Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettkorsningar
Läst 5841 ggr
viktoria91
0

PRE

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har ett connemarakorsningsto, antagligne renrasig bara inga papper. har små funderingar att betäcka henne nästa vår och undrar om någon vet om det skulle gå att betäcka med dessa underbart vackra/kloka PRE hästar?=)

[AlphLauren]
0

Varför betäcka en häst utan papper oavsett? är det inte bättre att du köper dig ett pre-föl istället?

viktoria91
0

varför inte? vill ju ha föl efter henne.

Akerberg
0

Om du nu vill ha ett föl efter henne så är det kanske bra att ta en hingst av annan ras eftersom du inte med säkerhet vet om hon är connemara och inte vet vad hon har för stam. Vore ju inte så bra om du råkade betäcka med en nära släkting…

Om PRE är en bra ras att korsa med en ev. connemara kan jag däremot inte uttala mig om…

viktoria91
0

alla som ser henne som kan nåot om hästar tar henne direkt för en renrasig connemara och gissar hennes åder till 4-5 år yngre än vad hon är. så pre är knappast nära släkt med henne på nära håll. hon är uppfödd som dem flesta oseriösa på irland.

finns ju pre i connemaran från början pga spanska båtar förliste utanför irland för många år sedan och simmade upp o slog sig ner vid dem inhemska ponnyerna. man kan se drag av dem i henne.

Akerberg
0

#4 Svarade du mig? Har inte sagt att det skulle vara pre-en hon var släkt med på nära håll… Det är ju connemarahingstarna man inte vet i sådanna fall.

viktoria91
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 halvt, lång natt och sur på vädret o lite missuppfattning;)

det är det jag också tänker på¨att med connemara vet man inte men vill ha något liknade connemara och tja pre påminner liite och är så otroligt fina=)

är inte så bra på avel har dock hjälpt till att uppfostra 2 unghingstar. min som jag tänker betäcka isf är 145 i mkh och grov om man lägger en hingst på ca 155 ,brukar dem ju vara, på henne så blir det väl ändå inte svårt att föla? det rättar ju sig efetr stoets storelrk? eller har jag hekt fel nu?

Tindra1991
0

Det är väll bara att höra sig för med hingsthållaren om de tar emot ston av annan ras/korsning och sedan kolla upp vart du kan regga fölet någonstans. Det man ska tänka på inför varje föl som sätts till världen, oavsett ras är ju om det går att ge just denna individ en ärlig chans. Ska jag ha fölet för mig själv, eller ska det säljas? Finns det i sådana fall en marknad för en sådan häst? Ligga steget före. Värt att tänka på är också om ditt sto är tillräckligt bra för att gå i avel, hur ser hon ut, exeriört, temperament osv. Korsa det bästa med det bästa.

Och ja, fölet anpassar sig efter mamman. Så det är ingen fara att lägga på en stor hingst.

viktoria91
0

självklart skulle jag behålla henne^^ har tyvärr inte varit på utställning med henne, hade varit kul men kan inte hitta var det hålls för svensk ridponny.

tempramentet är utmärk, min kompis som aldrig suttit på häst innan red henne själv i skritt o trav utan longerlina med en galen unghäst i ridhuset som busade vid longeringen,-dock blev min kompis rädd för henne när hon skulle leda hon och släppte tyglarna o sprang skrikandes iväg att" hon följer efter mig", är ju det som är meningen men ja =P

har en rörelseförändring vb pga gammalt griffelbrensbrott tjafs, men inget som ärvs ner, har fint steg och fin exteriör, vetrinärer säger att hon har en fin kropp och dem borde man kunna lita på^^

Tindra1991
0

#8 Du kan visa ridponny på vilken ponnyutställning som helst, bara den är öppen för alla raser. De hålls numera året om, kolla med ponnyavelsföreningar nära dig. spaf.se har info om föreningarna. Jag vet dock inte om PRE-hingstar tar emot ston av annan ras, men det har du kanske kollat upp?

viktoria91
0

har faktiskt bara kollat efetr svensk ridponny,, tkr det blir jämnast bedömning^^ men kan vara värt att kolla andra, tack!

[AlphLauren]
0

att utställningen är öppen för alla raser betyder att dom dömer alla raser på samma dag. Dvs alla ridponnyer döms i en egen ring med bara ridponnys. Den som vinner går sedan vidare till Best in Show-ringen sist på dagen där den bästa ur varje ras visas mot varandra. DÅ visar man en av varje ras i samma ring, och den som representerar sin ras bäst för för dagen blir Best in Show!

viktoria91
0

aha! tack då förstår jag=) finns det nån sida på internet man kan läsa om detaa och var detta hålls?^^

[AlphLauren]
0

oj.. det är nog några fler steg innan man vinner att gå i bis-ringen så måste man bli BIR först (bäst i ras) mot den bästa i varje åldersgrupp/kön…

rörigt… hoppas du förstår

Akerberg
0

Din ponny ser inte ut som en ridponny "ska", så jag tror inte du ska räkna med jättehöga poäng sas. Fast förhoppningsvis bedömmer de väl benställning och gångarter på ett sätt som passar alla (eller?)

Tindra1991
0

Hennes benställning och rörelser bedöms ju på ett för just denna häst rättvist sätt. Bedömmningen kan ju vara vägledande, även om hon inte är rätt typ. Avelsmässigt är ju ben och rörelser intressanta. Rastypen spelar ju ingen roll eftersom hon inte tillhör någon ras. Som korsningsponny finns det ju ingen fastställd typ…;) Är hon reggad som ridponny?

Men någon utställning lär du inte hinna åka på innan det är dax för betäckning. Kanske om någon förening har en på våren, men då brukar det vara ganska lugnt.

Kolla på svenska ponnyavelsföreningens hemsida för info.

viktoria91
0

förstår, hoppas inte på att "vinna" utan att hon får bra poäng.

benställningar och gångarter är viktigts tyckker jag iaf och självklart lynnet! hon är ju antaglgen ren connemara men utan papper kommer man tyvärr inte långt så dte blev ridponny. snen om man läser kritierna så tycker jag dte stämmer på henne.

colleen
0

Kan du inte använda en "helsvensk" connemara då? Om hon är importerad från Irland så kan ju en hingst som är avlad i generationer i Sverige funka, även om du inte vet om stammen.

~Jag tror på ödet~

Tindra1991
0

Måste han inte vara godkänd för ridponnyavel då, Coleen? Eller är det bara att tuta och köra liksom? Ungen blir ju aldrig "riktig" Connemara ändå.

[AlphLauren]
0

#18 ungen blir ju ingen riktig pre heller, därav jag tyckte ts skulle köpa ett preföl istället med stam.

att avla på något man inte vet stammen på är för mig helt… Skrikandes titta på vad det är för hästar på annons ute månad efter månad…

tror inte deras ägare/uppfödare avlade för att sälja heller, men så blir det ibland (läs ofta)…

det behöver inte bli så, men risken för en dålig häst som ingen vill ha är 50%, jag skulle säga ännu högre när man inte vet vad det är man avlar på…

viktoria91
0

min är mkt snyggare och bättre exteriört än många renrasiga hästar med full stam jag har sett ex halvblod, kallblod, fullblod med 42 poäng, araber m.m. så jag ser inte felet i det.

har också funderat på helsvensk connemara men vill ha en del av rörelserna från pre.

vill inte köpa ett föl utan betäcka min som jag skrivit innan.

Tindra1991
0

#20 Så kanske du ska akta dig för att säga när du har en obedömd häst. Att en häst är söt, fin, snygg och gullig är en sak, att den är exteriört korrekt är en annan. Att man vill ha ett föl efter sitt eget sto har jag förståelse för, och var och en blir salig på sin egen tro. Vill du betäcka henne så gör du ju det, oavsett. Sedan är det ju upp till dig vad du väljer att lägga på för hingst. Det är klart att man tycker att ens egen häst är finast i världen, men ibland kan det vara bra att ta ett steg tillbaka och försöka se på sin häst utan gullighetsglasögonen på…

Fortfarande är det så att en full stam gör stor skillnad. Att hästen tillhör en ras, och har en historia, en stamtavla och en uppfödare. Det blir så att säga en kvalitetskontroll. Sedan kan en häst med stam se ut hur som helst, men den har i varje fall ett ursprung.

viktoria91
0

sa att dne har bättre exteriör också, dem andra har varit svankiga, vääldigt långryggade, bakhöga m.m. vet ett avelssto welsh som är sådan som jag veskrev hon hade höga utställningspoäng men inte särskilt hållbar i ridning.

stam är ingen försäkring att fölet blir bra byggt, hållbart m.m. visst det ökar chanserna men ingen garanti. min kompis hade en ponny med full stam och hade den kanske lite mer än 7 månader där var ALLTID prnlem med den. var det inte mugg så var den blockhalt problem med ryggen, hals, bog m.m.

Tindra1991
0

Nu känner jag att det hela kanske har spårat ut lite från ursprungsfrågan. Du ville veta om du kunde betäcka ditt sto, som skulle kunna vara en Connemara med en PRE-hingst. Och nu har du fått lite mer kött på benen, och fått både tips och frågor/svar.

viktoria91
0

hon är cmer än skulle kunna kunna var connemara, hon är det till störst delen.

tips och tips, mer skit för att det är ju nästan ett hemskt brott att ensingång fundera på att betäcka en häst utan papper, som ändå är väldigt fin exteriört, med en annan ras.

Tindra1991
0

Nu är det ju så att du äger en Irlänsk import, och du har ingen aning om vilka raser som finns i henne. Tinker, Connemara, fullblod, jakthäst osv. Möjligt att hon är Connemara, lika möjligt att hon är något annat.

Det jag tror alla försöker förklara är att det finns så många papperslösa hästar i Sverige idag, och att man bör tänka både en och två gånger innan en ny sätts till världen. Inte ens renrasiga Connemaror med fin stam är lättsålda, och det går aldrig att säga att man aldrig ska sälja. En häst blir ganska gammal, och vart befinner man sig om 20-25 år? I slutänden spelar det ju ingen roll vad någon säger, det är ditt beslut.

Du skriver på din profilsida att ditt sto är väldigt aggresivt mot hästar och andra djur. Sånt nedärvs i allra högsta grad, och det är inte ett roligt beteende.

viktoria91
0

tinker, fullblod, jakthäst-nej, nej och åter nej. är o% likt någon av dem. vilka raser finns då kvar på irland som hon kan vara? just det, connemara! då jag skrev innnan att ALLA jag möter tar henne för connemara och vet, hovslagare, en som hjälpt tysklands landslag lite m.m. tror det så litar jag på dem. hon gick med en med full stam, connemara, innan valack. dme var otroligt lika förutom att hon hade bättre överlinje och mer musklad.

hellre att hästen är lite aggressiv än mesig och blir någon hackkyckling, problemet är löst med att hon gär själv och hund har inte ägaren där hon står och löst får man bara ha hundarna om dme lyder i alla lägen så inga problem med det.

hon är väldigt lätthanterlig och sammarbetsvillig, har aldrig skadat någon med vilje( trampat en på foten men vilken häst har inte råkat göra det). vet hästar som är snälla mot andra men ett rent helvete att hålla på me, så hellre tvärtom för min del

Tindra1991
0

Men då spelar det ju ingen roll vad någon säger, du verkar ha väldigt bestämda åsikter kring din häst. Varför frågade du om hjälp när du ändå inte lyssnar på någon? De som medverkar på det här forumet är duktiga på hästar i allmänhet och Connemara i synnerhet.

viktoria91
0

jo, men vissa verkar tycka tt man absolut inte ska korsa olika hästar.

connemara består av en massa korsningar. jag är baar trött på att få skit för att man inte har en häst med papper tror alla automatiskt att hästen har en dålig exteriör.

jag fråhade bara om hjälp om det går att krsa med pre, inte att få en jävla massa rasist svar tillbaka.

[baffinbay]
0

Håller med tidigare talare, varför fråga när du redan har en bestämd åsikt?

Klart det GÅR att korsa med PRE, har sett korsningar med shettis-islandshäst och gud vet vad men problemet är att sälja dem sen om livsförhållanderna ändras osv. Varför jag personligen aldrig skulle avla på papperslöst är för att man aldrig vet vad som kan ligga bakom, man vet inte vad som kan komma fram genom en avkomma.

Det gäller att tänka efter före. Just att ditt sto är aggressivt är starkt påverkande på en fölunge, både genetiskt och genom att den präglas av sin mors beteende.

Åk och få din häst bedömd utav en professionell domare så du har lite mer "kött på benen" ang exteriör osv. Kan vara bra att ta av "gullighetsglasögonen" som Tindra skrev tidigare…

Lycka till!

[AlphLauren]
0

#28 vad är det för skit du fått??

Jag har själv en papperslös korsningsponny som JAG tycker är bland det finaste jag sett. Men inte kommer jag avla med den för det!

Varför?? För jag vet inte vad det skulle bli för föl! Jag vet ju inte om pappan till min häst tex var jättesjuk på något sätt??

Eller ärver ner andra oönskade egenskaper som inte behöver visa sig. Risken är 50/50 och min häst mår bra. Men en avkomma kanske inte har lika tur….. Förstår du hur jag menar?

Att korsa hästar hej vilt är inget jag vill sponsra. Hur det kommer sig att jag då själv har en ridponny? Jag har fått den för ingen annan ville ha den… Rynkar på näsan

Elshira
0

Om du är villig att lägga ner lite arbete på att få din ponny reggad som äkta connemara så tycker jag du ska försöka gå genom personen du köpte den av osv. tills du hittar uppfödaren. Därifrån kan man kolla mot dna och stämmer det kan du få din ponny som connemara på papper med.

Hakuna matata!

colleen
0

#31 Det tycker jag låter som en ypperlig ide!

~Jag tror på ödet~

Elshira
0

Självklart krävs det ju dock att både mamma och pappa är äkta connemaror men men det tror jag nog du förstår. Och har hingsten kvar alla papper som behövs (vilket de ska ha egentligen) så ska det gå att fixa. Det är väll inte helt gratis, ett par tusenlappar går det nog på, men nog är det väll väört för att få en "grön" connemara och kunna få "gröna" föl i framtiden :)

Hakuna matata!

exitingsvillemo
0

TS>> Jag förstår inte riktigt varför du blir så arg? Alla här inne försöker hjälpa dig och du bara slår bakut.

Det spelar ingen roll att din häst ser ut som en connemara, eftersom inga papper finns så kan du omöjligt veta om det är connemara i henne.

Hon kan vara korsning med helt andra raser och fortfarande ha snarlika egenskaper som en connemara. Men som sagt, det kan du OMÖJLIGT veta.

Du skriver själv att du inte kan så mkt om avel, men lyssna då på dom som kan! Nu håller inte jag på med connemaraavel, utan annan ras, men "same shit, different name". All avel, oavsett ras, bör hanteras likadant.

Avelsdjur ska ha en stam att följa upp, för att kunna se ev defekter och dyligt. Du har ju inte en susning om huruvida din ponnys föräldrar var friska…