Hagens Chance
Nu har jag haft Chancen sedan 14 augusti 2007 fast våran historia börjar igentligen flera år tidigare.
2004 åker jag på ridläger på Hagens Connemarastuteri. Under terminerna rider jag lektion på Valla ponnyklubb men har ännu inte börjat sköta häst. På hagens blir jag blixtförälskad i ett av stona, Hagens Yulie och bestämmer mej redan då för att nästa sommar åka tillbaka.
Under vintern som följer börjar jag sköta new forest vallacken Vallas Amigo det är en helt annan historia men utan amigo hade jag förmodligen inte haft chance idag.
2005 åker jag tillbaka. Yulie är ute på foder och jag får istället hennes halvsyster Hagens Ronja mycket snäll häst men jag var inte förälskad. Förälskad blev jag dock i hennes fölunge Hagens Giza och jag var nöjd med lägret.
På lägret gick också en av 4åringarna. Hagens Chance. Jag var inte förälskad men lade honom på minnet som en riktigt trevlig ponny.
Våren 06 blir amigo halt och tas sedan bort på hösten. Jag håller mej borta från stallet och börjar parallelt rida på en annan ridskola och planerar att sluta på valla.
1 månad innan sista dagen att säga upp sin plats kommer dock Connemarastoet Ulricedahls Spooky och jag blev med häst på heltid. Hon sätts igång och efter jul börjar hon gå lite lektioner
När våren kommer visar det sig dock att hon inte kommer hålla för arbete så hon skickas tillbaka. Jag börjar sköta en av ridskoleponnyerna men vill utvecklas och överväger åter igen att sluta på valla om det inte finns möjlighet att träna och tävla nån annan häst.
Sen gick det fort och vi stod där på Hagen i juli och skulle prova hästar. Det blev dock bara en provad. Hagens Chance. Jag var fast.
14 Augusti stod han hemma på valla. En tunn omusklad 6åring. Under hösten fodrades han på och blev inte allt för kul att rida. Debuterade på lokal tävling med att han gick ut tävlingen efter det gick inte mycket bättre men vi kom iaf runt programmet med 42 %
När Januari kom blev han sjuk. efter 5 dagar med över 40 graders feber blev det transport upp till ultuna. Efter många om och men visade det sig att han hade kvarka. Enda symptomet var feber och personalen på ultuna hade uteslutit det när fler av våra hästar började bli sjuka.
I april började han ridas igen. Stallet var friskförklarat i slutet av Maj.
Årets första tävling blev i Juni då vi också fick våran första lokala placering.
Resten av 2008 gick upp och ner med toppen på KM där vi lyckades vinna både LC:2 med 67,9 % och LA:1 debuten med 55,5 %
2009 var året när jag skulle fylla 19, alltså för gammal för att tävla ponny. Så ponnyn fick bli stor häst. Debuten blev i LC:2 med 60,0 %
Våren kantades av många medelmåttiga resultat men när vi åkte till boxholm och red en LC:2a stämde allt och vi var 3a på 69,6 %
Sommaren 09 hade jag chance 3 veckor, 3 veckor vila och 3 veckor läger. 2 av dem veckorna var innan rikset som inte gav några toppresultat men som var en mycket rolig upplevelse
Höstens toppresultat kom tidigt med en placering på div 2 tävling för stor häst ena veckan och en placering i Lokal LC:1 helgen efter.
Efter det fick chance 2 kolikanfall med kort mellanrum och efter det gick det utför.
Det gick sedan upp och ner resten av året utan några större framsteg.
Genombrottet kom på jullovet och sedan dess har det bara gått uppåt och nu (mars 2010) är han finare än någonsin
Årets första tävling var 14 mars. Klubbtävling hemma där vi vann LA:1 på 65 %
En bra formcheck för kommande tävlingssäsongen med div 3 dressyr och andra lokala tävlingar.

Tack Elin