Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: tävling-utställning-och-evenemang
Läst 1625 ggr
[Heikne]
0

Connemara NM

Jag vet att Fjordhästföreningen kör med både SM och NM. Tar upp ämnet här så kan vi fritt diskutera.

Skulle ett sådant arrangemang gå att ordna?

finns det intresse?

liljegren
0

Ett kul förslag som borde vara genomförbart, tycker jag i alla fall.

boono
0

Nu måste jag vara en sådan där ovetande person som är ute och cyklar ibland :p Men vad menas med NM? Jag kanske vet det egentligen bara att jag är lite "blondin" även om jag är brunett utanpå… hehe

liljegren
0

Nordiska mästerskapen? Som sm fast deltagare från hela norden ;)

AnnaB
0

Kan kanske vara något för framtiden!

Vi får väl se hur det fungerar med de vanliga mästerskapen först nu när det ligger på en egen helg……… hoppas på många starter!

boono
0

#3 haha självklart! Tack, jag är lite dryyyg ibland :P

[Heikne]
0

Jag vet inte riktigt hur det fungerar för fjordhästarna men jag har för mig att deras RIKS nu går under benämningen SM och att varje lokalförening får skicka ett ekipage per gren till SM, tror även att de som föregående år vunnit SM klass är direktkvalificerade

Vad jag förstått har de även uttagningar där man går på resultat ifrån liknande klasser.vLäste även på deras hemsida att man de senaste åren även har haft möjlighet att kvalificera sig utanför lokalföreningarnas regi.

Detta leder givetvis till högre kvalité och om jag inte tar helt fel nu är det utefter resultaten på SM de väljer sitt lag till NM.

Tycker konceptet är jäkligt kul, även om man givetvis kan ta fram andra regler för kvalificering osv.

[Heikne]
0

Vet att dom dessutom korar bästa allroundponny, dvs den ponny som fått bäst resultat sammanlagt i alla grenar.

Vi påstår att våran ras är en bra allroundponny, är det inte då något vi borde införa?

MikaelaO
0

Tycker inte att det behövs ett Connemara NM när en connemara vinner vanliga Ponny-EM. Det gör aldrig en fjordhäst.

Håller med om allround. Premiera de som är det.

[Heikne]
0

#8 förstår inte Resonemanget. Vad skulle ett connemara NM ha med ponny EM att göra?

MikaelaO
0

Det jag menade är att när ponnyerna klarar av att konkurrera på vanliga NM och EM finns kanske inte behovet av egna NM. Fjordhästarna däremot kommer ju aldrig till vanliga NM eller EM så jag förstår att de arrangerar egna.

[Heikne]
0

Jag ser det mer som ett roligt arrangemang där man möter likasinnade ifrån grannländerna, jag tror också att man har mycket nytta av att se och möta varandra!

colleen
0

Det hade ju faktiskt varit lite roligt. Frågan är hur många som vill/har råd att åka utomlands en helg med sin ponny?

~Jag tror på ödet~