Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettconnemaraberättelser
Läst 3757 ggr
liljegren
0

Aurora

Jag har ju inte vart med under hennes uppväxt, men jag har fått den berättad för mig många gånger, so here we go..

Aurora föddes med gomspalt. Liten och tunn och veterinären sa att "hon kommer inte klara sig" MEN det gjorde hon!

Hennes första år fick hon gå in varje natt och äta kraftfoder, även på sommaren. Blev hon förkyld kunde det vara det sista hon blev.

Hon lärde sig att dricka på ett lite annorlunda sätt, mormor spekulerade i om hon kanske sett hönorna göra det, för det var på precis samma sätt, hon tog in vatten i munnen, höjde snabbt upp huvudet och vattnet rann ner.

Jag vet inte hur vanligt det är att "gomsplats-föl" överlever, men jag vet i alla fall om två föl som fötts, förutom Aurora, och inget av dem har överlevt.

Aurora växte långsamt. Vid 9 års ålder var hon 147 och vid 15 år var hon 152

Jag fick, som 11-åring börja rida henne och red henne i 7 år, och jisses vad jag lärde mig.

Hon var en sån där som är genomsnäll i all hantering och kände skillnad på om det var en rutinerad ryttare eller en nybörjare som satt upp.

Det är svårt att inte trassla in alla minnen, för många är dem. Jag kommer aldrig glömma när hon stack i skogen och hoppade över ett träd som ramlat ner, det var bara att klamra sig fast. Jag mätte senare där hon hoppat 120, och hon var inte i speciellt bra kondition just då. Eller när vi hade "joggingsällskap" i skogen och hon absolut skulle ligga före joggaren…

Hon var den första connemaran jag "förälskade" mig i och hon kommer alltid att vara speciell för mig.

Men som det ibland blir när man själv inte äger hästen, så såldes hon på äldre dagar som sällskapshäst. I år är hon 19 år, det är 19 år mer än vad veterinären trodde.

boono
0

Ååå jag bara ryser när jag läser… det är helt fantastiskt att hon överlevde och hon verkar vara en helt underbar häst! :D

liljegren
0

Det är hon. Dessvärre har jag ingen bild att dela med mig av då min gamla dator, där allt ligger inte vill som jag. Men vacker är hon.

ambo
0

fin berättelseGlad

GE
0

Synd att hon aldrig blev registrerad. Det skulle vara kul att se bilder av henne. Om du talar vänligt med din dator kanske den släpper ifrån sig några…

liljegren
0

4# haha, har hotat den för fullt, men det tycks inte fungera, så lite snälla ord är kanske det som behövs..

Akerberg
0

Härlig berättelse

Min mamma känner en som hade en häst som föddes med gomspalt. Hon lever, men kan inte anstränga sig för mycket för hon får ingen luft, eller hur det var, men hon är inriden.

liljegren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått tag på några bilder, dock inte så bra som jag önskat, men det är i alla fall Aurora

liljegren
0

i stallet

liljegren
0

nog ser hon lite oskyldig ut i alla fall?

Elshira
0

Älskar att höra när "avlivnings objekt" klarar sig men lite ren vilja!

OT: Men opererar man inte gomspalt på hästar (om man har pengar givetvis), eller är det en väldigt mycket mer komplicerad operation än för mäniskor (och man därför väljer att avstå)?

Hakuna matata!

liljegren
0

#10 Jag kan ju inte lova att det är sant men när hon föddes hörde mormor om en annan fölunge som hade gomspalt som hade opererats och det hade inte gått bra då fölungen hade kvävts (?) Plus att det, som du sa, antagligen är rätt dyrt..

Men det är ju ett antal år sen nu och jag vet inte hur det är idag…

Akerberg
0

Roligt att få se bild på henne. Fin häst

colleen
0

Vilken härlig berättelse.

~Jag tror på ödet~