Inför utställning
Hur förbereder ni hästen inför utställning/tävling? Badar ni hästen dagen innan? eller kör ni en dusch av glansspray?

Jag brukar tvätta hästen dagen innan. Hela hästen tvättas med såpa och sen massor med pälsglans i svansen. Reder ut den dagen efter när den är torr.
Hon är brun ska jag tillägga =) Brukar inte vara så farligt synligt smutsig, brukar mest vara att hon är grå i man och svans, men det känns "finare" att ha en nytvättad häst som luktar rent =) (När vi var iväg på Sämsholmsritten i april så stoppade veterinären näsan i pälsen på henne för han tyckte hon luktade gott :D)
Inför senaste tävlingen tvättade jag henne inte för det är så besvärligt utan varmvatten i stallet, och dessutom skulle det regna hela dagen, men det kändes inte som att man förberett sig på rätt sätt på något vis.
Jag har ju skimmel så jag badar definitivt. Svansen tvättar jag regelbundet ca en gång i veckan så här års så den inte blir missfärgad, vintertid hålls den flätad. Till utställning brukar jag bada hela hästen någon vecka innan och sedan dagen innan. Oftast behövs en liten halvtvätt även på morgonen om hon legat ner under natten.
Anänder shampo och balsam på hela hästen och ofta glanssprej i man och svans, helst inte på kroppen.
Lotta tipsade mig om Veredus easy white, ett sprayshampo som torkas bort, bra att ha med sig om det skulle uppkomma någon fläck under dagen. Men använd endast på helt vita skimmlar eller helt vita partier då det är blekmedel i.
Dagen innan jag ska ut på tävling så brukar jag fylla upp massa hinkar med ljummet vatten, ta in skimmeln i stallgången och släppa lös svampen med massa shampo och vatten på henne… skrubba skrubba srkrubba skrubba tills hon blir ren…
Sen knoppar jag henne, flätar och lindar svansen, packar alla grejor och putsar alla saker! det tar sin lilla tid men det är det värt när man har den vitaste hästen på tävlingsplatsen! :D :P
Bad och glansspray :) Dagen innan eller samma dag beroende på hur långt det är att åka, hur snortidigt man måste gå upp och vad det är för väder.

Har man inte rinnande vatten i slang så funkar en vanlig 5-liters vattenkanna utmärkt. Är precis lagom för att man skulle orka lyfta den.
Tips =)
(Jag fick köra utan sil, för det rann typ ur 2 hål på den, men det gick bra ändå)

#5 blir det inte en hejdundrans massa springande? :P

#6 Sprang först o vattnade sen =D Vi har inget varmvatten i stallet, och ingen slang heller utan bara en kallvattenkran. Så jag var inne hos stallägarna i deras kök o gick med 2 tiolitershinkar i taget o fyllde upp alla baljor jag hittade i stallet. Tror jag bar ut 80 liter varmvatten som jag sedan spädde med kallt i kannan o tvättade hästen. (Blev ca 30 liter varmt över när jag var klar…)

#7, mormor hade också så (inget varmvatten i stallet).. jag saknar det INTE!

#8 Ledningarna frös sönder i vinter…. det fanns rinnande vatten i alla temperaturer förut. Väntar på att det ska fixas (lär få vänta :P)