Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: off-topic
Läst 2247 ggr
liljegren
0

Recept på flugmedel?

Tänkte kolla om någon har ett BRA recept på flugmedel? Tänkte försöka göra eget i år..

Akerberg
0

Prova att googla, finns säkert massor med recept.

Själv kör jag med Absorbine, funkar jättebra

[AlphLauren]
0

Tidigare har jag:

Låtit hästen äta vitlök sommartid + smort in med skillingaryd på utsatta ställen (fram på bogen, skapet)

Fram på bogen är nästan värst så förra året provade jag att låta honom gå med bogskydd på, det hjälpte MYCKET BRA, rekomenderar. Det ser ju fult ut men som sagt, det hjälpte, såren som var läkte snabbt!

Flughuva med öron, alltid. Har den Blå-beiga från hööks.

Vi har även blandat äppelcidervinäger och vatten och sprayat hästarna med. Möjligt man kan göra något hopkok med även vitlök i där men jag vet inte. Smidigt och enkelt med vinäger och vatten. Om det hjälper? Tja, det hjälper mig psykiskt i alla fall ;)

Nu bor jag i Åre den här sommaren och har pållen med mig. Så kanske får köpa nåt riktigt monstermedel i år, knotten är inte nådiga här vad jag har hört!

Tindra1991
0

Switch pour on, eller Flusa, flera appliceringar under säsongen. Samt Absorbine, eller liknande vrålstarkt inför ridtur etc. Om man vill köra naturligt är hjorthornsolja ett fungerande men riktigt illaluktande alternativ. Hästar ska inte äta vitlök, finns flera studier om dess skadliga verkan. Man får kleta på grejor utanpå istället.

[AlphLauren]
0

#3 för stora mängder under för långa perioder är skadligt. Att ge en klyfta var tredje dag har inte min pålle dött av i alla fall.

Hjorthornsolja är guld!! Dock inte på en skimmel kanske ;) Zebra ;)

Vet du vart man kan få tag i det, finns det i Sverige?

liljegren
0

#3 hörde att hjorthornsolja inte finns att köpa i sverige?

Tindra1991
0

Hjorthornsoljan får man försöka hitta hos någon som har kvar, innan det blev förbjudet att sälja. Kanske finns det något preparat som innehåller det? Jag röstar fortfarande för kemiska preparat. Har sett två hästar insjukna i fästingburna sjukdomar, och att se hästar stressas galna av knott och broms är ingen angenäm upplevelse. Switch är det bästa jag provat, men man får ha på det mer flödigt än vad som står på förpackningen, enligt min erfarenhet. Och man ska inte hälla den I mankammen, utan i två rännor på var sida om halsen. Detsamma gäller ryggen, inte mitt på. Särskilt om man har tjockhästar som har vattenränna mitt på ryggen….

Tindra1991
0

www.agrisyd.se Hjorthornsolja!

colleen
0

Vitlök, även i små mängder är inte bra för hästar. Det har stått artiklar i bla ridsport.

~Jag tror på ödet~

sus-sharon
0

en skvätt olja (vad man har; mat, raps, oliv etc), krossa några vitlökskyftor i och låt stå ett par dagar. (skaka om blandningen då och då). smörj på utsatta ställen.

det enda som har fungerat på min utsatta krake..

medarbetare på djurskydd.ifokus