva glädjen. hälsningar från annki

kicki80
0

Själv tycker jag stona ska få vila ett tag efter fölning iallafall får mina göra det, det är en  påfrestning för kroppen och den behöver återhämta sig innan man börjar rida igen.. Promenader i grimma har alla mina ston gillat istället när fölen blivit lite större.

Har alltid fått lära mig att stona ska få vara så mkt som möjligt ifred ca 1 månad efter fölning för att få knyta an till varandra och bara vara mamma och föl.. Men vi gör alla olika och jag respekterar andras sätt.

boono
0

#9 Mycket fin ponny och föl det är på bilden :) jag gläds av att höra så många olika berättelser om hur man själv har gått tillväga med förberedelser och fölning! :D

boono
0

#10 Tack! Jag ska tänka på det du har sagt! :D

monsterpony
0

#8 Det är väl helt rätt tillfälle att vara kräsen när man väljer hingst. Glad Lycka till med betäckandet och fölet.

Hanjon
0

Visst är det bra att hålla igång stoet under dräktigheten samt efter fölningen. Men låt mamman få vara mamma!

Att tävla tll TR säger nej är helt ok. Men efter en fölning så måste mamman få ta det lungt. Ju äldre hästen är ju jobbigare och längre återhämtning. Hästen är endock 18 år.

Jag promenadred mitt sto samt joggade henne vid hand tills hon var i 8-9 månaden. Sedan fick hon vila tills fölungen var 2 månader. Efter det red jag barbacka i skritt med fölungen springande bredvid.. när den blev för nyfiken på sin omgivning så fick den gå i gimmskafft bredvid.

NÄr vi började skillja på sto coh föl då föet var 7 månader så bärjade jag även att rida mer ordentligt.

Enligt djruskyddsbestämelserna så sk aman inte skilja på föl innan 6 månaders ålder. Sedan kan man diskutera vad skillja innebär.

Men jag anser att det är även när modern är borta på en träning och tävling innan den tiden medans föis är hemma.

Dom ska ha lugn och ro. Låt dom ha det o ta det lugnt o sattsa på RIKS nästa år.

kicki80
0

#14 håller med helt och fullt Dem ska få njuta av sina föl precis som vi gör av våra barn….

boono
0

#13 Tack :D

boono
0

#14 Jag håller också med helt och fullt! :)