Connemaror i hoppeliten
Jag har följt den intressanta tråden "raset". Har roat mig med att se vilka de 100 mest framgångsrika hopponyerna har för ras och hittade många duktiga connemaror:
7 Sceilig Siofra e. Deise Sam maguire -Louise Torgersen
12 Lexus justice e. Westside Fred - Linn Backman
15 Ix de L aulne e. Lexter Leam pondi - Emelie svensson
33 Desdemona e. Brolötens Joop (svenskfödd) - Frida mårtensson
34 Hip Hop e. Pommac (svenskfödd korsning) - Sandra Hansson
45 Golden star e. Poetic Justice(svenskfödd rp) - Nickole Holmen
49 Some Man For One Man e. Ashfield Bobby Sparrow -
Alma Björklund
82 Poetic annie e. Poetic justice (svenskfödd) - My bergdahl
86 Poetics Rodrigo e. Poetic Justice (svenskfödd korsning)
91 ET Clew Bay Thunder e. Thunderball
99 Little Wander e. Poetic justice (svenskfödd korsn)
100 Poetic Joyce e. Poetic Justice (svenskfödd)
Jätteroligt med era stora prestationer! Grattis till er alla som tävlar era fina ponnyer med så fina resultat.
Efter att ha läst resultaten på SvRF tycker jag faktiskt att connemarorna hävdar sig riktigt bra i hoppeliten.
Av de 100 främsta var 62 korsningsponnyer, 12 connemaror, 8 welch, ,6 sv. ridponnyer 5 halvblod, 3 New Forest, 1 irish cob och 3 som inget stod om.
Hoppas det inte blev för mycket statistik! Jag nöjde mig med hoppningen eftersom jag är mest intresserad av det.
Den här tråden tycker jag kan focusera på framgångsrika ponnyer som vi kan lyfta fram lite mer!
Jag skulle vilja lyfta fram Ix de L Aulne , en ponny som jag tyvärr inte sett live, men som har tillhört svenska eliten med flera ponnyryttare. Vilken häst!

Inte för att racka ner på connemarorna men tre av dessa ponnyer är faktiskt inte connemaror… De tre ska räknas in bland antingen korsningar eller ridponnyer.

Jättekul att du plockat fram listan. Sånt brukar jag också roa mig med, men just nu räcker inte tiden till.
Även Westside Padraigh är en ponny som jag är imponerad av. Han har tävlat hela sitt liv, först på Irland, började i tidig åler och sen på elitnivå i Sverige.
(monsterponny har kanske lite fina foton att dela med sig av på alla fina hopponnyer?)
(Det skulle också vara intressant att veta hur många av de irländska importerna som egentligen är connemaror!) Borde bli svårare och svårare att regga okänt nu med alla DNA, och chippmärkning. Det gillar vi
.
~Jag tror på ödet~

Du har rätt i det. Det är alltså 65 korsningar, 8 connemaror och 7 ridponnyer. Tycker iof inte att det förändrar så mycket.
(Har tagit bort P. Rodrigo också)

Poetics Rodrigo är en korsning (står ej ovan)
Någon som vet hur det såg ut för 10 respektive 20 år sedan. Det är ju den jämförelsen som är intressant, tycker jag.

#5 Nu har jag varit en riktig tabellnörd! Så gammal info finns inte på SvRF, men från 2002 kunde jag hitta en motsvarande topplista för de mest framgångsrika ponnyerna
13 st connemaror varav Phantom e. Öxenholm Marble på plats 13 var bäst
65 korsningsponnyern (varav 1 connemarakorsn.), 8 New forest, 8 welch, 2 sv. ridponnyer, 2 halvblod, 1 russ och 1 okänd.
Att notera är att Sceilig Siofra var nr 20, Poetic Annie nr 51 och Westside Padraig nr 56.
Jag tycker inte förändringen var så stor. I år var det ju fler connemarakorsningar.

Om man ska titta på hur det var för tjugo år sedan så går inte det att jämföra med nu eftersom det på 70-talet föddes betydligt fler connemaror än vad det gjort sedan slutet på 80-talet. Detta i kombination med att antalet licensierade tävlingsryttare har ökat lavinartat de senaste 15 åren gör att den svenskfödda connemaran omöjligt kan ha samma siffror nu.
Jag menar att om det nu föds i snitt 200 föl om året så måste detta vägas mot att antalet ryttare har ökat enormt bara de senaste tio åren. Alltså måste man hitta fler ponnyer någonstans och därför har andra raser och importer ökat och då blir det också så att utseendet på toppen ändras. För att behålla samma position som connemaran hade så skulle det alltså behöva födas lika många fler föl som det kommer fler ryttare, annars så måste de som föds procentuellt sätt bli väldigt mycket bättre än förr. Nu så är det iofs målet (iallafall för mig) att rasen ska bli bättre med åren men det är inte ett lätt jobb, det krävs välplanerad avel och ordentlig utbildning av unghästarna.
En mer intressant statistik vore att få veta hur stor procent av de 200 fölen om året det är som tävlas och hur de står sig procentuellt jämfört med de som föddes på 70 och 80-talet. Alltså är det lika många procent som tar sig till svårare klasser eller har det minskat?
(Lite stolt är jag dock över att vara uppfödare till den bästa svenskfödda connemaran på topp hundra-listan)
Om nu det finns fler ryttare borde det väl finnas fler connemaror också. Annars har de ju tappat marknadsandelar. Om marknaden blivit större borde väl även aveln ökat?

Om man läser på så kan man se att aveln har minskat. På 70-talet var aveln som störst, men sedan början på 90-talet har den varit ganska så konstant så visst har connemarorna tappat marknadsandelar. Det är ju därför det ser ut som det gör idag i topplistorna. Chansen att några av de 200 fölen ska ta sig in på toppen blir ju mindre om andelen connemaror bland den totala mängden tävlande ponnyer är så mycket mindre än den var förut.
Jag tycker dock inte att man ska ursäkta sig för mycket med denna förklaring utan målet ska självklart vara att få in fler på toppen, även om det har blivit svårare, man får helt enkelt jobba för att höja kvaliten lika mycket som marknaden kräver.
Biggan kollar källorna (se Raset bl a)
När jag kollade rankinglistona nyss fanns inte Poetic Joyce med på topp 100. Han ligger väl och balanserar på gränsen.
Jag kollade också 2002 och hittade där 15 connemaror (mot 7 2009).
Ännu intressantantare är det att se i vilket land de är födda.
2002: 4 st Irländare
2009: 4 st Irländare
2002: 1 st Fransk
2009: 1 st Fransk
2002: 10 st Svenska
2009: 2 st Svenska (+ eventuellt Poetic Joyce)
Ser med spänning fram emot bortförklaringarna.

#10 Jag missade tydligen två 2002, men det var väl bara kul att du hittade två till.
Eftersom jag skapade tråden är det jag som ska komma "med borförklaringar"?
Jag är än så länge ingen uppfödare. Jag är hoppintresserad förälder till en tjej som äger en connemara.
Min förhoppning var att i denna tråden lyfta fram alla duktiga hoppekipage. Jag tycker de får alldeles för lite utrymme här på forumet och jag anser fortfarande att det är många connemaror i eliten.
Alltså- en positiv tråd där man lyfter fram ett ekipage som gjort något alldeles extra på hoppbanan.
I mitt första inlägg glömde jag att berömma uppfödarna. Rc715 - du ska vara stolt över din fina uppfödning! Kan du inte berätta lite om henn?

Gläd dig! grattis Rc715!!

11# Roligt att du vill veta mer om "min" fina Desdemona.
Självklart är jag mycket stolt över henne och de resultat hon presterar.
Hon var en ganska så oansenlig unghäst och lite nervöst lagd och pga detta lite sent inriden. När hon väl var mogen för ridning så gick det väldigt fort, jag red in henne på hösten som fyraåring och hon gick felfritt i LB hoppning redan på våren därpå. Hon såldes på hösten när hon var fem till en av mina elever (Theres Wandell) och hon utbildade sedan vidare henne hela vägen upp till MSVA. Trots att inridningen blev sen på henne så har hon inte varit sen senare i livet, hon startde sin första MSVB som 7-åring och och MSVA som 8-åring.
Hon såldes sedan till sin nuvarande ryttare (Frida Mårtensson) som då bara var nio år, detta visar att det är en häst med bra temperament som trots att hon är högpresterande kan ridas av en så ung ryttarinna.
Det som är extra roligt för mig är att jag inte bara fött upp och slängt ut en ponny på marknaden på vinst och förlust, utan jag har utbildat henne en bra bit på vägen och hon har dessutom stått kvar hos mig ganska länge och utbildats vidare av en ryttare som jag också utbildat. Detta tror jag är viktigt att ta till sig, att man som uppfödare tar ett vidare ansvar för att utveckla sina ponnyer och inte bara förlitar sig på att deras gener ska räcka till.
Störst eloge ska dock Theres ha som utvecklade och tog så väl tillvara på denna fina ponny, utan hennes insats kunde hon lika gärna blivit en vanlig tävlingsponny på LA-nivå.
#13 Grattis!
Det måste verkligen kännas roligt. Här tror jag att många är avundsjuka på möjligheten att behålla sina uppfödningar så länge. Det gäller förstås bara under förutsättning att du själv kan utbilda eller har någon annan duktig person i din omgivning. Annars kan det nästan ha motsatt inverkan. har man inte kunnat utbilda hästen och den börjar bli bortåt 6-7 år så känns det lite osäkert för en köpare. Även om det är OK att man tar det lite lugnt i början, men… Håller denna häst, det sägs ju att unghästen också behöver belastas lite för att få starka ben. Utan att ha ridits och tränats, vad vet man då?
Dessutom går det inte att visa tillräckligt proffsigt utan att en bra ryttare som känner hästen någorlunda finns med. Klart att hästen kan bli såld ändå, men sämre chans och troligen sämre pris.
Att sälja hästar och visa för massor av presumtiva köpare är ingen höjdare. Det tar kraft och tid. Alla rutinerade säljare har väl varit med om sådana som ringer, bokar tid för visning, man tar ledigt från jobb och de utan att meddela bara inte kommer?
Hoppsan jag kanske skulle ha startat en tråd "Att sälja connemara".

Grattis RC715, jätteroligt att det gått så bra, och kul att läsa om henne också!
~Jag tror på ödet~

Grattis RC715, jätteroligt att det gått så bra, och kul att läsa om henne också!
~Jag tror på ödet~

Det var connemaraframgångar i Änglahoppet i Borås 29/10-1/11
I stora finalen på söndagen, som gick i MSV A (1.20) vann i kategori C Little Wonder - Alexandra Dering (0+0) och 2:a i samma klass blev Hip Hop - Sandra Hansson (0+4)
Grattis!
I samma kategori tog sig även connemarorna Dale Smoggy (e. Dale Haze) och Coronilla II (e. Frederiksminde Hazy Chance) till stora finalen, men blev inte placerade
I stora finalen kat. D (1.30) kvalificerade sig connemarorna Tammy Lane (e. Värnbergs Orion) och godkände hingsten Kilpatrick Fionn (e. Abbeyleix Fionn). De blev ej placerade.

Connemaraframgångar i Trollhättan nationell hoppning 20-22 nov:
MSV A kat C (120)
2:a Coronilla II (e.Frederiksminde Hazy Chance u. Cameroon Belle)- Thea Hallberg
MSV B kat D: (120)
8:a Highlander (e. Poetic Justice u. Grytåsa Kryddan) - Amanda Hernvall
MSV B kat C: (110)
1:a Målunds Marika (e. Frederiksminde Hazy Mavel) u. Kiwi - Malin Alexandersson
Grattis!

Jag läste om connemaraframgångar i Vilhelmsborg, Danmark:
Felicia Hultberg - Ice And Fire D Albran (e, Dexter Leam Pondi u. Underline of laps) 2:a 1.25, 1:a och 3:a i 1.20 (kat D)
Frida Mårtensson - Desdemona vann 1,05 och 1.10 (kat C)
Julia Kringstad-Håkansson - Lover De Vauper (e.Thunder Dublin u. Daphne de la Dine) 4.a 1.20 och 6:a 1.25 (kat D)
Grattis!!!

Edens Jade - e.Janus u. Edens Grace ue. Spinway Corona
Tyckker han ska få va med även om min lilla pojke ligger längst ner på listan xD (tävlad upp till L:A m honom)
De är många connemarer som tävlar men hoppningen har alla okända korsningar, ridponnyer och imp. ponnyer tagit över mera.. Inom hoppningen är det ibland 1/3 av startlistan bara ponnyer med stam.. Har själv två imp Holland

Ofta när det högr hoppklasser håller sig connemarorna i toppen. 19-22 februari hade Vetlandaortens RF nationell hoppning och så här gick det:
MSV B kat D (120) bed A:0/A:0
1:a Amanda Hernvall - Highlander
2:a Katarina Bork - Lexus Justice
MSV A kat C+D (120+130) bed;A:0
1:a Thea Hallberg - Coronilla II
2:a Katarina Bork - Lexus Justice
Amanda och Highlander hamnade desutom precis utanför placering i två MSV A
Grattis!

Jag läste i Ridsport att Emelie Svensson och Ix de Aulne vunnit en 130 hoppning på de internationella hopptävlingarna i Vestfold, Norge.
Grattis!