Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: tävling-utställning-och-evenemang
Läst 2035 ggr
GretaGranholm
0

Regler för connemara riks?

För en himla massa år sedan när jag var på welsh riks så fick även ponnys som inte var renrasiga delta. Hur gäller reglerna för connemara riks? Min kompis har en ponny som är 50% connemara, får hon vara med?

Har försökt hitta regler och sådant angående detta på internet men har verkligen inte kunnat hitta något. Kanske är det någon här som vet svaretGlad

Akerberg
0

2009 fanns det plats även för partbreed

[AlphLauren]
0

Jag vet att jag mailade någon om vad som gällde för partbreed med hur mycket connemara det behövde finnas i hästen för att få vara med och hur mycket stamtavla som behövdes…

men jag fick aldrig svar på det tyvärr…

boono
0

När jag var på connemarariks i somras (2009) så fanns det ponnysar som inte var renrasiga connemaror som var med, men vet ej hur mycket connemara det bör vara i dem :/

[AlphLauren]
0

Riks 2008 var det en partbred med. eftersom det behövdes minst 2 eller 3st (?) för att en egen klass skulle bli av så fick den istället tävla utom tävlan med i de vanliga klasserna har jag för mig..

Bra att den fick ju vara med men inte så kul att inte kunna tävla om nåt pris…?

Men jag ska inte säga för mycket heller för jag är inte insatt i just det fallet, jag hörde bara att den startade nån klass utom tävlan och fick då veta att det var en partbreed

monsterpony
0

Enligt 2009 års rikspropp: Klass 4. part-bred, ingen åldersindelning, minst 25% connemara och efter licensierad hingst.

Ridklass och WHP för partbred slogs ihop med de renrasiga i händelse av färre än 3 deltagare.

Både 2008 och 2009 var det bara en partbred anmäld. 2007 var det två. Glad

Camo2
0

Hörde att boxgrannen Stockmossens Felix 168 cm efter Janus laddar upp för att kunna vara med nästa gång Riks går någorlunda nära Stockholm. Så vi får hoppas att partbred får vara med även framöver.

GretaGranholm
0

Tack för hjälpen! Skrattande

Om jag nu har förstått de här rätt så får alltså partbred vara med men tävlar utom tävlan i utställnings klassen? Och får vara med och tävla mot alla i hoppning/dressyr/WHP om det är få partbreds anmälda?

Akerberg
0

i utställningsklassen har de en egen klass, men i ev uppsuttna klasser är de med utom tävlan i vanliga klassen om det inte är tillräckligt många anmälda till PB-klassen.

Om jag fattade det rätt

monsterpony
0

Det har du. Så har det varit de senaste åren.

Akerberg
0

#9, svarar du #7 eller #8?

monsterpony
0

#10 Ähum… Skäms

#8 är det som har fattat rätt.

MikaelaO
0

Finns det verkligen något som heter Connemara Partbred? Jag tror inte att det gör det. Welsh partbred finns det är jag säker på men att det skulle finnas connemara partbred tror jag inte. Jag tror att de registreras av ASRP och kallas svensk ridponny. Då borde ju ASRP riks vara rätta stället för dem.