Inför vinterutställning
Hur sjutton gör ni inför vinterutställning. Bonnie är mer gul än vit och hur mycket jag än hoppas kommer det väl inte hinna bli plusgrader till slutet på februari.
Så hur gör man då för att få skimmeln i utställningsskick. alla tips är välkommna!

Testa med torrschampoo. Man sprayar på, gnuggar och torkar sedan bort. Jag har inte testat på skimlar, men på mörka färger funkar det bra.

Det är väl bara att börja rykta…
Och sen rykta ännu mer…
#2 det tar ju tyvärr inte bort vare sig den gulbruna svansen och manen eller den solkiga skimmelfärgen. När inte ens ryktstenen rår på fläckarna finns ingen annan räddning än dusch..
#1 torrschampo. intressant. har du något speciellt fabrikat du kan rekomendera?

#3 Easy white! Medel på sprayflaska som ej behöver sköljas bort. Här finns den på "Granngården" Spraya direkt på häsen eller på svamp. Gnid bort fläcken, torka torrt med handuk. Plättlätt! Kan även funka i svansen, men den kan man ju tvätta på vanligt vis.
Svansen kan du ju tvätta även om det är kallt, bara att torka den torr efteråt. Måste hela hästen badas är ju det bästa att försöka åka hem till någon med varmstall och spolspilta. Torrschampoo är bra, men det kan vara svårt att få bort det gula. Måste till blötning och skimmelshampoo för det.
#4 tack bra tips, det ska genast inhandlas
#5 vi har tömt värmaren för vintern den brukar lätt frysa sönder annars så finns bara kallvatten i duschrummet, tycker inte riktigt det blir rent utan varmvatten.
Nån som vet något dunderschampo?

ja vi vill också ha tips!! vi älskar våra Connisar men INTE deras "vita" =gul/brun fläckiga färg…

#6 med en vattenkokare kommer man ganska långt. Varmvatten är nästan ett måste om du vill få riktigt ren svans.
Jag blöter först svansen i riktigt varmt vatten. Sedan tvättar en eller två ggr med koncenterat diskmedel. skölja noga med varmt vatten mellen varje tvätt. Sedan det enda som skimmelschampot som duger- Quick silver! gnid in och låt verka ca 5 minuter, skölj , sedan klart! 
Det absolut bästa tips jag kan ge är att tvätta svansen regelbundet hela året. Då blir den aldrig så missfärgad.
Sen ihandla svanskydd med påse .Fantastisk uppfinning som jag inte fattar hur jag tidigare klarat mej utan! 
Tack för tipsen..Nu finns det hopp i alla fall!! haha
Brukar annars vara så noga med svansen men måste erkänna att jag slarvat lite i vinter när Bonnie mest gått hemma och tillfrisknat dessutom har vi ju haft ett sjuhelsikes väder i flera månader nu. Vattenrummet har mest bestått av is..
Dags att börja tvätten, då kanske svansen är någorlunda vit till riksen i sommar 

Tvätta med utspädd jodopax det gör svansen riktigt vit.
~Jag tror på ödet~
Flera som säger det, men har aldrig vågat prova då jag inte förstår hur det går till haha. Hur utspätt bör det vara? Om man säger tio liter vatten.
Jag har inte testat det själv, men hade en tjej i mitt stall som körde det jämt på sin skimmel.
potatismjöl blandat med lite vatten. Slabba på det på hästen, låt det torka och borsta rent.
Billigt o miljövänligt och det blev bra resultat på hennes ponny.
Det är bra för att få bort stöv men fungerar inte på fläckar..
Till alla er med skimmlar säger jag bara en sak: YES DISKMEDEL!
Finns inget som får bort piss och smuts så bra som det. Och skimmelschampon? ja dom kan slänga sig i väggen… Dessutom betydligt billigare och drygt ;)
Vi har tvättat med det i alla år och hästarna (oavsett färg) blir skinande rena. Sedan är det bara att spraya på lite Canter Coat Shine (finns ingen varken drygare eller bättre, använder det tom. till mitt egna hår dagligen).
Jag skulle också rekomendera att du åker till någon med spolspilta för att duscha din häst, för hur mycket man än borstar kommer det gula inte försvinnaa helt… Och att köra med torrschampo över en hel häst är inget för mig i.af. Är det bara fläckar (samt man och svans) går det lika bra att bara svabba av med lite varmvatten på fläcken. Däremot tycker jag torrshampo är bra att ha med sig på utställningsplatsen!
Men vill man ha skimmlar (som är ritkiga skitgrisar) kritvita så är det nästan uteslutande vattentvätt med varmvatten som gäller, tyvärr.
Hakuna matata!
Tack för tipsen, möjligheten att duscha i varmvatten finns tyvärr inte. Varken hos oss eller någon i närheten pga av vädret så det är inget alternativ för oss mitt i vintern.

# 13 Men hur bra är det egentligen med diskmedel? Det torkar ju ut huden jättemycket väl?
#11 Jag har haft jodopaxen utspädd så som man har den för sårvård. Trodde att det skulle bli missfärgat, men det blev faktiskt vitt. Men man får nog se till att spä den rätt. En kork i tio liter vatten tror jag kan vara okej mått.
~Jag tror på ödet~
#16 min tanke också. Händerna blir som sandpapper efter att ha diskat med yes.
begriper inte det där med jodopax, tycker att den gula färgen fastnar på allt. Man har så svårt att förstå att den skulle göra svansen vit. Ska göra ett försök idag, svansen kan ju knappast bli gulare än den redan är.
återkommer med resultatet!!
Hur länge låter du det verka?

Jag brukar gnugga och gnugga och gnugga lite till, sen skölja ur det. Dock har jag bara tvättat svansen med jodopax, vissa tvättar ju hela hästarna men det har inte jag vågat mig på. Lite samma som med Yes, det borde torka ut huden en del.
Du får ta före och efter bilder så vi får se =)
~Jag tror på ödet~
Jag har då aldrig märkt att händerna blivit torra av Yes trots att jag tvättat flera hästar på raken med det. Man måste dock vara väldigt noga med att skölja ur allt, så då är väll spolspilta att förerdra. Och de senaste 15 åren har jag inte haft någon häst som verkat vilja klia sig eller liknande i.af =)
Jodopax har även jag hört ska vara bra, men det ska bara tvättas med det och får absolut inte sitta i någon längre stund - då fårar det av sig enligt dem som använt sig av det.
Hakuna matata!

Har ingen skimmel, men såpa funkar bra på Snörpas vita bakfot iallafall, den brukar bli jättevit!
Skulle nog inte våga använda Yes, med tanke på hur mina egna händer reagerar på det =S

#16 Jag har tvätta en väldans många skimmlar med diskmedel under många år. Använder dock allergivänliga Vips eller Neutral och koncentrerat endast i man och svans. Betydligt billigare, drygare, lättare att skölja ur, och bättre än alla dom shampon som finns på marknaden. Aldrig några torra händer eller hästar som reagerat. På kroppen använder jag "diskvatten" ,några ml Vips i en hink vatten. Tvättar och sköljer en eller två gånger efter behov.
Därefter stryker jag det överlägset bästa skimmelshampot "Quick Silver" över hela hästen. Låter verka ca 5 min, sköljer ut. Klart! 

Jag upplever att våra två skimmlar är mycket renare på vintern. De skulle nog vara ännu renare om man kör mockning al á K1…
Vart ingen svanstvätt idag men var och handlade en flaska East white sprutade- väntade lite- torkade bort. Hur har jag klarat mig utan detta? Det fungerade ungefär som det gör på tv shop men det här var liksom på riktigt..
TACK Lotta!!

#23 oj, så bra :O Man borde nog prova.. skimmel + spilta = gult

Så bra!
Vågar nog säga att jag provat ALLT genom åren och Easy white är ett måste i putslådan!