Mountain Lad
Mountain Lad 32 CPS
Jag fortsätter med en till hingst bland de riktigt "stora"………
År 1923 bildades föreningen "The Connemara Pony Breeder Society" De började en målmedveten avel med inspektion och stambokföring . De utsåg en opartisk domarkommitté för att syna alla connemaror i hela området och välja ut alla typiska friska ponnyer för fortsatt avel. Bara ponnyer som domarkommittén godkänt kom in i stamboken.
1938 hittades en vild hingst som levt hela sitt 10-åriga liv i frihet på 2000 acres med andra connemaror. Han fördes till Galway och såldes för 25 pund. Det var en helt vild hingst. Han rymde vid tillfälle och försvann. I tre dagar var han på rymmen och när han blev infångad blev han bunden vid ett träd och där fick han stå…….
Tursamt nog blev han visad för CPBS. De blev imponerade och köpte honom. De gav honom namnet Mountain Lad. Han var skimmel och 1,40 hög.Hingsten dog tyvärr redan 1939. Man tror att livet i fångenskap tog hårt på honom och ledde till hans tidiga död. Denna hingstlinje låg illa till och höll på att dö ut. Som tur är har han lämnat fina avkommor t.ex sonen Tully Lad, sonsonen Tully Grey - Dale Haze och Hazy Dawn
Det är riktigt kul att söka info om de gamla hästarna från förr. Det finns mycket bilder på nätet på många av "de gamla", bla Cannon Ball, men den lyckades jag inte länka. Mountain Lad har jag tyvärr inte hittat någon bild på.
Mountain Lad - Tully Lad - Thunder - Thunderbolt- SPINWAY CORONA

Men stackarn =( Först leva 10 år i frihet, och sen dö inom ett år i fångenskap