Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etiketthingstar
Läst 1943 ggr
Angelus
0

Klapphingst?

Hallo!

Har en liten fundering angående min unghingst. Han är nu nio månader gammal, drygt, och hans testiklar har ännu inte vandrat ner. Är detta normalt eller bör jag vara orolig för klapphingst?

Skickade samma fråga till agriaveterinärerna och fick svaret att eftersom testiklarna ännu inte vandrat ner så kommer de med största sannolikhet inte göra det heller.

Men jag har hört om hingstar som testiklarna vandrat ner för vid 1-2 års ålder?

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

Tindra1991
0

Jag har för mig att om inte båda testiklarna är nere vid 2-3 års ålder så bör man utreda det hela. Och operera bort om det går. Klapphingstar blir ju ofta väldigt hingstiga och kan bli svåra att hantera. De jag har träffat har inte varit roliga alls.

Det bästa är kanske att få honom undersökt av en veterinär som är duktig på området?

Angelus
0

#1 Ja, jag tror jag ska be vet. nästa gång han kommer i något annat ärende.. Har ju inga planer för tillfället att kastrera honom så ska nog vänta och se vad som händer..

boono
0

Jag var med på ett stuteri en gång då de skulle kastrera en ettåring tror jag det var, men de testiklarna hade inte trillat ned ännu… men tydligen så var denna hingst född rätt sent så det kanske hade något med det att göra…
Men jag skulle nog undersöka om de inte trillat ned efter lite mer än ett år..

[baffinbay]
0

Min welsh var klapphingst. Kastrerades på Strömsholm men behövde inte "öppnas" då kulan låg i gången. Vi hade sett den nere när han anlände till oss ett år tidigare men den for sedan upp igen och gömde sig. Om han bara är nio månder finns ju chansen att de kommer ner iaf :)

RC70
0

Jag TROR att vi har en klappis på Önnarps. TROR för han har bara en kula ute och är 4 år.. Men han är verkligen hur snäll som helst, han e gapig o så men underbar att hålla på med.. bättre än många andra av våra 4a åriga herrar…

Angelus
0

#3 Oki är inte född sent, han är nog född ganska normalt (1 maj)..

Oki är absolut  världens snällaste, i princip i alla lägen, men å andra sidan är han ju bara nio månader än så länge så.. :D Däremot har han kommit in i 'bit och hugg' åldern vilket är skitjobbigt..