Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: avel
Läst 2088 ggr
Viktoriaa91
0

Betäckning och val av hingst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är stolt ägare till Östrahults Simone RC 778. Hon fyller 20 nu i maj och jag hade tänkt att betäcka henne i vår!

Hon har ett föl sen 1994. Är det för riskabelt att betäcka henne igen vid så hör ålder?

Jag har funderat lite på Ashfield Cathal Crobdheargh RC/IRE 991 då han står i närheten och är så himla vacker! Är detta en bra hinst isåfall?

Tindra1991
0

Nej, om hon är frisk och mår bra i överigt så borde hon klara en dräktighet utmärkt. Är du osäker så låt en veterinär se över henne först.

När du ska välja hingst så välj med både hjärnan och hjärtat. Skaffa dig en bra bild av hur ditt sto är, hennes styrkor och svagheter, hur är hon byggd, är hon korrekt i rörelser, benställning osv. Hennes stam ska du också sätta dig in i. Välj sedan en hingst som kompletterar henne och som passar i fråga om exteriör, gång, stam och temperament. Att välja rätt hingst är kanske inte det lättaste, men väldigt roligt! www.aramennoc.se är ett bra hjälpmedel för koll av stam, I Blå Basen finns info www.svehast.se och på SCS hemsida och kanske även hingsten egen hemsida. Om ditt sto någonsin är visad på utställning eller premiering så granska resultaten. Sen måste du också fundera över vad du ska ha fölungen till, som ponny åt dig själv, ska den säljas, till avel, till tävling osv?

Att fråga här på forumet kan också vara till hjälp, det finns många som är duktiga och kan stammar mm.

Viktoriaa91
0

Tack för svaret!

Hon är pigg och frisk!

Jag hade mest tänkt spara fölisen och ha den själv.

boono
0

Jag tror inte att det är för sent att betäcka henne, jag har själv tänkt att betäcka mitt sto nästa vår och då är hon 19 år :) Och eftersom din polle har haft ett föl innan så borde det inte vara några problem!

colleen
0

Passar hon stammässigt och färgmässigt så borde Ash passa henne.

~Jag tror på ödet~