Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettoff-topic
Läst 1835 ggr
Kjerulfia1
0

Blötsnö

Maken ringde nyss och berättade att under natten har det fallit så mycket blötsnö ner på vår bils motorhuv så att det blivit två bucklor. Gråter Känns ju riktigt surt, speciellt också sedan 'Gröna faran' dvs stadstrafiken i Uppsala touchade höger bakdörr häromveckan. En 'snygg' skrapa som lämnade karaktäristisk grön färg efter sig på vår lack och en något intryckt dörr.

Är det någon annan som har råkat ut för några blötsnö- incidenter?

lil-sis
0

Men lackskadan du fick av buss betalar ju GUB.

Dessutom antar jag att det var en förare, för jag känner mig ganska oskyldig.

Kjerulfia1
0

# 1 Visst gör de det.  Glad Maken bara skrattade när han kom hem efter den incidenten. De frågade om han inte var arg när bilen fotades, men som han sa, vad ska jag göra? Det var baken på en ledbus i en korsning som hade närkontakt med vår bil. Otur helt enkelt.

Men blötsnön på motorhuven var ju inget roligt. Den hade tydligen fallit ned från ett solskydd på ett hus 20 m ovanför där bilen stod. Kan tänka mig att det kanske inte är den vanligaste skadeanmälam som ett försäkringsbolag får. 

Just nu känns bilen lite väl bucklig. Man ska kanske börja med rallycross?

boono
0

Det har regnat lite och snön på stalltaket har blivit så tung att den har börjat trilla ned och då få man se till att skynda sig in i stallet med hästarna så att man inte får tonvis med snö över sig :/

lil-sis
0

#3 Då skottar man väl innan något händer?

[Heikne]
0

#4 precis vad jag tänkte också, ge er upp och skotta bort innan någon kommer till skada

Akerberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär såg det ut vid stallet igår.. Vi petade ner snön som hängde utanför så gott det gick, och sen fick man hålla koll på det och peta bort ny snö som gled ner hela tiden.

boono
0

#4 #5 Det går inte så bra för det är för farligt att gå upp på taket, men fram tills igår så hade mycket redan trillat ned, då bar sig pappa upp på ett litet tak som sitter nedanför stalltaket för att ta ned den sista snön… men sen blev det ett bevis på att man inte ska gå upp och skotta ned snön på ett blött, tungt belatst stalltak… det blev en "lavin" och stegen trillade bort och pappa var tvungen att hoppa ned i panikfart… Så jag råder alla som har ett väldigt sluttande tak att inte gå upp och skotta ned den för då kan det hända otrevliga saker, utan vänta ut snön och låt bli att gå nära stallet under en dag tills det har trillat ned av sig själv…

colleen
0

#7 Annars finns ju även risken att taket kollapsar när hästarna är inne.

~Jag tror på ödet~

RC70
0

Taket hos STAVS TRAVCAMP, Tungelsta, rasade in häromdagen, gårdshunden Roy omkom tragiskt nog.

Taket rasade in på morgonen, helt otroligt nog precis efter att alla hästarna blivit utsläppta. 2 hästar stod inne på boxvila, men som tur var så stod de i den andra delen utav stallet.

Vila i frid Roy Rynkar på näsan

Akerberg
0

Taket på IKEAs lager ramlade ner idag tydligen

colleen
0

Och ett tak på Ica Maxi också, dock inte i Jönköping.

~Jag tror på ödet~

boono
0

#8 Det är sant, men vårt stalltak är väldigt spetsigt så de blir inte så mycket belastning… men annars är det het rätt att man måste ju skotta av om man inte vill att det ska hända någon olycka!

lil-sis
0

Då får man skala av taket med tex breda elband, man "sågar" från varsin sida, är det bra sluttning på taket så rasar det fort (och iom banden behöver man inte stå så nära).

boono
0

#13 Mycket bra idé!

colleen
0

#13 Det lät väldigt smart!!!

~Jag tror på ödet~