Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 1425 ggr
Spader-EliN
0

Godmorgon 2010-01-13

Godmorgon!

är fortfarande svårt att skriva nya året :P är ju van att skriva 2009, två nollor så det vill gärna bli 20010 :P aja man vänjer sig väl snart.

Senare blir det en sväng till stallet, ska försöka komma ut en sväng i skogen idag :) Annars är det inte mycket inplanerat idag. Ska testa objektivet som varit inne på service (lämnade in i torsdags hämtade igår gick snabb och bra :))

/Elin

[Heikne]
0

Godmorgon!

Du är inte den enda som skriver fel. helt hopplöst brukar lära mig lagom till det är dags att byta igen.Bonnie och jag ska till ridhuset idag, jogga lite. Annars har jag inget planerat. Kanske bakar lite bullar?

Ha en bra dag!

Sassenach
0

God förmiddag!

Här har man äntligen haft en fika paus, men nu kommer det mer tidningar. Det blir nog lite lugnare till eftermiddagen.

Hemma är det stallet som gäller skall försöka med lite Kråkmotion ikväll, har tyckt att det varit lite för kallt de senast dagarna.

Sedan skall jag försöka tina upp låset på passagerar dörren, pappa öppnade den igår.. Nu går den inte att stänga, big surprice. Får väl grilla den med en fläkt igen..

Ha en bra dag!

ambo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är det lite alléuppstart Glad dvs kolla vad som gjordes före jul.  Började med en närliggande på ekerö, Kaggeholm. Plantering av 40 lönnar.Drömvackert där idag, rimfrostigt!

Håller på o pysslar runt inför min provperiod me Lassie, jag ska ju ha henne 2 månader på prov feb-mars. Lite resfeber inför resan el hur jag ska kalla de..men kul ska det bli! Får låna sadel bra nog o lite täcken mm.

ja ni lär ju få rapporter!

Nu kaffe och det övergoda bröd som bakas på affären vid kaggeholm, nyckelby livs ica, de slår alla rekord faktiskt

Akerberg
0

Goddag

Här är skumt väder! Vättern ryker och har lagt ett lager rimfrost över hela stan, det är superfuktigt i luften o snön är nästan kramsnö, MEN, termometern visar -8! Verkligen skumt det här…

Ska iväg en sväng till Snörpa. Skogspromenad står som vanligt på programmet. Får se om vi orkar med en lite längre runda idag, förhoppningsvis är snön lite nertrampad o inte så tung att gå i…

Sassenach
0

#3 Är det en mara du skall prova?

monsterpony
0

God eftermiddag!

Här är det extremt rått. Minus 7 och dimma! Brrrrr! Och jag var tvungen att promenera 2 x 20 minuter för att komma ner på stan och anmäla mig hos myndigheterna. Sådant är livet som invandrare…  Flört

Ha det!

ambo
0

#5 japp Lottas Innellan Village Lass Glad dvs "Lassie"

GamlaSvarten
0

# 6 VAD GÖR DU I NORGE? Har Du emigrerat och i så fall VARFÖR? obegripligt språk, bl.a. Vi håller på att byta till ett NORSKT datasystem på jobbet och just nu är jag helallergisk mot alla glade gutter och allt morsomt…

boono
0

God kväll!! :D Min dag har vart lite skojsig, vart i skolan (vi kollade på en folkmordsfilm "Hotel Rwanda"), har någon sett den? Den var i alla fall mycket hemsk…

Kom hem, skrittade en sväng på Sodiack (våran åttaåriga halvblodsluns :P)

Sen blev det lite dressyrträning med min bästaste Hagens Sheila ponny :) Gick som smort :)

Gjort läxor nu också, ska snart gå en sväng i det -10,8 graders vintervädret = Mysigt!

Ha en härlig fortsatt kväll!

Glad

monsterpony
0

#8 Oskyldig

Jepp! Jag har emigrerat och är numera bosatt i Trondheim. Blev erbjuden jobb här så det var bara att tacka och ta emot. Jobb för en sådan som mig växer inte på träd precis. Och så besvärligt är inte språket. Bara när man måste förstå precis… Tungan ute

Spader-EliN
0

#10 Men varför det? xD Hade ju tänkt köpa in mej i din bil till grevagården :P

[AlphLauren]
0

#10 Trondheim! Då är du inte så långt från mig :) /Mia, Åre ;)

Covergirl
0

Äh, bokmål är inte så knepigt. Nynorskan kräver lite mer eftertanke.
Å andra sidan har jag lätt för språk så jag brukar lära mig snabbt. Danska läser jag nästan flytande. Tyska och flamländska kan jag många gånger förstå något sånär, vardagsspråk alltså, trots att jag aldrig läst något av det.

Uppsatsseminarium idag, min uppsats fick godkänt. Helt otroligt för den var i mina ögon kass. Men men, det bevisar ju bara att jag antagligen kan glida igenom juristutbildningen också Cool

Idag var katten Ängla lite klantig. Jag var på väg in från stallet och hörde henne klart och tydligt jama inifrån stallet. Därifrån kan katterna alltid ta sig ut genom att krypa under traktordörren så det var lite konstigt. Gick in och tittade och då var hon uppe på loftet. Dock det loft som inte sitter ihop med det renoverade loftet. Hur hon kom dit är väldigt oklart. Jag såg ingen rimlig väg när jag kollade. Jag ställde mig på tå och högg tag i nackskinnet och lyfte ner henne. Klantkatt!

Peia har vaccinerats mot virusabort idag. Lika snäll som alltid förstås.
Innan dess fick hon springa i lina och trots nu tydlig fölmage så kan hon sparka bakut, till och med sikta med baktassarna. Imponerande, på sitt sätt Flört

På kvällen har jag bara slappat, bland annat sett på skidskytte. Bra kväll. Har nu fixat mat till resterande matlådor för den här veckan så nu ska det soooovas. Usch för dagskift!

Sixi
0

#10 Velkommen til norge!! Trondheim er jo en veldig vakker byGlad

Sassenach
0

#14 Om stad heter By på norska, vad heter då By? Om du förstår vad jag menar…? Nyfiken!

#7 Vad spännande!

#13 Läsa danska är ok, men hur är det med hörförståelsen? Gick i samma klass som två danskar ett år…

monsterpony
0

#11 Det gick inte att försörja sig på att köra Connemara-taxi… Tungan ute Skämt åsido, det går säkert fler bilar till Skövde via Linköping. Hade jag bott kvar hade du gärna fått åka med.

#12 Det är sant. Jag har faktiskt en kollega som veckopendlar och bor i Åre.

#14 Mange takk! Skrattande

Covergirl
0

Jag hör danska också. (Och förstår ;) ) Har både släkt och släktvänner som pratar riktigt bred skånska, då blir inte hoppet till danska särskilt stort. Lyssnar dessutom till och från på dansk radio. Det är ju inga problem att få in det härnere :)

Sixi
0

#15 svensk stad = norsk by. jeg vet dessverre ikke hva betydningen av hva svensk by er , men sikkert noen andre her som vetGlad

Sassenach
0

#18 En mindre samling gårdar och boningshus i mitt tycke max ca 25 olika fastigeter. Förstår du vad jag menar?

Sixi
0

#18 Ja, tror jeg forstår hva du mener. svensk by tilsvarer da grend eller bygd på norsk:)

om det er forholdsvis mange hus på et lite området, samt noen butikker og spisesteder, kaller vi det for et tettsted

[Heikne]
0

haha den här morgontråden börjar arta sig..

norska roar mig…

Sassenach
0

#20 Aha tack.

Gränd betyder samma sak på svenska men används mest i betydelsen av; trång (o. kort) gata, tvärgata, bigata; numera företrädesvis mer l. mindre föraktligt om dylik mörk o. smutsig gata (förekommande bl. i de äldsta delarna av en stad l. i fattig­kvarteren).

Bygd kan i mitt tycke innehålla fler (svenska) byar, lite som en socken.

Tettsted i din besrivning liknar jag mer som ett samhälle.

Ursäkta trådkapningen men detta är intressant.

Covergirl
0

Det blir ju lite knepigt när samma ord finns på två språk men betyder olika saker, exempelvis danskans frokost. (Motsvarar svenskans och norskans lunch. Det danskarna äter när de klivit upp ur sängen heter morgenmad.)